Gå til innhold
Hundesonen.no

Hallo!


Dhund

Recommended Posts

Hei!

Jeg er 34år gammel mann, singel, bor i Stavanger og venter å bli hund eier. For ca 4 mnd siden bestemte jeg meg å få hund, men var usikker på hvilken rase og siden jeg er allergiker så måtte jeg gjøre en del "forsking" å finne den rette for meg.

Jeg kom over en alfabetisk "Breed list" og starter på A...jeg kom ikke lenger enn B. For der stod Basenji. :getlost: Det var som "love at first site", og jo mer jeg leste om rase jo mer gla i den ble jeg.

Så nå er jeg på vente liste, og er bare nr 2 i kø, så jeg får nå ved neste kull! Gleder meg stort!

Dere kan nok forvente en god del spørsmål fra meg når den tiden kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for varm velkomst!

Gratulerer med valg av rase, og velkommen hit! Er basenji allergivennlig?

Den skal være det. Den har ikke pels men hår, og røyter så å si ikke. Og siden den er så reinslig (vasker seg selv som en katt) og lukter ikke hjelper det enda mer!

Ifølge forskning fins det egentlig ikke allergisikkre hunder. Folk reagerer til forskjellige ting, så om en rase er bra for noen, kan andre slå ut. Som regel hunder som ikke røyter er bedre for allergikere siden de da flasser mindre, det er dette huden som gjør deg allergisk.

Jeg har pratet med LamiTuf her i forumet, og skal treffe henne og hunden når det passer.

Men selvom det viser seg at jeg er allergisk skal jeg nok klarer å leve med det. Jeg har hatt dyr hele barndommen, og jeg klarer ikke å holde meg vekke...særlig hunder. Har hatt 2 Collie hunder, og 2 Norsk Buhund før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen! Gratulerer med valg av en flott og fascinerende rase!

Ikke for å være negativ, men jeg har veldig vanskelig for å tro at basenjien ikke røyter. Jeg kan tro at den er mer allergivennlig, men ikke derfor, det må være fordi den på en eller annen måte har mindre allergener enn andre hunder - det vet jeg ingenting om. Den har jo veldig kort og myk pels, så kanskje det ikke merkes så godt at den røyter som andre korthårete hunder, men jeg finner det veldig lite sannsynlig at de ikke skulle slippe hår.

På plussiden er jo en basenjipels enkel å bade (og tørke) ofte. Den er jo heller ikke så stor, noe som reduserer antallet allergener.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke at den ikke røyter, men "så å si ikke", med andre ord svært lite. Den mister litt hår. Det er naturlig for alle dyr (selv mennesker). Allergi av dyr stammer fra huden/flassen som er resultatet av røyting. Så hunder/raser som røyter mye mister mye hud partikler (hud støv) er naturligvis ikke bra for folk som er allergikere.

"Hund lukten" er også bieffekt av dette hud støvet fra røyting. Så disse rasene har som oftest lite "hund lukt".

Basenji er oppført blant de som kalles "Hypoallergenic Dogs".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når du sier det, så stemmer det nok. Mener å ha hørt det før. Men har du testet ut, og vært sammen med en basenji over lengre tid? Det varierer litt for allergikere hvem som reagerer på hva, så det kan være lurt å gjøre hvis du ikke har gjort det alt. Så kjipt å måtte gi opp valpen etter en uke. :ahappy: (eller fem!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, har kommet i kontakt med LamiTuf her i forumet, som også bor her i Stavanger. Hun har en Basenji. Gleder meg å treffe den.

Jeg kommer nok til å ha den uansett. Jeg har hatt hund igjennom mesteparten av livet. Jeg er så glad i hunder at jeg er villig å tåle litt nysing og røde øyner, eller ta dagelig allergi tabletter.

99.99% sikker jeg skal ha en Basenji. Falt pladask for rasen. :ahappy:

Famlien min i Canada har Bolognese, som også er ført opp som Hypoallergenic hund. Og denne tåler jeg fint...men den er ikke akkurat den mest maskulin hunden for en fyr å ha. :) Selvom den er utrolig snill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang basenji, allergi og røyting:

Det er svært individuellt hva slags pelstype basenjien har hvor mye den røyter. Det finnes basenjier med svært kort, omtrent røytefri pels som varer året rundt, og det finnes den litt lengre grovere pelstypen som gjerne får underull om vinteren, og har distinktive røyteperioder der nokså mye pels byttes ut.

I de periodene røyter basenjien MYE.

Jeg har hatt valpekjøpere som har reagert på andre hunder som tåler basenjien utan antydning til allergiske reaksjoner, men min stefar reagerer meget sterkt- også på basenjien.

Derfor lar jeg aldri noen som har noe allergi få kjøpe valp fra oss uten at de har blitt "testet" ut ordentlig først. Jeg vil helst at de skal komme på besøk her først (også av andre årsaker selvsagt) får å treffe / bli kjent med oss og våre hunder, og se om de reagerer her. Deretter får de med seg et teppe basenjiene har ligget en del på med seg hjem, for å se om de reagerer noe videre på det.

"Bedre føre var enn etter snar"

Tre ganger har vi foretatt en slik "rutine" på allergiske valpespekulanter. To ganger gikk det greit- og de er i dag lykkelige eiere av hver sin herlige lille Basenji.

Den siste kjøperen reagerte sterkt på basenjien, og endte opp med en annen rase (Bichon Frise).

Dersom du skal treffe Lamituf og hennes basenji på forhånd kan jo det gi deg en pekepinn på om du reagerer eller ikke.

Håper du ikke reagerer, og at du ender opp med et herlig lite skrukkete vesen av en basenji-valp. Det er virkelig verdens beste rase :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, interessant. Jeg var ikke klar over de hadde forskjellige pelstype. Jeg har lest at mengden røyting fra en Basenji er avhengig av genetisk arv, og naturligvis om den bor i en kaldt område og er ute ofte...godt at Norge har sommer hele året... :)

Har blitt tipset å blande inn et par skjeer "Salmon fish oil extract" i maten hjelper å redusere hud flass mengden. Snakket med en i USA som hadde stor suksess med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor lar jeg aldri noen som har noe allergi få kjøpe valp fra oss uten at de har blitt "testet" ut ordentlig først. Jeg vil helst at de skal komme på besøk her først (også av andre årsaker selvsagt) får å treffe / bli kjent med oss og våre hunder, og se om de reagerer her. Deretter får de med seg et teppe basenjiene har ligget en del på med seg hjem, for å se om de reagerer noe videre på det.

"Bedre føre var enn etter snar"

Smart av deg å ha et bevisst forhold til valpeeiere med potensiell allergi :)

Men, såvidt jeg har forstått dør allergener etter en tid, og da vil ikke teppet nødvendigvis trigge en latent allergisk reaksjon. Dessverre er det ikke holdbart å møte en hund i en eller to eller ti dager, allergi kan slå ut etter måneder med hunden.

Men håper det går bra med deg da Dhund :D Velkommen hit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg en "ekspert" på hund og allergi, men de som har kommet hit på besøk uten å reagere har heller ikke startet å reagere siden.

De som reagerer, reagerte med en gang. Men alt er vel individuellt, avhengig av type allergi m.m.

Selvsagt kan man aldri helgardere seg.

Håper som sagt også at det ordner seg for deg, Dhund!

Synnøve: Det stemmer at Basenjien ikke bjeffer, ja, men den er definitivt ikke stum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til sonen! Det er en utrolig spennende rase du har valgt deg og flott at har muligheten til å sjekke ut allergi på forhånd. Har du noen mulighet til å også reise til oppdretter og hilse på deres hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...