Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilder


ipadda

Recommended Posts

Jeg tar jo endel bilder osv...

Jeg har nå i den senere tid begynnt å merke bildene mine med navn - Tatijana09, fordi jeg ikke syns så mye om at folk tar æren for mine bilder.

Jeg er den eneste i nærmiljøet som har speilrefleks. Derfor blir mine bilder endel bedre en de andre´s.

Nå har folk begynnt å faktisk ta æren for bildene når folk kommenterer blogg "Så flink du er til å ta bilder" - TAKK! :whistle:

Så jeg tenkte jeg skulle informere om at dersom de ønsker å bruke bildene mine, at de skriver hvem som har tatt bildene (nå merker jeg jo bildene, men de bruker jo de som ikke er merket)

Er jeg frekk? Bør jeg la vær. Syns jo det er dumt når de faktisk begynner å ta hele æren for bildene JEG har brukt tid på!

Hva gjør du med dine bilder? (om du ikke merker de), ber du folk skrive hvem som er fotograf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest LeenaM

Jeg synes ikke det er frekt å be om at de skriver hvem som er fotograf. Derimot synes jeg det er frekt at de tar bildene dine og tar æren for dem selv!

Jeg har heldigvis enda til gode å se noen bruke bildene mine (bortsett fra kusina mi, men hun har heldigvis de jeg har navnet mitt på :whistle: ), men jeg har skrevet tydelig på hjemmesiden min at alle bildene er copyright. Jeg liker ikke at noen bruker mine bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg missforstår det første avsnittet, men er det ikke hyggelig at folk synes du tar fine bilder?

Og- jeg tar det som en selvfølge at folk som låner bildene dine opplyser om hvem fotografen er, noe jeg har inntrykk av at de fleste gjør. Men merker du bildene din med navne/år slipper du og tenkte på det. Da ser jo alle hvem som har tatt bildet, jeg ville gjordt det til enn vane og merke alle bildene min! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg missforstår det første avsnittet, men er det ikke hyggelig at folk synes du tar fine bilder?

Og- jeg tar det som en selvfølge at folk som låner bildene dine opplyser om hvem fotografen er, noe jeg har inntrykk av at de fleste gjør. Men merker du bildene din med navne/år slipper du og tenkte på det. Da ser jo alle hvem som har tatt bildet, jeg ville gjordt det til enn vane og merke alle bildene min! :blink:

Joda. Selfølgelig er det koselig at folk syns jeg tar fine bilder. Men det er ikke koselig når folk skriver i bloggen til folk som bruker mine bilder "så fine bilder du tar" og personen som har tatt bildene fra meg skriver "Tusen takk" ... Og ikke nevner hvem som egentlig har tatt bildene.

Jeg har begynnt og merke bildene mine :whistle: Jeg har bare vært naiv og trodd at folk faktisk ikke skulle direkte ta æren for bilder dem ikke har tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen hadde tatt bildene mine, og tatt æren for dem, så hadde jeg blitt rasende. Det er direkte frekt, og faktisk ulovelig å bruke bilder uten lov.

Så nei, du er ikke på noen måte slem eller frekk om du krever at de skal kreditere fotografen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ingen bilder som var merket til deg jeg ^^

Men selvfølgelig bør de opplyse om fotograf og det er da vanlig folkeskikk å spørre om lov før de bare tar.

Selv tar jeg endel dårlige bilder og jeg vet sannelig ikke om jeg kommer til å merke de eller ei hvis jeg går til anskaffelse av speilrefleks heller. Syns det er vanskelig å merke uten å ødelegge bilde(ne). Tar man det bare i en kant, så er det jo bare å skjære det bort... men klart, de må gjøre en liten jobb for det da.

Men det er ikke frekt å merke de, skulle bare mangle. Du har da masse fine bilder ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ingen bilder som var merket til deg jeg ^^

Men selvfølgelig bør de opplyse om fotograf og det er da vanlig folkeskikk å spørre om lov før de bare tar.

Selv tar jeg endel dårlige bilder og jeg vet sannelig ikke om jeg kommer til å merke de eller ei hvis jeg går til anskaffelse av speilrefleks heller. Syns det er vanskelig å merke uten å ødelegge bilde(ne). Tar man det bare i en kant, så er det jo bare å skjære det bort... men klart, de må gjøre en liten jobb for det da.

Men det er ikke frekt å merke de, skulle bare mangle. Du har da masse fine bilder ser jeg.

Ikke skyt meg nå. Men jeg tror kanskje du missforstod innleggene mine.

Jeg har begynnt å merke bildene nå. Men har levd i en naiv verden hvor jeg ikke har gjort det.

