Gå til innhold
Hundesonen.no

Er gyllen Golden Retriever på vei ut?


Kristian_

Recommended Posts

Jeg ville ikke kjøpt jaktgolden kun for fargen om det var vanlig golden jeg syns passet best til mitt bruk.

Såklart, hvis man ikke er så aktiv vil nok sikkert en utsgoolden passe best. Men hvis hun har tenkt til å bruke hunden aktivt er det vel ingenting i veien for en jaktgolden?

Tenkte bare hun sikkert hadde tenkt gjennom dette allerede. :)

Jepp, jeg har endt opp med en oppdretter som har jaktgolden faktisk :lol: Jeg synes det er bare positivt at hunden har mye bruksegenskaper i seg, og at den "kan brukes til noe", da jeg prøver å ha ett ganske aktivt hundehold. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør i den tråden her. Er jaktgolden veldig krevende, eller bare å stryke, som førstegangshund? Er det da "obligatorisk" å jakte, eller blir det bare en ganske aktiv hund som trenger mye aktivisering? Jeg kommer nok aldri til å jakte. Men hvordan er det med jakttrening (?), jaktes det da på ordentlig eller hvordan er det? Hadde vært topp om en hund kan være med på jakt/"jakt" uten at jeg trenger å skyte.

Da kan man jo lure på hvorfor man skal ha en jakthund hvis man ikke skal jakte, men jeg synes GR virker som en topp hund på de aller fleste områder. Bare en av flere raser jeg kikker litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

397538438_1b61c70a77_o.jpg

397538437_e7c585f9cb_o.jpg

Synes de helt mørke også er veldig stilige. Typisk sånne man ser i amr. familefilmer... :lol: Hvis det hadde vært å oppdrive i norge, ville jeg nok hatt den mørkeste, men de i midten er også veldig fine.

Ikke at det er noe galt med de lyse, vet om mange nydelige lyse, men en golden skal jo være... golden :)

De er å oppdrive :P Bare ikke så enkelt tror jeg. Har ett vennepar som har fått seg en slik mørk valp, der bedårende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Crufts i år, og ble stående ved goldenringen og titte. Og det var fordi jeg så relativt mange av de gyldne goldenene, ikke bare de bleke. Og de hadde samme størrelse, kroppsbygning og -fasong.

Det kan vel ikke påstås å være en grundig undersøkelse, men jeg ble nå i hvert fall stående en stund og prate med en dame som holdt en slik gylden golden. Hun sa de var på vei tilbake, som en ren moteting - folk ønsket nå noe annet. Hennes hunder var om jeg forsto det rett fra en rett, gammel linje og hadde ikke vært via de bleke, mens oppdrettere med lysere hunder nå søkte til mørke linjer for å få mer gyldne hunder, da det var det markedet etterspurte nå.

Interessant, om enn litt småtrist.

Jeg har bilder hjemme, om noen vil se, for det var i hvert fall mange varmt gyldne goldens å se ringside på Crufts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge rasestandarden:

Er alle nyanser av gylden og kremfarget tillatt, men rød (som jeg vil si den mørkeste på bildet er) og mahogni er ikke tillatt.

Gimli som " BDD Girl" viser er opprinnelige golden fargen.

Dog amerikanerne har en litt dypere golden farge, så er den absolutt ikke rød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge rasestandarden:

Er alle nyanser av gylden og kremfarget tillatt, men rød (som jeg vil si den mørkeste på bildet er) og mahogni er ikke tillatt.

Gimli som " BDD Girl" viser er opprinnelige golden fargen.

Dog amerikanerne har en litt dypere golden farge, så er den absolutt ikke rød.

Nå er det desverre ikke bare fargen det står på når det kommer til utstilling (rasestandarden). En golden i utstillingsringen skal være lys og overvektig i følge de fleste dommere sånn jeg ser det. Hadde jeg møtt opp med min golden hadde jeg blitt ledd av, sett styggt på eller lignende.

De gode gyldne golden retrieverene som er igjen er oftest fra jaktlinjer og dermed er de smalere/ slankere enn den "vanlige" golden. Jeg har fått stygge kommentarer flere ganger fra golden oppdrettere av at min hund er alt for tynn og nærmest sultet. "En skal ikke kjenne ribbena" er beskjeden. Mens på min synes de nesten. Og selv om hun ikke har av de smaleste trekkene så er hun vesentlig smalere i ansiktet. Noe som også er "feil". Men hun kunne ikke veid noe mer. Hun brukes mye og må være i god fysisk form. Hun hadde aldri fungert på jakt eller agility f.eks med så mange kg så en ikke kjente ribbena.

