Gå til innhold
Hundesonen.no

Min helt egne hønsebrigade

Argyr

Recommended Posts

Eneste hønerasen jeg faktisk vet hva heter og hvordan ser ut er Sussex - og jeg elsker dem! Om jeg noen sinne skal ha hane, skal det være en sånn.

Pappa hadde Sussex-hane en gang for lenge siden. Han het Fredrik (da 8-årige meg som ga han navnet) og han var helt skjønn :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 73
  • Created
  • Siste svar
Eneste hønerasen jeg faktisk vet hva heter og hvordan ser ut er Sussex - og jeg elsker dem! Om jeg noen sinne skal ha hane, skal det være en sånn.

Pappa hadde Sussex-hane en gang for lenge siden. Han het Fredrik (da 8-årige meg som ga han navnet) og han var helt skjønn :innocent:

Jeg gjetter på at du tror Edgar er en sussex? Han er brahma, men har samme farge som de aller fleste sussex, nemlig hvit svart/colombia. Eline er en sussexmix. :whistle: Sussex kommer også i gul svart/colombia og trefarget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjetter på at du tror Edgar er en sussex? Han er brahma, men har samme farge som de aller fleste sussex, nemlig hvit svart/colombia. Eline er en sussexmix. :innocent: Sussex kommer også i gul svart/colombia og trefarget.

Å, haha. Unnskyld meg, jeg har svært liten peiling på høns :whistle:

Men kule er de. Helt klart! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilge høner da. Og steike så tøffe dere er som tør sitte midt i bingen med dem. Og Camilla som forer den ene fra munnen da. Skummelt det.

Høhø, hadde ikke turt det med hvilken som helst! Men Happy (den lille) kan liksom ikke gjøre så mye skade, og Edgar (sværingen) er veldig treffsikker, så jeg måtte bare stole på han (og bevise at jeg kunne bli omvendt fra å ikke tørre å mate de fra handa, til å faktisk mate de med munnen). :whistle:

Da er det kanskje håp for at Soppen kan bli FiskeCamilla og da :innocent:

HA! Neei, jeg har aldri sagt at jeg skal skaffe meg hverken fjærkre eller fisk. Dream on. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HA! Neei, jeg har aldri sagt at jeg skal skaffe meg hverken fjærkre eller fisk. Dream on. :whistle:

Hehehe nei, men du kan se på de uten å tenke på skumsle sangen, det er et laaaaaaaaaangt skritt på veien det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fine høns! :ahappy: Jeg hadde en kylling (som ble en høne, haha) som lignet veldig på Edgar, men hun hadde ikke fjær nedover beina (kanskje bare haner har det?). Hun het Tuppeline, og hun sov i sengen min, på puta (!) da hun var liten kylling. Jeg prøvde å lære henne å fly, men det gikk ikke. :ahappy: Hun peip i stedet for å klukke, helt til den dagen vi fikk to hvite høns til; da begynte hun å herme på dagen - og klukket som en høne skal. Hun la et fint brunt egg hver dag, og hun var veldig tam og kjælen. :whistle:

Det hører forresten med til historien at jeg kjøpte henne på auksjon på Jæren for 20 kr, og vi tok henne med oss hjem til Trøndelag, i bil, i en pappeske. Vi stoppet på veien opp og rastet, og faren min hadde henne på hodet. Hun gikk løs, for vi hadde ikke hørt om båndtvang for høner! :ahappy: Hun diltet i hælene våre og folk stoppet for å ta bilde av "tullingene".. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fine høns! :ahappy: Jeg hadde en kylling (som ble en høne, haha) som lignet veldig på Edgar, men hun hadde ikke fjær nedover beina (kanskje bare haner har det?). Hun het Tuppeline, og hun sov i sengen min, på puta (!) da hun var liten kylling. Jeg prøvde å lære henne å fly, men det gikk ikke. :ahappy: Hun peip i stedet for å klukke, helt til den dagen vi fikk to hvite høns til; da begynte hun å herme på dagen - og klukket som en høne skal. Hun la et fint brunt egg hver dag, og hun var veldig tam og kjælen. :whistle:

Det hører forresten med til historien at jeg kjøpte henne på auksjon på Jæren for 20 kr, og vi tok henne med oss hjem til Trøndelag, i bil, i en pappeske. Vi stoppet på veien opp og rastet, og faren min hadde henne på hodet. Hun gikk løs, for vi hadde ikke hørt om båndtvang for høner! :aww: Hun diltet i hælene våre og folk stoppet for å ta bilde av "tullingene".. :ahappy:

Nei, nå skal du høre. :ahappy:

Hønseraser har standarder på samme måte som hunderaser. Brahma er en rase med fjær på bena. Andre annen fotbejærede raser er Mille Fleur, Dvergkochin (dette er dvergjøns) og Faverolles. På samme måte som hunder kan forskjellige raser dele farge og mønster, f.eks. black&tan hos både dober, rottis og kelpie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe nei, men du kan se på de uten å tenke på skumsle sangen, det er et laaaaaaaaaangt skritt på veien det :whistle:

Hah, vi har da hatt akvarium før. Jeg har til og med hatt mitt helt eget, med to slørhaler i (som var med i en film vi lagde i 10. klasse)! Det er bare at du skaffer deg skumle mafiafisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 months later...

Innlegget mitt forsvant her, så det får bli kortversjonen.

Det er lenge siden sist det var bilder av brigaden her inne. Noen har reist, noen har kommet til og brigaden har fått en ordentlig sjef, nemlig Kaptein (han startet sitt liv som postsendt egg i rugemaskinen jeg lånte og har aldri forlatt stedet). Hans kompanjong er Carl-Gustav (eller er det Harry?).

De har en god del høner på deling, men jeg må si begge to er litt rasistiske og foretrekker "sine egne", de har tre hver som en eller annen gang skal bli fine brahma- og faverolleskyllinger og så deler de tydeligvis på resten. :whistle:

Navn har jeg gitt litt opp, med så mange like som jeg har hatt (det var seks like brahmahøner her) så ble det litt håpløst. Men de som har fått navn har fått beholde dem (jeg vet ikke hvilken som er Stripa lenger da, men hun er en av de to stripete! :aww:).

Rasehøns går også under betegnelsen prydhøns, og jeg synes Kaptein illustrerer veldig godt hvorfor!

IMG_6729.jpg

Høns blir på mystisk vis RENE av å ligge og base i jord og barnåler under ei stor gran! :blink:

IMG_6725.jpg

Her det Speedy, Merete, en Kapteinfrue og en faverolles som vasker seg

IMG_6724.jpg

Merete solbader

IMG_6766.jpg

IMG_6751.jpg

Speedy og Merete

IMG_6750.jpg

Kaptein og en av hønene hans

IMG_6753.jpg

IMG_6742.jpg

Frida

IMG_6717.jpg

Dette er Carl-Gustav (eller?)

IMG_6730.jpg

IMG_6733.jpg

Stripa, tvillingen hennes og en Kapteinfrue

IMG_6716.jpg

IMG_6714.jpg

IMG_6713.jpg

IMG_6709.jpg

IMG_6702.jpg

IMG_6701.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så stor plass de har! :whistle: Hvor stor er innheiningen? Får du mange egg og får du "fostere" i egg siden du har haner? Hvordan bor de om vinteren? Ble mange spørsmål, men ble veldig fascinert her nå! :aww:

Nå som det er vår går de fritt rundt som de vil. "Innhegningen" du ser er gjerdet (som jeg tipper de kan spankulere rett gjennom om de ville, men ingen har vist noen interesse for det). :blink:

Akkurat nå får jeg nesten ikke egg i det hele tatt, de har forlenget vinterpausen sin noe voldsomt. Men etterhvert regner jeg med å få alt fra tre til seks egg i uka per høne, og med 15 høner så kan det jo bli noen egg etterhvert. Ja, de fleste eggene blir befruktet, men det merker man ikke noe til. For at et egg skal bli til en kylling må det ruges i 21 dager ved ca. 37,7 grader - så det blir ikke kyllinger i kjøleskapet. :lol:

Hvis man IKKE legger dem i kjøleskapet, så kan de holde seg i opptil 2-3 uker og fortsatt utvikle seg til kyllinger hvis de legges under en rugende høne eller i en rugemaskin.

