Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang..


pippin

Recommended Posts

  • Svar 198
  • Created
  • Siste svar
Båndtvangen er innført pga. at dyrene i skogen får unger på denne tiden, ikke fordi vi møter folk eller andre hunder når vi går tur i byen eller tettbebygd strøk.

Det du her påpeker er ganske vesentlig.

Det er nemlig båndtvang overalt, noe som av mange (meg inkludert) oppfattes som et urimelig inngrep i individets frihet.

Urimelige inngrep i individets frihet er noe som gjerne er med på redusere respekten for gjeldende lover og regler.

Hvis vi slipper hunden i skogen, på jordet osv. vil den kunne skremme opp ungene til elg, rådyr, fugleunger i gresset eller hva det nå måtte være.

Helt riktig, dersom man faktisk lar hunden herje rundt der det er relevant.

På jordet er det greit, der vil uansett traktor og sånt ta livet av dyrene.. Langs de mest brukte utfartsårene i marka er det neppe noen elg/rådyr/whatever som får avkom.. Og de som gjør det vil være historie i løpet av kort tid uansett..

Survival of the fittest.

I tillegg er det faktisk slik at det er mindre sannsynlighet for å få bøter for brudd på båndtvang i skauen enn i byen..

Logisk? Neppe.

De ligger vanligvis skjult i gresset, og vi kan umulig klare å se dem før hunden vår plutselig har teften av dem og jager dem avgårde.

Stemmer, og hvor mange rådyr drepes av hund i året? Jeg tør tippe på at langt flere drepes av skrutreskere.

Muligheten for at de blir skadet, drept, eller ikke finner tilbake til sine foreldre er svært stor. Jeg tror at de fleste hunder som kommer over "dyrebabyer" vil jage dem, noen vil kanskje også prøve å drepe dem, og det til tross for at vi mener at vi har full kontroll.

Det er faktisk enkelte som VET hvordan hunden reagerer når den møter på dyrebabyer osv.

Hadde det ikke vært for folk med manglende kontroll på hunden sin kunne vi som har kontroll hatt våre løse hele året, båndtvangen er en konsekvens av udugelige hundeeiere.

Når jeg leser innleggene i denne tråden så ser jeg at de aller fleste bryr seg lite eller ingenting om denne loven. Det er jo litt dumt synes jeg! Vi hundefolk er jo ikke akkurat elsket av folk uten hunder, og en slik innstilling vil jo ikke akkuret gjøre saken bedre vil jeg tro.

Vi har heller ingenting vi skulle ha sakt hvis hunden vår forvolder skade på andre dyr osv. i båndtvangtiden, og vi har den løs.

Den dagen loven endres på en slik måte at det er mer opp til individet å ivareta sikkerheten til disse dyrene i marka skal jeg vurdere å forholde meg til den.

Pr. i dag er det et urimelig overgrep som går på bekostning av individets frihet, det er noe jeg ikke kan akseptere.

Nå har vel ikke båndtvang noe å gjøre med andre menneskers rett til å gå i fred. Isåfall er det jo litt snodig at de bare har rett til å gå i fred halve året de fleste steder. Nei, her bruker vi sunn fornuft og tar hensyn til omgivelsene hele året, uavhengig av båndtvang eller ikke.

Mennesker har faktisk rett til å gå i fred hele året, de skal slippe å få løse hunder for nært innpå seg, alltid.

Og jeg ser endel mennesker som bruker bånd under båndvangen. Men utenfor båndtvang gir de tydelig f*** i hva hunden foretar seg.. De følger loven, men jeg syns faktisk det er et mye mindre hensynsfullt ovenfor andre mennesker...

De følger da på ingen måte loven, som hundeholder har man alltid krav til å holde kontroll på hunden.

Og et slikt krav er i utgangspunktet nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du her påpeker er ganske vesentlig.

Det er nemlig båndtvang overalt, noe som av mange (meg inkludert) oppfattes som et urimelig inngrep i individets frihet.

Urimelige inngrep i individets frihet er noe som gjerne er med på redusere respekten for gjeldende lover og regler.

Helt riktig, dersom man faktisk lar hunden herje rundt der det er relevant.

På jordet er det greit, der vil uansett traktor og sånt ta livet av dyrene.. Langs de mest brukte utfartsårene i marka er det neppe noen elg/rådyr/whatever som får avkom.. Og de som gjør det vil være historie i løpet av kort tid uansett..Survival of the fittest.

I tillegg er det faktisk slik at det er mindre sannsynlighet for å få bøter for brudd på båndtvang i skauen enn i byen..

