Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorden ser hunden deg?

Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg tror Chessea merker forskjell på størrelse/utseende, stemme og lukt. Hun kjenner veldig godt igjen folk. Det er sikkert mange sanser hos en hund som kan hjelpe den å identifisere oss mennesker, men primært tror jeg det går på lukt og stemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt artig spørsmål fordi her en dag sto broren min og en kompis nede i gangen og Ero sprang i full fart ned. Han sprang rett forbi brodern og til kompisen hans, stoppet, hoppet to skritt tilbake og så rart på han før han oppdaget at det ikke var rett person han hadde sprunge til.

Tror Ero kjenner oss mest igjen på stemmen eller lukt. Han kan, som fortellinga over sier, springe rett forbi en av oss og til en annen person før han oppdager at han har sprunget feil. Men han er også hvem vi er, for når han ser oss på litt lang avstand(og det er litt lenge siden han har hilst) så springer han alt han orker til oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokeliten kjente faktisk ikke igjenn meg i mørket her om dagen...Jeg var ikke klar over at vennina mi som passet han hadde satt han ut i båndet og ble skjelven når jeg plutselig hørte en lav skikkelig seriøs sinna knurring bak meg i mørket når jeg skulle låse meg inn...(han synes seriøst ikke i mørket...)Vi ble nok like lettet begge to når vi oppklarte misforståelsen :lol:

Skulle tro han tok meg på lukta eller lyden av gangen egentlig... :?

Men han kjente meg ikke igjenn før jeg ga fra meg lyd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Bobby og Pontiac var yngre hoppet de opp å bjeffa når jeg og de i familien kom kjørende. Altså før de kunne se at vi kom.. De hørte oss eller noe på veien. De reagerte ikke når de hørte andre biler komme, men di visste når våre biler kom. Tror hunder har en 6. sans jeg altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk ikke sikker. For noen ganger når Pito er ute me mamma når jeg kommer hjem fra skolen så plystrer og roper jeg på henne. Da står hun først og ser på meg. Og når jeg er komt på en viss avstand er det akkurat som om det går et lys opp for henne for da løøøper hun bort til meg og logrer og bjeffer som besatt.Kjempeglad for å se meg. Så enten så tror hun at det er meg men er liksom ikke "helt sikker" eller så er hun veldig nærsynt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmen..

Jeg gjemte meg for Diego engang, også stod han 1 meter(!!) fra meg og stirra på meg, skikket rundt, også gikk han videre.

Da sa jeg navnet hans, også snudde han og kom løpende mot meg.

En annen gang jeg gjemte meg så stod han også 1 meter (!!) fra meg, så begynte han å knurre og bjeffe på meg, samtidig så han dro ørene bakover.

Så begynte jeg så kart å le, også sa jeg navnet hans og da var alt ok.

Han kom løpende for å få kos.

