Gå til innhold
Hundesonen.no

Norges største friområde for hund


Shilamon

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen som har vært der vet hvor solid/tett gjerdet mot

motorveien egentlig er? Og da tenker jeg på miniatyrhundsikkert. Har

vært der en gang, så ganske flott ut, men jeg har en liten "avstikker"

som var ganske nær motorveien. Kjente jeg ble ganske urolig av meg,

men hun kom fort tilbake. Når jeg kjører forbi området på motorveien

kikker jeg opp mot gjerdet, og det ser ut som om det er ganske store

hull i gjerdet. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om noen som har vært der vet hvor solid/tett gjerdet mot

motorveien egentlig er? Og da tenker jeg på miniatyrhundsikkert. Har

vært der en gang, så ganske flott ut, men jeg har en liten "avstikker"

som var ganske nær motorveien. Kjente jeg ble ganske urolig av meg,

men hun kom fort tilbake. Når jeg kjører forbi området på motorveien

kikker jeg opp mot gjerdet, og det ser ut som om det er ganske store

hull i gjerdet. Noen som vet?

Jeg er jammen ikke sikker. Men det er jo ikke verre enn at du tar deg en tur for å kikke selv? Med hunden i bånd.. Eventuelt kan du jo sende en mail til kommunen å høre.

Vet at ved rideskolen er det ikke så godt inngjært mot motorveien, noe som jo har resultert i løpske hester på motorveien et par ganger.. og en liten miniatyrhund.. huff.. orker ikke tenke på det en gang! Men de må jo ha gjerdet det inn mot motorveien?

Nå har jeg aldri vært der, så jeg vet ikke helt hvor i sørmarka dette området er??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også ha :)

Jah. Men i oslo har vi jo heele skråningen ved skraperudtjern, da :) Flott hvis mann overser brennesla og rottene. Og tistlene. Og det faktum at det er helt umulig å gå der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah. Men i oslo har vi jo heele skråningen ved skraperudtjern, da :) Flott hvis mann overser brennesla og rottene. Og tistlene. Og det faktum at det er helt umulig å gå der.

Det kan jo nesten ikke bli bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jammen ikke sikker. Men det er jo ikke verre enn at du tar deg en tur for å kikke selv? Med hunden i bånd.. Eventuelt kan du jo sende en mail til kommunen å høre.

Vet at ved rideskolen er det ikke så godt inngjært mot motorveien, noe som jo har resultert i løpske hester på motorveien et par ganger.. og en liten miniatyrhund.. huff.. orker ikke tenke på det en gang! Men de må jo ha gjerdet det inn mot motorveien?

Nå har jeg aldri vært der, så jeg vet ikke helt hvor i sørmarka dette området er??

Ja, jeg tenkte jeg skulle ta en dag (med hundene, hehe, har 3 stk) og kikke på gjerdet.

Har en mistanke om at det ikke er så trygt for små miniatyrhunder som er eventyrlystne

og kan smette rett gjennom gjerdet.

En annen ting som jeg synes er litt dumt, er at dette området går tett opp mot en ridesti

som det ofte er folk som rir med hester på. Det er ingen gjerde som skiller dette, så det

også kan bli litt problematisk for min egen del. Nå ble det litt mye negativt fra min side, hehe,

det er ett supert område, som hadde hvert perfekt med skikkelig inngjerding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjett om jeg gleder meg til å flytte nedover til sommeren? GJETT OM!

Fra det jeg mener er Norges minst hundevennlige kommune til det jeg mener er Norges mest hundevennlige kommune :)

Ålesund er værre enn Bergen, de har båndtvang hele året! Kun et fjell og en liten mark som er lov å ha hunden løs på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo et ralativt SVÆRT område, og bikkja stikker vel ikke evig langt på egenhånd så viss du er redd motorveien kan du jo holde deg litt mer mot andre enden av området. Så ikke noe store hull der vi var nært gjerdet men det var bare et lite stykke så så vi ikke gjerdet mer, så vi vandret nok litt midt i / andre enden av området :)

Men er rimelig fornøys med dette ja! Selv om jeg bor i sandnes, har vi mange turvenner i stvg så det kommer til å bli brukt en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ålesund er værre enn Bergen, de har båndtvang hele året! Kun et fjell og en liten mark som er lov å ha hunden løs på!

