Gå til innhold
Hundesonen.no

Norges største friområde for hund

Shilamon

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen som har vært der vet hvor solid/tett gjerdet mot

motorveien egentlig er? Og da tenker jeg på miniatyrhundsikkert. Har

vært der en gang, så ganske flott ut, men jeg har en liten "avstikker"

som var ganske nær motorveien. Kjente jeg ble ganske urolig av meg,

men hun kom fort tilbake. Når jeg kjører forbi området på motorveien

kikker jeg opp mot gjerdet, og det ser ut som om det er ganske store

hull i gjerdet. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om noen som har vært der vet hvor solid/tett gjerdet mot

motorveien egentlig er? Og da tenker jeg på miniatyrhundsikkert. Har

vært der en gang, så ganske flott ut, men jeg har en liten "avstikker"

som var ganske nær motorveien. Kjente jeg ble ganske urolig av meg,

men hun kom fort tilbake. Når jeg kjører forbi området på motorveien

kikker jeg opp mot gjerdet, og det ser ut som om det er ganske store

hull i gjerdet. Noen som vet?

Jeg er jammen ikke sikker. Men det er jo ikke verre enn at du tar deg en tur for å kikke selv? Med hunden i bånd.. Eventuelt kan du jo sende en mail til kommunen å høre.

Vet at ved rideskolen er det ikke så godt inngjært mot motorveien, noe som jo har resultert i løpske hester på motorveien et par ganger.. og en liten miniatyrhund.. huff.. orker ikke tenke på det en gang! Men de må jo ha gjerdet det inn mot motorveien?

Nå har jeg aldri vært der, så jeg vet ikke helt hvor i sørmarka dette området er??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også ha :)

Jah. Men i oslo har vi jo heele skråningen ved skraperudtjern, da :) Flott hvis mann overser brennesla og rottene. Og tistlene. Og det faktum at det er helt umulig å gå der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah. Men i oslo har vi jo heele skråningen ved skraperudtjern, da :) Flott hvis mann overser brennesla og rottene. Og tistlene. Og det faktum at det er helt umulig å gå der.

Det kan jo nesten ikke bli bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jammen ikke sikker. Men det er jo ikke verre enn at du tar deg en tur for å kikke selv? Med hunden i bånd.. Eventuelt kan du jo sende en mail til kommunen å høre.

Vet at ved rideskolen er det ikke så godt inngjært mot motorveien, noe som jo har resultert i løpske hester på motorveien et par ganger.. og en liten miniatyrhund.. huff.. orker ikke tenke på det en gang! Men de må jo ha gjerdet det inn mot motorveien?

Nå har jeg aldri vært der, så jeg vet ikke helt hvor i sørmarka dette området er??

Ja, jeg tenkte jeg skulle ta en dag (med hundene, hehe, har 3 stk) og kikke på gjerdet.

Har en mistanke om at det ikke er så trygt for små miniatyrhunder som er eventyrlystne

og kan smette rett gjennom gjerdet.

En annen ting som jeg synes er litt dumt, er at dette området går tett opp mot en ridesti

som det ofte er folk som rir med hester på. Det er ingen gjerde som skiller dette, så det

også kan bli litt problematisk for min egen del. Nå ble det litt mye negativt fra min side, hehe,

det er ett supert område, som hadde hvert perfekt med skikkelig inngjerding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjett om jeg gleder meg til å flytte nedover til sommeren? GJETT OM!

Fra det jeg mener er Norges minst hundevennlige kommune til det jeg mener er Norges mest hundevennlige kommune :)

Ålesund er værre enn Bergen, de har båndtvang hele året! Kun et fjell og en liten mark som er lov å ha hunden løs på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo et ralativt SVÆRT område, og bikkja stikker vel ikke evig langt på egenhånd så viss du er redd motorveien kan du jo holde deg litt mer mot andre enden av området. Så ikke noe store hull der vi var nært gjerdet men det var bare et lite stykke så så vi ikke gjerdet mer, så vi vandret nok litt midt i / andre enden av området :)

Men er rimelig fornøys med dette ja! Selv om jeg bor i sandnes, har vi mange turvenner i stvg så det kommer til å bli brukt en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ålesund er værre enn Bergen, de har båndtvang hele året! Kun et fjell og en liten mark som er lov å ha hunden løs på!

Sikker på det? :)

Bergen har også helårsbåntvang.. her i sentrum er det båndtvang hele tiden. Ellers er det visst lov å ha hundene løs før kl 7 og etter kl 21 eller noe sånt merkelig.

I byfjellene og de fine turområdene rundt her er det alltid båndtvang.

