Gå til innhold
Hundesonen.no

Utroskap...


Landy

Recommended Posts

Hva er utroskap og hvor går grensen?

Er man utro om man har et intimt "bekjentskap" på nett?

Er man i såfall utro om det går litt langt en gang eller to (via nett) eller må det være mer langvarig og "planlagt"?

Eller må man være fysiske for å si det er utroskap?

Hva med mental utroskap?

Hvor går deres grenser for hva som er utroskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Dette er nok veldig individuelt. Noen har en veldig 'vid' horisont på dette, mens andre er mer 'trangsynt'.

Det viktigste er hva 'du' og partner mener. Noen kan jo ha seg med andre uten at det er utroskap, mens andre nesten ikke kan se på noen andre før partner mener det går over grensa (satt på spissen)

Så i bunn og grunn er det hva man skjuler for sin partner som er utroskap og som man da vet denne reagerer på - mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting du gjør med annet menneske enn din partner som du ikke ville ha gjort dersom din partner så deg er min definisjon av utroskap.

Helt enig ... Og jeg synes mange ting er verre enn ren fysisk utroskap- et langvarig forhold uten sex, men med følelser, er på mange måter vondere enn en one night stand i fylla, selv om begge deler er utroskap og tillitsbrudd på det groveste ... Samtidig har ikke jeg en kroken på døra- holdning til utroskap, avhengig av hvordan situasjonen er så mener jeg at mye kan jobbes med og etterhvert tilgis. Mye kan skje i et langt samliv, og vonde perioder blir det, så får det være opp til hver enkelt hva de kan tåle, takle og jobbe seg gjennom uten at forholdet går dukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere at kvinner og menn har ulike grenser for hva som defineres som utroskap?

Om man kjenner til utroskap bør man "sladre" eller holde kjeft og tenke som så at det man ikke vet har man ikke vondt av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Hva jeg definerer som utroskap vil nok være forskjellig fra hva andre definerer det som. Og èn ting kan være definert som "utroskap" (med eller uten gåseøyne), men vil ikke være skilsmissegrunn liksom.. Det kommer også an på over hvor lang tid dette har pågått. Ta for eksempel et kyss - er det et kyss på kinnet? på munnen? med en fremmed? en god barndomsvenninne? skjer det en gang? skjer det mange ganger? Ett kyss på kinnet ville jeg aldri brydd meg om, men dersom typen min gikk rundt og kysset på andre damer i tide og utide ville jeg faktisk reagert. Jeg ville ikke tatt ut skilsmisse sånn med en gang, men ville snakket om det. Det ville jo vært unektelig merkelig om han plutselig begynte med noe sånt da.. :thumbs:

En annen ting er samleie. Der har jeg nulltoleranse, enkelt og greit. Sex, eller hva man skal kalle det, over nett kommer egentlig i samme kategori. Jeg har ikke noen sabla god grunn for sistnevnte, annet enn at jeg ikke forstår at nett-sex bør være et del av et forhold til noen andre..?

Var på kurs med jobben her sist uke, og da møtte vi to fyrer. Etter en stund skulle en av fyrene ha meg til å sitte i fanget hans. Jeg hadde ikke lyst, og sa jeg heller kunne sette meg ved siden av han. Dette ble det faktisk store reaksjoner på - jeg var da ikke utro dersom jeg satt på fanget til noen? Nei, jeg var ikke det, men jeg hadde virkelig ikke behov for å sitte på fanget til en (gift) fyr jeg hadde "kjent" i halvannen time - er det så rart å forstå? Det ble en lang diskusjon om hva som var utroskap og ikke, for det var tydeligvis ganske merkelig å si at jeg ikke ville sitte på fanget. Men jeg husker at jeg så et bilde av min type på en fest hvor jeg ikke var med; der satt det en dame i fanget hans, og en annen hadde slengt foten over låret hans. Sånne bilder er faktisk ikke så kule å se på for den som ikke var der- mulig jeg er veldig sjalu av meg, men jeg skulle ønske de bildene aldri hadde kunnet blitt tatt. Jeg skjønner det ikke er utroskap, men det er ikke spesielt morsomt for den som er hjemme å tenke på sånt. Hvordan hadde dere reagert på slike bilder, og syns dere selv det er okei å sitte på fanget til folk? (Må legge til at hadde det vært en god kompis som hadde spurt, så hadde jeg sagt ja.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med KarpeSkrotum, det er forskjellige grenser for hvert forhold og hver person. Det finnes både fysisk og psykisk utroskap i min verden.