Jeg syns også at å merke bildene ødelegger litt :banana: og det er grunnen til at jeg ikke har gjort det, og egentlig ikke har lyst heller...

Tusen takk for at du syns bildene mine er fine! :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er frekt i det hele tatt... Du kan tilogmed ta betalt for stjeling av bilder :banana: kjenner noen som sender faktura på 2000 og oppover PER bilde til folk som stjeler, ikke krediterer til fotograf og tilogmed tar æren... :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er frekt i det hele tatt... Du kan tilogmed ta betalt for stjeling av bilder :banana: kjenner noen som sender faktura på 2000 og oppover PER bilde til folk som stjeler, ikke krediterer til fotograf og tilogmed tar æren... :banana:

hehe. Det skulle virkelig tatt seg ut. Det hadde blitt dyrt for enkelte, da de har utallige bilder tatt av meg på hjemmesiden sin :lol:

Frekt å holde på copyrighten sin??

Rimelig frekt å kreve å bruke andres bilder, synes jeg.

hehe. Jeg har blogget en post om det i bloggen min. Så tar jeg kontakt med de det gjelder, som jeg vet ikke leser den. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. Det skulle virkelig tatt seg ut. Det hadde blitt dyrt for enkelte, da de har utallige bilder tatt av meg på hjemmesiden sin :banana:

Hehe... det er jo nettopp det... det skal svi i lomma for tyveri :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heilt riktig av deg og bli sinna!

men eg tenker også på det med og merke bildene for vis man skriver navn eller noe nederst på bilde eller noe så kan jo bare dem som stjeler det fjerne det igjen :banana: å det er jo kjedelig og ha signatur tvers over hele bilde også :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er jo ikke frekt i det hele tatt! Det som er frekt (som flere her har nevnt) er å bruke bilder uten å oppgi riktig fotograf. Bra at du skriver et blogginnlegg om det, og at du sier ifra. Håper det blir bedre av det.

Jeg har sikkert "tatt" noen bilder uten å oppgi fotograf før, men da er det fordi jeg har glemt det. Og jeg har aldri tatt imot ros for et bilde jeg selv ikke har tatt. Da blir det mer sånn: "Fint bilde ja? Det er ****** som har tatt det, h*n er flink ja?" :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er frekt i det hele tatt... Du kan tilogmed ta betalt for stjeling av bilder :) kjenner noen som sender faktura på 2000 og oppover PER bilde til folk som stjeler, ikke krediterer til fotograf og tilogmed tar æren... :D

Men tror du virkelig det er noen som betaler en sånn faktura?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en selvfølge at bildene merkes med riktig opphav...

Å før det skal de spørre deg om samtykke til at de får bruke bildene...

Stjeles bildene har du rett på 4000kr (dobbel minstesats av frilanser satser (eller noe slikt))

Copyright loven er den viktigste loven vi har, faktisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
det er en selvfølge at bildene merkes med riktig opphav...

Å før det skal de spørre deg om samtykke til at de får bruke bildene...

Stjeles bildene har du rett på 4000kr (dobbel minstesats av frilanser satser (eller noe slikt))

Copyright loven er den viktigste loven vi har, faktisk...

Å hvor finner jeg informasjon som faktisk sier at der ER slik?

Jeg kommer til å sende en advarsel til dem som har ignorert beskjedene mine, og som med vitende vilje unngår å snakke med meg, fordi det "ser dumt ut å skrive navnet mitt under bildene de har brukt", og de har ikke lyst til det.

Dette gjør meg fly forbanna, men hva skal jeg liksom gjør???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google er din venn, og et søk på åndsverk + bilder gir deg f.eks disse sidene:

Fotografirett

Opphavsrett til åndsverk

Bruk av bilder og opphavsrett

Men sorry, jeg skjønner ikke problemet ditt. Om det irriterer deg så ****** at folk tar bildene dine og æren for de, så kan du vel bare merke de på en sånn måte at det ikke går an å misforstå hvem som har tatt bildet? Det er jo allerede faststlått at folk bruker dine bilder uten å spørre, at de ikke merker at du er fotografen - da hadde jeg klistra navnet mitt over hele bildet bare på pur f, jeg.. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google er din venn, og et søk på åndsverk + bilder gir deg f.eks disse sidene:

Fotografirett

Opphavsrett til åndsverk

Bruk av bilder og opphavsrett

Men sorry, jeg skjønner ikke problemet ditt. Om det irriterer deg så ****** at folk tar bildene dine og æren for de, så kan du vel bare merke de på en sånn måte at det ikke går an å misforstå hvem som har tatt bildet? Det er jo allerede faststlått at folk bruker dine bilder uten å spørre, at de ikke merker at du er fotografen - da hadde jeg klistra navnet mitt over hele bildet bare på pur f, jeg.. :rolleyes2:

'Sånn OT, men hvordan får man merket bildene med navnet sitt uten å skrive det på i f.eks photo shop? Jeg ser det er noe watermark geier der men jeg forstår ikke noe av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare å merke alle bildene dine?

