Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva legger du i ordet "kvelning"?


KarpeSkrotum

Morsomt å se hva folk mener, så vi tar en uformell avstemming på hva folk mener  

51 stemmer

  1. 1.

    • Helt ok og korrekt norsk
      16
    • Ok, men ikke korrekt norsk
      7
    • Skjønner hva som menes med det, men har ikke noen formening ellers om det
      6
    • Skjønner hva som menes, men blir feil å bruke slik.
      8
    • Feil ord og skulle ikke blitt skrevet slik. (ikke korrekt norsk)
      3
    • Samme om ordet er feil eller ei. Skjønner man ikke hva som menes, så spør.
      3
    • Ok å bruke, men vet ikke om et er korrekt eller ei
      8


Recommended Posts

Etter at dette ordet ble diskutert i en annen tråd der det var OT, så lager jeg en tråd for det her.

Diskusjonen startet fra denne setningen:

De andre var jo utslitt etter slossing og kveling, så ikke noe rart de 'roet' seg ned.

(noen som stoppet tilførsel av oksygen ved å stramme halsbånd - uten prøve å drepe)

Nå er jeg veldig dårlig i norsk, men hvilket ord ville du brukt istedet og hvordan tolker du/dere denne setningen?

Ordbok mener vel kanskje dette er feil bruk?:

Kvele v2

1 drepe ved å stanse lufttilførselen til lungene den drepte var kvalt med et skjerf / k-s av røyk / adj i pr pt: lufta var k-nde tykk, tung å puste i / det var k-nde varmt

Både dagligtale og media bruker jo "holdt på å kveles" f.eks, men hvis man ser helt konkret på ordets betydning, så er det egentlig kun med døden til følge?

Sjekket litt på nett og finner både og egentlig:

  • Caplex.no - kvelning, avbrytelse av kroppens oksygentilførsel, enten ved at innåndingsluftens oksygeninnhold er for lavt, innåndingsveiene blokkeres el. blodets oksygenopptak el. transport hindres.

  • no.wikipedia.org - Kvelning er et resultat av oksygentap, som fører til at vedkommende besvimer, og/eller dør. Kvelning kan oppstå når noe eller noen klemmer eller tetter luftveienebevisstløshet. Det kan skje ved drukning, det vil si når vannet fyller luftrør og lunger og hindrer oksygeninntak, ved gassulykker, ved henging m.m. på en person slik at det blir umulig å puste og personen blir bevisstløshet. Det kan skje ved drukning, det vil si når vannet fyller luftrør og lunger og hindrer oksygeninntak, ved gassulykker, ved henging m.m.

  • snl.no - kvelning, asfyksi, suffokasjon, inntrer når den normale gassutveksling i kroppens celler og vev opphører. Kvelning kan skyldes mange forhold. Det kan være indre årsaker, som svikt i blodkretsløpet, forgiftninger som hindrer blodets oksygentransport (kullos) eller som hindrer cellenes oksygenopptak (blåsyre) eller åndedrettslammelse.


    Vanligvis brukes imidlertid betegnelsen kvelning når tilstanden skyldes ytre forhold: Hindring av luftpassasjen gjennom luftveiene på grunn av sammensnøring av halsen (hengning, kverking), tilstopping av luftrøret (matstykke i halsen, sykelig oppsvulming av slimhinnen, drukning), hindret åndedrett ved sammenpressing av brystet, for lite oksygen i atmosfæren (f.eks. tankulykker). Symptomene på kvelning er svær åndenød, cyanose (blåfarging av hud og slimhinner), uklarhet eller bevisstløshet og kramper. Ofte kommer også småblødninger i hud og slimhinner under kvelningsprosessen.

Ordbok på kvelning sier derimot:

kvelning -en, -er

1 det å kveles: dø ved kvelning

2 kvelningsfornemmelse: få kvelninger

Nå har jeg sendt en e-post til kvalifisert folk (språkrådet) som jeg håper jeg får svar på angående dette(håper bare de gir et utfyllende svar), men litt morro å høre hvordan dere bruker ordet og hva dere legger i det. Mener du det er helt feil å bruke ordet i linja det startet med, eller er det ok - både hva du tror og ev hvis du mener du vet hva som er korrekt norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

skjønner ikke helt hva du mener..

Men har du hørt om strupebånd? Det blir jo akkurat det samme som kveling, når det strammer, men den strammer jo ett sekunder eller to før den skjønner at det er vondt og ekkelt og ikke drar noe mer. Men vi som bruker strupebånd, har jo ingen intensjoner om og kvele/drepe hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her brukte du "blir samme som kveling" - du bruker altså ordet på samme måte som meg. Når man stopper tilgang til luft/oksygen uten direkte med hensikt å drepe. Men jeg vet altså ikke om dette er korrekt måte, da ordbok sier noe annet kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her brukte du "blir samme som kveling" - du bruker altså ordet på samme måte som meg. Når man stopper tilgang til luft/oksygen uten direkte med hensikt å drepe. Men jeg vet altså ikke om dette er korrekt måte, da ordbok sier noe annet kanskje?