Og det er ingen offisielle steder hvor det er lov å ha hunden løs.. Det er derimot mange som bryter reglene, for hundene fortjener jo å løpe løs litt.. Så er noen uoffisielle steder hvor dette er vanlig. Men det beste hadde jo vært om kommunen kunne tatt seg selv i nakken og laget hundeluftingsområde®.. Men det tror jeg ikke skjer før eventuelt nye, mindre hundefiendtlige, politikere kommer på banen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte jeg skulle ta en dag (med hundene, hehe, har 3 stk) og kikke på gjerdet.

Har en mistanke om at det ikke er så trygt for små miniatyrhunder som er eventyrlystne

og kan smette rett gjennom gjerdet.

En annen ting som jeg synes er litt dumt, er at dette området går tett opp mot en ridesti

som det ofte er folk som rir med hester på. Det er ingen gjerde som skiller dette, så det

også kan bli litt problematisk for min egen del. Nå ble det litt mye negativt fra min side, hehe,

det er ett supert område, som hadde hvert perfekt med skikkelig inngjerding :)

Det bør vel uansett være en forutsetning at den enkelte hunde eier har kontroll på hunden/e som er løse? Både med tanke på vei/hester og andre hunder som er løse. Hvis ikke folk har kontroll på hundene sine så blir det fort en utrivelig plass å gå tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør vel uansett være en forutsetning at den enkelte hunde eier har kontroll på hunden/e som er løse? Både med tanke på vei/hester og andre hunder som er løse. Hvis ikke folk har kontroll på hundene sine så blir det fort en utrivelig plass å gå tur...

:) Helt enig! Må kunne ha kontroll på voffsen.. Selv vil jeg nok holde meg et stykke unna ridestien om jeg drar dit, sånn just in case :) Hun løper aldri langt vekke fra meg så da er jeg på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart, og det er vel derfor jeg kanskje ikke kommer til å bruke dette området så mye.

Jeg har generelt god kontroll på hundene mine, og har dem i bånd om jeg er plasser jeg føler jeg

ikke har/kommer til å ha full kontroll. Den ene kineseren har vanvittig jaktintstinkt, og hun

kunne nok funnet på å løpt etter hestene. De andre to hundene mine hadde nok muligens

ikke gjort det, men det kan jeg faktisk ikke hundre prosent vite. Derfor hadde det hvert kjekt

om dette området var inngjerdet, slik at jeg hadde hatt en plass jeg alltid kunne sluppet hundene mine.

For om du ser bort i fra motorveien og ridestien, så hadde ikke jeg hatt noe problem med å ha kontroll

på mine hunder.

Dette området er nokså stort, men alikevel smalt, så det er ikke langt til motorveien. Og hovedområdet

der hundefolket samler seg på denne plassen er rett ved den ridestien. Kan vedde på at det vil forekomme

hendelser med hund og hest involvert med tiden. Slike plasser har jo en tendens til å tiltrekke seg hundefolk

som ikke har kontroll på hundene sine, dessverre. Og det ønsker ikke jeg å bidra til, så kanskje det er

fornuftig å holde seg borte fra denne plassen, spesielt med lille frøken "jakthund".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På turområder hvor det er lov å slippe hunden løs hele året, er det omtrent 20% av hundeeierene som har kontroll på bikkja.

Dette er ikke basert på fakta, men en subjektiv meining basert på egen erfaring.

Jeg møter dessverre sjelden folk på sånne områder som tar hensyn til andre eller faktisk har kontroll på bikkja.

Mange folk har den tanken at er det ikke båndtvang så trenger man ikke kontroll på hunden.

Noe som igjen ødelegger for andre.

Men jeg kan selvsagt se problemet med at det er en ridesti der, da jeg mest sannsynlig hadde vegret meg for slippe min egen hund der i frykt for at den kanskje hadde skremt en hest.

(Ikke alle hester som er vandt med bikkjer)

Man kan jo ikke bare gå ut ifra at bikkja oppfører seg eksemplarisk når den er løs og ser hest, og en skremt hest kan jo lage skade på seg selv, rytter og hund.

Min hund har aldri hilst på en hest før, kun blitt passert ett par ganger når hun har vært i bånd, og da viser hun interesse for å ville hilse på den, og ikke alle hester setter pris på sånt.

Så en skikkelig inngjerding der hadde jo ikke vært å forakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På turområder hvor det er lov å slippe hunden løs hele året, er det omtrent 20% av hundeeierene som har kontroll på bikkja.

Dette er ikke basert på fakta, men en subjektiv meining basert på egen erfaring.

Jeg møter dessverre sjelden folk på sånne områder som tar hensyn til andre eller faktisk har kontroll på bikkja.

Mange folk har den tanken at er det ikke båndtvang så trenger man ikke kontroll på hunden.

Noe som igjen ødelegger for andre.

Men jeg kan selvsagt se problemet med at det er en ridesti der, da jeg mest sannsynlig hadde vegret meg for slippe min egen hund der i frykt for at den kanskje hadde skremt en hest.

