Gå til innhold
Hundesonen.no

Skvå Jubilation


Anita F

Recommended Posts

Jepp, på tide med en helt egen tråd for Jubi-min! :getlost:

Mandag 20.april var den store hente-dagen. Jeg fikk med meg ei venninne og vi kjørte litt over 50 mil på ( for oss forbausende ) få timer! Vel framme hos oppdretter fikk vi mat og etterpå dro vi med hele valpekullet til veterinæren for vaksine, helseattest og chip.

Dagen etterpå satte vi oss i bilen og kjørte hjem igjen! Med Jubi mellom oss i tre-seteren. Turen gikk smertefritt og vi var hjemme på kvelden.

Jubi ble plassert i buret ved senga mi allerede første natta, og jeg er mektig imponert over lille prikken! Hun sutra litt og sovnet! Sånn har det vært etterpå, ganske smertefritt altså! Hun sover hele natta, er oppe en tur og tisser når Jon står opp klokka seks. Så løfter jeg henne opp i senga mi og så sover vi sammen en time før vi må opp igjen. Ingenting slår valpis i senga!

Vi har allerede vært sosiale, både med folk og hunder! Jubi er med meg på jobb, og da ligger hun i buret. Hun får flere luftinger i løpet av dagen, ikke optimalt, men det beste jeg kan tilby nå. Hun sover stort sett da, så jeg føler ikke jeg gjør henne ille!

Hun er ei herlig avbalansert jente! Glad i folk og dyr, hun kommer allerede på 'innkalling' Har testet henne litt, og det er helt tydelig at hun kjenner igjen navnet sitt allerede! Stolt mor vet dere!

Noen bilder må vel til?!

_MG_0866.jpg

Jubi i døra, siste steget i Vikersund

_MG_0862.jpg

Bente, oppdretteren sier farvel til Jubi

_MG_0886.jpg

Jubi og meg på en av tissestoppene våre på vei hjem østerdalen

_MG_0924.jpg

vel hjemme, koser oss i sola på plena

_MG_0893.jpg

Og kattesenga ble favorittplassen i starten

Valpetreff6.jpg

På valpetreff i Selbu, Wenche Krogstad er fotograf

_MG_0949.jpg

Ita og Jubi på tur i lysløypa på onsdag, 8 dager etter at jeg hentet henne, og her er vi så langt!

Gleder meg til fortsettelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyyyyyydelig! ;) (både hun og Ita)

Hvordan går snuppene sammen da, blir Ita litt lei eller?

Så nydelig ;)

Gratulerer så mye ;)

Ja hvordan har Ita tatt det, og gikk det bra å levere fra seg Posh ?

Ita har tatt det fint, hun skjønner nok ikke heeelt hva jeg driver med.. Først kommer jeg drassende med en 1.åring som hadde et stort kontaktbehov. Hun åla seg inn under huden på Ita til slutt, og fikk faktisk dele alt unntatt maten med Ita. De knøvla seg faktisk inn i samme transportkassa, og det har ikke Ita tillatt noen andre hunder før! Og så tar jeg Posh med på tur, og Ita får sove i senga til Jon hele natta.. Dagen etterpå er jeg hjemme.. med en valp?? Virka som hun trodde det hadde klikket for meg ' Hva tenker du på nå da mor' var det som hun sa..

Det har gått veldig bra, men hun har tatt tilbake komfortsonen sin, og vil helst at Jubi skal holde respektabel avstand til gamle damer, spesielt når damer ligger og sover! Men Ita er jo så snill da, så når jeg later som jeg ikke ser på så har jeg observert episoder som gjør meg varm i hjertet, og tårene tyter ut fra øya!

Posh og avlevering ja.. Helt forferdelig ganske enkelt fortalt! Men jeg var innstilt på dette, og jeg vet at om Bente ikke kan ha Posh, uansett grunn, så kommer hun hit! Posh har to hjem hun, 50 mil fra hverandre! Ikke så enkelt å organisere, så hun bor hos Bente, og vil nok gjøre det om det ikke skjer noe endringer vi ikke rår med. Men mitt hjem og hjerte vil alltid være åpent for Posh - det er helt sikkert!