Er han blind eller?? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en kombinasjon av alle sansene gjør susen. Ser når jeg er i byen med masse folk og typen står midt imellom allesammen med Hera, og så kommer jeg gående og når Hera snur seg mot meg og så plutselig får hun øye på meg (kanskje når jeg er 20 meter unna) og blir helt stiv og så logrer hun ivrig. Men hadde vært litt morsomt å prøvd med en person som var helt lik meg og stått ved siden av meg, om hun da hadde oppført seg vanlig, eller om hun hadde skjønt at det var en annen person. Hehe. Kjenner nok igjen på lukt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solo og Fibi kjenner også igjen bilen min. Når de ser meg komme kjørende så logrer de med hele seg! Møter jeg dem ute gående så kjenner de meg igjen uten at jeg sier no..så jeg tror de både ser og lukter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg prøvde Trikem max relax på nyttårsaften og det virket veldig bra på min hund.    Spennende med hund på prøve med endel utfordringer masse lykke til🤗
    • Tilbake til start i trening av utgangsstilling og fot har Edeward fått IVEREN og GLEDEN i å utføre tilbake. Godisen har haglet og det har hjulpet. Hans aversjoner mot øvelsen er borte. Han har gitt meg på tom hånd mot å få kastet leke også. Tilbyr utgangsstilling og går klisterfot hver gang jeg har mat i hendene. Det er helt klart fremgang, på tross av å ikke egentlig være fremgang. Vi er tilbake på et punkt vi kan jobbe oss videre fra, men jeg tør ikke tøye strikken på en stund. Pengene må ligge på bordet ved bestilling en god tid fremover fordi tilliten er tynnslitt etter alle de hånlig nedlatende forsøkene på å narre ham til å utføre uten garantier om lønn. ..men han er IVRIG og GLAD igjen, og det er bra!  Ny milepæl: blir sittende ved kasting av apport - mens jeg har Vom i høyre hånd. Fremskritt det også. Han er så ivrig på å fly etter leker i bevegelse, der har jakten trumfet mat til nå. Små skritt. 
    • Da har vi entret en fryktperiode. Den som skulle starte ved 6 mnds alder startet plutselig i dag, 7 mnd og 8 dager gammel. Henger på greip med stor rase, tregere utvikling.  Han ville PLUTSELIG ikke entre bussen. Han som ELSKER buss! Bussjåførene elsker ham også, for han står som et skolelys og logrer ivrig og glad når de svinger inn på holdeplassen. Han bykser like glad og ivrig ombord. ..et. Bykset. Har bykset. Har elsket buss. Nå ville han IKKE gå ombord, helt plutselig. En hyggelig medpassasjerer tilbød seg å løfte ham ombord, noe Edeward satte STOR pris på, og takket mannen for i flere minutter etterpå. Ikke sett ham så takknemlig siden han oppdaget paraplyens funksjon.  Heldigvis er bygdebussen et samfunn, fullt av hundefolk, og alle de nærmeste trådte hjelpsomt til og var hyggelige og pratet og koste med ham, noe han ble kjempeglad for. Han elsker oppmerksomhet fra fremmede mennesker som elsker hund. It takes a village to raise a puppy. Ingen setback til fair of stairs da vi skulle av igjen, heldigvis. Spent på hva annet som plutselig blir skummelt fremover. Han får ikke relapse på trapper, og det neste skumle bør heller ikke bli heis. Han er for stor og tung til å bæres. I tillegg har han så ekstrem separasjonsangst, han kan ikke være hjemme alene unntatt når han er så utslitt at han MÅ sove.  Dette blir spennende fremover. Håper det går fort over igjen.  Utgangsstilling på tom hånd har forøvrig bedret seg litt. Den er langt fra bra, men det hender han gjør det for å være snill med meg, og legger ingenting imellom når han tydeliggjør at dette er en act of kindness fra ham til meg. Han har forstått at det gjør meg glad, så han belønner meg med utgangsstilling på tom hånd for å vise at han setter pris på adferden min innimellom. Kanskje blir det bronsemerket en dag. Kanskje. 
    • Ja her er det nok å jobbe med, det er helt sikkert 😅Hun er blanding mellom cavalier og puddel (det ligger noen bilder på instagram under lindaoglilje hvis noen vil se, har ikke lyst til å legge ut så mye her ettersom jeg bare har henne på prøve). Jeg kjører en Prius og buret står i baksetet, så tror ikke det er bilen som er problemet. Det er nok heller tidligere erfaring med bilkjøring som gjør dette et stressmoment for henne. Men hun er utrolig lydig da, så hun hopper inn i bilen når hun får beskjed om det. Hun er veldig søt når hun ikke er stressa, men det er jo sånn ca. én time i døgnet 😅 Men hun har bare vært hos meg en uke så hun trenger nok enda litt tid på å lande helt.
    • Morsomt med småplukk å jobben med😅Enig med @simira, ta det helt tilbake til start. Hvilken rase(r) er hun (noen er jo kjent for å ha et litt høyere stressnivå enn andre)? Og hvilken bil har du? Udyret mitt synes bilkjøring er helt ok i min kompakt suv (der tar hun hele bagasjerommet, så ikke plass til bur, men har lastegitter); men hun hater å kjøre bil om vi låner type stor kassebil der hun må være i varerommet. Stressnivået går til himmels. Gjør det hele lystbetont med bildøren åpen og motoren av i begynnelsen, om hun er mottakelig for sitt/bli kommando eller bare be henne hoppe opp i bilen (om hun ikke er så liten at hun må løftes inn da). Babysteps og alt det der, masse lykke til!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...