Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilder

ipadda

Recommended Posts

Jeg tar jo endel bilder osv...

Jeg har nå i den senere tid begynnt å merke bildene mine med navn - Tatijana09, fordi jeg ikke syns så mye om at folk tar æren for mine bilder.

Jeg er den eneste i nærmiljøet som har speilrefleks. Derfor blir mine bilder endel bedre en de andre´s.

Nå har folk begynnt å faktisk ta æren for bildene når folk kommenterer blogg "Så flink du er til å ta bilder" - TAKK! :whistle:

Så jeg tenkte jeg skulle informere om at dersom de ønsker å bruke bildene mine, at de skriver hvem som har tatt bildene (nå merker jeg jo bildene, men de bruker jo de som ikke er merket)

Er jeg frekk? Bør jeg la vær. Syns jo det er dumt når de faktisk begynner å ta hele æren for bildene JEG har brukt tid på!

Hva gjør du med dine bilder? (om du ikke merker de), ber du folk skrive hvem som er fotograf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest LeenaM

Jeg synes ikke det er frekt å be om at de skriver hvem som er fotograf. Derimot synes jeg det er frekt at de tar bildene dine og tar æren for dem selv!

Jeg har heldigvis enda til gode å se noen bruke bildene mine (bortsett fra kusina mi, men hun har heldigvis de jeg har navnet mitt på :whistle: ), men jeg har skrevet tydelig på hjemmesiden min at alle bildene er copyright. Jeg liker ikke at noen bruker mine bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg missforstår det første avsnittet, men er det ikke hyggelig at folk synes du tar fine bilder?

Og- jeg tar det som en selvfølge at folk som låner bildene dine opplyser om hvem fotografen er, noe jeg har inntrykk av at de fleste gjør. Men merker du bildene din med navne/år slipper du og tenkte på det. Da ser jo alle hvem som har tatt bildet, jeg ville gjordt det til enn vane og merke alle bildene min! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg missforstår det første avsnittet, men er det ikke hyggelig at folk synes du tar fine bilder?

Og- jeg tar det som en selvfølge at folk som låner bildene dine opplyser om hvem fotografen er, noe jeg har inntrykk av at de fleste gjør. Men merker du bildene din med navne/år slipper du og tenkte på det. Da ser jo alle hvem som har tatt bildet, jeg ville gjordt det til enn vane og merke alle bildene min! :blink:

Joda. Selfølgelig er det koselig at folk syns jeg tar fine bilder. Men det er ikke koselig når folk skriver i bloggen til folk som bruker mine bilder "så fine bilder du tar" og personen som har tatt bildene fra meg skriver "Tusen takk" ... Og ikke nevner hvem som egentlig har tatt bildene.

Jeg har begynnt og merke bildene mine :whistle: Jeg har bare vært naiv og trodd at folk faktisk ikke skulle direkte ta æren for bilder dem ikke har tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen hadde tatt bildene mine, og tatt æren for dem, så hadde jeg blitt rasende. Det er direkte frekt, og faktisk ulovelig å bruke bilder uten lov.

Så nei, du er ikke på noen måte slem eller frekk om du krever at de skal kreditere fotografen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ingen bilder som var merket til deg jeg ^^

Men selvfølgelig bør de opplyse om fotograf og det er da vanlig folkeskikk å spørre om lov før de bare tar.

Selv tar jeg endel dårlige bilder og jeg vet sannelig ikke om jeg kommer til å merke de eller ei hvis jeg går til anskaffelse av speilrefleks heller. Syns det er vanskelig å merke uten å ødelegge bilde(ne). Tar man det bare i en kant, så er det jo bare å skjære det bort... men klart, de må gjøre en liten jobb for det da.

Men det er ikke frekt å merke de, skulle bare mangle. Du har da masse fine bilder ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ingen bilder som var merket til deg jeg ^^

Men selvfølgelig bør de opplyse om fotograf og det er da vanlig folkeskikk å spørre om lov før de bare tar.

Selv tar jeg endel dårlige bilder og jeg vet sannelig ikke om jeg kommer til å merke de eller ei hvis jeg går til anskaffelse av speilrefleks heller. Syns det er vanskelig å merke uten å ødelegge bilde(ne). Tar man det bare i en kant, så er det jo bare å skjære det bort... men klart, de må gjøre en liten jobb for det da.

