Gå til innhold
Hundesonen.no

Bygge eget hundebur?


Recommended Posts

Hei!

Jeg venter hund nummer to i hus, og må derfor kaste ut hundeburet i bilen og erstatte det med et større med plass til to hunder. Helst med skillevegg.

Siden hundebur er så vanvittig dyrt så vurderer jeg å lage mitt eget. Men jeg er usikker på hvordan jeg skal gå frem, og tenkte derfor at det kanskje var noen andre her inne som har gjort det før. Jeg har en BMW 520 med ca. 109b X 100d X 72h tilgjengelig plass. Det blir jo naturlig nok smalere oppover, så det må skråe både i seteenden og mot bakdøren.

Kanskje jeg kan få laget til rammen et sted, og så lodde på netting?

Eller bare lage det i kryssfinér rett og slett?

Blir jo seende ut deretter, men det hadde vært morsomt å gjøre noe selv også ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor godt vil et i kryssfinér tåle et sammenstøt da?

Og hvor mye koster materiale og og tillaging av ramme? Og hvor lang tid bruker du på det tror du? Du skal også ha hengsler og grei låsemekanisme.

Man får skreddersydde dobbeltbrut il rundt 2500-3000 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor godt vil et i kryssfinér tåle et sammenstøt da?

Og hvor mye koster materiale og og tillaging av ramme? Og hvor lang tid bruker du på det tror du? Du skal også ha hengsler og grei låsemekanisme.

Man får skreddersydde dobbeltbrut il rundt 2500-3000 kroner.

Kryssfinér tåler forhåpentligvis ingenting, akkurat sånt som de gode hundeburene. Bur med spiler er farlig i sammenstøt, og jeg tror ikke et bur i tre vil være spesielt helsebringende, det heller. Men verre eller bedre enn spiler? Don't know.

Målet er jo å få laget noe i stål, eventuelt aluminium. Tipper det blir rundt 5-600kr i materialer + låsemekanisme, og si...10 timer mekking? Jeg liker å tutle på med sånt, så det regner jeg ikke inn.

Men siden du sier det - hvor får jeg tak i skreddersydd bur til 2500-3000kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv www.hundebur.com - be om tilbud.. Jeg ba om tilbud på to - og fikk kjempetilbud (bedre enn estimeringen ovenfor her).

Ellers selges det dobbeltburer stadig vekk på Finn.no - og hvis man er i Sverige av og til kan man kjøpe riktig billige bur der, evt..

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte mitt siste bur på europris, veldig billig og kvaliteten var veldig bra faktisk. Dette er vanlig stålbur. Husker ikke hvilken størrelse jeg kjøpte men det kostet 300 kr og på felleskjøpte kostet samme størrelse 700kr, så veldig billig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte mitt siste bur på europris, veldig billig og kvaliteten var veldig bra faktisk. Dette er vanlig stålbur. Husker ikke hvilken størrelse jeg kjøpte men det kostet 300 kr og på felleskjøpte kostet samme størrelse 700kr, så veldig billig:)

Regner med at burene du tenker på er disse sammenleggbare. De er ikke egnet som bilbur, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Hvorfor ikke?

Dem klapper sammen under sammenstøt og "spilene" blir rett og slett spisser som kan spidde hunden.

(har også vært med på at dem har klappet sammen under normal kjøring, dem er ikke bygd for å være konstant i bevegelse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem klapper sammen under sammenstøt og "spilene" blir rett og slett spisser som kan spidde hunden.

(har også vært med på at dem har klappet sammen under normal kjøring, dem er ikke bygd for å være konstant i bevegelse)