Logisk? Neppe.

Stemmer, og hvor mange rådyr drepes av hund i året? Jeg tør tippe på at langt flere drepes av skrutreskere.

Det er faktisk enkelte som VET hvordan hunden reagerer når den møter på dyrebabyer osv.Hadde det ikke vært for folk med manglende kontroll på hunden sin kunne vi som har kontroll hatt våre løse hele året, båndtvangen er en konsekvens av udugelige hundeeiere.

Den dagen loven endres på en slik måte at det er mer opp til individet å ivareta sikkerheten til disse dyrene i marka skal jeg vurdere å forholde meg til den.

Pr. i dag er det et urimelig overgrep som går på bekostning av individets frihet, det er noe jeg ikke kan akseptere.

Mennesker har faktisk rett til å gå i fred hele året, de skal slippe å få løse hunder for nært innpå seg, alltid.

De følger da på ingen måte loven, som hundeholder har man alltid krav til å holde kontroll på hunden.

Og et slikt krav er i utgangspunktet nok.

Så da er det igrunnen opp til hver enkelt om vi syns ulike lover og reglerer "urimelige inngrep i individets frihet" eller ikke? Så kjekt. De lovene jeg anser som urimelige inngrep, gidder jeg bare ikke følge. Fine formuleringer rettferdiggjør ikke alltid dårskap.

Så langs trafikkerte turstier eller på jorder spiller det egentlig ingen rolle om hunden din jager opp og/eller river ihjel vilt? Like greit at bikkja di dreper dyra. De vil jo bli drept uansett. Det var jo også en måte å ta sin del av ansvaret på. Bevares. Så lenge skurtreskere dreper hekkende fugler og trykkende kalver, er det greit om bikkja tar et par, også?

Jeg vet også at jeg har god innkalling på bikkjene mine. Men aldri i livet om jeg tør å teste ut innkallingen på nyfødt vilt i skogen. Jeg vet også at hundene mine er rovdyr langt der inne et sted og at de, særlig når de er flere sammen, fort kan danne en flokk med helt andre regler enn jeg i min menneskeverden har laget for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pan, jeg er ingen elsker av båndtvangen jeg heller, men ettrsom den nå er her så får man jo prøve å respektere den.

Ja, det er nok noen som vet hvordan hunden reagere, men så er det mange som TROR de vet, og som får seg en overraskelse når hunden ikke gjør som forventet, noe som kan få dramatiske følger for dyreungene bl.annet. En lov kan ikke lages utfra de få som vet! Hvordan skal den loven fungere som tar utgangspunkt i hva hvert individ tror de behersker av hundedresur? Hvem skal bestemme hvem som er kvalifiset til å ha hunden løs, og hvem som bør ha den i bånd?

Jeg er helt enig med Pan i at loven er en konsekvens av udugelige hundeeiere, men hvordan få stoppet dem, de vil alltid finnes der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt synd at mange er trangsynte og ikke bryr seg om loven i det hele tatt.. Uansett hvor god kontroll man har så skal egentli hunden gå i bånd... Og hunden klarer seg fint uten å måtte løpe løs hele tiden i 2 mnder... Da kan man heller bruke langline eller finne et inngjerdet område å bruke hvis man synes hunden lider stort av det.. Synes jeg..

Er jo sånn tankegang som har ført til båndtvang uansett..

Og det var ikke snakk om hvor mange skurtreskere som dreper småvilt.. Men HUNDER.. Det andre er irrelevant.. Samme hvor mange som dør av traktorer og andre gårdskjøretøy så trenger ikke hunden å drepe noen for det. Det blir ikke greit fordi de dør så lett uansett. Og dyr kan ha avkommene sine på mange rare steder. Man kan ikke si sikkert at man VET at ingen dyr har unger akkurat der og der.. :P

Jeg synes man burde respektere loven uansett.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

QUOTE(Micamor @ 07:58 - 03.05.2009)

JA! Fordi jeg har så stor respekt for andre mennesker og deres mulige redsel for hunder. Lillegull får selvfølgelig gå løs der det er lovlig å gjøre det! Han er jo nå en gammel hund ,og har pr. dags dato aldri kranglet/sloss kommer ALLTID på inkalling- og i tillegg er han totalt uinteressert i andre hunder,mennesker - og jaktlyst aner han ikke hva er...