Tusen takk for fine ord om gull-jenta mi! I dag har vi vært nede ved sjøen, Jubi har spist fiskeslo, aller helst ville hun spise hele ørreten, men den var for kostbar til å bruke som hundemat kunne Jon fortelle.. Hun har vasset i sjøen, og møtt store og små to-fotinger. Hester er skumle dyr, best å bjeffe for å varsle alle om at de er i nærheten. Men når hun skjønte at de tross alt holdt til der og ikke flyttet seg gidda hun ikke bjeffe mer... Vi har vært hos farmor på kaffe, fikk sove i go'stolen til farmor da. Ellers så har vi vært utendørs i hele dag, været har vært knall her i trøndelag! Så hun har stort sett sovet ute i dag, og kosa seg i sola!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Litt oppdatering 11/5-09:

I helga var det blodsporkurs, og Jubi var kurset yngste med sine 10 uker. Vi hadde teori på fredagen, og på lørdag morgen var det demo av hvordan man skulle legge det første sporet for en valp. Jubi var demodog, min puls var i hundre, men helt ubegrunnet. Hun var noe skeptisk til skanken i starten, men etter litt lek var den råkul! La masse godis i slutten sammen med skanken, og hun fant sporslutten med litt oppmuntring under veis ( på de få metrene slepesporet var ) Like etter sporslutt av det første la vi et nytt spor likedan, og da vred nøklen seg rundt, og hun skjønte hva dette innebar! Hun gikk veldig fint og vi fikk masse skryt!

Etter lunsj på lørdag var det tid for spor ute i terrenget ( det forrige ble lagt på golfbanen ). Jubi fikk slepespor med full påvirkning, lik det på golfbanen, men nytt underlag. Hun gikk kjempebra!

_MG_1028.jpg

Etter dette sporet fikk hun nok en pause, og til slutt la jeg selv opp sporet til henne mens hun satt i bilen. Så hentet jeg henne og gikk sporet rett etterpå. Nå var det i allefall klart for henne hva som skulle skje! For jenta var sugen hun!

_MG_1033.jpg

Sporslutt!

På søndag fikk hun slepespor med full påvirkning på morran, full klaff også her! Nå var sporet litt lengre, og med en sving. Ikke noe problem!

Det siste sporet hun fikk la jeg ut selv, nå i helt nytt terreng, nemlig blåbærlyng. Det ble lengre enn de forrige, jeg krysset et elgspor, forbi et rotvelt og med en åpen vinkel ca 20 meter før sporslutt. Hun gikk kjempebra! Kursleder er jo godkjent dommer på blodspor, og hun gratulerte meg med 1.premie og HP om dette hadde vært prøve og hun hadde gått full lengde! Gjett hvem som var stolte da??!

Noen bilder fra siste dagen:

_MG_1072.jpg

En god sporhund har nesa i bakken!

_MG_1074.jpg

Fører prøver å holde styr på lina og fikk beskjed om å passe på så hun ikke går for fort allerede

_MG_1084.jpg

_MG_1085.jpg

_MG_1086.jpg

_MG_1087.jpg

_MG_1090.jpg

_MG_1091.jpg

_MG_1102.jpg

Vel, det er noe vanskelig å begrense seg her schø.. lite stolt mor ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Juhuuu, her går tiden ser jeg!

Lenge siden jeg har oppdatert her nå, men i dag tok jeg noen bilder av jenta som er 17 uker i dag!

Oppstilt:

_MG_1412.jpg

Sitte pent:

_MG_1406.jpg

Ligge pent:

_MG_1427.jpg

Hodebilder:

_MG_1420.jpg

_MG_1419.jpg

Og et bilde fra en dag tidligere når vi lekte oss ute:

_MG_1340.jpg

Søtnosen min vokser og begynner å få egne meninger om ting.. Hun har også skjønt at hun har stemme, og nå løper hun etter Ita og bjeffer på det samme som Ita gjør.. Hadde hun ikke kunne lært noen fornuftige ting i stedet for??

Ellers så er Ita verdens beste 'fostermor' Hun oppdrar henne på beste vis, lar henne være valp, men setter henne på plass om hun må. Jubi forguder henne og gjør (dessverre) alt som Ita gjør.