Dersom du skulle krasjet så hardt så er vel bilen også ganske totalvraket vil jeg tro og ikke sikkert du hadde kommet så bra ut av det. Jeg tror hunden hadde overlevd dersom det hadde klappet sammen for det er ikke så hardt. Jeg ville mye heller hatt et bur som gir litt etter i krasjen enn at hunden skal slå hodet i en "betongvegg" viss du forstår? Viss du tenker på autovern osv. så gir desse etter for at ikke skaden skal bli så stor. Men det at de kan klappe sammen under kjøring det er litt skummelt. Mine kan nok aldri klappe sammen under kjøring da jeg har to bur som står ved siden av hverandre og det er helt umulig at det kan skje, utenom at kortsidene klapper sammen. Men det er ikke mulig på de burene jeg har. Da er de ikke satt opp skikkelig. Men dette er min mening da, er ikke sikker på om det er så mangen som er enig i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Dersom du skulle krasjet så hardt så er vel bilen også ganske totalvraket vil jeg tro og ikke sikkert du hadde kommet så bra ut av det. Jeg tror hunden hadde overlevd dersom det hadde klappet sammen for det er ikke så hardt. Jeg ville mye heller hatt et bur som gir litt etter i krasjen enn at hunden skal slå hodet i en "betongvegg" viss du forstår? Viss du tenker på autovern osv. så gir desse etter for at ikke skaden skal bli så stor. Men det at de kan klappe sammen under kjøring det er litt skummelt. Mine kan nok aldri klappe sammen under kjøring da jeg har to bur som står ved siden av hverandre og det er helt umulig at det kan skje, utenom at kortsidene klapper sammen. Men det er ikke mulig på de burene jeg har. Da er de ikke satt opp skikkelig. Men dette er min mening da, er ikke sikker på om det er så mangen som er enig i dette.

Nei, sammelagtbur gir faktisk etter uten at bilen blir total vrak. Og dem blir fort ødelagt av andre ting som kan flyve rundt i bilen under oppbremsing. Vari/plastkasser gjelder det samme, dem splintrer ved sammenstøt.

Som sagt så kan dem klappe sammen uten å kræskje også da festene ikke er bygget for å være i bevegelse. Ja jeg har sett det med egene øyner.

Og ja jeg har vært i møte med en semitrailer og bilen var vrak, men dem helsveisete hundeburene og hundene var like hele. Jeg og sjåføren derimot var ikke det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, sammelagtbur gir faktisk etter uten at bilen blir total vrak. Og dem blir fort ødelagt av andre ting som kan flyve rundt i bilen under oppbremsing. Vari/plastkasser gjelder det samme, dem splintrer ved sammenstøt.

Som sagt så kan dem klappe sammen uten å kræskje også da festene ikke er bygget for å være i bevegelse. Ja jeg har sett det med egene øyner.

Og ja jeg har vært i møte med en semitrailer og bilen var vrak, men dem helsveisete hundeburene og hundene var like hele. Jeg og sjåføren derimot var ikke det...

Jeg klarer bare ikke å skjønne hvordan det kan ha falt sammen. De jeg har kan umulig falle sammen, det er rett å slett fysisk umulig, uten at noe skulle gått sondt. De tåler en del desse burene, bamsen min på 70 kg stod oppå et oppslått bur og det er fortsatt like helt:) Nei jeg kommer nok ikke til å bytte desverre:) Men håper du finner det rette buret for deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir såklart opp til alle og enhver hvordan man sikrer sin egen hund i bil. Men like lite som småbarn er sikret på mors fang i bilen (endel tror at de kan holde barnet) så er det likefult en kjennsgjerning at sammenleggbare bur ikke hjelper stort ved en større bilulykke. MEN ved mindre ulykker kan det såklart holde sammen og i alle fall sørge for at hunden(e) ikke kommer løse fra bilen.

Jeg har også hørt om ulykker hvor hunder som har vært løse i bilen har overlevd - mens den som satt i sammenleggbart sprinkelbur døde (men heldigvis gikk det meget raskt, da).

Likevel har jeg (av egen sløvhet) et sånt bur til den ene av mine, men skikkelig bilbur til de andre tre...

Kryssfinèr og netting (selvbygging) ville jeg nok også vurdert som relativt lite sikkert... Men f.eks. Trønderburet er vel nettopp dèt?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg stiller sammenleggbare stålbur, bur av tre og av hardplast ganske likt.

Alle disse burene vil gi lett etter, og etterlate skarpe kanter i en smell.

Et minimumskrav for meg er at buret er helsveisa.

Videre hadde vi krav og nødutgang også, og da var det ikke stort å velge i lengre...

Flere aktører på markedet kræsjtester i tillegg burene sine, noe jeg synes er interessant.

Og min konklusjon er at det finnes bur på markedet som faktisk "oppfører" seg korrekt under en stor smell, noe som kir minimal sjanse for skade på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns endel av de helsveisede burene rett og slett er for solide. Det er ikke negativt for hundens del, men for eventuelle baksetepassasjerer.