Det værste jeg vet er å møte løshunder! Så jeg oppfordrer andre til å overholde norges lover! Din kjære hund kan være andre menneskers største skrekk! Hundeeiere kan faktisk være ganske UMENNESKELIGE ,med at vi ikke ser lenger enn vår egne hundes snute ,og vi setter "behovene" til egen hund forran andre menneskers LOVPÅLAGTE RETT til å få gå i fred. (Ja,hunder har behov for å løpe løse ,og da må vi dra til steder hvor det er tillatt!

Nå har vel ikke båndtvang noe å gjøre med andre menneskers rett til å gå i fred. Isåfall er det jo litt snodig at de bare har rett til å gå i fred halve året de fleste steder. Nei, her bruker vi sunn fornuft og tar hensyn til omgivelsene hele året, uavhengig av båndtvang eller ikke.

Og jeg ser endel mennesker som bruker bånd under båndvangen. Men utenfor båndtvang gir de tydelig f*** i hva hunden foretar seg.. De følger loven, men jeg syns faktisk det er et mye mindre hensynsfullt ovenfor andre mennesker...

Altså ,det er steder i

Norge som har helårs båndtvang.... Jeg bor tilfeldigvis på ett av de stedene. Er ikke mye vilt her - men desto fler folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes alternative måter å la bikkja få løpe da - f eks med sykkel. Eller bikkja kan få svømme.

Svømming er vanskelig for bikkja mi , lengste hun har turt å gå i vann er frem til over magen ( da hun fortsatt kan tråkke på bunnen ) :P

har prøvd å sykle med henne. Gikk egentlig veldig bra, men måtte alltid holde bremsene inne for og ikke miste kontrollen :P Ho er litt gira :P Det som var litt 'forferdelig' var at hun plutselig skulle sette seg ned og gjøre fra seg, det kom så brått på at jeg ikke rakk go bremse og det endte med at hun ble jo "kastet" litt fremover ! Huff , alle andre syns dette var veldig morsomt men jeg syns ikke det var noe særlig og har ikke syklet med henne siden dengang :P

Har henne alltid i bånd med mindre jeg drar ut sent utover kvelden til steder jeg vet det ikke er folk og slipper henne og passer på om det kommer mennesker eller ikke =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg lar hunden få løpe fritt daglig eller mest mulig på turer. Når vi går turen på stiene i skogen, har jeg bånd pga hunden kan løpe etter fugler som flyr (nå i hekketiden). Men når vi har kommet frem til dit vi skal ha pause og sette oss ned kan jeg slippe hunden. Eller på en strand eller jorde så hunden får strekket på seg. Somregel holder hunden seg rundt oss, og vi er på steder med god oversikt.

Generellt prøver jeg å passe på hunden min mest mulig iforhold til hekkesesongen, men for å være ærlig er jeg mer redd for å treffe på andre mennesker på tur, og at de skal bli sure på meg hvis hunden er løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jakthund jeg da så jeg må nok ta litt ekstra hensyn da han lettere dra ut på jakt, men vi har ett jorde, en plass i skogen og en vei han får går løs utenom dressur og apporttrening.

Jeg er en av de som synes det er idiotisk å ikke overholde båndtvangen i skogen eller fjellet uansett hvor lydig hunden er på innkalling, med mindre den aldri noen gang går mer enn ett par meter frem og bakover på veien og aldri svinser ut i skogen. Det handler rett og slett bare om respekt. Men blir jo selvfølgelig litt viktigere for meg å overholde den da jeg jo ønsker å høste av viltet når viltungene har vokst opp på høsten:P

Men jeg leser av innleggene at det er en del som har hundene i bånd i "sentrale strøk", men lar dem gå løs i skogen ol. Hvorfor det? Det er jo viltet det er viktigst å spare, ikke menneskene? Har dere bare hund i bånd for å unngå at andre folk blir sure? Hvorfor står ikke viltet i fokus som er særdeles sårbart i sommermånedene?

Forstyrrelser i disse månedene kan redusere bestanden og gjøre den svakere stilt før en hard vinter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

.

Generellt prøver jeg å passe på hunden min mest mulig iforhold til hekkesesongen, men for å være ærlig er jeg mer redd for å treffe på andre mennesker på tur, og at de skal bli sure på meg hvis hunden er løs.

Jeg og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi helårsbåndtvang. :P

Det er nesten umulig å holde, men jeg lar bare hunden være løs om jeg er 90% sikker på at jeg ikke kommer til å møte andre.

Enkelte badeplasser er bading av hund ulovlig også, så det er ganske vanskelig å finne en plass jeg kan bade med hunden om sommeren. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg leser av innleggene at det er en del som har hundene i bånd i "sentrale strøk", men lar dem gå løs i skogen ol. Hvorfor det? Det er jo viltet det er viktigst å spare, ikke menneskene? Har dere bare hund i bånd for å unngå at andre folk blir sure? Hvorfor står ikke viltet i fokus som er særdeles sårbart i sommermånedene?

