Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av oppdretter og individ


Wheaten terrier

Recommended Posts

Hva går du etter når du ser etter gode oppdrettere eller kenneler?

(hva er egentlig den store forskjellen mellom oppdrett og kennel?)

1. Ser du på om hvor mange hunder oppdretteren har? Er det positivt eller negativt at oppdretteren driver oppdrett av flere forskjelige raser?

2. Ser du helst at oppdretter eller du selv velger ut valpen?

3. Hvilke krav har du til oppdretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer helt ann på hvilken oppdrettere det er.

er det noen jeg kjenner(altså i miljøet) så stoler jeg på dem når det gjeler valg av avlshunder og ikke minst å plukke ut en valp.

er det en fremmed oppdretter så hadde jeg vell helst prøvd å plukke ut valpen selv, så sant forelderne er av avstamming og gemytt som jeg liker. :wink: men da er det hvis det gjelder japanere og samojeder.

hadde det vært en annen rase så måtte jeg nokk ha satt meg mye mere inn i rasen og stammen og slikt før jeg hadde klart å bestemme meg for valp og oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg velger oppdretter etter om jeg liker foreldredyrene, dems reslutater og gemytt. Om oppdretter er hyggelig spiller også en stor rolle.

Har ikke hatt mulighet til å velge valp selv, siden Lunah var den siste tispa i kullet og oppdretter bodde langt inne i sverige.

Neste gang vil jeg nok velge valp selv om jeg har mulighet til det. Ellers stoler jeg på oppdretter og at de velger hva jeg er ute etter og passer til meg.

At en oppdretter har flere raser gjør meg ingen ting. Så lenge de ikke har 56 forskjellige raser og dårlige individer.

Jeg ville ikke kjøpt fra en oppdretter som har valpene i hundnegårder. Jeg syns det er viktig at valpene blir preget fra de er bitte små og blir vant med kjøkkenlyder, støvsuger og vanlige ting som skjer i ett hus. Det blir de ikke vant til så lenge de er i en hundegård/kennel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger oppdrettere mye etter miljøet.. Når jeg skulle kjøpe hund nå stod det mellom flere oppdrettere, men de andre oppdretterne utbrøt liksom "wow, skal du kjøpe fra CATO SMØRGRAV" så i tillegg til min egen utrolig positive erfaring med han, så var det ganske avgjørende. Når jeg kjøper valp vil jeg gjerne være med å bestemme, men oppdretteren kjenner valpene best og kan plukke ut den som passer best til mitt bruk. At oppdretter har flere raser trenger ikke være negativt, men han/hun skal vise frem resultater i den rasen jeg skal ha iallefall.. Krav til oppdretter er at han/hun spør MEG om spørsmål (det viser at de vil det beste for valpene), at de er positive og seriøse, og selv driver aktivt med den rasen de har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppdrettern var bare en av feilene vi har gjort med ask :P jeg vil neste gang ha en oppdretter som følger opp, og vi skal se valpene først. vi lot dem plukke ut valp, siden vi var her, og valpene i kr.sand. vi ble lovet den beste hannhunden, og det sa de også at det var da vi hentet han. men i ettertid har vi funnet ut at det umulig kan vær tilfellet :P menmen, slik går det når man er så rask i svingene at man tar det første kullet man ser..det gjør vi garantert ikke igjenn! om jeg så må vente i to år. ellers synns jeg det er greit at oppdretter velger ut valper. jeg velger neste gang fra en kjent kennel, jeg vet har hatt gode resultater før, og der foreldrene har kommet langt. (akkurat det er det ikke noe i veien med, stammtavlen til ask, den er kjempebra!) oppdretter gjorde en kjempebra job med og velge ut avls-dyr! :lol: det var det vell forresten avls-rådet i klubben som gjorde.

men vi kunne ikke vært mer fornøyd, selv om gutten har en liten feil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men vi kunne ikke vært mer fornøyd' date=' selv om gutten har en liten feil :lol:[/quote']

Hva slags feil har han?

Jeg har ikke valgt valp selv. Det er det oppdretter som har gjort. Dvs Zico var den beste i kullet mente oppdretter. Hun ville ikke selge han uten at hun fikk avlsrettigheter på han. Hun hadde nemlig egentlig lyst til å beholde han selv.

Med Oscar ringte jeg tilfeldigvis en oppdretter jeg vet gjør det bra og spurte om hun hadde noen rubykull på gang. Og da hadde hun faktisk valper på 7 uker. Og bare Oscar var ledig. Hun sa hun solgte han ikke til hvem som helst, hun var ute etter noen som drev med utstilling, bodde i nærheten og hun ville ha avlrettigheter på han.

