Gå til innhold
Hundesonen.no

Sliter med motivasjonen


Toller

Recommended Posts

Sist gang jeg skrev om treningen til meg og Phoebe var det for å spørre om råd når det gjaldt en altfor ivrig hund ;) Ironisk nok så er det nå det motsatte.

Dette begynte etter jeg startet med avstandsbelønning/ekstern belønning. Hun er kjempegira på leken og godbiten, men er ikke så gira når jeg avstandsbelønner. Hun er mye mer fokusert når jeg har den med meg (om jeg går med den bak på ryggen, foran eller hvor som helst spiller ingen rolle). Tips? Første konkurransen vår er på søndag, men jeg regner ikke med opprykk da. Vi tar det som en trening :D Likevel, det er kjedelig om hun får en veldig dårlig opplevelse fra den konkurransen.

Hjelper det om jeg kjøper pølser tro? Hun er vedlig gira på godbit uansett (hun er da retriever kan du skjønne :D ), men kanskje det gir en ekstra piff? Har ikke så lyst til å bare gå tilbake til det å ha med belønningen med meg overalt, men det er kanskje det jeg må? Tror ikke hun glemmer noen av øvelsene fram til søndag, så kanskje hun skal få en del fridager denne uka? Begynner hun å gå lei? :D *desperat :) *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puste med maven nå.

Hvor lenge siden startet du med dette? Jeg vifter litt med pekefingeren, for det nytter fint lite å finne opp kruttet to uker før start (håper jeg vifter uten grunn). Jeg foreslår at du går tilbake til å ha godbit/ball med deg frem til torsdag, i dag og onsdag tren, men kort på de fleste øvelser (altså kjør gjennom programmet, men korte korte momenter,f.eks fvf + en vending = artig, ), torsdag bare lek og moro.

Gi f i luksusproblemet ditt, hun lander når du er i ringen skal du se :whistle: Men ikke start med en hund som alt synes dette er kjedelig.

Start heller med avstandsbelønning når du ikke skal starte rett rundt svingen :rolleyes2:

Lykke til på søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puste med maven nå.

Hvor lenge siden startet du med dette? Jeg vifter litt med pekefingeren, for det nytter fint lite å finne opp kruttet to uker før start (håper jeg vifter uten grunn). Jeg foreslår at du går tilbake til å ha godbit/ball med deg frem til torsdag, i dag og onsdag tren, men kort på de fleste øvelser (altså kjør gjennom programmet, men korte korte momenter,f.eks fvf + en vending = artig, ), torsdag bare lek og moro.

Gi f i luksusproblemet ditt, hun lander når du er i ringen skal du se :whistle: Men ikke start med en hund som alt synes dette er kjedelig.

Start heller med avstandsbelønning når du ikke skal starte rett rundt svingen :rolleyes2:

Lykke til på søndag!

Hehe, :whistle: jeg begynte vel med det for.. hmm.. i allefall en og en halv måned siden. Meldte meg på en annen konkurranse også skjønner du men hun fikk løpetid så begynte med litt nye metoder da jeg skjønte at det ikke ble noe av den. Men har nok ikke vært så flink til å opprettholde det egentlig. Fordi jeg har brukt mye tid på å pirke på øvelser, og da har jeg likt bedre å gi kjapp belønning.

Men.. når du sier "start heller med avstandsbelønning når du skal starte rett rundt svingen", når mener du jeg skal starte med det da? :) (trenger det med teskje)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, :whistle: jeg begynte vel med det for.. hmm.. i allefall en og en halv måned siden. Meldte meg på en annen konkurranse også skjønner du men hun fikk løpetid så begynte med litt nye metoder da jeg skjønte at det ikke ble noe av den. Men har nok ikke vært så flink til å opprettholde det egentlig. Fordi jeg har brukt mye tid på å pirke på øvelser, og da har jeg likt bedre å gi kjapp belønning.

Men.. når du sier "start heller med avstandsbelønning når du skal starte rett rundt svingen", når mener du jeg skal starte med det da? :whistle: (trenger det med teskje)

Nå er det snart en mnd med "pause" i lp (juli er det lite konkurranser), og jeg ville brukt den tiden til å lære henne avstandbelønning da. Ser på siden din at du "kun" har skrevet opp Drammen foreløpig. Så er det ikke flere planer sånn brått, så ville jeg tatt å begynt på mandag jeg :rolleyes2:

Pirke argumentet ditt forstår jeg, i og med at det kan virke som hun ikke skjønner helt dette med avstandsbelønning.