Forstyrrelser i disse månedene kan redusere bestanden og gjøre den svakere stilt før en hard vinter...

Akkurat dette lurer jeg også veldig på! Det er jo ikke for menneskene sin skyld at båndtvangen er innført, men på grunn av dyrene i skogen og deres sårbare avkom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo frøkena i bånd i skogen/turstier og det er ikke pga folka men,viltet så klart.Akkorat hjem fra en slik tur nå og hjelpe meg har kommet mye fugler nå ja!

Bra hjernetrim for en fugle gal hund se alle fugla også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det igrunnen opp til hver enkelt om vi syns ulike lover og reglerer "urimelige inngrep i individets frihet" eller ikke? Så kjekt. De lovene jeg anser som urimelige inngrep, gidder jeg bare ikke følge. Fine formuleringer rettferdiggjør ikke alltid dårskap.

Jeg anser meg selv som en betinget 1%er, altså gir jeg rett og slett F i lover jeg ikke finner fornuftige.

Så langs trafikkerte turstier eller på jorder spiller det egentlig ingen rolle om hunden din jager opp og/eller river ihjel vilt? Like greit at bikkja di dreper dyra. De vil jo bli drept uansett. Det var jo også en måte å ta sin del av ansvaret på. Bevares. Så lenge skurtreskere dreper hekkende fugler og trykkende kalver, er det greit om bikkja tar et par, også?

Langs trafikerte turstier/veier yngler ikke elg, rådyr osv. Det kan være en og annen fugl.. Men survival of the fittest gjelder da altså.

Pan, jeg er ingen elsker av båndtvangen jeg heller, men ettrsom den nå er her så får man jo prøve å respektere den.

Hvorfor skal jeg respektere en lov som innebærer såpass store restriksjoner av individets frihet?

Ja, det er nok noen som vet hvordan hunden reagere, men så er det mange som TROR de vet, og som får seg en overraskelse når hunden ikke gjør som forventet, noe som kan få dramatiske følger for dyreungene bl.annet. En lov kan ikke lages utfra de få som vet! Hvordan skal den loven fungere som tar utgangspunkt i hva hvert individ tror de behersker av hundedresur? Hvem skal bestemme hvem som er kvalifiset til å ha hunden løs, og hvem som bør ha den i bånd?

Det er enkelt å avgjøre, hundeholderen bør selv måtte gjøre en selvstendig vurdering.

Dersom vedkommendes vurdering ikke holder mål må det til strenge straffer.

Jeg er helt enig med Pan i at loven er en konsekvens av udugelige hundeeiere, men hvordan få stoppet dem, de vil alltid finnes der.

Jeg har løsningen, den er faktisk latterlig enkel.

Vi kan få et hundeholdersertifikat alle MÅ ha for å ha hund, passe hund osv.

Dette må være mulig å inndra, og det bør være strenge straffer for problemer folks hunder forårsaker.

Altså frihet under ansvar.

For de som mener dette er umulig fordi så mange skal læres opp.. Har dere sett hva man har gjort med båtførerbevis? Det er på ingen måte vanskeligere i denne saken.

Synes det er litt synd at mange er trangsynte og ikke bryr seg om loven i det hele tatt.. Uansett hvor god kontroll man har så skal egentli hunden gå i bånd... Og hunden klarer seg fint uten å måtte løpe løs hele tiden i 2 mnder... Da kan man heller bruke langline eller finne et inngjerdet område å bruke hvis man synes hunden lider stort av det.. Synes jeg..

Jada, hunden skal visst gå i bånd uansett hvor god kontroll man har, det vet vi.

Men man driter rett og slett i det fordi det er en unødig (og muligens ulovlig) innskrenking av individets frihet.

Det gjelder forøvrig fra 1. April til 20. August, noe mer enn 2 mnd.

Langline kan jo være en løsning, men hvem flyr nå rundt og holder i andre enden av langlina? Uten at du holder der kan du ikke si at du faktisk overholder båndtvangen..

Er jo sånn tankegang som har ført til båndtvang uansett..

Båndtvang forårsakes av at enkelte faktisk ikke har kontroll på hunden sin, og at de samme ikke er villig til å forstå det..

Settermenneskene flyr uansett rundt med løse hunder, samme pokker hvor mye båndtvang det er.. Mens vi med raser med relativt mye mindre jaktlyst blir sett stygt på..