Neste gang får jeg førstevalget, men vil selvfølgelig be oppdretter hjelpe meg med å plukke ut den som ser finest ut. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han har noe rosa på nesebrusken. det er en pigment-feil, som ikke skal forekomme på buhunden, og kan gi trekk i poengsum på utstilling. var da mye pirk de skal trekke for å da.. :P

EDIT: ehe..er det poeng på utstilling da? :roll: plasering blir vel iktigere å si :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva går du etter når du ser etter gode oppdrettere eller kenneler?

(hva er egentlig den store forskjellen mellom oppdrett og kennel?)

1. Ser du på om hvor mange hunder oppdretteren har? Er det positivt eller negativt at oppdretteren driver oppdrett av flere forskjelige raser?

Jeg velger hund etter kennler som ikke driver masseoppdrett, men er mer opptatt av de enkelte individene enn selve avelen. Hadde en oppdretter hatt 20 hunder inne hos seg, tror jeg at det kunne ha skremt meg vekk. Ang. forskjellige raser kommer det an på hvor mange det er snakk om. 1-3 raser er ok, så lenge oppdretteren kan masse om hver av rasene.

2. Ser du helst at oppdretter eller du selv velger ut valpen?

Det kommer an på situasjonen. Om det er en oppdretter som bor langt unna meg, ser jeg ingen god grunn til at jeg selv skal velge valpen på avhentingsdagen. Syns det at oppdretteren tar valget nok er den beste løsningen uansett, om man ikke har blitt kjent med valpene fra de var bittesmå da selvsagt. I mine øyne vet oppdretteren hvilken hund som passer best for vår familie (om vi har blitt godt kjent først), og kjenner best til deres personligheter. I tillegg til alt dette ser jeg også at man får så mye info man bare ønsker om valpene gjenom oppveksten :lol:

3. Hvilke krav har du til oppdretter?

En oppdretter skal være engasjert og åpen. En oppdretter som gladelig svarer på spørsmål om hundene, avelen, ambisjoner osv. er en jeg helst ville stolt. på. Oppdretteren må kunne referere til gode resultater om han/hun har hatt kull på samme foreldre før. Med det tenker jeg på HD for eks.

Syns det er viktig at oppdretteren også tar kontakt med oss valpekjøpere, ikke bare svarer på spm. Det er et tegn på interesse.

For meg er det også veldig viktig at hundene brukes til noe. Jeg ville enkelt og greit ikke kjøpt hund fra en oppdretter som kun driver med utstilling/selskapsbruk. Da tenker jeg ikke hundesport, men på daglige turer osv.

Og til slutt. Det er viktig å bli godt kjent med oppdretteren. Er i mot impulskjøp, selv om jeg egentlig ikke vet om det noen gang kommer til å hende meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte også å nevne det som Kristina sa. Foreldredyrene. Jeg skulle helst sett begge foreldrene, men grunnen til at jeg valgte å stole på min oppdretter i valget av hannhund var god helsestatus og vel-bestått mentaltest + utstillingsresultater hos hannhunden.

Tispa ble jeg litt kjent med, og hun var verdens herligste! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker jeg ut ifra hvordan jeg vil gjøre det neste gang jeg skal kjøpe hund - for da vil jeg nok gjøre det litt annerledes (blant annet vil jeg se kullet i alle fall en gang før jeg kjøper valp osv).

1. Ser du på om hvor mange hunder oppdretteren har? Er det positivt eller negativt at oppdretteren driver oppdrett av flere forskjelige raser?

Hvor mange hunder oppdretteren har, det vil til en viss grad ikke ha så mye å si. Men om oppdretteren har flere hunder enn det han/hun klarer å ta seg av og gi nok oppmerksomhet til vil jeg ikke kjøpe valp derifra tror jeg. Men om oppdretteren har en hund eller femten hunder, det spiller ikke så stor rolle, så lenge de har det godt, varmt, renslig og med nok oppmerksomhet.

Om jeg kunne ha kjøpt valp fra en oppdretter som er oppdretter på flere raser? Det kommer an på hvordan det drives på en måte. Har oppdretteren to labradortisper og to bearded collietisper og har kull på alle fire med jevne mellomrom liksom, så hadde ikke det vært en grunn for meg til å ikke kjøpe valp derifra. Oppdretteren må ha god kunnskap om rasen jeg kjøper, og jeg har stor forståelse for personer som driver oppdrett av to-tre forskjellige raser - det blir jo litt det samme som at jeg nok ikke klarer å holde meg til bare en rase resten av livet mitt, kanskje vil jeg finne den perfekte, eller så vil jeg ha to forskjellige fordi de passer meg veldig bra på forskjellige måter.

