Gå til innhold
Hundesonen.no

Kresen hund


tm100001

Recommended Posts

Venninna mi har en storpuddel tispe på 14 mnd som er ganske småspist. Den spiste RC fra oppdretter, og de fortsatte med det. Hunden spiste ikke noe særlig, og de var ikke fornøyd med forhandleren, så de ville prøve Pro Plan. De har prøv alle smakene i valpefór, men det samme går igjen. Hunden spsier ikke opp maten før seint på kvelden, og den er i underkant av passelig tykk. Jeg vil tro at det er lurt å fortsette med valpefór eller høyenergi-fór og kanskje gi tillegg i form av våtfór. De skal prøve å gå over til RC igjen, men sist spiste den ikke mye av det heller. Den spiser 3 ganger daglig.

Hva og hordan ville dere foret denne hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsatt at det ikke er noe galt med hunden (veterinærundersøkelse er foretatt) ville jeg personlig gått ned til to måltider om dagen, der hunden får det som det er meningen den skal spise, der maten står fremme i f.eks. 15 minutter. Spiser ikke hun opp den innen tida, vekk med maten og ikke noe mat før neste foringstid. Kanskje spsier ikke bikkja på noen dager, men ingen frisk hund sulter ihjel foran en matskål så det er ingen fare hvis den ikke spiser på ei stund. Friskt vann må være tilgjengelig hele tiden. Man må ha is i magen og ikke gi etter og servere det ene gourmet måltidet etter det andre, det eneste man oppnår med det er en enda mer kresen hund.

Det er jo et ytterpunkt her også, man sitter ikke å ser på at bikkja blir syk, men hvis den er frisk i utgangspunktet så vil nok trolig ikke det skje.

Det er i hvert fall mitt løsningsforslag :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville uansett fôr fjernet skålen etter noen minutter og ikke servert henne noe som helst før neste måltid. Hvis ikke det er meningen at hun skal spise sent om kvelden, så ikke gi henne mat så sent. Dessuten er det på tide å gå ned til to måltider om dagen. Ingen hunder sulter seg ihjel, hvis de er friske, men man må gi dem anledning til å bli sultne. Mine er ganske bortskjemte, så de får stort sett vann med litt youghurt og leverpostei rørt inn over kulene sine slik at maten blir lunka, men kulene er fremdeles kruspete. Har jeg ikke noe å tilsette får de tørt tørrfôr og spiser det også. Det er også en idè å blande tørrfôr og V&H. De fleste hunder liker det veldig godt, dessuten er det sunt. Fremdeles ville jeg gått ned til to måltider, til faste tider og selvfølgelig gitt fersk mat, hvis det ikke er rent tørt tørrfôr som blir servert. Èn ting til. Man må se på hvor mye godbiter som blir konsumert. Trener hunden mye, kan et måltid erstattes av godbitene på en treningsøkt. Da er det lurt med hjemmelagde, sunne, slik at næringsverdien blir opprettholdt.

EDIT; Kutt ut valpefòr. Hun er stor jente nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan hun ikke gå på valpefór? Det er jo det samme i høyenergien som i valpefóret, bare at det er mer omega 3 i valpefóret av laks? Våre hunder er 2 og 4 år, og begge spiser valpefór... :lol:

Hvorfor skal hun gå på høyenergifôr? Eller valpefôr? Hvorfor går dine hunder på det? Det er ikke alltid slik at for mye av det gode er så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje lurt å gå ned til 2 måltider eller kanskje til og med 1 måltid til dagen, og vente med å gi hunden mat til utover kvelden, sånn at den rekker å bygge opp litt sult i løpet av dagen.

I motsetning til di fleste ville jeg nok byttet fòr også, til jeg fant noe hunden likte. Be om prøveposer fra dyrebutikken :) Jeg synes ikke helt om hele den "la maten stå til hunden spiser, ingen hund svelter seg ihjel"-taktikken. Er det bare meg som synes det er viktig at hunden liker og trives med fòret, og ikke tvinger ned noe den ikke liker bare for å ikke svelte ihjel? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hund er 11 mnd og har samme utfordring - utrolig av en dalmis ^^

Selv V&H ble han lei av og spiste bare når han var nødt.

Noen hunder er bare slik. Sett fram maten, la den stå 10-15 min og ta den bort. Ikke skift type hele tiden - den får spise det den får og de fleste gjør da også det når de finner ut av de ikke får noe annet.