Og det var ikke snakk om hvor mange skurtreskere som dreper småvilt.. Men HUNDER.. Det andre er irrelevant.. Samme hvor mange som dør av traktorer og andre gårdskjøretøy så trenger ikke hunden å drepe noen for det. Det blir ikke greit fordi de dør så lett uansett. Og dyr kan ha avkommene sine på mange rare steder. Man kan ikke si sikkert at man VET at ingen dyr har unger akkurat der og der.. :)

Så jeg kan ikke si at elgen ikke får avkom i Slottsparken? Frognerparken? Sofienbergparken? St. Hanshaugen?

Snakker om vås!

Jeg synes man burde respektere loven uansett.. :P

Du mener altså at det er et rimelig tiltak å ha båndtvang selv i Oslo sentrum fordi elgen har kalver på Frognerseteren?

Altså ,det er steder i

Norge som har helårs båndtvang.... Jeg bor tilfeldigvis på ett av de stedene. Er ikke mye vilt her - men desto fler folk.

Sett i lys av Fylkesmannen i Oslo og Akershus sin avgjørelse for kort tid siden kan det hende man bør klage inn hele båndtvangen for et høyere organ, det kan hende båndtvangen i tettbebygde strøk (foreksempel innenfor ring 3 i Oslo) er ulovlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, hunden skal visst gå i bånd uansett hvor god kontroll man har, det vet vi.

Men man driter rett og slett i det fordi det er en unødig (og muligens ulovlig) innskrenking av individets frihet.

Det gjelder forøvrig fra 1. April til 20. August, noe mer enn 2 mnd.

Langline kan jo være en løsning, men hvem flyr nå rundt og holder i andre enden av langlina? Uten at du holder der kan du ikke si at du faktisk overholder båndtvangen..

Akkurat under båndtvangen så synes jeg faktisk hunden bør gå i bånd uansett hvor mye kontroll man tror/vet man har.

Alle som klarer å holde i andre enden i en langline kan godt bruke det. Det er ikke så vanskelig det skjønner du. Er bare å holde fast som et normalt bånd. Har man kontroll på hunden så trenger man ikke "fly" rundt engang..

Båndtvang forårsakes av at enkelte faktisk ikke har kontroll på hunden sin, og at de samme ikke er villig til å forstå det..

Settermenneskene flyr uansett rundt med løse hunder, samme pokker hvor mye båndtvang det er.. Mens vi med raser med relativt mye mindre jaktlyst blir sett stygt på..

Hva hvis du tror du har kontroll på hunden din helt til den blir opphisset av noe den har fått øye på? Og du ikke klarer å stoppe den før det er forsent? Da har du vært med på å opprettholde loven om båndtvang fordi du TRODDE du hadde full kontroll. Mulig du har 100% kontroll på hunden din, men mange andre tror også de har det. Helt til det en dag skjer noe uventet.

Hvem sier at de med settere ikke blir sett like stygt på som folk me andre raser??

For min del så har det ikke noe si om det er en Gordon Setter, en Puddel eller en Aussie. Båndtvang er båndtvang og gjelder for alle uansett rase eller grunn. Når det først finnes en lov om båntvang så trenger man ikke å kverrulere og finne på all slags grunner for at man ikke trenger å følge den. Hunden dør ikke av å måtte gå i bånd 4 mnd av året. Det er ikke dyreplaging. Og synes man det kan man ta seg tid til å lete etter et inngjerdet eller et område ment for hunder..

Så jeg kan ikke si at elgen ikke får avkom i Slottsparken? Frognerparken? Sofienbergparken? St. Hanshaugen?

Snakker om vås!

Nå skjønner de fleste her på forumet at det er landlige områder det er snakk om. Ikke midt i Oslo sentrum. Eller andre storbyer.

Mange finner hvert år flere rådyrkalver og andre arter rett ved siden av godt brukte turstier. Man trenger ikke ta noen sjanser. Hvis hunden for eksempel går rett innpå en kalv så vet man ikke hvordan den kan reagere. Den kan bli overrasket og angripe. Den kan bråstoppe å bare stirre. Den kan finne på å begynne å leke med dyret, som bare ville ført til stress.

Du mener altså at det er et rimelig tiltak å ha båndtvang selv i Oslo sentrum fordi elgen har kalver på Frognerseteren?