Om vinteren holder de seg inne i hønsehuset sitt og bruker energien på å skifte fjærdrakt og holde på fettet i kuldegradene. Da slutter de å legge egg, hvis man vil unngå den pausen må man tilføre kunstig lys, varme og ekstra fôring - men da får de ikke den pausen de skal ha, og blir "brukt opp" fortere (kommersielle verpehøns kasseres når de er rundt året, for da går verpefrekvensen ned - de forventes å verpe minst seks egg i uka, hele året).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flotte høner og haner :)Jeg har utrolig lyst på en liten flokk med høns i hagen.. Hvor mye plass trenger en liten flokk høner? Og må/bør man ha en hane og, eller klarer hønene seg fint selv? Har virkelig ikke peil på fjærkre.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flotte høner og haner :)Jeg har utrolig lyst på en liten flokk med høns i hagen.. Hvor mye plass trenger en liten flokk høner? Og må/bør man ha en hane og, eller klarer hønene seg fint selv? Har virkelig ikke peil på fjærkre.. :)

Man trenger ikke å ha hane, men han er liksom "vaktbikkja" deres og så er jo haner så flotte å se på! Og så er det koselig med hanegal. :) Men det er ikke like koselig for naboene hvis man bor i boligfelt, tenker jeg. :P Det er veldig mange som ikke har hane nettopp på grunn av det. Det blir selvsagt ingen kyllinger heller om man ikke har haner.

Har du hage, kan du ha høns (da bør du sette opp et hagegjerde så de ikke forviller seg ut). Minst tre stykker ville jeg hatt, da blir det en flokk.

Så fine! er på jakt selv etter høns, og det er sååå vanskelig å få tak i! Kun kyllinger som er tilgjengelig, noe jeg ikke har mulighet til å ha. Trodde ikke det skulle være så vanskelig å få tak i men, får bare vente å håpe noen tar kontakt. (har annonse ute)

Du må nok lete mer aktivt, for voksne høner blir solgt fort - du kan ikke regne med å få tilbud. :D Det kommer nok mer til salgs utover våren tenker jeg, det er vel "sesong" på høns.

Hvorfor kan du ikke ha kyllinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke ha det pga jeg har ikke mulighet til å ha varmelampe i det hønsehuset vi har. Det er alt for lite. Må bygge det ut, noe vi blir å gjøre utover sommeren.

Idag fikk jeg en telefon fra ei dame som fikk kyllinger i helga! Så vi kunne få kjøpt hos henne til sommern! Juhuu! :) Det var blanding av norsk jærhøns og en annen stor type, husker ikke navnet, kanskje Brahma. Så ser ut som det muligens ordner seg. :)

Ser jo så koselig ut med høns, så jeg gleder meg til å prøve! Håper det ikke er så vanskelig..:D Er helt grønn når det gjelder fugl. ja litt skeptisk til fugler haha..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke ha det pga jeg har ikke mulighet til å ha varmelampe i det hønsehuset vi har. Det er alt for lite. Må bygge det ut, noe vi blir å gjøre utover sommeren.

Idag fikk jeg en telefon fra ei dame som fikk kyllinger i helga! Så vi kunne få kjøpt hos henne til sommern! Juhuu! :D Det var blanding av norsk jærhøns og en annen stor type, husker ikke navnet, kanskje Brahma. Så ser ut som det muligens ordner seg. :P

Ser jo så koselig ut med høns, så jeg gleder meg til å prøve! Håper det ikke er så vanskelig..:) Er helt grønn når det gjelder fugl. ja litt skeptisk til fugler haha..:D

Du trenger jo ikke varmelampe til litt større kyllinger, ihvertfall ikke om sommeren. :P

Håper det ordner seg for deg nå da, det er koselig med høns. ;)

Vanskelig er det ikke synes jeg, men det er kjedelig når de dør. Det må man liksom regne med nå og da. :)

Hvis det er noe du lurer på så er vi jo blitt en liten håndfull folk her inne som har høns, så du får sikkert hjelp hvis du spør. ;)

Jeg var ute og filmet litt i dag, så jeg tenkte å slenge inn en film eller tre når jeg får ordnet med det.

Edit:

Måtte bruke crappy bildekamera for jeg fant ikke laderen til det fancy nye videokameraet, men jeg hadde lyst å filme likevel. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om det er dumt å spørre i tråden din, men jeg lurte på om 2 år gamle høner er gamle? Legger de fortsatt egg?