Hun er ganske selvstendig, hun kan godt gå opp på loftet og legge seg i senga der, selv om vi sitter nede. Hun er ute alene, og er veldig trygg på gården. Men kommer alltid når jeg roper, selv om jeg trodde hun var borte en kveld. Vi var mye folk her på gården og jeg så henne ute. Så skulle jeg raskt over til naboen og hente Ailin. Tok ATV'en og dro avgårde. Ble litt lenger enn hva jeg hadde ment, og var tilbake ca en halvtime etterpå. Da var alle dratt, og Jon var ute og mekket. Jeg parkerte og Ita kom løpene. Men hvor var Jubi?? Jeg ropte og lette huset rundt. Vel nervøs gikk jeg ut til Jon og spurte han, men nei.. han hadde ikke sett noe.. Helt desperat ringte jeg de som hadde vært her for å høre når de så henne sist. Akkurat i det jeg slår numret hører jeg valpelyder.. Fra stallen! Jeg løper rundt og åpner døra og ut velter en overlykkelig Jubi! Ungene hadde sikkert vært inne hos hønene, og Jubi følger jo etter, men hadde ikke rukket seg ut før de hadde hatt igjen døra.. takk og lov.

Jubi derimot hadde ikke lidd noen nød, har ikke merket noe på henne etterpå! Hun er også hjemme alene uten noe tull!

Hun har derimot vist en del tegn på forsvar for maten sin ovenfor Ita, samt lekene sine når hun ligger på plassen til Ita. Da bjeffer hun veldig mot Ita. Vet ikke helt hvordan jeg skal takle dette enda, hun har ikke vist noe tegn til forsvar mot folk, ikke engang til ungene. Jeg følger med henne, enda sier Ita i fra om hun mener hun trenger, men så er hun jo så snill også da, og bare går unna.. Tips noen??