Veldig mange gjør det jo på den måten...

Enten aksepterer de det, eller så får de ikke bilder lengre.

Og hvis de stjeler bilder, er de jo allerede merket. Hvis de blir beskjært for å fjerne merkinga,

kan du jo sende faktura...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Sånn OT, men hvordan får man merket bildene med navnet sitt uten å skrive det på i f.eks photo shop? Jeg ser det er noe watermark geier der men jeg forstår ikke noe av det.

Har ikke peiling, jeg har ikke problemer med at folk stjeler bildene mine.. Men det er en tråd om dette på bildeforumet - der er det egentlig mange tråder med tips om redigering og lignende der. I dette innlegget står det hvordan man får programmer til å merke bilder uten photoshop, ihvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Sånn OT, men hvordan får man merket bildene med navnet sitt uten å skrive det på i f.eks photo shop? Jeg ser det er noe watermark geier der men jeg forstår ikke noe av det.

Jeg bruker FastStone Photo Reziser til å merke OG minimere bildene mine i en og samme operasjon. Da må man bare lage en logo i et annet program som man vil bruke, så er det bare å legge den inn i Reziser programmet og vips :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg tar jo endel bilder osv...

Jeg har nå i den senere tid begynnt å merke bildene mine med navn - Tatijana09, fordi jeg ikke syns så mye om at folk tar æren for mine bilder.

Jeg er den eneste i nærmiljøet som har speilrefleks. Derfor blir mine bilder endel bedre en de andre´s.

Nå har folk begynnt å faktisk ta æren for bildene når folk kommenterer blogg "Så flink du er til å ta bilder" - TAKK! :rolleyes2:

Så jeg tenkte jeg skulle informere om at dersom de ønsker å bruke bildene mine, at de skriver hvem som har tatt bildene (nå merker jeg jo bildene, men de bruker jo de som ikke er merket)

Er jeg frekk? Bør jeg la vær. Syns jo det er dumt når de faktisk begynner å ta hele æren for bildene JEG har brukt tid på!

Hva gjør du med dine bilder? (om du ikke merker de), ber du folk skrive hvem som er fotograf?

Kan ikke du bare kommentere i bloggen at du er glad for at folk liker bildene DU har tatt?

Det hadde jeg gjort.

Forøvrig merker jeg alltid mine bilder med navn og årstall

det er en selvfølge at bildene merkes med riktig opphav...

Å før det skal de spørre deg om samtykke til at de får bruke bildene...

Stjeles bildene har du rett på 4000kr (dobbel minstesats av frilanser satser (eller noe slikt))

Copyright loven er den viktigste loven vi har, faktisk...

Jeg tror vel kanskje det gjelder bare om bildet brukes i komersiell sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Copyright gjelder all bruk , hvor som helst, uansett...

" Jeg trenger ikke betale for photoshop fordi jeg ikke tjener penger på det jeg bruker det til...."

" Jeg har piratkopiert filmen, det er greit siden jeg skal se den alene..."

" Jeg trenger ikke skrive hvem som har tatt bildet for jeg tjener ikke penger på det..."

Man tar et bilde som har copyright, kopierer det, å bruker det som sitt eget...

Om man ikke spørr og ikke merker er det 4000kr...

Om man ikke spørr og merker med fotografens navn er det 2000kr... (fortsatt stjeling/brudd på copyright, 4000kr er egentlig riktig)

Om man spørr å får lov, er det gratis, om det er det man blir enig om...

Koster ingenting å spørre, og 98% kommer til å si, ja gjerne...

Les linkene til Åndsverkloven lengre oppe for mer info... :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker FastStone Photo Reziser til å merke OG minimere bildene mine i en og samme operasjon. Da må man bare lage en logo i et annet program som man vil bruke, så er det bare å legge den inn i Reziser programmet og vips :thumbsup:

Genialt program!

Jeg får ikke til å lage logo. Bruker photofiltre og lagrer som png-fil (er det riktig?), men det blir fremdeles en hvit firkant rundt navnet! Noen som vet hvordan man gjør det? Eller som evt. kan lage en for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...