Har fått tilbud om å overta noen vakre høner på den alderen hvis jeg var interessert, og tenkte at det kunne være greit å begynne med noen voksne høner. Men litt kjedelig hvis de ikke legger egg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine filmer, Argyros :) Synes jeg så en oppmerksomhetssyk hund der :P

Hvor mange høns har du nå, og i hvilke raser? Så i hvert fall brahma, faverolles og plymouth rock der...

Djervekvinnen: Hønen legger vel på topp mellom ett og to års alder(rett meg hvis jeg tar feil her), og så går det nedover for hvert år, men to år gamle høner skal så absolutt legge egg. Hva slags raser er det snakk om? Det går jo fint å begynne med en flokk, og så bytte ut de eldre hønene med noen yngre etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott å høre! :) Ja tenkte å begynne med de "gamle" og bytte ut etterhvert. Rasene er litt ulike. Husker ikke hva de het. Men det var noen mørkebrune med hvite prikker, samt noen blandings. De var kjempefine de mørkebrune (ganske store). Var vel ikke helt avklart hvilke jeg skulle få, men skal oppdatere når jeg vet :P

(Sorry kupp av tråd!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine filmer, Argyros :) Synes jeg så en oppmerksomhetssyk hund der :)

Hvor mange høns har du nå, og i hvilke raser? Så i hvert fall brahma, faverolles og plymouth rock der...

Jepp, Garm er alltid med overalt. :) De er ikke redd ham, men de har måttet lære seg at han ikke ser seg for, så det kan være lurt å komme seg av veien når han kommer løpende. :)

Argyr var også ute, men han bryr seg ikke om verken høner eller filming.

For øyeblikket har jeg 15 stykker (13 høner), de jeg vil "satse på" (altså beholde avlspar i håp om kyllinger) er faverolles og åkerhønefarget brahma, der har jeg en hane og tre høner av hver. Og så har jeg to plymouth rock som jeg liker mest på grunn av eggene (de er gode verpere), to dverger som jeg håper vil ruge litt.

I tillegg har jeg en gul orpington, en svart/hvit colombia brahma og en mix som antakelig selges til uka (hvis ikke beholder jeg de nok). Ja, og en svart brahma da.

Solgte nettopp tre brahmahøner fordi de ikke hadde noen ubeslektet hane lenger, og jeg hadde en større flokk enn jeg strengt tatt behøver. :P

Jeg er litt frem og tilbake når det gjelder hvem jeg vil beholde, vil ikke ha for stor flokk men det blir plutselig så få igjen når jeg selger noen. :D

Nå har de plutselig fått et helt jorde å boltre seg på i tillegg, og når 13 store og 2 små høns sprer seg utover, så er det ikke så mange altså. :)

Jeg har SKIKKELIG lyst på rugemaskin kjenner jeg. For øyeblikket ville det nok blitt mest blandinger, men om jeg samlet egg fra brahma og faverolles tror jeg faktisk de ville blitt renrasede, for hanene er sære. Uansett, mixhøns er jo fint det og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djervekvinnen: Kan det være trefarget(porselensfarget) sussex? Du finner bilder her: sussex

Jeg har SKIKKELIG lyst på rugemaskin kjenner jeg. For øyeblikket ville det nok blitt mest blandinger, men om jeg samlet egg fra brahma og faverolles tror jeg faktisk de ville blitt renrasede, for hanene er sære. Uansett, mixhøns er jo fint det og!

Vi har foreløpig droppet å ruge ut egne kyllinger, delvis pga at jeg ikke vil ha mikshøns(hehe), og fordi vi har så liten flokk at jeg heller vil ha litt av hvert, og det blir vanskelig å ha mye forskjellig på få høner når man skal satse på en rase. Akkurat nå, med unntak av kyllingene, har vi ikke mer enn én av hver rase. Det var det riktignok kråkene og hønsehauken som sørget for men... :) Har nå kyllinger av minorka, lohmann(de var ikke helt planlagt, er jo ikke ren rase ;-), dverg australorp og dverg sussex. Er glad i de store rasene, men nå som vi har liten hane kan vi jo ha litt forskjellige størrelser.

Men med så stor plass er det vel ikke noe å tenke på vel? :P

F.eks. brahma er jo ikke kjent for å være en god egglegger, men hva vil det egentlig si? Hvor ofte legger de faktisk egg? Snakket med en som hadde en 12 år gammel australorp. Den la visstnok bare et par egg hver vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...