Vår kan idag bare spise spesialfor, så vi blander fra 2 produsenter. Noen dager spiser han hele, andre dager spiser han ikke noe.Skulle ha lagt på seg en kilo eller 2, men i følge dyrlege så var ikke den dårlige/sære matlysten noe å bry seg med. Kun hvis det gikk veldig lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det andre her har nevnt; fjern skålen om hunden ikke spiser med en gang og ikke skjem den bort ved å lure inn godsaker. Det er vanskelig, men det funker. Eldstehunden her var virkelig småspist som ung, og uerfaren som jeg var den gangen endte det gjerne med at han fikk brødskive med leverpostei i stedet ("han må jo få mat, stakkars..."). På grunn av den bommerten tok det ekstra tid å "lære" han å spise sin egen mat, men nå har han skjønt at det er den maten han får. Spiser han den ikke blir den borte, da kan han skylde seg selv fram til mattid igjen :P Som andre har sagt; ingen frisk hund sulter foran matfatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg plages litt med det samme med mynden. Han gidder ikke alltid å spise, og greit nok, jeg kan fjerne maten etter en stund, men han er faktisk i stand til å bli ganske tynn etterhvert! og valper skal ikke være det, så jeg er litt stressa når det kommer til mat, for mynder kan være ganske vanskelige! :P jeg kan bytte mat regelemssig, men hva hjelper det på en kresen hund egentlig? holde kresenheten vedlike? Jeg har 2 matsorter jeg varierer med, men det er ikke alltid like lett å få i han nok.. sukk

Så for meg er kresenhet ikke spesiellt ønskelig eller spesiellt lett å hanskes med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du spør hva jeg ville gjort, så svarer jeg at jeg ville fort rent på V&h eller annen råforing evt Norwegan Polar.

Så kan den evt ha fri tilgang på tørrfor ved siden av, ettersom den ikke spiser så mye av det uansett.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at hun nå gir hunden bare to måltider pr dag. Det er ingen vits i at hun skal trenge tre. :rolleyes2: Jeg ville fjernet maten med en gang hunden gikk unna og sluttet og spise - poenget er jo å lære hunden å spise mens maten er der, hvis ikke forsvinner den. Hvis maten blir stående i ti minutter etter at den er ferdig å spise, skjønner den ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med alle andre her.

Ikke rart hunden ikke vill ha mat når det er 3 ganger om dagen. (Hvor mye mat får den for vært måltid?)

Jeg ville gått ned til 2 måltider om dagen, helst ett. Gi den mat f.eks. klokken tre hver dag, har den ikke spist maten sin innen 10 minutter, ta bort maten og ikke gi den mat igjen før neste dag klokken tre. Funker utrolig bra!

Vi har nemllig satt den metoden i praktisk. En feit sofahund var hos oss 1mnd. Den fikk mat 2 ganger om dagen, spiste aldri maten sin, sto mat fram hele dagen. Hos oss forer vi hundene klokken 15.00, spiste den ikke maten sin på 10min ble den tatt bort og fikk ikke mat før neste dag klokken tre. Det gikk ett par dager før den stae hunden gikk med på det, og da har han SULTEN. Men det funket, hver dag fikk klokka 15.00, han den med engang.

Hun kan forresten prøve V&H

Slutt med valpefor, den er 14mnd!

Og hvorfor i alle dager går dine fult utvokte hunder på valpefor enda? De er jo ikke valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor i alle dager går dine fult utvokte hunder på valpefor enda? De er jo ikke valper.

Hun har sagt lenger opp hvorfor...

'Valpefor' er jo bare et navn, men de har altså vurdert det utfra innholdet i foret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra Pro Plan: "PRO PLAN® PUPPY, 2 TIL 24 MÅNEDER". Her. Våre er jo over 24 mnd, men det er ganske likt performance.

Pro Plan laks og ris valp:

Næringsinnhold

Protein 32.0%

Fett 20.0%

Aske 8.0%

Vann 8.5%

Fiber 3.0%

Kalcium 1.4%

Fosfor 1.2%

Pro Plan performance:

Næringsinnhold

Råprotein 31.0%

Råfett 21.0%

Aska 7.0%

Fibrer 1.5%

Vatten 8.5%

Kalcium 1.4%

Fosfor 1.0%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det må jo være greit valpefor er ofte lettere å få tak i om du bor san litt grisgrent enn høyenergi for ala performens og dem inneholder mye av det sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere tips til hvordan man kan unngå at hunden blir mett på godbiter, og da ikke vil ha mat?

