Gå til innhold
Hundesonen.no

vil gi førerhunder fritak for båndtvangen


Meg

Recommended Posts

Nå er det mange hunder som ikke er en typisk resignasjons familiehund der hunden går for lut og kaldt vann. Man kan nevne en hel drøss av ting der hunder jobber masse. Selv de som gjør ting som LP, agi osv som egentlig ikke er nytteting direkte, så jobber jo hunden.

En blind kan ha hunden i hagen sin og i huset på lik linje som alle andre - kanskje det er en god del av de blinde som ikke er ute 24/7 eller bortimot det slik det virker endel aktive er.

De har ikke viet livet til noe - de blir bare 'kontrollert' av folk og det er mange som driver med hundene sine ganske mye og sikker mye mer en hva en blind gjør også.

Eksempel: Så en blindehund der eier er hjemme for det meste og der hunden har tilgang til hele huset og hagen, har mer behov for å få slippe seg litt løs enn en narko hund som er på jobb 7-8 timer hver dag og trener endel utenom? Eller skal vi si en vakthund eller andre 'tjeneste' hunder som har en 'kjedlig' jobb i forhold til det å bruke seg.

Så dette syns jeg som sagt er en helt feil måte å gi enkelte hunder særbehandling. Da bør man i så fall se på alle hunder og gi utifra behov... da blir det ikke bare blindehunder syns jeg

Tjenestehunder (les: politi-,forsvar, redningshunder etc.) er unntatt fra båndtvangbestemmelsene når de er i trening og/ eller jobb, og er merket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Nå er det mange hunder som ikke er en typisk resignasjons familiehund der hunden går for lut og kaldt vann. Man kan nevne en hel drøss av ting der hunder jobber masse. Selv de som gjør ting som LP, agi osv som egentlig ikke er nytteting direkte, så jobber jo hunden.

En blind kan ha hunden i hagen sin og i huset på lik linje som alle andre - kanskje det er en god del av de blinde som ikke er ute 24/7 eller bortimot det slik det virker endel aktive er.

De har ikke viet livet til noe - de blir bare 'kontrollert' av folk og det er mange som driver med hundene sine ganske mye og sikker mye mer en hva en blind gjør også.

Eksempel: Så en blindehund der eier er hjemme for det meste og der hunden har tilgang til hele huset og hagen, har mer behov for å få slippe seg litt løs enn en narko hund som er på jobb 7-8 timer hver dag og trener endel utenom? Eller skal vi si en vakthund eller andre 'tjeneste' hunder som har en 'kjedlig' jobb i forhold til det å bruke seg.

Så dette syns jeg som sagt er en helt feil måte å gi enkelte hunder særbehandling. Da bør man i så fall se på alle hunder og gi utifra behov... da blir det ikke bare blindehunder syns jeg

Jeg synes dette er så furten smålighet jeg at jeg blir helt dårlig!

Utrolig mange blinde MED førerhund bor i BLOKK

Utrolig mange blinde MED førerhund jobber faktisk 100% som alle oss andre og hunden er med på jobb hele dagen.

Nå må dere pokker meg rulle inn. Dere er usannsynlig smålige er dere!

En førerhund er på jobb MYE, og når den er på jobb så kan ikke fører belønne med ball og masse lek og moro - hunden er "skrudd av" og i fokusmodus hele ***** tiden - det ER en viss forskjell på de hundene og våre hunder. Vi kan hive oss på en sykkel og mosjonere bikkja skikkelig, vi kan gå lange turer i skog og mark, leke, la hundene gå spor - aktivisere den med lek og moro selv om vi har på bånd - det kan ikke en blind person med førerhund.

Jeg synes det er helt utrolig at dere ikke ser forskjellen. Istedet for å glede seg over at førerhunden blir fritatt fra båndtvangen og får kose seg litt når den har fri så blir dette en hel ***** masse mumling om at de hundene er ikke noe bedre enn mine og furt furt mine må gå i bånd det er skikkelig dårlig gjort.

Det er neppe førerhundenes skyld at dere som er funksjonsfriske og kan se ikke klarer å aktivisere hundene deres i båndtvangstiden - dere har all verdens mulighet - men er for late til å gidde - og skjuler dere bak at hunden trenger å løpe løs. Latskap kalles det, det finnes mange nok alternativer til å holde en hund lykkelig også i båndtvangstiden om man gidder å bruke hue og kroppe litt. Dessverre så har ikke en blind person samme mulighet som oss andre - dermed må det for søren være helt greit at de får gå løse også i båndtvangstiden uten at dere skal komme med en hel masse teite argumenter for hvorfor det er urettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er så furten smålighet jeg at jeg blir helt dårlig!

Utrolig mange blinde MED førerhund bor i BLOKK

Utrolig mange blinde MED førerhund jobber faktisk 100% som alle oss andre og hunden er med på jobb hele dagen.

Nå må dere pokker meg rulle inn. Dere er usannsynlig smålige er dere!