*pakker vekk pekefinger*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det snart en mnd med "pause" i lp (juli er det lite konkurranser), og jeg ville brukt den tiden til å lære henne avstandbelønning da. Ser på siden din at du "kun" har skrevet opp Drammen foreløpig. Så er det ikke flere planer sånn brått, så ville jeg tatt å begynt på mandag jeg :)

Pirke argumentet ditt forstår jeg, i og med at det kan virke som hun ikke skjønner helt dette med avstandsbelønning.

*pakker vekk pekefinger*

Jamen jeg er så redd jeg mister henne i løpet av programmet på søndag :rolleyes2: (altså ikke at hun stikker, men at hun blottes totalt for motivasjon) Greia er vel at jeg bare må ta det liiiiitt med ro! :) Men litt OT: Hva gjør jeg hvis hun "detter av" i en øvelse. Da f.eks. ikke står, ved stå under marsj. Skal lese reglementet i kveld, men vet ikke om det står der jeg.. Kan jeg går tilbake og gjøre øvelsen på nytt, eller har det ingen hensikt? Dommeren har vel allerede strøket øvelsen da?

OT: Men nysgjerrig på hvor du skal starte :whistle:

I Drammen :D Huff... Vi tar det som en trening, det går så fint så :whistle: *overbevise seg selv*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen jeg er så redd jeg mister henne i løpet av programmet på søndag :rolleyes2: (altså ikke at hun stikker, men at hun blottes totalt for motivasjon) Greia er vel at jeg bare må ta det liiiiitt med ro! :whistle: Men litt OT: Hva gjør jeg hvis hun "detter av" i en øvelse. Da f.eks. ikke står, ved stå under marsj. Skal lese reglementet i kveld, men vet ikke om det står der jeg.. Kan jeg går tilbake og gjøre øvelsen på nytt, eller har det ingen hensikt? Dommeren har vel allerede strøket øvelsen da?

Er ikke lov å trene i ringen, så kan utvises om du gjør det. Får du en null så ikke bry deg om det, nullstill deg til neste øvelse og fokuser på jobben din, som er å være en bra fører.

Er det noen spesiell grunn til at du fokuserer mest på hvordan få hunden til å tro den skal få belønning framfor å fokusere på hva dere skal gjøre? Hunden vil finne ut i løpet av kort tid at den ikke får noe før den er ferdig uansett og det er ikke noe problem for dem. Det blir ett større problem om man forsøker å lurer dem. De skjønner fort at de ikke får belønning i ringen uansett hvilken taktikk man bruker - og det er greit for dem om man har det gøy - å få belønne betyr ofte mer for fører enn hunden :whistle:

Klarer fører å holde fokus på jobben og ha det gøy, så klarer hunden det og - men tror du at den kommer til å falle siden den ikke får belønning, så kommer den til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Drammen :) Huff... Vi tar det som en trening, det går så fint så :rolleyes2: *overbevise seg selv*

Da starter du vel rundt 9 da? Tror ikke jeg rekker å komme meg til da. Men vil gjerne hilse på frøkena de da :whistle:

Dere får ha lykke til, og som du sier, ta det som trening :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skriver jo at hun har begynt med å belønne på avstand og at hun føler det er derfor motivasjonen til hunden synker. Det ser jeg på min egen hund også, som ikke kan det så alt for godt enda... Kanskje det kommer når hun blir helt sikker på hvordan tingen med avstandsbelønning funker? Farten kommer som regel ikke før de er blitt sikre på ting.

Avstandsbelønning er veldig lurt, har man en hund som skjønner det veldig godt kan man fort lære hunden at den faktisk FÅR belønning for konkurranser også - men at belønningen ligger i tøyburet rett utenfor ringbåndet, og at hunden får løpe dit og ta belønningen sin når du sier så. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke lov å trene i ringen, så kan utvises om du gjør det. Får du en null så ikke bry deg om det, nullstill deg til neste øvelse og fokuser på jobben din, som er å være en bra fører.

Ja, ok. Da skal jeg i allefall ikke gjøre det! ;)

Er det noen spesiell grunn til at du fokuserer mest på hvordan få hunden til å tro den skal få belønning framfor å fokusere på hva dere skal gjøre? Hunden vil finne ut i løpet av kort tid at den ikke får noe før den er ferdig uansett og det er ikke noe problem for dem. Det blir ett større problem om man forsøker å lurer dem. De skjønner fort at de ikke får belønning i ringen uansett hvilken taktikk man bruker - og det er greit for dem om man har det gøy - å få belønne betyr ofte mer for fører enn hunden :ahappy:

Klarer fører å holde fokus på jobben og ha det gøy, så klarer hunden det og - men tror du at den kommer til å falle siden den ikke får belønning, så kommer den til å gjøre det.