Selv om jeg har lyst til å være beinhard og si at skulle noe skje, så er det på ræva ut, så vet jeg ikke om jeg hadde klart det. Kanskje gitt en sjans til og prøvd å jobbe med det? Men det er jo sånt som tar litt mer enn to uker å fikse på, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere at kvinner og menn har ulike grenser for hva som defineres som utroskap?

Tror egentlig ikke det går på kjønn. Det er mer hvor stor 'eietrang' man har og det er individuelt.

Men reaksjonen på det tror jeg muligens kan være litt delt slik. Jeg tror kvinner er litt mer *da er det slutt* enn menn.

*Sladring* er jeg egentlig litt i tvil på. For hvis jeg VET de har det godt sammen, men samtidig at den som er utro ikke får noe særlig hjemme, så syns jeg det ikke er så ille at den personen er utro. Sier jeg da ifra SÅ er plutselig sex'en et tema liksom og kan ødelegge et forhold som fungere godt sammen (foruten sex'en) Er det barn i bildet også, så blir det ennå verre

Men det er da mange ting som taler for å si ifra i andre eksempler igjen, så ikke lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere at kvinner og menn har ulike grenser for hva som defineres som utroskap?

Om man kjenner til utroskap bør man "sladre" eller holde kjeft og tenke som så at det man ikke vet har man ikke vondt av?

Det tror jeg egentlig ikke har noe med kjønn å gjøre, men med individet.

Og når det gjelder om man skal sladre- for å si det sånn- hadde min mann vært utro, og ikke fortalt meg det, og en venninne visste om det, men ikke fortalt meg det, så hadde det vært dobbelt svik i mine øyne ... Men jeg håper hun hadde gått til han først, sagt at hun visste, og bedt han om å fortelle det- ellers ville hun fortalt det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg egentlig ikke har noe med kjønn å gjøre, men med individet.

Har diskutert dette med noen kompiser opp gjennom åra, har fått intrykk av at menn lettere unnskylder utroskap, "det var jo bare.... " type unnskyldninger.

Og når det gjelder om man skal sladre- for å si det sånn- hadde min mann vært utro, og ikke fortalt meg det, og en venninne visste om det, men ikke fortalt meg det, så hadde det vært dobbelt svik i mine øyne ... Men jeg håper hun hadde gått til han først, sagt at hun visste, og bedt han om å fortelle det- ellers ville hun fortalt det selv.

I dette tilfellet kjenner jeg mannen i forholdet godt. Han har hatt nettaffærer i tidligere forhold, nå er han i ett nytt forhold og det siste drøye året har han blitt stadig mer aktiv på nett, igjen. I dette tilfellet VET jeg det er sexrealterte nettaffærer. I flertall. :thumbs:

Kjenner ikke noe særlig til dama i forholdet. Det er også både felles og "dine/mine" barn med i bildet.

Hva hadde dere gjort i et slikt tilfelle?

Må legge til at jeg har tatt det opp med vedkommende maaange ganger. Unnskyldningene er klassiske. "Bare det og det i forholdet ordner seg så...osv". "Jammen, vi har det jo så fint sammen, er bare sex`n som ikke funker, derfor...." og ikke minst "Hadde bare hun vært mer interessert i sex hadde jeg jo ikke behøvd å finne andre..." :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har diskutert dette med noen kompiser opp gjennom åra, har fått intrykk av at menn lettere unnskylder utroskap, "det var jo bare.... " type unnskyldninger.

Er det reelle utroskap de har gjort eller på generelt basis? Mener de det både for jenter og menn mener du?

I dette tilfellet kjenner jeg mannen i forholdet godt. Han har hatt nettaffærer i tidligere forhold, nå er han i ett nytt forhold og det siste drøye året har han blitt stadig mer aktiv på nett, igjen. I dette tilfellet VET jeg det er sexrealterte nettaffærer. I flertall. :thumbs:

Kjenner ikke noe særlig til dama i forholdet. Det er også både felles og "dine/mine" barn med i bildet.