Sikker på det? :)

Bergen har også helårsbåntvang.. her i sentrum er det båndtvang hele tiden. Ellers er det visst lov å ha hundene løs før kl 7 og etter kl 21 eller noe sånt merkelig.

I byfjellene og de fine turområdene rundt her er det alltid båndtvang.

Og det er ingen offisielle steder hvor det er lov å ha hunden løs.. Det er derimot mange som bryter reglene, for hundene fortjener jo å løpe løs litt.. Så er noen uoffisielle steder hvor dette er vanlig. Men det beste hadde jo vært om kommunen kunne tatt seg selv i nakken og laget hundeluftingsområde®.. Men det tror jeg ikke skjer før eventuelt nye, mindre hundefiendtlige, politikere kommer på banen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte jeg skulle ta en dag (med hundene, hehe, har 3 stk) og kikke på gjerdet.

Har en mistanke om at det ikke er så trygt for små miniatyrhunder som er eventyrlystne

og kan smette rett gjennom gjerdet.

En annen ting som jeg synes er litt dumt, er at dette området går tett opp mot en ridesti

som det ofte er folk som rir med hester på. Det er ingen gjerde som skiller dette, så det

også kan bli litt problematisk for min egen del. Nå ble det litt mye negativt fra min side, hehe,

det er ett supert område, som hadde hvert perfekt med skikkelig inngjerding :)

Det bør vel uansett være en forutsetning at den enkelte hunde eier har kontroll på hunden/e som er løse? Både med tanke på vei/hester og andre hunder som er løse. Hvis ikke folk har kontroll på hundene sine så blir det fort en utrivelig plass å gå tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør vel uansett være en forutsetning at den enkelte hunde eier har kontroll på hunden/e som er løse? Både med tanke på vei/hester og andre hunder som er løse. Hvis ikke folk har kontroll på hundene sine så blir det fort en utrivelig plass å gå tur...

:) Helt enig! Må kunne ha kontroll på voffsen.. Selv vil jeg nok holde meg et stykke unna ridestien om jeg drar dit, sånn just in case :) Hun løper aldri langt vekke fra meg så da er jeg på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør vel uansett være en forutsetning at den enkelte hunde eier har kontroll på hunden/e som er løse? Både med tanke på vei/hester og andre hunder som er løse. Hvis ikke folk har kontroll på hundene sine så blir det fort en utrivelig plass å gå tur...

Det er klart, og det er vel derfor jeg kanskje ikke kommer til å bruke dette området så mye.

Jeg har generelt god kontroll på hundene mine, og har dem i bånd om jeg er plasser jeg føler jeg

ikke har/kommer til å ha full kontroll. Den ene kineseren har vanvittig jaktintstinkt, og hun

kunne nok funnet på å løpt etter hestene. De andre to hundene mine hadde nok muligens

ikke gjort det, men det kan jeg faktisk ikke hundre prosent vite. Derfor hadde det hvert kjekt

om dette området var inngjerdet, slik at jeg hadde hatt en plass jeg alltid kunne sluppet hundene mine.

For om du ser bort i fra motorveien og ridestien, så hadde ikke jeg hatt noe problem med å ha kontroll

på mine hunder.

Dette området er nokså stort, men alikevel smalt, så det er ikke langt til motorveien. Og hovedområdet

der hundefolket samler seg på denne plassen er rett ved den ridestien. Kan vedde på at det vil forekomme

hendelser med hund og hest involvert med tiden. Slike plasser har jo en tendens til å tiltrekke seg hundefolk

som ikke har kontroll på hundene sine, dessverre. Og det ønsker ikke jeg å bidra til, så kanskje det er

fornuftig å holde seg borte fra denne plassen, spesielt med lille frøken "jakthund".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På turområder hvor det er lov å slippe hunden løs hele året, er det omtrent 20% av hundeeierene som har kontroll på bikkja.