2. Ser du helst at oppdretter eller du selv velger ut valpen?

Om jeg neste gang jeg kjøper valp har god mulighet til å jevnlig besøke kullet så tror jeg den beste løsningen er at oppdretter og jeg finner den perfekte valpen sammen. Oppdretteren er den som kjenner kullet og de forskjellige valpene best, og om jeg da i tillegg hadde møtt kullet flere ganger og hatt noen samtaler med oppdretter så tror jeg det beste ville vært å sammen bli enige om den perfekte valpen.

3. Hvilke krav har du til oppdretter?

At oppdretter har god kunnskap om rasen. At oppdretter svarer godt på spørsmål, og at oppdretter selv stiller spørsmål - det er den eneste måten å finne ut på om oppdretter og valpekjøper er rett for hverandre. At oppdretter legger vekt på godt gemytt og god helse når han/hun velger foreldredyrene, at oppdretter bruker hundene til noe. At oppdretter sosialiserer valpene. At oppdretter har et godt og trygt miljø for valpene. Det er vel det viktigste tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppdrettern var bare en av feilene vi har gjort med ask :P jeg vil neste gang ha en oppdretter som følger opp, og vi skal se valpene først. vi lot dem plukke ut valp, siden vi var her, og valpene i kr.sand. vi ble lovet den beste hannhunden, og det sa de også at det var da vi hentet han. men i ettertid har vi funnet ut at det umulig kan vær tilfellet :P menmen, slik går det når man er så rask i svingene at man tar det første kullet man ser..det gjør vi garantert ikke igjenn! om jeg så må vente i to år. ellers synns jeg det er greit at oppdretter velger ut valper. jeg velger neste gang fra en kjent kennel, jeg vet har hatt gode resultater før, og der foreldrene har kommet langt. (akkurat det er det ikke noe i veien med, stammtavlen til ask, den er kjempebra!) oppdretter gjorde en kjempebra job med og velge ut avls-dyr! :lol: det var det vell forresten avls-rådet i klubben som gjorde.

men vi kunne ikke vært mer fornøyd, selv om gutten har en liten feil :P

Din hund kan meget godt ha vært den beste i kullet på det tidspunktet du fikk ham :P Jeg har jo selv oppdrettet en del valper, å feil har jeg tatt :P Det er ikke lett å plukke ut en valp på 8 uker :P Nå når jeg skal beholde en valp selv, og er i tvil, så får ikke valpekjøper sin hund før den gjerne er 10 uker gammel:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Wheaten terrier"]Hva går du etter når du ser etter gode oppdrettere eller kenneler?

(hva er egentlig den store forskjellen mellom oppdrett og kennel?)

At de er seriøse, har peiling på hva de holder på med, rasetypiske hunder med godt gemytt :lol:

(Oppdrettere avler på hunder, kennel er en plass de firbeinte er på "ferie")

2. Ser du helst at oppdretter eller du selv velger ut valpen?

Som oppdretter selv, foretrekker jeg å plukke ut valpen selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva går du etter når du ser etter gode oppdrettere eller kenneler?

(hva er egentlig den store forskjellen mellom oppdrett og kennel?)

1. Ser du på om hvor mange hunder oppdretteren har? Er det positivt eller negativt at oppdretteren driver oppdrett av flere forskjelige raser?

Tja...Loke sin oppdretter driver oppdrett av malinois ,groenendael ,tervueren og schæfer.

Hun har kennelhunder og gud veit hvor mange hunder hun har hos seg til enhver tid.Hun har mange kull i året,jeg har ingen aning om hvor mange men i hvertfall 2 av groenendael varianten.

Men jeg ville ikke ha "kjøpt" Loke pr telefon var han av et annet oppdrett.

Hun er bare dyktigst på belgere og nyter enorm respekt i miljøet pga hundenes fantastiske resultater og stødige gemytt.

(selvfølgelig:alle oppdrettere kan bomme noen ganger :wink: )

2. Ser du helst at oppdretter eller du selv velger ut valpen?

Begge deler...Loke fikk jeg som "voksen",det samme med min forrige fra det oppdrettet.

Pan valgte jeg ut i samråd med oppdretter.

3. Hvilke krav har du til oppdretter?

Jeg liker oppdrettere med klare mål...En oppdretter som ikke har som mål å avle "verdens beste hunder" innenfor sin rase er jeg ikke komfortabel med.Hundeavl bare for kosens skyld forstår jeg ikke poenget med.Ingen bør avle på hunder med mindre de er overbevist om at de kan tilføre rasen noe den har godt av.

Om de er hyggelige er litt underordnet for meg egentlig..Jeg har ikke møtt oppdretteren til Loke engang ,men hun virket rett på sak og dønn ærlig på tlf og mail.Ikke noe snikk-snakk og dill..Skremmer sikkert noen men på meg virker det positivt.