"Kvele" er jo og stoppe luft tilgangen. Men det er forskjell og stoppe den et sekund for å "straffe" enn og stoppe den helt til pulsen har stoppet opp. Men kveling er jo begynne på og "ta livet til noen". "Kvelt" er jo at noen har drept noen med og holde igjen luften så lenge at pulsen stopper. Mens og kvele er jo bare og stoppe opp luften i noen sekunder for f.eks og straffe, ikke nødvendigvis og drepe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener helt klart at man kan bruke begrepet kvele når stopper lufttilførselen, selv om individet ikke dør av det. Det er vanlig tale.

Ang den opprinnelige diskusjonen er jeg enig med ts av man skal kunne bruke muntlig form på språket i diskusjoner. Om noe er uklart, feks om det skulle være noen tvil om intensjonene ved kvelingen som ikke hadde døden til følge, bør det stilles utbroderende spørsmål til den som har skrevet innlegget om hva denne legger i ordet/utrykket. Dette blir jo gjort i mange andre tråder med feks utrykkene vakt/vokt og mosjon/aktivitet blant annet, uten at noen henviser til ordbøker eller grammatiske regler.

Å diskutere bakgrunnen for å bruke sterke uttrykk i argumentasjon kan være interessant nok, men i den aktuelle tråden tror jeg at personen som omtales klarer å sverte seg selv og sine metoder fint på egen hånd ved å publisere slike klipp som det er linket til. Sterke inntrykk har behov for sterke uttrykk er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange som kaller struphalsbånd for "kvelehalsbånd" (inkludert meg, men jeg sier "kvæle"), men hunden dør jo ikke selvom den bruker det.

Så jeg mener at når man stopper/blokkerer/avbryter etc lufttilførselen på noe eller noen, så er det kvelning, selv om man ikke dør av det.

Man sier jo også "kvelende" eller "drepende varmt", men man dør ikke av det forde. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La til en uformell avstemming til emnet nå.

Edit: glemte valget "Ok å bruke, men vet ikke om et er korrekt eller ei" som ble lagt til nå.

Man sier jo "kvelertak" også. Men hva man sier og hva som brukes blir jo litt rart hvis man tar ordbokas hele def av det ordet som sagt.

Kvele v2

1 drepe ved å stanse lufttilførselen til lungene den drepte var kvalt med et skjerf / k-s av røyk / adj i pr pt: lufta var k-nde tykk, tung å puste i / det var k-nde varmt

Så er det gjengs at jeg, dere og andre bruker det feil mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.... jeg er enig i at man kan bli kvalt uten å dø, men i akkurat den setningen der... Hmmm... *tenke* Om jeg bare hadde hørt setningen så ville jeg tolket "de andre" som de som hadde utført handlingen, de var utslitt fordi de hadde slåss og kvalt en hel masse. Ikke at de hadde blitt utsatt for det selv. Men nå vet ikke jeg hva som var tanken bak. Hvorvidt vedkommende som ble kvalt var død eller ikke vil vel ikke nødvendigvis komme fram av setningen, men jeg ville tolket det som at alle "de andre" hadde kvalt var døde.

Måtte lime inn setningen her for å studere den nøyere.

"De andre var jo utslitt etter slossing og kveling, så ikke noe rart de 'roet' seg ned."

Edit: Plutselig er jeg ikke helt enig med meg selv i hvorvidt man kan bli kvalt uten å dø heller... Man kan jo ikke bli skutt uten å dø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var utifra denne tråden og ser det ble litt lite sammenheng når jeg tok med så lite, så her er mer fra innlegget.

Syntes så synd på den hunden med strømbåndet. Stakkaren viste ikke hvordan han kunne flykte fra smerten og gjemte seg under stolen med hodet stakkar. De andre var jo utslitt etter slossing og kveling, så ikke noe rart de 'roet' seg ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med eple her. Det spiller ingen trille for meg om det går an å si at man kveler noen dersom de ikke dør, man forstår jo hva som menes. Synes det ble litt tåpelig kverulering i den opprinnelige tråden.

Jeg kan jo gjerne både si og skrive at "nå skal jeg hoppe i dusjen", men det betyr bare at jeg skal dusje, hverken at jeg hopper inn i den, eller at jeg hopper mens jeg dusjer. Synes man må legge såpass med godvilje til at man tolererer muntlig språk i diskusjoner ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi lar den opprinnelige tråden ligge, for tror ikke det var for å "bråke eller klage" (som kverulering betyr) det ble kommentert på dette - det var vel heller i meningen om å opplyse om feil bruk av ord slik at intensjonen til undertegnede kunne bli missforstått.

Derfor ble jeg litt opptatt av hva som egentlig er rett eller ei. Både for hva man bør/kan godta i et forum og hva som egentlig er riktig bruk etter korrekt norsk. Ser jo ut som de fleste mener det er ok å bruke og at det ikke er 'ment' ille, og som du sier, et "muntlig språk".