Men det er ikke frekt å merke de, skulle bare mangle. Du har da masse fine bilder ser jeg.

Ikke skyt meg nå. Men jeg tror kanskje du missforstod innleggene mine.

Jeg har begynnt å merke bildene nå. Men har levd i en naiv verden hvor jeg ikke har gjort det.

Jeg syns også at å merke bildene ødelegger litt :banana: og det er grunnen til at jeg ikke har gjort det, og egentlig ikke har lyst heller...

Tusen takk for at du syns bildene mine er fine! :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er frekt i det hele tatt... Du kan tilogmed ta betalt for stjeling av bilder :banana: kjenner noen som sender faktura på 2000 og oppover PER bilde til folk som stjeler, ikke krediterer til fotograf og tilogmed tar æren... :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er frekt i det hele tatt... Du kan tilogmed ta betalt for stjeling av bilder :banana: kjenner noen som sender faktura på 2000 og oppover PER bilde til folk som stjeler, ikke krediterer til fotograf og tilogmed tar æren... :banana:

hehe. Det skulle virkelig tatt seg ut. Det hadde blitt dyrt for enkelte, da de har utallige bilder tatt av meg på hjemmesiden sin :lol:

Frekt å holde på copyrighten sin??

Rimelig frekt å kreve å bruke andres bilder, synes jeg.

hehe. Jeg har blogget en post om det i bloggen min. Så tar jeg kontakt med de det gjelder, som jeg vet ikke leser den. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. Det skulle virkelig tatt seg ut. Det hadde blitt dyrt for enkelte, da de har utallige bilder tatt av meg på hjemmesiden sin :banana:

Hehe... det er jo nettopp det... det skal svi i lomma for tyveri :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heilt riktig av deg og bli sinna!

men eg tenker også på det med og merke bildene for vis man skriver navn eller noe nederst på bilde eller noe så kan jo bare dem som stjeler det fjerne det igjen :banana: å det er jo kjedelig og ha signatur tvers over hele bilde også :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er jo ikke frekt i det hele tatt! Det som er frekt (som flere her har nevnt) er å bruke bilder uten å oppgi riktig fotograf. Bra at du skriver et blogginnlegg om det, og at du sier ifra. Håper det blir bedre av det.

Jeg har sikkert "tatt" noen bilder uten å oppgi fotograf før, men da er det fordi jeg har glemt det. Og jeg har aldri tatt imot ros for et bilde jeg selv ikke har tatt. Da blir det mer sånn: "Fint bilde ja? Det er ****** som har tatt det, h*n er flink ja?" :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er frekt i det hele tatt... Du kan tilogmed ta betalt for stjeling av bilder :) kjenner noen som sender faktura på 2000 og oppover PER bilde til folk som stjeler, ikke krediterer til fotograf og tilogmed tar æren... :D

Men tror du virkelig det er noen som betaler en sånn faktura?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en selvfølge at bildene merkes med riktig opphav...

Å før det skal de spørre deg om samtykke til at de får bruke bildene...

Stjeles bildene har du rett på 4000kr (dobbel minstesats av frilanser satser (eller noe slikt))

Copyright loven er den viktigste loven vi har, faktisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Stjeles bildene har du rett på 4000kr (dobbel minstesats av frilanser satser (eller noe slikt))

Å hvor finner jeg informasjon som faktisk sier at der ER slik?

Jeg kommer til å sende en advarsel til dem som har ignorert beskjedene mine, og som med vitende vilje unngår å snakke med meg, fordi det "ser dumt ut å skrive navnet mitt under bildene de har brukt", og de har ikke lyst til det.

Dette gjør meg fly forbanna, men hva skal jeg liksom gjør???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google er din venn, og et søk på åndsverk + bilder gir deg f.eks disse sidene:

Fotografirett

Opphavsrett til åndsverk

Bruk av bilder og opphavsrett

Men sorry, jeg skjønner ikke problemet ditt. Om det irriterer deg så ****** at folk tar bildene dine og æren for de, så kan du vel bare merke de på en sånn måte at det ikke går an å misforstå hvem som har tatt bildet? Det er jo allerede faststlått at folk bruker dine bilder uten å spørre, at de ikke merker at du er fotografen - da hadde jeg klistra navnet mitt over hele bildet bare på pur f, jeg.. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google er din venn, og et søk på åndsverk + bilder gir deg f.eks disse sidene:

Fotografirett

Opphavsrett til åndsverk

Bruk av bilder og opphavsrett

Men sorry, jeg skjønner ikke problemet ditt. Om det irriterer deg så ****** at folk tar bildene dine og æren for de, så kan du vel bare merke de på en sånn måte at det ikke går an å misforstå hvem som har tatt bildet? Det er jo allerede faststlått at folk bruker dine bilder uten å spørre, at de ikke merker at du er fotografen - da hadde jeg klistra navnet mitt over hele bildet bare på pur f, jeg.. :rolleyes2:

'Sånn OT, men hvordan får man merket bildene med navnet sitt uten å skrive det på i f.eks photo shop? Jeg ser det er noe watermark geier der men jeg forstår ikke noe av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare å merke alle bildene dine?

Veldig mange gjør det jo på den måten...

Enten aksepterer de det, eller så får de ikke bilder lengre.

Og hvis de stjeler bilder, er de jo allerede merket. Hvis de blir beskjært for å fjerne merkinga,

kan du jo sende faktura...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Sånn OT, men hvordan får man merket bildene med navnet sitt uten å skrive det på i f.eks photo shop? Jeg ser det er noe watermark geier der men jeg forstår ikke noe av det.

Har ikke peiling, jeg har ikke problemer med at folk stjeler bildene mine.. Men det er en tråd om dette på bildeforumet - der er det egentlig mange tråder med tips om redigering og lignende der. I dette innlegget står det hvordan man får programmer til å merke bilder uten photoshop, ihvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker FastStone Photo Reziser til å merke OG minimere bildene mine i en og samme operasjon. Da må man bare lage en logo i et annet program som man vil bruke, så er det bare å legge den inn i Reziser programmet og vips :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg tar jo endel bilder osv...

Jeg har nå i den senere tid begynnt å merke bildene mine med navn - Tatijana09, fordi jeg ikke syns så mye om at folk tar æren for mine bilder.

Jeg er den eneste i nærmiljøet som har speilrefleks. Derfor blir mine bilder endel bedre en de andre´s.

Nå har folk begynnt å faktisk ta æren for bildene når folk kommenterer blogg "Så flink du er til å ta bilder" - TAKK! :rolleyes2:

Så jeg tenkte jeg skulle informere om at dersom de ønsker å bruke bildene mine, at de skriver hvem som har tatt bildene (nå merker jeg jo bildene, men de bruker jo de som ikke er merket)

Er jeg frekk? Bør jeg la vær. Syns jo det er dumt når de faktisk begynner å ta hele æren for bildene JEG har brukt tid på!

Hva gjør du med dine bilder? (om du ikke merker de), ber du folk skrive hvem som er fotograf?

Kan ikke du bare kommentere i bloggen at du er glad for at folk liker bildene DU har tatt?

Det hadde jeg gjort.

Forøvrig merker jeg alltid mine bilder med navn og årstall

Jeg tror vel kanskje det gjelder bare om bildet brukes i komersiell sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Copyright gjelder all bruk , hvor som helst, uansett...

" Jeg trenger ikke betale for photoshop fordi jeg ikke tjener penger på det jeg bruker det til...."

" Jeg har piratkopiert filmen, det er greit siden jeg skal se den alene..."

" Jeg trenger ikke skrive hvem som har tatt bildet for jeg tjener ikke penger på det..."

Man tar et bilde som har copyright, kopierer det, å bruker det som sitt eget...

Om man ikke spørr og ikke merker er det 4000kr...

Om man ikke spørr og merker med fotografens navn er det 2000kr... (fortsatt stjeling/brudd på copyright, 4000kr er egentlig riktig)

Om man spørr å får lov, er det gratis, om det er det man blir enig om...

Koster ingenting å spørre, og 98% kommer til å si, ja gjerne...

Les linkene til Åndsverkloven lengre oppe for mer info... :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker FastStone Photo Reziser til å merke OG minimere bildene mine i en og samme operasjon. Da må man bare lage en logo i et annet program som man vil bruke, så er det bare å legge den inn i Reziser programmet og vips :thumbsup:

Genialt program!

Jeg får ikke til å lage logo. Bruker photofiltre og lagrer som png-fil (er det riktig?), men det blir fremdeles en hvit firkant rundt navnet! Noen som vet hvordan man gjør det? Eller som evt. kan lage en for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...