Ja, det er en spesiell grunn til det. Og det er fordi det er det vi sliter mest med, nettop det med å holde motivasjonen oppe når det ikke kommer belønning. Det er det som har vært det vanskeligste under bronseprøven ol. og jeg skjønner jo at det vil være et problem for oss i LP ringen osgå. Vi fungerer godt på trening, hun kan alle øvelsene nå, men jeg ser for meg problemer i ringen som f.eks. at hun blir frustrert over at belønningen kommer og prøver seg fram på nye ting, som klikkerhunder ofte gjør :P , eller at hun mister motivasjonen. Men du har helt rett, jeg bør fokusere mer på å gjøre min jobb, og satse på at hun gjør sin. Pesimisme funker skjeldent! :P

Da starter du vel rundt 9 da? Tror ikke jeg rekker å komme meg til da. Men vil gjerne hilse på frøkena de da :wub:

Dere får ha lykke til, og som du sier, ta det som trening :)

Oppmøte 9 ja :P Tar du med toller-dyret ditt?? :P Skal ikke være der veldig lenge, men til 12-13 tiden i allefall! :P

Hun skriver jo at hun har begynt med å belønne på avstand og at hun føler det er derfor motivasjonen til hunden synker. Det ser jeg på min egen hund også, som ikke kan det så alt for godt enda... Kanskje det kommer når hun blir helt sikker på hvordan tingen med avstandsbelønning funker? Farten kommer som regel ikke før de er blitt sikre på ting.

Avstandsbelønning er veldig lurt, har man en hund som skjønner det veldig godt kan man fort lære hunden at den faktisk FÅR belønning for konkurranser også - men at belønningen ligger i tøyburet rett utenfor ringbåndet, og at hunden får løpe dit og ta belønningen sin når du sier så. :P

Ja, da jeg leste om det syntes jeg det hørtes veldig logisk ut :P Men Margrete har vel rett. Jeg bør nok vente med det til etter denne konkurransen og heller ta det opp igjen og øve skikkelig på det etterpå. Tror det kan funke godt hos oss :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg si noe om LP, men Margrete er sikkert lur som mener du bør vente med å trene mer på avstandsbelønning til du har konkurrert.

Etter det, når du skal begynne å lære henne det, ville jeg kanskje spurt om råd for hvordan man gjør det. :blink: Ut i fra hva jeg leser, så høres det ut som om du er litt usikker på hvordan det fungerer? Anniken forklarer fint hvordan det virker i praksis når hunden kan det, men veien dit må både du og hunden lære dere. Det høres også ut som om du blander mellom avstandsbelønning og at hunden ikke har helt 100 (eller 80)% stimuluskontroll, dvs at du er redd hun skal begynne å tilby atferder under konkurransen. Det henger ikke nødvendigvis sammen med avstandsbelønning, bare så du vet det. :o

Jeg bruker avstandsbelønning på Tulla under agility, og nå er det jammen sann såpass lenge siden jeg begynte, at jeg knapt husker hvordan jeg gjorde det. :o Holder på litt med Aynï også, men hun er jo dum terrier, såh.. I begynnelsen løp jeg jo rundt med en leke i hånda, lett synlig for henne (bare fordi leken ikke fikk plass i lommen og det generelt var knot å få den ut hvis jeg fikk den inn, haha!). Dette ble bare styr, fordi da ble det jo vanskelig å føre skikkelig (man kan ikke bruke armene slik man vil når man har en stor leke i hendene, dessuten får hunden raskt fokus på leken og ikke føringen). Det endte med at jeg la fra meg leken et sted; i en bøtte, på et bord, hang den over gjerdet, eller la den på bakken. Jeg var slett ikke nøye med hvor jeg la den, bare jeg hadde såpass kontroll over henne at hun ikke tok den uten at hun fikk lov. Nå er det nok enklere å trene agility sånn sett, i forhold til LP; motivasjonsfaktoren er nok en helt annen sak innen LP - i AG går jo ting så fort, og vips får hunden leken sin. Jeg tenkte på dette med å trene med avstandsbelønning på samme måte som jeg tenker når vi trener med store forstyrrelser - for jeg belønner med godis inne hos meg innimellom før hunden av og til får lov å løpe og hente leken. Det fører til at hun blir ekstra giret på å jobbe, merkelig nok - hun jobber desidert best med masse forstyrrelser! Føler jeg ikke får til å forklare helt fremgangsmåten her, men når hunden først begynner å skjønne dette med avstandsbelønning, så tror jeg det går rimelig kjapt å overføre mange øvelser til avstandsbelønning, og jeg tror du vil merke at intensiteten også går opp. Cluet er nok at hunden opplever "frihet under ansvar" og virkelig vil jobbe for å få belønningen sin, og at den aldri klarer å få tak i den ellers (altså at den ikke stikker av og stjeler den). Den type kontroll må man jobbe for å få, men gjør man ting litt riktig og litt smart, blir bikkja helt hjernevaska til slutt! :getlost:

Men uansett hvordan du gjør det, så ville jeg belønnet hunden skikkelig etter konkurransen - uansett hvordan det går egentlig! I agility er det i alle fall sånn at hvis man vil ha en hund som jobber på banen, så fullfører man, man bryter ikke når hunden gjør feil (men altså fremdeles jobber), man har det gøy med hunden, og man belønner den skikkelig etterpå - konkurranse SKAL være gøy, hvis ikke tror jeg nok hunden lett vil koble ut på konkurranser i fremtiden. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan sikkert også begynne helt i begynnelsen hvis man har en hund som ikke skjønner bæra. Det måtte jeg med Emma. Da hadde jeg henne i bånd mens belønningen lå synlig for henne, og innen rekkevidde - men hun fikk aldri noe løsning i å prøve å gå bort på eget intiniativ. Jeg belønnet hos meg også, men sa "værsågod" og løp bort til belønningen sammen med henne innimellom. Det tok ikke lange tiden før hun skjønte det i bånd.. Men med en gang båndet ble tatt av var hun "ego Emma" igjen som gjør akkurat som hun selv vil, så jeg brukte en del tid på kutte ned på båndet (la det ned på bakken, tråkket på det hvis hun prøvde å stjele belønningen.. Deretter begynte jeg å klippe vekk litt og litt av båndet etterhvert som hun mestret.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan sikkert også begynne helt i begynnelsen hvis man har en hund som ikke skjønner bæra. Det måtte jeg med Emma. Da hadde jeg henne i bånd mens belønningen lå synlig for henne, og innen rekkevidde - men hun fikk aldri noe løsning i å prøve å gå bort på eget intiniativ. Jeg belønnet hos meg også, men sa "værsågod" og løp bort til belønningen sammen med henne innimellom. Det tok ikke lange tiden før hun skjønte det i bånd.. Men med en gang båndet ble tatt av var hun "ego Emma" igjen som gjør akkurat som hun selv vil, så jeg brukte en del tid på kutte ned på båndet (la det ned på bakken, tråkket på det hvis hun prøvde å stjele belønningen.. Deretter begynte jeg å klippe vekk litt og litt av båndet etterhvert som hun mestret.)

Thænk ju får the motivasjon! :icon_redface:

:getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treneren på klikkerkurset viste meg litt med avstandsbelønning. Hun sa at det var lurt å ha en hjelper de første gangene, som kunne holde over boksen med godbiter. Man skulle klikke for feks. fokus, også skulle hjelperen sitte ett stykke fra og gjøre seg interessant. Da skulle man si "værsågod" og hjelperen skulle la hunden ta godbitene :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det, når du skal begynne å lære henne det, ville jeg kanskje spurt om råd for hvordan man gjør det. ;) Ut i fra hva jeg leser, så høres det ut som om du er litt usikker på hvordan det fungerer? Anniken forklarer fint hvordan det virker i praksis når hunden kan det, men veien dit må både du og hunden lære dere. Det høres også ut som om du blander mellom avstandsbelønning og at hunden ikke har helt 100 (eller 80)% stimuluskontroll, dvs at du er redd hun skal begynne å tilby atferder under konkurransen. Det henger ikke nødvendigvis sammen med avstandsbelønning, bare så du vet det. :D