Hva hadde dere gjort i et slikt tilfelle?

Vanskelig syns jeg når det er barn med i bilde og utifra info du gir. Vet/viste damen om hans tidligere forhold f.eks når de ble sammen, eller/og har det skjedd under forholdet og vet hun ev om dette?

Har han prøvd å kommunisere i forholdet om "problemene" han mener det er eller er det bare slik at damen har dette nederst på sin prioriteringsliste? Vet du om de har det godt ellers, eller er det bare noe han sier osv osv ...

Ikke lett å gi deg et konkret svar på hva jeg mener på den ene eller andre veien om jeg ville ha sagt ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske enig i andres definering av utroskap her.

Man gjør ikke ting man vet partneren ikke hadde likt.

Hvordan hadde dere reagert på slike bilder, og syns dere selv det er okei å sitte på fanget til folk? (Må legge til at hadde det vært en god kompis som hadde spurt, så hadde jeg sagt ja.)

Jeg klarer på en eller annen måte alltid å havne på ett fang eller flere når jeg er på fest :thumbs: . Men da er det personer jeg kjenner godt og mannen min er jo stort sett alltid der.

Jeg blir ikke sjalu hvis mannen min har noen på fanget men sånne etterpåbilder av fester man ikke har vært på selv kan jeg godt spare meg for.

I dette tilfellet kjenner jeg mannen i forholdet godt. Han har hatt nettaffærer i tidligere forhold, nå er han i ett nytt forhold og det siste drøye året har han blitt stadig mer aktiv på nett, igjen. I dette tilfellet VET jeg det er sexrealterte nettaffærer. I flertall. :lol:

Kjenner ikke noe særlig til dama i forholdet. Det er også både felles og "dine/mine" barn med i bildet.

Hva hadde dere gjort i et slikt tilfelle?

Tror jeg hadde holdt meg unna jeg. Hadde dama vært venninna di hadde det vært noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting du gjør med annet menneske enn din partner som du ikke ville ha gjort dersom din partner så deg er min definisjon av utroskap.

Enig, selv om jeg vil presisere det litt annerledes: det du gjør med en tredjeperson som du ønsker å holde skjult for partneren er utroskap i en eller annen form. All utroskap er ikke like graverende etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting du gjør med annet menneske enn din partner som du ikke ville ha gjort dersom din partner så deg er min definisjon av utroskap.

Enig. Hvis man må skjule noe, så er det noe som ikke stemmer. Jeg mener at en deal er en deal, men den dealen kan selvfølgelig variere fra par til par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man kjenner til utroskap bør man "sladre" eller holde kjeft og tenke som så at det man ikke vet har man ikke vondt av?

Ikke noe jeg bør vite om her nå vel? :thumbs::D

Ellers så er vel ikke jeg den som skal uttale meg om dette... Som har "tilgitt" (kan man egentlig noen gang TILGI??) 3 utroskap fra samme person.... Og her har jeg kalt det utroskap både 1. når han dro til sin x mens jeg lå i hans seng og ventet på han, og han løy om det til meg i 6 år etterpå. 2. roting med en annen mens vi hadde "Pause". og 3. sex med min "beste" venninne... pluss noen småting til som jeg aldri normalt hadde godtatt.

Hva som gjorde at jeg har "godtatt" dette fra denne personen, er umulig å si. Men sånn normalt hadde jeg aldri godtatt noe av dette. eller, ønsker jeg å si at jeg aldri hadde godtat osv...

Bahh, innviklet dette.

Men strengt tatt enig med de over... Ting du gjør som du ikke vil at samboer/kjæreste/whatever skal få vite (ikke hadde likt å vite) er utroskap. Og ikke godtatt.

Jeg er håpløs.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jo det er stor forskjell på å godta og tilgi da. Jeg kunne aldri godtatt utroskap, men endel utroskap kunne jeg nok tilgitt. Og da mener jeg tilgitt- altså, ikke bruke det hverken som pressmiddel eller som argument senere. Er det tilgitt, er det tilgitt. Det krever selvsagt mye jobb, og det er jo veldig avhengig av hva slags utroskap vi snakker om her, mye kunne jeg aldri kommet over. Uansett er ikke utroskap lov i et forhold, det er enormt krenkende og et skikkelig tillitsbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det reelle utroskap de har gjort eller på generelt basis? Mener de det både for jenter og menn mener du?