En førerhund er på jobb MYE, og når den er på jobb så kan ikke fører belønne med ball og masse lek og moro - hunden er "skrudd av" og i fokusmodus hele ***** tiden - det ER en viss forskjell på de hundene og våre hunder. Vi kan hive oss på en sykkel og mosjonere bikkja skikkelig, vi kan gå lange turer i skog og mark, leke, la hundene gå spor - aktivisere den med lek og moro selv om vi har på bånd - det kan ikke en blind person med førerhund.

Jeg synes det er helt utrolig at dere ikke ser forskjellen. Istedet for å glede seg over at førerhunden blir fritatt fra båndtvangen og får kose seg litt når den har fri så blir dette en hel ***** masse mumling om at de hundene er ikke noe bedre enn mine og furt furt mine må gå i bånd det er skikkelig dårlig gjort.

Det er neppe førerhundenes skyld at dere som er funksjonsfriske og kan se ikke klarer å aktivisere hundene deres i båndtvangstiden - dere har all verdens mulighet - men er for late til å gidde - og skjuler dere bak at hunden trenger å løpe løs. Latskap kalles det, det finnes mange nok alternativer til å holde en hund lykkelig også i båndtvangstiden om man gidder å bruke hue og kroppe litt. Dessverre så har ikke en blind person samme mulighet som oss andre - dermed må det for søren være helt greit at de får gå løse også i båndtvangstiden uten at dere skal komme med en hel masse teite argumenter for hvorfor det er urettferdig.

TS her. Det er IKKE hundens bruksområde som er tingen. Det er det at en hund er en hund, og vilt er vilt. båndtvang er til hensyn for viltet, og det ser ikke forksjell på en lekende labrador (eller en hvilken som helst førerhund i fritida) som fiser rundt og skremmer opp fugler på reir etc. Dermed er det ikke snakk om å IKKE UNNE hunden noe. Slipp den der viltet ikke er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er så furten smålighet jeg at jeg blir helt dårlig!

Nå må dere pokker meg rulle inn. Dere er usannsynlig smålige er dere!

Nå syns jeg du bør roe deg ned 2 hakk og les hva jeg har skrevet før du buser ut.

Min hund får løpe mye den, både fri(på egnede plasser) og mange timer i bånd hver dag, så det du skrev om å komme oss ut er litt malplassert.

Selv kjenner jeg en blind med hund og skal jeg bli litt personlig her, så er det NETTOPP det du sier om latskap som gjør at han vil at den skal løpe fritt er gjeldende hos han. Han er rett og slett lat og blir ikke med på noe - syns synd på hunden hans, men det hjelper ikke å prate med han om det.

Så vår hund har det langt bedre enn hans og mye pga hans VALG om å være sløv og ikke komme seg ut å være mer aktiv. Så bare for at den hunden har trening som blindehund, så skal altså den få løpe fritt. (han er så og si aldri ut, så svært sjeldent den 'jobber')

Syns du skal se på saken og ikke ta tingene så personlig og legg diskusjonen på et saklig plan. Her er det snakk om hundene/dyrelivet og ikke vår egen personlige vendetta mot andres meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå syns jeg du bør roe deg ned 2 hakk og les hva jeg har skrevet før du buser ut.

Min hund får løpe mye den, både fri(på egnede plasser) og mange timer i bånd hver dag, så det du skrev om å komme oss ut er litt malplassert.

Selv kjenner jeg en blind med hund og skal jeg bli litt personlig her, så er det NETTOPP det du sier om latskap som gjør at han vil at den skal løpe fritt er gjeldende hos han. Han er rett og slett lat og blir ikke med på noe - syns synd på hunden hans, men det hjelper ikke å prate med han om det.

Så vår hund har det langt bedre enn hans og mye pga hans VALG om å være sløv og ikke komme seg ut å være mer aktiv. Så bare for at den hunden har trening som blindehund, så skal altså den få løpe fritt. (han er så og si aldri ut, så svært sjeldent den 'jobber')

Syns du skal se på saken og ikke ta tingene så personlig og legg diskusjonen på et saklig plan. Her er det snakk om hundene/dyrelivet og ikke vår egen personlige vendetta mot andres meninger.

Det er jo nettopp derfor de burde få lov til å være frie! Når vi "seende" kjøper hund så kjøper vi kanskje hund for kos, selskap og å gå tur. Når blinde får seg hund så er det jo slik at hundene skal hjelpe de i hverdagene. Du kan ikke forvente at blinde går tur med hunden sin på samme måte som vi gjør. De har et helt annet forhold! Han "late" blinde mannen du kjenner kjøpte aldri hunden sin for å gå tur med den, og han har kanskje nok andre ting å holde på med. Derfor burde hunden hans få lov til å slite seg ut selv uten bånd.

Når blindehundene jobber såpass hardt som de gjør og dedikerer hele livet sitt på å hjelpe eieren så syns jeg de burde være fritatt fra båndtvang. Nettopp fordi mange blinde ikke har mulighet til å bruke hunden fysisk slik som vi har. Om dette går på bekostning av litt vilt, så får det bare være.