Jeg vil også si at de mørke begynner å komme litt tilbake (jaktgolden). En del folk vil gjerne ha en golden med god motor i igjen.

abbyKirasno%20072.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, var på utstilling her for noen mnd. siden, og satt leeenge ved golden ringen. Feite og klumpete mange av dem, rett og slett.. det var ikke slik golden så ut da jeg var barn, jeg husker dem som smale og litt mørkere.

Selv om jeg kjenner, som sagt, endel hvite golden nå, absolutt synes det er pene hunder, så ville jeg foretrukket noe i denne duren om jeg skulle hatt selv, synes han har veldig fin farge. Han er 8 på bildet tror jeg.

mandagmoses062.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel den eneste som synes at jo hvitere de er, jo finere? :lol: Kom nettopp hjem fra tur med Phoebe, og på denne turen møtte jeg den nydeligste golden tispa jeg har sett, veldig lys! Hun var ikke like hvit som de helt til venstre på bildet, men ike langt i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden Retrievere er da vel flotte hunder uansett farge? Hvorfor er folk så opptatt av dette? Utrolig overflatisk emne, spør du meg. Men artig å lese hva folk mener da... min Golden er forholdsvis hvit, han er ikke mindre Golden Retriever av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en hvit golden og synes de er fine, men liker de gyldne også

Men det viktigste er at de er "golden" i ansikt og form. At de ikke blir så tynne og snipete i ansiktet osv

Man blir veldig preget av den hunden man selv har/kjenner

Jeg synes selvsagt min egen golden var ( og er ) verdenes vakreste

rusken19-3.gif

Her er han 12 år gammel og like flott

rusken1.jpg

portrettrusken1.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns de hvite er pene de også. Men rasenavnet er litt "feil" Så ett endret rasenavn hadde vært noe :D

Hvorfor er det feil og rasenavnet bør endres når det er gylne retrievere også?

At samme rase, skal ha to forskjellige navn, kun fordi den ene passer rase navnet bedre, er ganske latterlig.

Jeg er vel den eneste som synes at jo hvitere de er, jo finere? :icon_redface: Kom nettopp hjem fra tur med Phoebe, og på denne turen møtte jeg den nydeligste golden tispa jeg har sett, veldig lys! Hun var ikke like hvit som de helt til venstre på bildet, men ike langt i fra.

Nope, jeg liker også de hvite best.

Men de gylne er også nydelige.

Vår har lyst mor og mørk hanne og han er en god blanding i fargene, kjempe fin han også ;)

Golden Retrievere er da vel flotte hunder uansett farge? Hvorfor er folk så opptatt av dette? Utrolig overflatisk emne, spør du meg. Men artig å lese hva folk mener da... min Golden er forholdsvis hvit, han er ikke mindre Golden Retriever av den grunn.

Enig med du i det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Hvorfor er det feil og rasenavnet bør endres når det er gylne retrievere også?

At samme rase, skal ha to forskjellige navn, kun fordi den ene passer rase navnet bedre, er ganske latterlig.

Mente rasen generelt jeg da.. ikke at e gyldne skulle hett "golden retriever" og de hvite "white retriever"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det blir bare flere og flere hvite.. Desverre. Jeg skal kjøpe golden retriever om ett års tid, og det er faktisk ganske vanskelig å finne en oppdretter som satser på gylne..

*kremt* Det er ikke bare pelsfarge som er annerledes på de gyldne hundene. Det er først og fremst egenskaper.

Du kan jo kjøpe jaktgolden?

Hvis man skal ha en hund til å apportere etter skudd så er jeg enig.

Jeg spør i den tråden her. Er jaktgolden veldig krevende, eller bare å stryke, som førstegangshund? Er det da "obligatorisk" å jakte, eller blir det bare en ganske aktiv hund som trenger mye aktivisering? Jeg kommer nok aldri til å jakte. Men hvordan er det med jakttrening (?), jaktes det da på ordentlig eller hvordan er det? Hadde vært topp om en hund kan være med på jakt/"jakt" uten at jeg trenger å skyte.

Da kan man jo lure på hvorfor man skal ha en jakthund hvis man ikke skal jakte, men jeg synes GR virker som en topp hund på de aller fleste områder. Bare en av flere raser jeg kikker litt på.

Det finnes flere bruksområder innen jakt med retriever. Noen stiller kun på field trials, noen stiller kun på working tester, noen bruker dem praktisk på fasanjakt, andejakt, duejakt, kaninjakt, gåsejakt og til og med rypejakt. I 90% av tilfellene er man en jaktlag hvor det er egne skyttere på hver side av en linje med hunder og førere og man skyter ikke selv med mindre man jakter på egenhånd med retrieveren. Siden retrieveren ikke tar stand eller jobber før skuddet så er man som regel et lag med spaniel eller følger et skytterlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...