Hvis hunden er glad nok i det, så kan du gi fôret som gobiter. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du tenker på det. Fordi når jeg har gått kurs med mine hunder, så får de klart mindre mat for å få best forsterkning på go'bitene (ergo mindre mat). Med Flipsen er dette et ikke tema. Hun har fokus på mat/go'biter what ever mengde. Så her må det justeres ned på maten når vi har kursdager/går lengre kurs fordi ellers ville hun endt opp som en tønne (som hun innimellom ser ut som.. ).

Men altså, er hunden mett så trenger man ikke å gi den mat. Verre er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt imot denne "la hunden sulte" teorien, men kanskje dette er fordi jeg har mynde? :ahappy:

Jeg hadde samme problemet med Zoey da hun var yngre, og prøvde denne "ta bort skålen, og ikke gi noe annet" teknikken. Det eneste jeg fikk ut av det var en grisetynn valp, som ikke hadde særlig overskudd.. Hun spiste akurat de tre kulene hun trengte for å ikke daue av sult.. Husk at jo mindre hunden spiser, jo mindre blir også magesekken, hunden blir mett av mye mindre mat..

Det jeg har gjorde Var først og fremst å bytte til råforing. Hun fikk et eller to måltider V&H for dagen, dette ble da satt frem, og fjernet om hun ikke spiste. Hun hadde også tørrfor stående fremme hele tiden, fordi hun spiste som regel på natta. Siden hun basicly var råforet etter hvert var det lettere for meg å bruke sunne godbiter.

Jeg syndet også gruusomt på det å fore utenom måltidene.. Jeg puttet i henne mat (kjøttbiter, brødskive, og andre hundevenlige spiseting..) til alle døynets tider..

Etter en stund så la hun på seg, og fikk et tydelig større behov for mat. (Både fordi hun spiste mer V&H, og fordi hun fikk mye snæks utenom) Det jeg DA gjorde var å kutte ned å foringen mellom måltidene, og vips, så spiste opp maten sin hver gang hun fikk for..

Men nå vet jeg at hun liker V&H godt.. Hadde jeg fortsatt å skulle trumfe igjennom tørrfor hadde hun nok ikke spist..

Usansynlig klønete innlegg, menmen:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zoey: interessant. Det er noe spesiellt med mynder og mat ja. Jeg kan heller ikke fjerne maten og vente i all evighet heller, for han kan lett bli for tynn da.. jeg kan heller ikke ha tørrfor fremme hele tiden, pga den andre hunden som spiser alt hun kommer over..

jeg bruker norwegian polar til han nå, samt tørrfor, og veksler på det. Han er nok kresen ja, for han er opptatt av alt annet og sniker omkring på kjøkkenet og spiser alt han kommer over av smuler og ting.. Og han er rask på kjøkkenet etter meg for å se hva jeg holder på med når jeg rasler med poser ol. men maten sin? næææh det var ikke interessant...

Det er så irriterende. har mest lyst å stappe maten neddi halsen på han :ahappy:

Meen, jeg håper det går seg til. Håper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zoey: interessant. Det er noe spesiellt med mynder og mat ja. Jeg kan heller ikke fjerne maten og vente i all evighet heller, for han kan lett bli for tynn da.. jeg kan heller ikke ha tørrfor fremme hele tiden, pga den andre hunden som spiser alt hun kommer over..

jeg bruker norwegian polar til han nå, samt tørrfor, og veksler på det. Han er nok kresen ja, for han er opptatt av alt annet og sniker omkring på kjøkkenet og spiser alt han kommer over av smuler og ting.. Og han er rask på kjøkkenet etter meg for å se hva jeg holder på med når jeg rasler med poser ol. men maten sin? næææh det var ikke interessant...

Det er så irriterende. har mest lyst å stappe maten neddi halsen på han :D

Meen, jeg håper det går seg til. Håper..

Jah, mynder er sære, på sin egen herlige måte selvsagt :ahappy:

Og så har det jo sikkert litt med at det synes så utrolig godt når de blir tynne..

Men tror du kan roe deg med at det gir seg litt etter hvert.. Zoey har blitt veldig mye flinkere til å spise nå som hun begynner å bli voksen.. (men stapper fremdeles i henne mye drit da :lol: ) hihi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...