Jeg synes man skal ha hunden i bånd hele tiden når man går i byen eller et annet tett befolket sted.Uansett hvor mye kontroll man har på hunden så er det en betryggelse for andre folk å se at hunden faktisk går i bånd. Respekter andre folk like mye som andre dyrearter.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtvang forårsakes av at enkelte faktisk ikke har kontroll på hunden sin, og at de samme ikke er villig til å forstå det..

Settermenneskene flyr uansett rundt med løse hunder, samme pokker hvor mye båndtvang det er.. Mens vi med raser med relativt mye mindre jaktlyst blir sett stygt på..

Hvem sier at de med settere ikke blir sett like stygt på som folk me andre raser??

OT: Jeg har opplevd ved flere anledninger å bli snakket til pga bruddet på båndtvangen i skogen. Da med en hund som lusker 2-3 meter unna meg. 10 meter foran eller bak meg går en eller annen med ett bånd, men ingen hund.... de får sjeldent kjeft for ingen ser bikkja! Så jeg sier også, sammen med Pan, at vi med andre raser blir sett stygt på, setterfolket lufter bikkjene sine løse de å, bikkjene synes bare ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er nettopp slike hundeeiere som Pan som forsurer livet til andre hundeeiere. Med det mener jeg hundeeiere som tar seg tilrette slik de selv mener er best, for de vet jo best - alltid. "Jeg har bestemt at båndtvangen er idioti innenfor ring 3 i Oslo" - javel, fortell det til viltet som holder til innenfor der da slik at de kan flytte. For ja, det finnes vilt innenfor ring 3, selv om det kanskje ikke er elg i Frognerparken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat under båndtvangen så synes jeg faktisk hunden bør gå i bånd uansett hvor mye kontroll man tror/vet man har.

Alle som klarer å holde i andre enden i en langline kan godt bruke det. Det er ikke så vanskelig det skjønner du. Er bare å holde fast som et normalt bånd. Har man kontroll på hunden så trenger man ikke "fly" rundt engang..

For all del, og da er jo hele hensikten med langline borte etter mitt syn.

Jeg har forøvrig aldri brukt langline, og ser ikke på det som en aktuell løsning heller.

Hva hvis du tror du har kontroll på hunden din helt til den blir opphisset av noe den har fått øye på? Og du ikke klarer å stoppe den før det er forsent? Da har du vært med på å opprettholde loven om båndtvang fordi du TRODDE du hadde full kontroll. Mulig du har 100% kontroll på hunden din, men mange andre tror også de har det. Helt til det en dag skjer noe uventet.

Jeg har en hund som hater litt av hvert, blant annet katter.

Katter som kommer innenfor synsvidde skal DØ.. Men klarer jeg å få han til å droppe det? Jada, det er faktisk ganske greit..

Vi har ellers møtt på ganske mange morsomme dyr på våre turer.

Blant annet rådyrkalv (max 2-3 uker gammel), elgkalv (noen mnd gammel), det er gått spor etter bjørn, og det er gått spor etter ulv..

Hare har vi også møtt på flere ganger, og gaupa har vi sett på avstand.

I alle tilfellene har han giret seg opp, men ikke mer enn at en stopp-kommando får han til å bli akkurat der han er.

Jeg har alltid med bånd, og er klar til å kalle inn ved behov. Det er også sjelden jeg lar han gå mer enn 4-5 meter unna meg, og går vi på en skogsvei skal han være på veien (men det er lov å snike seg ned i bekken for å drikke)

Hvem sier at de med settere ikke blir sett like stygt på som folk me andre raser??

Min erfaring er at jeg lett blir sett veldig stygt på mens setterfolka går der uten hund..

For min del så har det ikke noe si om det er en Gordon Setter, en Puddel eller en Aussie.

Hvor ofte møter du en setter og eier samtidig? For min del er det ganske sjelden.

Båndtvang er båndtvang og gjelder for alle uansett rase eller grunn.

Noget unøyaktig formulert men.

Uansett, det er ingen grunn til at det skal være slik..

Når det først finnes en lov om båntvang så trenger man ikke å kverrulere og finne på all slags grunner for at man ikke trenger å følge den. Hunden dør ikke av å måtte gå i bånd 4 mnd av året. Det er ikke dyreplaging. Og synes man det kan man ta seg tid til å lete etter et inngjerdet eller et område ment for hunder..

Så fordi en eller annen smartass har sørget for at en lov ble etablert skal vi bare finne oss i den helt ukritisk? Det må være lett å leve i en perfekt verden..

Vi skal ikke gå lenger enn til hundeloven og forskrift om hunder for å se hvor gæli det kan bli.

Nå skjønner de fleste her på forumet at det er landlige områder det er snakk om. Ikke midt i Oslo sentrum. Eller andre storbyer.