Dette er ikke basert på fakta, men en subjektiv meining basert på egen erfaring.

Jeg møter dessverre sjelden folk på sånne områder som tar hensyn til andre eller faktisk har kontroll på bikkja.

Mange folk har den tanken at er det ikke båndtvang så trenger man ikke kontroll på hunden.

Noe som igjen ødelegger for andre.

Men jeg kan selvsagt se problemet med at det er en ridesti der, da jeg mest sannsynlig hadde vegret meg for slippe min egen hund der i frykt for at den kanskje hadde skremt en hest.

(Ikke alle hester som er vandt med bikkjer)

Man kan jo ikke bare gå ut ifra at bikkja oppfører seg eksemplarisk når den er løs og ser hest, og en skremt hest kan jo lage skade på seg selv, rytter og hund.

Min hund har aldri hilst på en hest før, kun blitt passert ett par ganger når hun har vært i bånd, og da viser hun interesse for å ville hilse på den, og ikke alle hester setter pris på sånt.

Så en skikkelig inngjerding der hadde jo ikke vært å forakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På turområder hvor det er lov å slippe hunden løs hele året, er det omtrent 20% av hundeeierene som har kontroll på bikkja.

Dette er ikke basert på fakta, men en subjektiv meining basert på egen erfaring.

Jeg møter dessverre sjelden folk på sånne områder som tar hensyn til andre eller faktisk har kontroll på bikkja.

Mange folk har den tanken at er det ikke båndtvang så trenger man ikke kontroll på hunden.

Noe som igjen ødelegger for andre.

Men jeg kan selvsagt se problemet med at det er en ridesti der, da jeg mest sannsynlig hadde vegret meg for slippe min egen hund der i frykt for at den kanskje hadde skremt en hest.

(Ikke alle hester som er vandt med bikkjer)

Man kan jo ikke bare gå ut ifra at bikkja oppfører seg eksemplarisk når den er løs og ser hest, og en skremt hest kan jo lage skade på seg selv, rytter og hund.

Min hund har aldri hilst på en hest før, kun blitt passert ett par ganger når hun har vært i bånd, og da viser hun interesse for å ville hilse på den, og ikke alle hester setter pris på sånt.

Så en skikkelig inngjerding der hadde jo ikke vært å forakte.

Er enig i at inngjerding hadde vært å foretrekke, men dessverre så er ikke politikerne enig i det. Hvorfor? Fordi det ferdes noe vilt der (rådyr hovedsakelig) og gjerder vil hindre dem.. Dermed er det ikke gjerder men merket av med slike stolper med maling på..

Hunden min er heller ikke så vandt med hester i det daglige, men hun ble miljøtrent rundt hester, kyr og sauer da hun var valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er et helt supert tilbud! Tommelen opp for Stavanger :)

Altså dere som klager på dette med hestene, og samtidig sier at folk må ha kontroll på bikkja. Har man kontroll på hunden så klarer man å kalle den inn når det kommer en hest også. Som regel ser man jo hesten et stykke ifra. Jeg pleier å rope på hundene når det kommer hester og får dem til å legge seg litt i kanten av stien til hesten har gått forbi.

Uansett, så er dette området såpass stort at man lett kan ha hunden i bånd langs stien, hvor det kan komme hester, og bare slippe dem når man kommer inn i skogen. Jeg har gått der ofte, og jeg møter i gjennomsnitt 1 hest per tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er et helt supert tilbud! Tommelen opp for Stavanger :)

Altså dere som klager på dette med hestene, og samtidig sier at folk må ha kontroll på bikkja. Har man kontroll på hunden så klarer man å kalle den inn når det kommer en hest også. Som regel ser man jo hesten et stykke ifra. Jeg pleier å rope på hundene når det kommer hester og får dem til å legge seg litt i kanten av stien til hesten har gått forbi.