Får man en skikkelig trøkk bakfra, og buret er så stivt at det ikke komprimeres, vil det gå tvers igjennom baksetet.

Det samme kan skje om dere bulker selv, og buret ikke er godt festet.

Et baksete har ingenting å stille opp mot en stålkloss på 30+ kg, avhengig av størrelsen på buret og vekta til hunden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns endel av de helsveisede burene rett og slett er for solide. Det er ikke negativt for hundens del, men for eventuelle baksetepassasjerer.

Får man en skikkelig trøkk bakfra, og buret er så stivt at det ikke komprimeres, vil det gå tvers igjennom baksetet.

Det samme kan skje om dere bulker selv, og buret ikke er godt festet.

Et baksete har ingenting å stille opp mot en stålkloss på 30+ kg, avhengig av størrelsen på buret og vekta til hunden...

Og nettopp derfor er det viktig at uansett hva slags bur man har så er det festet i bagasjerommet.

Vårt bur er festet med en reim på siden, og to i gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi, så gøy at det blir skrevet mye her. Takk for alle svar.

Jeg er klar over faren ved dårlig konstruerte bur i bil, og her er et eksempel på Variocage som virkelig gjør jobben sin i en bilulykke.

http://hd.se/inrikes/2007/08/01/man/

Det er ikke dette jeg er ute etter. Jeg har ikke 6000kr+ til det største dobbeltburet, så enkelt er det bare, så da vil jeg vurdere andre alternativer. Det var formålet med innlegget mitt. Trønderburet har vært utgangspunktet for tanken min, deres konstruksjon er god - men ikke spesielt sikker hvis ulykken virkelig skulle være ute. Og det er jo nettopp det en bør tenke på, ikke sant? En bruker jo ikke bilbelte for alle turene med bilen du ikke kolliderer, for å si det sånt...

Jeg har skjønt at enkle bur i bil ikke er greien, så derfor vil jeg heller vurdere å få produsert mitt eget bur på egne spesifikasjoner, og kanskje få solgt et rimelig alternativ til Variocage og Herkules til andre som ikke har feit lommebok. Hva tror dere om helsveiste dobbeltbur til 1500-2000kr? Blir jo ikke mulig å få dem skreddersydd sånt som diverse produsenter kan gjøre, og de blir ikke så vakre å se på som Variocage og Herkules. Men de gjør jobben. Det er iallefall tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Kelaburet. Har hatt det i 8-9 år tror jeg og det har gjort jobben sin bra. Tungt, stabilt og knirkefritt. Jeg har dobbeltbur, men valgte å fjerne skilleplaten i midten ganske raskt.

Buret er begynt å ruste, men det er vel ikke så rart, med våte hunder gjennom mange år i det. Jeg fikk det skreddersydd til bilen og betalte den gang 2500 tror jeg.

Hadde lyst på dobbelt trønderbur, men prisen var over det dobbelte av Kelaburet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor du bor, men kom på en ting andre kanskje kan få tips om. I fengslene rundt om har de ofte verksted som kan fikse slike helsveisede bur for en ok penge.

Du har jo også trekkhundfolket som har egne kasser bakpå bilen, kanskje høre med disse hvordan de er lagd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

gammel tråd men jeg drar den opp... ang sikkerhet og bur- husker dere den spanieltispa som stakk av fra trafikkulykke og dessverre senere ble påkjørt av toget? Den hadde vistnok variogcage- som ble ødelagt i kollisjonen. Hva som hadde skjedd om det var et sammenleggbart stålbur eller en trekasse vites ikke. poenget mitt: vanskelig å finne bur som er sikre for hunden... Men loven pålegger bare å sikre lasten, derfor brukes vel stålbur mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenleggbare stålbur brukes altfor mye. Det hjelper heller ikke at forhandlerene selger de som bur til bl.a. bil.

I den saken med spanielen som stakk av var det låsen som gikk opp eller ble ødelagt, trro jeg. Det er flere tråder på forum om bilbur, og mange gode tips. Jeg har et blogginnlegg her: http://hundetrening.blogg.no/1297286929_bilbur.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Om det er flere som har innspill med erfaringer eller fremgangsmåte er det bare å dele 🙂
    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...