Gå til innhold
Hundesonen.no

Vi får hund!

pippin

Recommended Posts

Ja.. jeg kan nesten ikke tro det selv.. :)

Neste uke skal vi hente ei Alaska Husky tispe på 8 mnd. Hun må desverre gies bort av den gamle eieren pga livvsituasjoner.

Vi har allerede hilst på henne. Jeg to ganger. Og hun var nydelig! Herlig gemytt på henne. Fine tegninger. Hun elsker barn og andre hunder og vil leke leke leke. Elsker visst og bade også. Elsker og kose og skal helst sitte i fang. Søkte kontakt med en gang og viste ikke frykt i det hele tatt.. ;)

Jeg har lyst til å prøve litt lydighet, spor og kanskje litt agility for morro skyld. Hun er lydig. Og så skal hun få bære kløv når hun kan det. :P

Jeg er så spent! Så neste uke skal jeg ordne klart til hun kommer ;)

Det blir først en prøveperiode slik at vi kan se hvordan hun reagerer og har det sammen med oss.

Og da kommer det selvfølgelog bilder av skjønnheten.. ;)

Wiiihii! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Ja håper hun er sånn når hun kommer hit å får vært seg selv etter en stund.. :P

Skal kanskje hente henne imorra :P Men må reise med tog og hun har med bur, utstyr pluss Tila, som vi skal kalle henne.. :( Jeg er ikke så stor av meg så det kan bli spennende å dra med alt det på toget tilbake.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi kommet hjem fra togtuern og har vært her noen timer. Hun er helt herlig.. Kjempeflink og lydig.

Togturen var litt slitsom.. Vi satt det første kvartere alene i en fireseter.. Så kom det maaaange jenter/damer som hadde vært på utdrikningslag. Og de måtte jo da sette seg ved oss. Så jeg og hun måtte dele bittelitt plass på gulvet og setet. De var heldigvis hyggelige de som kom å satt seg ved siden av oss.. Etter en liten stund ble hun litt stresset og ville helst flytte på seg. Så fikk hun et slags panikkanfall.. Hun ramlet bakover og lå på gulvet å sprellet et par sekunder.. Og jeg ble jo selvsagt livredd! :) Trodde det ble for mye for henne..

Heldigvis gikk det over og hun roet seg. La seg oppå meg og i vinduskarmen.. Og i setet bak ryggen min.. Det ble uansett to laange timer...

Men nå er alt bra og hun tusler rundt her.. leker med leker og greier.. Ser kjempebra ut :)

Bilder kommer etter hvert.. ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med hund, så bra at togturen gikk greit :-)

Ahhh, Alaska Husky er SÅ flotte. Elsker den hunden. Hvis det ikke var for alleri ville jeg hatt en Husky.

Gratulerer!

Bare sånn av ren nysgjerrighet: Hva med AH er det du elsker? Siden den kommer i alle former og farger liksom, det samme gemyttet også.

Trist med allergi da, regner med du har testet deg masse sammen med Basenji siden du snart skal ha det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn av ren nysgjerrighet: Hva med AH er det du elsker? Siden den kommer i alle former og farger liksom, det samme gemyttet også.

Trist med allergi da, regner med du har testet deg masse sammen med Basenji siden du snart skal ha det :-)

Hva med de? Synes de er flotte hunder. Trenger jeg noe annen grunn? Jeg var ikke klar over at en måtte legge ut med detaljer over hvorfor du liker en viss rase.

Men jeg liker de som ligner litt på ulv, noe ala denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de? Synes de er flotte hunder. Trenger jeg noe annen grunn? Jeg var ikke klar over at en måtte legge ut med detaljer over hvorfor du liker en viss rase.

Men jeg liker de som ligner litt på ulv, noe ala denne.

Bare ren nysgjerrighet, med tanke på det spennet som disse blandingshundene har. Trenger ikke ta det som noen fornærmelse og gå i forsvar. Jeeez!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lol, beklager. Var seint, og hadde et par øl (eh mer enn et par egentlig), var slett ikke meiningen å virke kvass. :whistle: Da jeg skreiv det føltes det "normalt" ut, men jeg ser nå at det er lett å tolke det som alt annet enn snil.