(Ikke alle hester som er vandt med bikkjer)

Man kan jo ikke bare gå ut ifra at bikkja oppfører seg eksemplarisk når den er løs og ser hest, og en skremt hest kan jo lage skade på seg selv, rytter og hund.

Min hund har aldri hilst på en hest før, kun blitt passert ett par ganger når hun har vært i bånd, og da viser hun interesse for å ville hilse på den, og ikke alle hester setter pris på sånt.

Så en skikkelig inngjerding der hadde jo ikke vært å forakte.

Er enig i at inngjerding hadde vært å foretrekke, men dessverre så er ikke politikerne enig i det. Hvorfor? Fordi det ferdes noe vilt der (rådyr hovedsakelig) og gjerder vil hindre dem.. Dermed er det ikke gjerder men merket av med slike stolper med maling på..

Hunden min er heller ikke så vandt med hester i det daglige, men hun ble miljøtrent rundt hester, kyr og sauer da hun var valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er et helt supert tilbud! Tommelen opp for Stavanger :)

Altså dere som klager på dette med hestene, og samtidig sier at folk må ha kontroll på bikkja. Har man kontroll på hunden så klarer man å kalle den inn når det kommer en hest også. Som regel ser man jo hesten et stykke ifra. Jeg pleier å rope på hundene når det kommer hester og får dem til å legge seg litt i kanten av stien til hesten har gått forbi.

Uansett, så er dette området såpass stort at man lett kan ha hunden i bånd langs stien, hvor det kan komme hester, og bare slippe dem når man kommer inn i skogen. Jeg har gått der ofte, og jeg møter i gjennomsnitt 1 hest per tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså dere som klager på dette med hestene, og samtidig sier at folk må ha kontroll på bikkja. Har man kontroll på hunden så klarer man å kalle den inn når det kommer en hest også. Som regel ser man jo hesten et stykke ifra. Jeg pleier å rope på hundene når det kommer hester og får dem til å legge seg litt i kanten av stien til hesten har gått forbi.

Uansett, så er dette området såpass stort at man lett kan ha hunden i bånd langs stien, hvor det kan komme hester, og bare slippe dem når man kommer inn i skogen. Jeg har gått der ofte, og jeg møter i gjennomsnitt 1 hest per tur.

Håper ikke det var meg du siktet til, for jeg ser ikke hestene som et problem, så lenge man tar forholdsregler. Rytterne holder seg til stien uansett, i alle fall nå som de vet at hundeluftingsområdet er blitt opprettet. Ryttere og hundeeiere må jo ta gjensidig hensyn til hverandre. Så lenge man gjør det så vil det ikke bli noe problem..

Det er jo uansett til hundeeiernes interesse å holde hundene unna hesten.. en skremt hest kan i verste fall drepe en hund med spark osv..

Men ja, enig med deg.. med kontroll på hunden går det helt fint! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke det var meg du siktet til, for jeg ser ikke hestene som et problem, så lenge man tar forholdsregler. Rytterne holder seg til stien uansett, i alle fall nå som de vet at hundeluftingsområdet er blitt opprettet. Ryttere og hundeeiere må jo ta gjensidig hensyn til hverandre. Så lenge man gjør det så vil det ikke bli noe problem..

Det er jo uansett til hundeeiernes interesse å holde hundene unna hesten.. en skremt hest kan i verste fall drepe en hund med spark osv..

Men ja, enig med deg.. med kontroll på hunden går det helt fint! :)

Det var ikke deg jeg siktet til :)

De hestene eg har møtt der oppe skritter alltd, så jeg tror at det kommer til å gå helt fint med hunder og hester der oppe.

Vi får ta en tur når du flytter til Stavanger igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får ta en tur når du flytter til Stavanger igjen :)

Jaaaa.. åååå.. gjett om jeg gleder meg til å komme til Stavanger igjen.. Fine Stavanger :)

Ikke et vondt ord om Bergen, men Stavanger står mitt hjerte nærmest..

E.M. (etter master, haha) blir det masse turgåing på oss, både jeg og voffsen trenger å komme oss opp i form etter en noe sløv vinter og tildels litt sløv vår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klager ikke sånn sett, jeg synes bare det er litt dumt for min egen del at

jeg kanskje ikke kan bruke dette området pga den ene hunden min.

Jeg skrev at det er ett supert område, og det er det, men som i mine øyne hadde

hvert perfekt om det var inngjerdet. Men kan forstå grunnen til at det ikke er det.

Jeg har generelt god kontroll på hundene mine, men vet faktisk ikke hvordan de

ville reagert på en ridende hest som kom forbi. De har ikke møtt hest før.

Jeg må nok utforske området litt mer, for jeg mistenker at det er større enn jeg først

trodde, men pga det var en del hest den dagen jeg var der, holdt jeg meg ett godt stykke ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...