Ikke kommer hun til å være intressert i kosebilder av dutten min heller...ikke med mindre det er et bilde av han på seierspallen med en digger pokal forann labbene sine :lol:

Sannsynligvis må jeg forklare henne hvilken hund jeg eier (med stamtavlenavn og årstall)for at hun skal skjønne hvem jeg er hvis vi treffes men det er grei for meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker jeg ut ifra hvordan jeg vil gjøre det neste gang jeg skal kjøpe hund - for da vil jeg nok gjøre det litt annerledes (blant annet vil jeg se kullet i alle fall en gang før jeg kjøper valp osv).

1. Ser du på om hvor mange hunder oppdretteren har? Er det positivt eller negativt at oppdretteren driver oppdrett av flere forskjelige raser?

Hvor mange hunder oppdretteren har, det vil til en viss grad ikke ha så mye å si. Men om oppdretteren har flere hunder enn det han/hun klarer å ta seg av og gi nok oppmerksomhet til vil jeg ikke kjøpe valp derifra tror jeg. Men om oppdretteren har en hund eller femten hunder, det spiller ikke så stor rolle, så lenge de har det godt, varmt, renslig og med nok oppmerksomhet.

Om jeg kunne ha kjøpt valp fra en oppdretter som er oppdretter på flere raser? Det kommer an på hvordan det drives på en måte. Har oppdretteren to labradortisper og to bearded collietisper og har kull på alle fire med jevne mellomrom liksom, så hadde ikke det vært en grunn for meg til å ikke kjøpe valp derifra. Oppdretteren må ha god kunnskap om rasen jeg kjøper, og jeg har stor forståelse for personer som driver oppdrett av to-tre forskjellige raser - det blir jo litt det samme som at jeg nok ikke klarer å holde meg til bare en rase resten av livet mitt, kanskje vil jeg finne den perfekte, eller så vil jeg ha to forskjellige fordi de passer meg veldig bra på forskjellige måter.

2. Ser du helst at oppdretter eller du selv velger ut valpen?

Om jeg neste gang jeg kjøper valp har god mulighet til å jevnlig besøke kullet så tror jeg den beste løsningen er at oppdretter og jeg finner den perfekte valpen sammen. Oppdretteren er den som kjenner kullet og de forskjellige valpene best, og om jeg da i tillegg hadde møtt kullet flere ganger og hatt noen samtaler med oppdretter så tror jeg det beste ville vært å sammen bli enige om den perfekte valpen.

3. Hvilke krav har du til oppdretter?

At oppdretter har god kunnskap om rasen. At oppdretter svarer godt på spørsmål, og at oppdretter selv stiller spørsmål - det er den eneste måten å finne ut på om oppdretter og valpekjøper er rett for hverandre. At oppdretter legger vekt på godt gemytt og god helse når han/hun velger foreldredyrene, at oppdretter bruker hundene til noe. At oppdretter sosialiserer valpene. At oppdretter har et godt og trygt miljø for valpene. Det er vel det viktigste tror jeg.

Veldig enig med alt du sier her Ingvild. Du uttrykker det jeg ikke klarte :P hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

--------------------------------------------------------------------------------

Hva går du etter når du ser etter gode oppdrettere eller kenneler?

(hva er egentlig den store forskjellen mellom oppdrett og kennel?)

1. Ser du på om hvor mange hunder oppdretteren har? Er det positivt eller negativt at oppdretteren driver oppdrett av flere forskjelige raser?

Hmm, nei egentlig ikke. Det som betyr noe er hvor bra hundene har det, ikke hvor mange de er. Men selvsagt innenfor rimelighetens grenser. Oppdretteren min har jo både papillon og border collie, og det ser jeg ikke som noe negativt i det hele tatt. Men de må ha masse kjennskap til de rasene de har. Jeg synes ikke oppdretter bør ha flere enn to-tre raser. Har de bare en er det positivt.

2. Ser du helst at oppdretter eller du selv velger ut valpen?

Jeg velger selv, men setter stor pris på hjelp og tips :P Det er nå en gang sånn at det er meg selv jeg stoler mest på her i verden, og det er jeg som vet hvordan magefølelsen min er :P

3. Hvilke krav har du til oppdretter?

Oppdretter må selvfølgelig ha friske, fine hunder, helst med noen form for resultater å vise til. Må være oppriktig engasjert i rasen, og opptatt av å gjøre den bedre. Må gi hundene sine et godt liv. Må holde på mye med valpene, de skal være innendørs sammen med mennesker. Må være interessert i valpekjøperne, spørre og være villig til å følge dem opp. Må svare på spørsmål om rasen, uavhengig av om du skal kjøpe derfra eller ikke. Må være ærlige.

I bunn og grunn er det magefølelsen det går på her, uansett.. Både ved valg av oppdretter og valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...