Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetispe-eiere


Wanderlust

Recommended Posts

Vet jeg har hørt delte meninger om dette før. Men vil høre litt synspunkter og hva dere gjør.

Så lar dere tispa få bade under løpetiden? Nå tenker ikke jeg på å dusje de, men å bade ute i naturen i tjern, sjø, ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greit, min har ikke fått løpetid ennå (5mnd nå) men tenker nok hun får lov til å bade hvis ho vil det... selvfølgelig ikke i det mest grumsete vannet vi finner, men reint vann kan da ikke skade?? :flowers:

vi jenter bader da forde :ahappy: :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt på det, så det vet jeg rett og slett ikke! Jeg har ikke verdens mest badeglade tispe. Men jeg drømte at ho fikk løpetid i natt (venter litt på den nå, ja), også var vi og bada i dag, og da vi hadde bada, så fikk jeg sånn halvpanikk. Kanskje jeg ikke skulle gjort det? :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror alt kan gjøres med måte jeg... sier som jeg sier til mange hestefolk "hestene blir så sensetive som vi gjør dem til" de trenger jo ikke dekken og ditten og datten som vi trøkker på dem :flowers:

så hvis min vil bade, så kommer jeg ikke til å nekte ho det, så lenge det ikke er bare grums og alger osv :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir mer åpne og dermed mottakelige for bakterier som igjen kan forårsake infeksjoner. Her bader ikke tispene under løpetiden sånn egentlig, men blir de skikkelig ekle og blodige i fanene, får de svømme seg rene. (Solo har jo ikke løpetid lenger, hun da.) Reglen her er å bade med forsiktighet og bare ètt bad eller to i løpet av hele perioden. Helst ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, dette har jeg aldri hørt noe om før! Dina har badet endel i det siste, og selv om hun har vært ferdig med løpetiden en stund nå, så er hun ganske hoven enda og jeg regner med at det derfor kanskje er mer åpent enn hva det vanligvis er. Maja er hvertfall helt annerledes bak enn Dina, og Maja har ikke fått løpetiden enda. Får bare følge med da, men hun har heldigvis ikke badet i supermøkkete vann. Bare i elvevann og sånn som er forholdsvis rent. Hun går ikke i møkka den frøkna der :flowers:

Hvordan merker man evt om det er noe galt da? Bortsett fra dårlig allmenntilstand...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde antakelig ikke brydd meg så fryktelig mye om det, men nå har Norma hatt løpetider på tidspunkter hvor det egentlig ikke er så aktuelt å bade ordentlig uansett; mars og september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan merker man evt om det er noe galt da? Bortsett fra dårlig allmenntilstand...

Tråden starter nok med utgangspunkt i en kommentar jeg ga på en nyparret hund jeg var usikker på om gikk tur I eller LANGS elva. Det frarådes at nyparrede tisper samt tisper som nærmer seg fødsel bader, fordi de er mer åpne, og bakterier/infeksjoner kan redusere sjansen for befruktning rett etter parring og gi risiko for valpene som snart skal fødes.

Tispa er jo like åpen bak om hun ikke er parret, så dermed kom spørsmålet om folk tar hensyn til bading da.

Bortsett fra dårlig allmenntilstand vil jeg tro utflod er et annet kjennetegn, siden eventuell infeksjon er i det området.

Når det er sagt, har jeg ikke tatt særlige hensyn til at tispene har løpetid når vi er på tur eller bader til utstilling. Og jeg kan ikke huske å ha hørt så skremmende mange historier om hunder som har blitt syke av å ta gjørmespa under løpetid.

Men nyparrede tisper og tisper nær fødsel skal en ta hensyn til og skjerme på en helt annen måte, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden starter nok med utgangspunkt i en kommentar jeg ga på en nyparret hund jeg var usikker på om gikk tur I eller LANGS elva. Det frarådes at nyparrede tisper samt tisper som nærmer seg fødsel bader, fordi de er mer åpne, og bakterier/infeksjoner kan redusere sjansen for befruktning rett etter parring og gi risiko for valpene som snart skal fødes.

Tispa er jo like åpen bak om hun ikke er parret, så dermed kom spørsmålet om folk tar hensyn til bading da.

Bortsett fra dårlig allmenntilstand vil jeg tro utflod er et annet kjennetegn, siden eventuell infeksjon er i det området.

Når det er sagt, har jeg ikke tatt særlige hensyn til at tispene har løpetid når vi er på tur eller bader til utstilling. Og jeg kan ikke huske å ha hørt så skremmende mange historier om hunder som har blitt syke av å ta gjørmespa under løpetid.

Men nyparrede tisper og tisper nær fødsel skal en ta hensyn til og skjerme på en helt annen måte, spør du meg.

Spm ble tatt utifra det du sa ja Emma, men egentlig mest fordi jeg har hørt det tidligere på forumet også at det gjaldt løpetisper generelt. Da ble det ikke nevnt noe om parring. Så jeg ble veldig nysgjerrig når dette ble tatt opp igjen om hva folk her inne gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...