Båndtvangen gjelder i egen hage, i Oslo sentrum, på bryggen i Bergen osv.

Mange finner hvert år flere rådyrkalver og andre arter rett ved siden av godt brukte turstier.

Det er småsært å lete etter rådyrkalver, jeg tviler på at det faktisk er mange som finner flere av de hvert år, det vil nemlig tilsi at det er primært akkurat ved siden av godt brukte turstier de etablerer seg..

Man trenger ikke ta noen sjanser. Hvis hunden for eksempel går rett innpå en kalv så vet man ikke hvordan den kan reagere.

Helt riktig, det er ikke noen grunn til å ta sjanser, nettopp derfor burde ansvaret overlates til individet.

Jeg synes man skal ha hunden i bånd hele tiden når man går i byen eller et annet tett befolket sted.Uansett hvor mye kontroll man har på hunden så er det en betryggelse for andre folk å se at hunden faktisk går i bånd. Respekter andre folk like mye som andre dyrearter.. :)

Hvorfor i all verden ha hunden i bånd til enhver tid i byen? For min del er båndet av fra 21. August, da kommer det ikke på igjen før 1. April.

Da går vi turer litt her og litt der, inkludert i Oslo sentrum, hunden er naturlignok løs.

Det er virkelig ikke mye galt en hund får gjort løs i sentrumsgatene (annet enn å knaske litt på en av de alt for mange duer eller målker..)

Jeg tror det er nettopp slike hundeeiere som Pan som forsurer livet til andre hundeeiere.

Oh yeah, i god doggis-stil kommer personangrepen her ja.

Med det mener jeg hundeeiere som tar seg tilrette slik de selv mener er best, for de vet jo best - alltid.

Det er snakk om mennesker som har en fungerende evne til å faktisk bruke hodet.

"Jeg har bestemt at båndtvangen er idioti innenfor ring 3 i Oslo" - javel, fortell det til viltet som holder til innenfor der da slik at de kan flytte. For ja, det finnes vilt innenfor ring 3, selv om det kanskje ikke er elg i Frognerparken.

Kan du ikke fortelle meg om alt det viltet som holder til i sentrumsnære områder? Jeg vil gjerne høre om det..

Mesteparten av det mistenker jeg er definert som skadedyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh yeah, i god doggis-stil kommer personangrepen her ja.

Nope, har ingenting med personangrep og gjøre - du er sikkert en trivelig fyr du. Men holdningene du forfekter i forhold til båndtvang synes jeg vitner om mangel på respekt for det som ikke interesserer deg.

Det er snakk om mennesker som har en fungerende evne til å faktisk bruke hodet.

Javel..

Kan du ikke fortelle meg om alt det viltet som holder til i sentrumsnære områder? Jeg vil gjerne høre om det..

Mesteparten av det mistenker jeg er definert som skadedyr.

Tja, kan jo nevne at det langs Akerselva finnes bl a ca 80 fuglearter og bever, ellers finnes det jo både hare, rev, rådyr mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pan, hvis du har en inngjerdet hage så kan du ha hunden løs så mye du bare orker, der gjelder det ingen båndtvang!

Men i byene gjelder den selvsagt. Hvis din hund ikke gjør noe annet galt enn "å knaske litt på en av de altfor mange duer og måker", så kan den jo godt finne på å knaske litt på en fugl eller tre ut i naturen også.

Det er ikke mulig å lage en lov slik du gjerne vil ha den, nemlig at man selv skal avgjøre om man er en god og ansvarsfull hundeeier eller ikke, og dermed kunne ha hunden løs eller ikke. Vil nok bli svært mange feilvurderinger da vil jeg tro! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, og da er jo hele hensikten med langline borte etter mitt syn.

Jeg har forøvrig aldri brukt langline, og ser ikke på det som en aktuell løsning heller.

Hvorfor i all verden er liksom vitsen med langline borte da? poenget med en langline er jo nettopp å la hunden gå litt løst MENS den fortsatt er i bånd. Og får man da plutselig behov for å redusere hundens radius kan man jo bare snøre inn båndet litt. Det er jo kjempepraktisk og litt derfor det ble oppfunnet.

Jeg har en hund som hater litt av hvert, blant annet katter.

Katter som kommer innenfor synsvidde skal DØ.. Men klarer jeg å få han til å droppe det? Jada, det er faktisk ganske greit..

Vi har ellers møtt på ganske mange morsomme dyr på våre turer.