Begge deler. Merkelig nok er lista for når jenter mye lavere hos de samme hankjønnene ;)

Kan det ha noe med den mannlige selvfølelsen å gjøre? De er selvsagt superelskere og hvem jente trenger vel da noen på si? Mens de derimot er så mye menn at ei jente ikke holder ;)

Vanskelig syns jeg når det er barn med i bilde og utifra info du gir. Vet/viste damen om hans tidligere forhold f.eks når de ble sammen, eller/og har det skjedd under forholdet og vet hun ev om dette?

Har han prøvd å kommunisere i forholdet om "problemene" han mener det er eller er det bare slik at damen har dette nederst på sin prioriteringsliste? Vet du om de har det godt ellers, eller er det bare noe han sier osv osv ...

Ikke lett å gi deg et konkret svar på hva jeg mener på den ene eller andre veien om jeg ville ha sagt ifra.

Den nye dama vet om tidligere utskeielser i tidligere forhold og det første året var han trofastheten selv. Så ble hun gravid med nr 1 og han kjedet seg fordi sexlivet stoppet opp. Etter at barnet var født håpte han at sexlivet hjemme skulle ta seg opp og reduserte nettaffærene betraktelig. Før det hadde gått 6 mnd var han i gang igjen... Dama vet nada om hans nettliv og tror vel ting er rimelig greit selv om sexlivet har stoppet litt opp.

Barn nr 2 er på vei og han vurderer nå veldig om han skal møte noen av nettdamene IRL, noe han påstår han ikke har gjort, enda.

Jeg har selvsagt forklart ham at dette er rimelg vanlig for småbrnsfamilier, han må være flinkere til å tilrettelegge slik at hun får overskudd og lyst til sex igjen osv osv.

De har såvidt snakket om det, men kommunikasjonen er litt variabel.

Det som gjør meg aller mest forbannet med dette er at han i mine øyne er en fordømt egoist som tenker med feil kroppsdel og glatt overser at han har familie hvor det er små barn i bildet. De har da for pokker ikke gjort noe galt...

Tror jeg hadde holdt meg unna jeg. Hadde dama vært venninna di hadde det vært noe annet.

Blir i allefall minst bråk om jeg holder kjeft.

Ikke noe jeg bør vite om her nå vel? ;):thumbs:

Hehe, han er ikke i LR-miljøet, ergo ingen felles bekjent :lol:

Men strengt tatt enig med de over... Ting du gjør som du ikke vil at samboer/kjæreste/whatever skal få vite (ikke hadde likt å vite) er utroskap. Og ikke godtatt.

Jeg er håpløs.... :D

Men, ville du ha foretrukket at du ble gjort oppmerksom på hva som foregår/foregikk, eller levd i "lykkelig" uvitenhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler. Merkelig nok er lista for når jenter mye lavere hos de samme hankjønnene :thumbs:

Kan det ha noe med den mannlige selvfølelsen å gjøre? De er selvsagt superelskere og hvem jente trenger vel da noen på si? Mens de derimot er så mye menn at ei jente ikke holder :lol:

Jeg hadde nok holdt meg unna - mye pga damen vet om tidligere utskeielser og vet selv hvor mye hun vil prioritere dette med å ha et tilfredsstillende sexliv og mulige reaksjoner fra han pga dette sikker kan øke... mye pga han har vært på vift før.

Nå kan jeg bare snakke for meg selv. Jeg mener det ikke har med min selvfølelse eller hvor god jeg er, men også jeg har litt avslappet forhold til utroskap enn mange andre. Det er fordi jeg mener utroskap ikke er statisk (for å si det sånn)

Det er en hel horv av grunner til at folk er utro og noen ganger kan det være så "enkelt" som at driftene har tatt helt av (man er SKIKKELIG tent) og kanskje en tanke full og man får 'servert' tingene på et fat. Så da er liksom valget å ta seg en 'avriving' eller få et bedre alternativ. Tømt seg, så er man ferdig liksom og ikke mer enn det som ligger bak.