Men den ordboken sier noe annet da, eller?.... kan virkelig 'folkespråket' være så fjernt fra riktig norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Plutselig er jeg ikke helt enig med meg selv i hvorvidt man kan bli kvalt uten å dø heller... Man kan jo ikke bli skutt uten å dø...

Hvis man ikke kan bli skutt uten å dø, hva har da skjedd med de som er skadeskutt? :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Plutselig er jeg ikke helt enig med meg selv i hvorvidt man kan bli kvalt uten å dø heller... Man kan jo ikke bli skutt uten å dø...

Unnskyld mener ikke noe vondt med det, men dette var fantastisk morsomt sagt :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man først skal trekke inn hva som er rett og galt, så er det vel til syvende og sist definisjonen på begrepet i ordboken som gjelder, ikke hva som er gjengs.

Men hva med leksikon og slikt, da? Feks disse: Et par av de kan ihvertfall kategoriseres som pålitelige kilder?

Sjekket litt på nett og finner både og egentlig:

[*]
Caplex.no -
kvelning, avbrytelse av kroppens oksygentilførsel, enten ved at innåndingsluftens oksygeninnhold er for lavt, innåndingsveiene blokkeres el. blodets oksygenopptak el. transport hindres.

[*]
no.wikipedia.org -
Kvelning er et resultat av oksygentap, som fører til at vedkommende besvimer,
og/eller
dør.
Kvelning kan oppstå når noe eller noen klemmer eller tetter luftveienebevisstløshet. Det kan skje ved drukning, det vil si når vannet fyller luftrør og lunger og hindrer oksygeninntak, ved gassulykker, ved henging m.m. på en person slik at det blir umulig å puste og personen blir bevisstløshet. Det kan skje ved drukning, det vil si når vannet fyller luftrør og lunger og hindrer oksygeninntak, ved gassulykker, ved henging m.m.

[*]
snl.no - kvelning, asfyksi, suffokasjon, inntrer når den normale gassutveksling i kroppens celler og vev opphører. Kvelning kan skyldes mange forhold. Det kan være indre årsaker, som svikt i blodkretsløpet, forgiftninger som hindrer blodets oksygentransport (kullos) eller som hindrer cellenes oksygenopptak (blåsyre) eller åndedrettslammelse.

Det står jo ikke her at man
dø?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant IW, men hvis noen mener det er skrevet for å, som det blir sagt "Men greit å bruke sånne uttrykk kanskje? Lettere å sverte en metode hvis man smører på med groteske ord og uttrykk", så syns jeg det er greit å få klarhet i det.

Ser jo de fleste mener det tydeligvis kan brukes, men blir jo ikke rettere norsk av den grunn. Så intensjonen med tråd om folks mening har vi vel fått brukbart svar på nå, men tror ikke det er noen med 100% sikkerhet kan si om det er rett eller ei i korrekt norsk? (ikke bare mening, men vet pga fakta)

Ordbok sier død. Store Norske Leksikon sier begge deler(de har 2 artikler og den andre sier død). Caplex sier ikke død.

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)

kvelning kvel|ning f1 el. m1 det å bli kvalt dø ved k-

Det å bli kvalt dø ved k-? hmmm ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke kan bli skutt uten å dø, hva har da skjedd med de som er skadeskutt? :ahappy:

Man trenger ikke dø fordi man blir skutt.

Hvis noen skytter deg i rompa, dør du da? :lol:

Jo, pr definisjon så dør man om man blir skutt. Vi bruker ofte ordet om det å bli beskutt da, det gjør de tom på nyhetene så det er jo ikke så rart... Man kan selvfølgelig bli "beskutt", "skadeskutt" (helt sikkert også "skutt i rumpa") og andre former hvor ordet er med, uten å dø, men blir man "skutt" så dør man! "Skutt og drept" er en pleonasme på lik linje med "Ridende rytter til hest". Det med skutt = død er en av kjepphestene til Finn Erik Vinje, for de som kjenner til han.

Så forresten at det var en diskusjon på VG-nett om akkurat dette. Her ble også ordet "druknet" dratt inn. Dør man om man drukner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble også ordet "druknet" dratt inn. Dør man om man drukner?

Man dør hvis man ikke får tilgang til oksygen under tiden det tar å drukne. Får man ikke det, så har man druknet.

Edit: Det med skutt - det kan brukes f.eks på skytebane hvis noen beveger seg på områder de ikke bør være... "pass deg, så du ikke blir skutt" - er vel ikke ment som at de blir skutt til døde nødvendigvis, men at de advares mot å bevege seg i området det er fare for å bli truffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man dør hvis man ikke får tilgang til oksygen under tiden det tar å drukne. Får man ikke det, så har man druknet.

Så da mener du at man dør om man drukner? Tror vel alle iallefall er enige i at man ikke får tilgang på oksygen i tilfeller hvor noen drukner. Men "tvisten" ligger vel i om man har druknet om man blir dratt opp igjen og blåst i liv, altså uten å dø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...