Jeg går ut i fra det som står om avstandsbelønning i "lydighet i teori og praksis", men hvis det er noen som har noen videre tips utenom det så er jeg mer en villig til å høre ;) Jeg er egentlig ikke så usikker på hvordan det fungerer, hvis jeg ikke har misforstått totalt, vi har bare ikke øvd så mye på det. Poenget mitt med denne tråden er egentlig ikke å diskutere avstandsbelønning :P Ville bare ha noen tips sånn på tampen. For jeg kommer til å ta denne konkurransen med et smil uansett :P Det er vår første konkurranse og jeg forventer ikke allverdens, men det er kjekt å spørre de gamle traverne om de har noen lure knep. Etter søndag kommer jeg ikke til å starte igjen på en stund, så kommer da til å øve mer på avstandsbelønning og på å strekke strikken hennes (arbeide over lengre perioder uten belønning). Jeg er ikke helt enig med deg i at den eneste grunnen til at hun tilbyr adferd er pga stimuluskontroll. Det er nok noe av grunnen, helt klart, men ser stort sett bare disse problemene når hun stresser seg opp. Hun er tross alt Toller :P hehe. Men hun blir fort stressa, og særlig da når godbiten eller leken uteblir for lenge. Det er jeg som ikke har trent godt nok på det, og det er jeg klar over. Men det er helt klart nesteprioritet etter konkurransen på søndag ;) Vil egentlig ikke blande det med avstandsbelønningen, for jeg er ikke sikker på om det har så mye med det å gjøre.

Men uansett hvordan du gjør det, så ville jeg belønnet hunden skikkelig etter konkurransen - uansett hvordan det går egentlig! I agility er det i alle fall sånn at hvis man vil ha en hund som jobber på banen, så fullfører man, man bryter ikke når hunden gjør feil (men altså fremdeles jobber), man har det gøy med hunden, og man belønner den skikkelig etterpå - konkurranse SKAL være gøy, hvis ikke tror jeg nok hunden lett vil koble ut på konkurranser i fremtiden. ;)

Selvsagt skal da hunden få skikkelig belønning når hun er ferdig! :P hehe, har jo ikke akkurat tenkt å skremme henne bort fra ringen heller. Hun skal få en god opplevelse på søndag, :wub: selvom det fort kan bli litt pinlig for meg :wub: Kommer til å gjøre mitt beste for å stole på Phoebe på søndag. Hvis jeg oppfører meg mest mulig normalt så tror jeg det skal gå bra. Forventer på ingen måte opprykk! Vil bare ha prøvd en konkurranse før jeg virkelig satser :wub:

Man kan sikkert også begynne helt i begynnelsen hvis man har en hund som ikke skjønner bæra. Det måtte jeg med Emma. Da hadde jeg henne i bånd mens belønningen lå synlig for henne, og innen rekkevidde - men hun fikk aldri noe løsning i å prøve å gå bort på eget intiniativ. Jeg belønnet hos meg også, men sa "værsågod" og løp bort til belønningen sammen med henne innimellom. Det tok ikke lange tiden før hun skjønte det i bånd.. Men med en gang båndet ble tatt av var hun "ego Emma" igjen som gjør akkurat som hun selv vil, så jeg brukte en del tid på kutte ned på båndet (la det ned på bakken, tråkket på det hvis hun prøvde å stjele belønningen.. Deretter begynte jeg å klippe vekk litt og litt av båndet etterhvert som hun mestret.)

Tror egentlig Phoebe har skjønt det ganske bra, til tross for at vi har trent lite på det. Hun løper ikke før jeg sier "værsågod", og når hun får klarsignal så piler hun bort til skåla eller leken. Hun løper aldri før jeg sier værsågod. Hun har prøvd, men når jeg sier "nei" så stopper hun. Så jeg er ikke så sikker på at problemet vårt er at hun ikke forstår det :thumbsup: Det virker i allefall på meg som om hun tar poenget. Det virker bare ikke som om hun synes det er like gøy.. eller.. jeg vet neimen ikke jeg. Skal se nærmere på det etter søndag tror jeg :aww: Tar tipset jeg har fått.

Treneren på klikkerkurset viste meg litt med avstandsbelønning. Hun sa at det var lurt å ha en hjelper de første gangene, som kunne holde over boksen med godbiter. Man skulle klikke for feks. fokus, også skulle hjelperen sitte ett stykke fra og gjøre seg interessant. Da skulle man si "værsågod" og hjelperen skulle la hunden ta godbitene :)

Leste i en "klikker-relatert" bok jeg også (lydighet i teori og praksis), og gikk ut i fra det som sto der. Funka bra med selve det der med at hun får lov til å løpe bort til belønningen, den parten skjønner hun. Motivasjonen er likevel ikke på topp :ahappy:

Litt off topic, men hvordan avstandsbelønner dere?