Uansett, så er dette området såpass stort at man lett kan ha hunden i bånd langs stien, hvor det kan komme hester, og bare slippe dem når man kommer inn i skogen. Jeg har gått der ofte, og jeg møter i gjennomsnitt 1 hest per tur.

Håper ikke det var meg du siktet til, for jeg ser ikke hestene som et problem, så lenge man tar forholdsregler. Rytterne holder seg til stien uansett, i alle fall nå som de vet at hundeluftingsområdet er blitt opprettet. Ryttere og hundeeiere må jo ta gjensidig hensyn til hverandre. Så lenge man gjør det så vil det ikke bli noe problem..

Det er jo uansett til hundeeiernes interesse å holde hundene unna hesten.. en skremt hest kan i verste fall drepe en hund med spark osv..

Men ja, enig med deg.. med kontroll på hunden går det helt fint! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke det var meg du siktet til, for jeg ser ikke hestene som et problem, så lenge man tar forholdsregler. Rytterne holder seg til stien uansett, i alle fall nå som de vet at hundeluftingsområdet er blitt opprettet. Ryttere og hundeeiere må jo ta gjensidig hensyn til hverandre. Så lenge man gjør det så vil det ikke bli noe problem..

Det er jo uansett til hundeeiernes interesse å holde hundene unna hesten.. en skremt hest kan i verste fall drepe en hund med spark osv..

Men ja, enig med deg.. med kontroll på hunden går det helt fint! :)

Det var ikke deg jeg siktet til :)

De hestene eg har møtt der oppe skritter alltd, så jeg tror at det kommer til å gå helt fint med hunder og hester der oppe.

Vi får ta en tur når du flytter til Stavanger igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får ta en tur når du flytter til Stavanger igjen :)

Jaaaa.. åååå.. gjett om jeg gleder meg til å komme til Stavanger igjen.. Fine Stavanger :)

Ikke et vondt ord om Bergen, men Stavanger står mitt hjerte nærmest..

E.M. (etter master, haha) blir det masse turgåing på oss, både jeg og voffsen trenger å komme oss opp i form etter en noe sløv vinter og tildels litt sløv vår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er et helt supert tilbud! Tommelen opp for Stavanger :)

Altså dere som klager på dette med hestene, og samtidig sier at folk må ha kontroll på bikkja. Har man kontroll på hunden så klarer man å kalle den inn når det kommer en hest også. Som regel ser man jo hesten et stykke ifra. Jeg pleier å rope på hundene når det kommer hester og får dem til å legge seg litt i kanten av stien til hesten har gått forbi.

Uansett, så er dette området såpass stort at man lett kan ha hunden i bånd langs stien, hvor det kan komme hester, og bare slippe dem når man kommer inn i skogen. Jeg har gått der ofte, og jeg møter i gjennomsnitt 1 hest per tur.

Jeg klager ikke sånn sett, jeg synes bare det er litt dumt for min egen del at

jeg kanskje ikke kan bruke dette området pga den ene hunden min.

Jeg skrev at det er ett supert område, og det er det, men som i mine øyne hadde

hvert perfekt om det var inngjerdet. Men kan forstå grunnen til at det ikke er det.

Jeg har generelt god kontroll på hundene mine, men vet faktisk ikke hvordan de

ville reagert på en ridende hest som kom forbi. De har ikke møtt hest før.

Jeg må nok utforske området litt mer, for jeg mistenker at det er større enn jeg først

trodde, men pga det var en del hest den dagen jeg var der, holdt jeg meg ett godt stykke ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
    • jeg har lyst på en førstegangangs hund(og agility eller lydighet hund)vi er 4 i familien (vi har katt) men alle vil ha forskjellige hunderaser  det er:kooiker, sheltie , og mini aussie men hvem av de rasene er best førstegangangs hund?    
    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...