En annen grunn til at jeg liker dem har litt med barndommen å gjøre. Da jeg var rundt 6-7år husker jeg da famlien besøkte noen som hadde 8-10 Alaskan Huskyer. De var så utrolig snille og kosete. Ahh, gode minner. De eide et SVÆRT område ute på landet, og brukte dem som trekk hunder om vinteren for å komme seg rundt på området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lol, beklager. Var seint, og hadde et par øl (eh mer enn et par egentlig), var slett ikke meiningen å virke kvass. :whistle: Da jeg skreiv det føltes det "normalt" ut, men jeg ser nå at det er lett å tolke det som alt annet enn snil.

Aha. Du nøt sommerværet og utepilsen i går? :-) Husk å drikk masse vann i dag da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei  min hund er 3 år. I vår fanilie er det meg, som er mammaen til hunden og to barn. Ei på 14 og en på 18. Jeg har veldig respekt i forhold til hund og små barn. Vår hund forstår ikke konseptet med barn og jeg ønsker tips til hvordan man kan lære hunden ro når det er barn i nærheten.  I dag blir hun vil, bjeffer og når noen løfter opp barnet blir hun sjalu.. enn så lenge ikke i form av aggresivitet, men i form av bjeffing og ønske om å bort å leke, snuse og er veldig voldsom.  Det er vanskelig å øve når det gjelder barn, men tar i mot alle tips jeg kan få.    
    • Kloklipp ok igjen. Å lide for skjønnheten er ikke hans greie, men Vom er han villig til å lide for. Vi har hatt kjempefremgang på både kloklipp, dusjing og pelsstell. Å få børste, rake, dusje og klippe med maskin, med begge hender og godisen på hylla, kjempefremgang! Når det kommer til stress på treningssenteret er vi langt fra mål, som er en rolig og stille og perfectly well behaved gentleman Edeward, men det er fremgang, både i kurssetting og innom butikken.  Når det kommer til å gå pent i bånd uten bestikkelser hadde vi MASSIV fremgang, før vi plutselig hadde en hævletes setback i dag.  Han gjorde riktignok bare ett eneste bysk etter syklist, av sikkert mer enn 30 forbipasserende jevnt og trutt, så den delen er nesten i mål. Han var SÅ behersket og fin på alle de andre syklistene som passerte.  MEN, han insisterer på å konsekvent gå med hele skulderen foran beinet mitt når han ikke forventer å få betalt. Det er ufattelig irriterende. Luksusproblem, kanskje? Instruktør mener han skal holde frembeina bak skotuppene mine, men å enforce det kravet er BARE stress, så vi har hatt en helt ****** tur i dag. Om jeg fjerner det kravet under casual walking, så har vi det helt fint. Usikker på den avgjørelsen. Det ER greit å ha ham langt nok bak til at han ser meg og følger meg i hva jeg gjør uten å måtte varsle ham først, dersom jeg vil stoppe eller svinge. Samtidig er det dumt å ha dårlig stemning mellom oss over en sånn bagatell.  Jeg oppfatter ham ikke som for selvstendig eller dominant, så jeg tror ikke det å bare la ham gå de 30 cm for langt frem er et lederskapsproblem. Han er bare misfornøyd med hvor treigt jeg går, og føler vel at det går fortere om han er et hode foran.  Å fjerne kravet er å fjerne en stressfaktor for oss begge. Får høre med privatinstruktøren vår hva hun mener før vi gir opp eller finner en annen tilnærming. Ellers var det en massiv skuff å komme til klubbens første utendørstrening i LP for året. Det var INGEN der da vi kom. To stk kom ca 45 min etter start, da vi gikk igjen. Oh well. Planen var å ha det litt dølt der, med døll mat og en døll leke lekt dølt med av en døll muttern, for å ikke få samme problem med forventningsstress som vi har på senteret. Full måloppnåelse på den. Ede forbinder ikke spaserturen dit med noe spennende nå, mer som 2x30 min med krangling om hvor han skal gå ifht meg -_- Vi prøver igjen på torsdag, uten kravet om å holde seg bak skotuppene mine i casual walk. Kanskje legge på mer andre øvelser underveis for å forbinde turen i seg selv mer med mestring.  Utgangsstilling uten godis i hånden? Jeg fikk en på turen i dag. Ikke verst. Den var en opptur  
    • Hvor lenge varer et Back on Track dekken? Når blir det slitt? Hvor mye vask tåler det? Mitt er vel 10 år gammelt, så vurdere å kjøpe nytt.  Men noen som har noen info om dette? Har sjekket BOT sin side, men finner ikke noe om akkurat dette.   
    • Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...