Måten jeg lærte det inn på var at jeg satte en skål med godbiter ca 5 meter fra der jeg hadde tenkt til å trene. Phoebe fikk bli med bort da jeg la godbitene oppi, og hun er vant med at hun ikke får spise maten sin før jeg sier "værsågod", så hun prøvde ikke å ta dem. Bare så lengselsfult på dem :P hehe. Etter det tok jeg henne med 5 meter bort og gikk fvf i 4-5 meter før jeg sa "værsågod". Hun tok det med en gang, selvsagt :P hehe. Matmoms! Sånn fortsatt jeg en stund (med enkle og korte øvelser), før jeg begynte å flytte på skåla, satte den på forskjellige steder og lenger i fra osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut i fra det som står om avstandsbelønning i "lydighet i teori og praksis", men hvis det er noen som har noen videre tips utenom det så er jeg mer en villig til å høre :D Jeg er egentlig ikke så usikker på hvordan det fungerer, hvis jeg ikke har misforstått totalt, vi har bare ikke øvd så mye på det. Poenget mitt med denne tråden er egentlig ikke å diskutere avstandsbelønning ;) Ville bare ha noen tips sånn på tampen. For jeg kommer til å ta denne konkurransen med et smil uansett :P Det er vår første konkurranse og jeg forventer ikke allverdens, men det er kjekt å spørre de gamle traverne om de har noen lure knep. Etter søndag kommer jeg ikke til å starte igjen på en stund, så kommer da til å øve mer på avstandsbelønning og på å strekke strikken hennes (arbeide over lengre perioder uten belønning). Jeg er ikke helt enig med deg i at den eneste grunnen til at hun tilbyr adferd er pga stimuluskontroll. Det er nok noe av grunnen, helt klart, men ser stort sett bare disse problemene når hun stresser seg opp. Hun er tross alt Toller :P hehe. Men hun blir fort stressa, og særlig da når godbiten eller leken uteblir for lenge. Det er jeg som ikke har trent godt nok på det, og det er jeg klar over. Men det er helt klart nesteprioritet etter konkurransen på søndag ;) Vil egentlig ikke blande det med avstandsbelønningen, for jeg er ikke sikker på om det har så mye med det å gjøre.

Enten så kan hunden kommandoen og vet at den skal gjøre kun det du ber den om og ikke noe annet, eller så har du ikke god NOK stimuluskontroll.. :thumbsup: Hvis hun begynner å tilby andre ting mens dere jobber, har du jo tydeligvis ikke lært henne at hun ikke skal gjøre det, eller hva? Det har veldig lite å gjøre med avstandsbelønning; ting blir ikke perfekt bare fordi om du har belønningen på avstand. Jeg skjønner at hun blir frustrert når godbiten/leken uteblir lenge, sånn er min hund også, men det har ikke noe å gjøre med hvor belønningen er plassert, men min trening av hunden - jeg har rett og slett ikke trent henne godt nok til det - jeg trener på for høyt nivå i forhold til hunden hvis hun begynner med andre ting, jeg strekker strikken for langt. For oss har det hjulpet å trene på å holde posisjonen; holde utgangsstilling til jeg sier noe annet, holde stå'en uten å tilby alt mulig annet. Hvor belønningen er plassert da, har fint lite å si.

Det var ikke meningen å hakke på deg, men det ser kanskje ut som om du tok innlegget mitt som kritikk? I så fall unnskylder jeg, for det var ikke med vilje! Selvsagt skal konkurranse være gøy (uansett hvor langt dere har kommet). Men det var lett å tolke ditt første innlegg dithen at du ville ha tips i forhold til avstandsbelønning, så derfor kom jeg med noen tanker rundt det.

Selvsagt skal da hunden få skikkelig belønning når hun er ferdig! :P hehe, har jo ikke akkurat tenkt å skremme henne bort fra ringen heller. Hun skal få en god opplevelse på søndag, :P selvom det fort kan bli litt pinlig for meg ;) Kommer til å gjøre mitt beste for å stole på Phoebe på søndag. Hvis jeg oppfører meg mest mulig normalt så tror jeg det skal gå bra. Forventer på ingen måte opprykk! Vil bare ha prøvd en konkurranse før jeg virkelig satser :wub:

Høres bra ut - gå ut og ha det gøy! :wub:

Tror egentlig Phoebe har skjønt det ganske bra, til tross for at vi har trent lite på det. Hun løper ikke før jeg sier "værsågod", og når hun får klarsignal så piler hun bort til skåla eller leken. Hun løper aldri før jeg sier værsågod. Hun har prøvd, men når jeg sier "nei" så stopper hun. Så jeg er ikke så sikker på at problemet vårt er at hun ikke forstår det :ahappy: Det virker i allefall på meg som om hun tar poenget. Det virker bare ikke som om hun synes det er like gøy.. eller.. jeg vet neimen ikke jeg. Skal se nærmere på det etter søndag tror jeg :aww: Tar tipset jeg har fått.