Blant annet rådyrkalv (max 2-3 uker gammel), elgkalv (noen mnd gammel), det er gått spor etter bjørn, og det er gått spor etter ulv..

Hare har vi også møtt på flere ganger, og gaupa har vi sett på avstand.

I alle tilfellene har han giret seg opp, men ikke mer enn at en stopp-kommando får han til å bli akkurat der han er.

Jeg har alltid med bånd, og er klar til å kalle inn ved behov. Det er også sjelden jeg lar han gå mer enn 4-5 meter unna meg, og går vi på en skogsvei skal han være på veien (men det er lov å snike seg ned i bekken for å drikke)

Ja hvorfor kan du ikke bare ha hunden i langline da? Hvis han omtrent aldri får gå lengre vekk fra deg enn 4-5 meter?

Min erfaring er at jeg lett blir sett veldig stygt på mens setterfolka går der uten hund..

Hvor ofte møter du en setter og eier samtidig? For min del er det ganske sjelden.

Det er forskjellig. Hittil har jeg ikke møtt setter uten eier eller omvent. Så det varierer veldig fra sted til sted. Møter oftere folk med andre raser som gir blanke i båndtvangen. :)

Så fordi en eller annen smartass har sørget for at en lov ble etablert skal vi bare finne oss i den helt ukritisk? Det må være lett å leve i en perfekt verden..

Vi skal ikke gå lenger enn til hundeloven og forskrift om hunder for å se hvor gæli det kan bli.

Du trenger ikke finne deg i det, men det går an å respektere norske lover. Og ikke vise det helt åpenlyst at du ikke bryr deg i det hele tatt.

Det er småsært å lete etter rådyrkalver, jeg tviler på at det faktisk er mange som finner flere av de hvert år, det vil nemlig tilsi at det er primært akkurat ved siden av godt brukte turstier de etablerer seg..

Man trenger ikke gå rundt å lete i buskas for å få øye på noe som ligger i gresset eller i et kratt. Ofte legger man bare merke til slike ting, og man får lyst til å se nærmere på det. En hund kan ofte finne slike ting leeenge før vi mennesker merker noe i det hele tatt og da kan det være forsent...

Hvorfor i all verden ha hunden i bånd til enhver tid i byen? For min del er båndet av fra 21. August, da kommer det ikke på igjen før 1. April.

Da går vi turer litt her og litt der, inkludert i Oslo sentrum, hunden er naturlignok løs.

Det er virkelig ikke mye galt en hund får gjort løs i sentrumsgatene (annet enn å knaske litt på en av de alt for mange duer eller målker..)

Det handler bare om respekt til andre mennesker. Alle skal ha lov til å gå rundt å føle seg trygge. Og folk med frykt for hunder føler seg tryggere om hunden er i bånd. Det sier seg selv. Trenger ikke forklare det nærmere vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Droppa sitatene, for de ble så lange. Men Pan, hva er en betinget 1%er? Har aldri hørt om det, jeg.

Det er ikke så mange dagene siden vi møtte et rådyr på løypa rundt Østensjøvannet. Ikke lenge etter at "turistene" har gått hjem, kommer dyrene fram. De er heller ikke langt unna om dagen, selvom du ikke ser dem.

Du skal respektere en lov fordi vi ikke lever i et anarki. Individets frihet betyr gjerne ufrihet for noen andre. Det er bare vås, men høres flott ut. Peace and love.

Hvordan kan det bli strenge straffer for hundeeiere som ikke holder mål, hvis de ikke har brutt loven? Du kommer med et svært selvmotsigende utsagn her.

Så å måtte ta hundelappen (etter hvilke kriterier, da? Dine?) er mindre inngripende i individets frihet, enn å holde bikkja i bånd i en periode?

Jeg holder i andre enden i langlina. Vi bruker den mye nå når vi trener spor. I en stund framover nå bruker jeg tometers bånd i skauen. Ti meter er langt nok ut til at det kan være både reder og rådyrkalver der. Vi går skikkelig i skauen, ikke på hovedtrasèene.

Argumentet om mangel av hjortedyr i sentrale Oslo ble ferdigdebbatert i mars. Vi er unntatt ekstraordinær båndtvang pga mye snø. Så nå risikerer du ikke lengre å få bot om du har hunden løs utenom hundesletta i Frognerparken. Følg med i timen om du vil diskutere seriøst.

Langline er praktisk til sitt bruk. Spor er en ypperlig aktivitet for hunden i båndtvangtiden. Anbefales.

Selvfølgelig kan du ha hunden din løs i hagen. Du trenger ikke å finne på argumenter, vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...