Tror jenter/damer generelt er litt mer følelser enn dette og da blir det litt verre å være utro igjen mener jeg.

Samme med menn som gjør det planlagt er verre.

Men hva er da igjen ille for et par som så og si aldri har sex og der den ene har lyst, den andre ikke. Hvorfor skal ikke den ene da få tilfredsstilt sin lyst en annen plass. De kan fungere superbra ellers, eller rett og slett være nesten som 'bor sammen' og har lite felles. Hun holder på med sine ting og han sine. Den av de som har lyst går en annen plass og får tilfredsstilt seg, men SÅ er det plutselig feil å gjøre. Får ikke noe hjem, men for all del ikke gå andre plasser liksom. Sex er bare en del av et forhold og det er da mange andre deler av et forhold som er minst viktig mener jeg, men som det ikke reageres slik på.

Konklusjon: jeg tror altså menn tenker litt mindre og ser på sex som en utløsning for å si det slik, mens damer må ha mer rundt - ting skal stemme liksom. (hvis det er slik, så syns jeg det er verre at en dame er utro enn en mann)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjon: jeg tror altså menn tenker litt mindre og ser på sex som en utløsning for å si det slik, mens damer må ha mer rundt - ting skal stemme liksom. (hvis det er slik, så syns jeg det er verre at en dame er utro enn en mann)

Tror nok du er inne på noe der ja :thumbs:

Kommer nok fortsatt til å si hva jeg mener til han derre kameraten, men lar de ordne opp i ting selv. Får hun ikke vite noe er jo det greit nok, finner hun det ut får det bli opp til dem hva de gjør med det :lol:

Takk for interesante innspill !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjon: jeg tror altså menn tenker litt mindre og ser på sex som en utløsning for å si det slik, mens damer må ha mer rundt - ting skal stemme liksom. (hvis det er slik, så syns jeg det er verre at en dame er utro enn en mann)

Men hva om det ikke er det da? Hva om det er dama som trenger mer enn hun får, og finner det et annet sted? Jeg tviler på at det ville vært "greit" for noen mann jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva om det ikke er det da? Hva om det er dama som trenger mer enn hun får, og finner det et annet sted? Jeg tviler på at det ville vært "greit" for noen mann jeg..

Som sagt, så hvis det er kun for sex og ikke det rundt, som at man må ha følelser for den andre man har sex med osv, så står jeg nok for hva jeg sier. Uansett om det er menn eller kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis en mann, som har vært i et forhold lenge (hvor han ikke får seg noe) velger å gå ut for å få sex. Er det da bedre om han går tilbake til en x eller finner seg en på byen? Hva tenker dere om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis en mann, som har vært i et forhold lenge (hvor han ikke får seg noe) velger å gå ut for å få sex. Er det da bedre om han går tilbake til en x eller finner seg en på byen? Hva tenker dere om det?

Uten tvil ut på byen er best - en ukjent uten noe følelser eller noe - kun tømming og ikke noe relasjon ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil ut på byen er best - en ukjent uten noe følelser eller noe - kun tømming og ikke noe relasjon ellers.

Ja, veldig enig med deg. Var en kompis som sa det, med "gamle kjente" da er det jo greit og bedre enn å gå på fylla.. Skjønte ikke logikken jeg da men :thumbs:

Jeg hadde nok ikke tilgitt at en kjæreste hadde gått til x'n i en sånn situasjon, men hadde nok hatt lettere for det ved en tøm og røm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, så hvis det er kun for sex og ikke det rundt, som at man må ha følelser for den andre man har sex med osv, så står jeg nok for hva jeg sier. Uansett om det er menn eller kvinner.

Javel? Da er konklusjonen min at enten så er du en veldig spesiell mann, eller så har du aldri vært i den situasjonen før, for som før nevnt så har jeg svært liten tro på at menn vil synes at utroskap er "greit" either way :thumbs:

(Jeg kan ta høyde for at jeg bare har hatt sjalu og usikre kjærster altså, men jeg kan ikke helt se for meg at noen av mine ekser hadde godtatt det om jeg hadde vært utro.. hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...