Leste i en "klikker-relatert" bok jeg også (lydighet i teori og praksis), og gikk ut i fra det som sto der. Funka bra med selve det der med at hun får lov til å løpe bort til belønningen, den parten skjønner hun. Motivasjonen er likevel ikke på topp :wub:

*klipp*

Jeg tror ikke det er meningen at du skal si "nei". Hvis hunden klarer å få tak i belønningen, er det blitt hundens eie. Frem til du har så kontroll på hunden at hun ikke prøver å løpe bort å ta den, bør du bruke en hjelper til å fjerne belønningen sånn at hun ikke får belønnet seg selv. Det står i alle fall ingenting om nei i klikkerbøkene, så du gjør det i alle fall ikke heeelt etter boken. ;) Poenget er at de skal lære selvkontroll/blir hjernevasket til å tro at de ikke klarer å få tak i belønningen før de har prestert, som fører til at også du får bedre kontroll.

Men nå skal jeg ti still, jeg er jo ingen gammel traver innen LP (eller så mye annet for den saks skyld), og svaret mitt virket ikke som om var noen hjelp. :P Lykke til på konkurranse! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så kan hunden kommandoen og vet at den skal gjøre kun det du ber den om og ikke noe annet, eller så har du ikke god NOK stimuluskontroll.. :thumbsup: Hvis hun begynner å tilby andre ting mens dere jobber, har du jo tydeligvis ikke lært henne at hun ikke skal gjøre det, eller hva? Det har veldig lite å gjøre med avstandsbelønning; ting blir ikke perfekt bare fordi om du har belønningen på avstand. Jeg skjønner at hun blir frustrert når godbiten/leken uteblir lenge, sånn er min hund også, men det har ikke noe å gjøre med hvor belønningen er plassert, men min trening av hunden - jeg har rett og slett ikke trent henne godt nok til det - jeg trener på for høyt nivå i forhold til hunden hvis hun begynner med andre ting, jeg strekker strikken for langt. For oss har det hjulpet å trene på å holde posisjonen; holde utgangsstilling til jeg sier noe annet, holde stå'en uten å tilby alt mulig annet. Hvor belønningen er plassert da, har fint lite å si.

Det var ikke meningen å hakke på deg, men det ser kanskje ut som om du tok innlegget mitt som kritikk? I så fall unnskylder jeg, for det var ikke med vilje! Selvsagt skal konkurranse være gøy (uansett hvor langt dere har kommet). Men det var lett å tolke ditt første innlegg dithen at du ville ha tips i forhold til avstandsbelønning, så derfor kom jeg med noen tanker rundt det.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal tolke det, fordi det blir skrevet og mange misforståelser kan fort oppstå da :D Men jeg må jo prøve å forklare situasjonen som best jeg kan siden jeg er den eneste som ser oss på trening. Mulig jeg ikke har ordlagt meg godtnok, men jeg har gjort et forsøk, hehe. Ja, jeg er enig i at det også skyldes for dårlig stimuluskontroll, som sagt. Men jeg skjønte ikke hvorfor du skulle blande inn det med avstandsbelønningen :wub: Men nå sre det ut som om du ikke mente det likevel, så.. ja... samma det. Det er egentlig ikke avstandsbelønningen som er hovedpoenget her, som sagt. Jeg ser ikke helt hvor jeg har sagt at alt blir perfekt ved avstandsbelønning :ahappy: Ville bare ha generelle motivasjonstips jeg, og for at folk skulle sette seg inn i mit situasjon så nevnte jeg at jeg hadde prøvd avstandsbelønning. Jeg har jo også sagt at hun går bedre når jeg har med meg belønningen, så jeg ser ikke helt greia her.. Men det var en god idè å øve på å holde posisjonen ;) det har jeg øvd altfor lite på!

Men når det gjelder motivasjon så tror jeg at det er, som du sier, anderledes i AG enn i LP siden det er mer fart i AG osv osv. Men det jeg egentlig trengte (begynner å bli litt knapt med tid igjen nå :wub: hehe) var motivasjonstips. Det er derfor tråden heter "Sliter med motivasjonen".