Jeg skjønner ærlig talt ikke helt argumentet ditt. DU kjenner en lat blind mann, og derfor burde ikke førerhunder få lov til å gå fritt? Så bra at hunden din har det bedre, men det skulle jo tross alt bare mangle siden du har kjøpt hunden din for å bruke den, mens han "late" blinde mannen har hunden for å få hjelp.

Det argumentet med hensyn til viltet kan jeg godt respektere og forstå, men jeg mener at det ville gå så lite utover viltet at det er verdt det for førerhundene sin skyld.

Edit: Litt sånn småfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også dere er smålige som ikke klarer å unne disse førerhundene dette.

Flere som quoter meg og som 'babler' om ting som ikke stemmer. Her igjen - motsatt av hva jeg har sagt.

Forøvrig er det mange med hund som blant annet er gamle og holder seg for det meste inne pga div plager. Hva da med de hundene? Altså man kan argumentere og argumentere, men det er altså etter min mening feil måte å angripe problemet på. Alle hunder trenger å løpe litt fritt - hvordan får man til dette og hvordan endre helårs-båndtvang og er det mulig å ha områder med kortere båndtvang periode osv osv ... la oss kjempe for alle dyr og ikke bare et fåtall hunder. Ære være den lille tingen også, men blir litt feil fokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som quoter meg og som 'babler' om ting som ikke stemmer. Her igjen - motsatt av hva jeg har sagt.

Forøvrig er det mange med hund som blant annet er gamle og holder seg for det meste inne pga div plager. Hva da med de hundene? Altså man kan argumentere og argumentere, men det er altså etter min mening feil måte å angripe problemet på. Alle hunder trenger å løpe litt fritt - hvordan får man til dette og hvordan endre helårs-båndtvang og er det mulig å ha områder med kortere båndtvang periode osv osv ... la oss kjempe for alle dyr og ikke bare et fåtall hunder. Ære være den lille tingen også, men blir litt feil fokus.

Hvis disse gamle ikke har noen andre som kan gå tur med hunden sin for dem, så mener jeg at de ikke skulle fått seg hund. Så enkelt er det! Vi som kjøper "selskaps"hunder (til tur, kos og selskap, evt annen trening) har et annet utgangspunkt! Vi kan velge å ikke kjøpe hund, og klare oss like bra i samfunnet. Denne friheten har ikke de blinde.

Hvor er det jeg sier det motsatte av det du har sagt??

Jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke kan unne de blinde denne friheten. Det her blir litt sånn: "Hvorfor skal de får lov når ikke jeg får lov??" Og det syns jeg er smålig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis disse gamle ikke har noen andre som kan gå tur med hunden sin for dem, så mener jeg at de ikke skulle fått seg hund. Så enkelt er det!

Hvorfor kan da ikke de med blindehunder ha egne 'luftere' som kan denne typen trente hunder. Man kan være i form når man skaffer seg hund og ting kan skje underveis. Trenger ikke være gammel for det engang. For hundene sin del, så er dette likegyldig - de får ikke løpe uansett. (det er vel det som er viktig, eller?)

Forøvrig er det ganske mange blinde med både seende partner og familie i huset. Hvorfor skal ikke disse da kunne gå tur med den? Hvorfor skal da f.eks min hun bli forhindret fra å løpe fritt kontra den ENE jeg kjenner som er sløv eller f.eks alle de med seende familie i samme hus.

Hvor er det jeg sier det motsatte av det du har sagt??

At jeg ikke unner de det - det har jeg presisert flere ganger. Hvorfor er da man smålig for at man ikke vil bare at noen få skal få det og at man vil ha fokus på alle dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan da ikke de med blindehunder ha egne 'luftere' som kan denne typen trente hunder. Man kan være i form når man skaffer seg hund og ting kan skje underveis. Trenger ikke være gammel for det engang. For hundene sin del, så er dette likegyldig - de får ikke løpe uansett. (det er vel det som er viktig, eller?)

Forøvrig er det ganske mange blinde med både seende partner og familie i huset. Hvorfor skal ikke disse da kunne gå tur med den? Hvorfor skal da f.eks min hun bli forhindret fra å løpe fritt kontra den ENE jeg kjenner som er sløv eller f.eks alle de med seende familie i samme hus.

Jeg gjentar: Vi som kjøper "selskaps"hunder har et annet utgangspunkt! Vi kan velge å ikke kjøpe hund, og klare oss like bra i samfunnet. Denne friheten har ikke de blinde.

At jeg ikke unner de det - det har jeg presisert flere ganger. Hvorfor er da man smålig for at man ikke vil bare at noen få skal få det og at man vil ha fokus på alle dyr.

Er ikke poenget ditt i denne diskusjonen "hvorfor skal de få lov når ikke vi får lov?? Det vil jeg si er det samme som å ikke unne noen det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...