Jeg tror ikke det er meningen at du skal si "nei". Hvis hunden klarer å få tak i belønningen, er det blitt hundens eie. Frem til du har så kontroll på hunden at hun ikke prøver å løpe bort å ta den, bør du bruke en hjelper til å fjerne belønningen sånn at hun ikke får belønnet seg selv. Det står i alle fall ingenting om nei i klikkerbøkene, så du gjør det i alle fall ikke heeelt etter boken. :wub: Poenget er at de skal lære selvkontroll/blir hjernevasket til å tro at de ikke klarer å få tak i belønningen før de har prestert, som fører til at også du får bedre kontroll.

Men nå skal jeg ti still, jeg er jo ingen gammel traver innen LP (eller så mye annet for den saks skyld), og svaret mitt virket ikke som om var noen hjelp. :aww: Lykke til på konkurranse! :P

Jeg sier nei hvis hun beveger seg mot belønningen, hun har enda ikke rukket å ta den uten å få "værsågod", så hun har ikke rukket å belønne seg selv. Hun har vært langt unna belønningen de gangene jeg har stoppet henne (med "nei"). Jeg er egentlig ikke ute etter å gjøre det helt etter boken heller :) Det står i den at det de skriver er tips, og ikke noe man trenger å følge slavisk og at man må prøve seg fram selv og tilpasse seg etter sin hund. Jeg bruker ordet "nei" selvom det ikke står nevnt i boka, fordi det funker i andre sammenhenger og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få stoppet henne hvis jeg ikke sier det. Før eller siden, når vi trener med avstandsbelønning, vil hun jo prøve å få belønningen før hun egentlig har fått klarsignalet. Dette vil hun jo fortsette med helt til hun skjønner at det ikke nytter. Men egentlig er jeg ikke ute etter å diskutere avstandsbelønning. Det var ikke det som var poenget mitt ;) Som sagt har jeg tenkt til å la avstandsbelønningn ligge litt, før jeg fokuserer på det igjen. Jeg ville ha konkurransetips og motivasjonstips ;) hehe

Ble mye rot dette her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått litt motivasjon da? Har du ikke, så tar du lillefrøkna med deg ut nå, ta med en ball eller noe skikkelig artig og gå en tur der dere tøysetrener! Det er skikkelig artig, både hund og fører har det mye artigere når man kan tøyse litt. F.eks si stå til henne eller noe annet, kast ballen, så løper dere begge å tar den sammen! Hun kan jo til og med gå fot, da belønner du for artig der å, hun kommer nok til å se slik ut: :thumbsup: , men det er gøy kan du fortelle henne, for det sier jeg! Surr litt med andre ord, ikke pirk, men lek og ha det gøy i dag og i morgen. Skap masse positiv kontakt mellom deg og frøkna di

Mandag fri, tirsdag begynne med avstandsbelønning.

Masse lykke til i helgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått litt motivasjon da? Har du ikke, så tar du lillefrøkna med deg ut nå, ta med en ball eller noe skikkelig artig og gå en tur der dere tøysetrener! Det er skikkelig artig, både hund og fører har det mye artigere når man kan tøyse litt. F.eks si stå til henne eller noe annet, kast ballen, så løper dere begge å tar den sammen! Hun kan jo til og med gå fot, da belønner du for artig der å, hun kommer nok til å se slik ut: :lol: , men det er gøy kan du fortelle henne, for det sier jeg! Surr litt med andre ord, ikke pirk, men lek og ha det gøy i dag og i morgen. Skap masse positiv kontakt mellom deg og frøkna di

Mandag fri, tirsdag begynne med avstandsbelønning.

Masse lykke til i helgen!

Tror du har rett i at det var min motivasjon som hadde svikta litt ja :ahappy: hehe. Phoebe var jo god som gull i dag, så jeg bekymret meg mye uten grunn! :D Hun skal helt klart ha fri i morgen! Skal bare ta bilde med rosetten, for hun var litt for sliten til det i dag :D I morgen skal vi ta en laaaang skogstur og bade ;)

Oppfør deg ernergisk og smil og vær glad i ringen, så går det nok fint ;)

Lykkt til!

Tror ikke jeg smilte særlig under øvelsene ;) (ekstremt nervøs), men dro da litt på smilebåndet da øvelsene var ferdige :P

Trengte da ikke ta det som trening :P

hehe :wub:

Hvordan gikk det?

Har lagd en egen skryte-tråd :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...