Vi gleder oss til å møte hundefolk på Oppdal til helga! Jubi er visstnok eneste dalmatinervalp som er meldt, så det bare å ta kontakt med oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Min veide 11.1 ved 16 uker og endte på 19.
    • Hei, har selv samojed, men har vært borti noen lapphunder og har litt erfaring med dem. (Ikke noe erfaring med Islandsk fårehund). Men ut fra hva du skriver så tror jeg finsk lapphund kan være en god kandidat om det er den hunden du har sett litt på nå og ønsker deg😊 Men for å prøve å svare på spørsmålene dine: Kløv og trekk: - Finsk lapphund er en robust og allsidig rase som historisk har vært brukt som gjeterhund for rein. Dette gir jo den et godt grunnlag for å kunne brukes til kløv. Vil si de fleste raser kan brukes til kløvning. Men med riktig trening kan den bære en kløv på opptil 1/3 av sin egen kroppsvekt. Så ser ingenting problemer ved å la en finsk lapphund bære kløv. - Samme gjelder jo samojed, allsidig og robust rase, men kanskje litt mer egnet for kløving, men også trekking. Samojeder er jo trekkhunder, så om trekking er noe du ikke ønsker så mye fokus på er nok finsk lapphund et bedre valg. Kan jo lære en samojed å ikke trekke å, men er nok betydelig vanskeligere enn å trene en lapphund til det.   Reaksjon på sau - Finsk lapphund har mer naturlig gjeterinstinkt, så vil si med trening så er det nok lettere å trene dem til å være rolig rundt sauer enn for eksempel samojeder, som generelt har høyt jaktinstinkt og gjerne vil reagere og «ta» sau. Så klart finnes det individer som er rolige rundt sauer, og ved trening fra de er små fint kan være rundt sauer. Men generelt vil jeg si lapphund er mer pålitelig rundt sau enn samojed.   Varme - Samme som samojed så har finsk lapphund en tykk pels som gir beskyttelse mot kulde, men dette kan også gjøre den utsatt for overoppheting i varme værforhold. Som du nevner, kan dette håndteres fint med pauser, mindre vekt i kløven, og kjøling av potene.    Utholdenhet Finsk lapphund har god utholdenhet, men som med alle hunder, vil individuell kondisjon og trening påvirke hvor godt den takler lange turer med kløv. Hvis du trener hunden jevnlig og gradvis øker belastningen på kløv og lengde på tur, så vil den fint kunne håndtere lange turer over flere uker.   Trekk Selv om du primært ønsker en kløvhund, kan Finsk lapphund også trenes til å trekke, for eksempel pulk om vinteren. Dette kan gi god variasjon i treningen og hjelpe til med å bygge styrke og utholdenhet. Rasen er ikke spesielt avlet for trekk som samojeder, men med riktig trening kan den fint utføre lettere trekkoppgaver.  
    • Hva tenker dere om å bruke hund som er strømmet mot sau som kadaverhund? Har litt lyst å prøve å trene hunden min til å bli kadaverhund, men han er strømmet mot sau. Og hvis vi begynner med kadaversøk på sau, er ikke det veldig dumt? Han har jo på en måte nå lært å holde seg langt unna sauer, mens kadaverhunder vanligvis skal søke opp og finne døde sauer. Ødelegger det ikke da? Vil han ikke få interesse for sauer igjen? Tenker hvis det er en dum ide, så holder vi oss heller unna å bli kadaverhund. Viktigere for meg at han ikke har interesse for å «ta» sau.
    • Er helt enig i at det er vanskelig å velge riktig hundefôr, og mange faktorer å ta hensyn til. Synes det selv er vanskelig å finne og velge det «beste» hundefôret. Her er i alle fall en slags liste med punkter jeg prøver å tenke på når jeg velger hundefôr: 1. Alder/Livsstadie: Valper, voksne og seniorhunder har forskjellige ernæringsbehov. For din valp, som er en stor raseblanding, bør du velge et fôr formulert spesielt for valper av store raser. Dette sikrer at hun får riktig mengde kalsium og fosfor for sunn beinvekst og utvikling. 2. Rase og størrelse: Siden din valp er en blanding av langhåret Schæfer og jakt Golden Retriever, vil hun sannsynligvis vokse opp til å bli en stor hund. Fôr spesifikt laget for store raser inneholder ofte ingredienser som glukosamin og kondroitin for leddhelse. 3. Ingredienser: Se etter fôr med høy kvalitet på ingrediensene. Dette betyr at kjøtt eller fisk bør være de første ingrediensene, og at fôret inneholder alle essensielle næringsstoffer som proteiner, fett, vitaminer og mineraler. Unngå fôr med unødvendige fyllstoffer som mais, hvete eller soya. Nylig har jeg hørt kaldpresset fôr kan være et godt alternativ fordi det beholder flere næringsstoffer på grunn av den skånsomme produksjonsprosessen. 4. Spesielle behov: Hvis valpen din har sensitiv mage eller allergier, se etter hypoallergent fôr eller fôr laget for hunder med sensitive mager. Råfôr som Vom er et godt supplement hvis det fungerer bra for hunden din. Mulig fremgangsmåte hvis bytte av fôr:     1.    Start med nåværende fôr: Begynn med å fortsette med det fôret oppdretteren bruker, Hills Vet Essentials for valper av store raser, og Vom. Dette sikrer en stabil start for valpens fordøyelse.     2.    Gradvis overgang: Hvis du bestemmer deg for å bytte fôr, gjør det gradvis over 7-10 (eller mer) dager for å unngå fordøyelsesproblemer.     3.    Observasjon: Følg nøye med på valpens helse, energinivå, pels, hud og avføring. Disse indikatorene vil gi deg innsikt i hvordan fôret fungerer for henne. Men også gi det tid, ved rask overgang kan valpen få mageproblemer som diare. Fôr begge hundene på samme fôr? Hvis det er praktisk, kan du vurdere å finne et fôr som passer for både valpen og din 3 år gamle Border Collie. Eukanuba for working dogs kan være et godt alternativ når valpen blir eldre, men i valpeperioden er det viktig å gi et fôr som er spesifikt formulert for valper.   Så denne videoen hvor noen anbefalte hundefôr (https://vm.tiktok.com/ZGegMAyVJ/), hvor pålitelig den er vet jeg ikke.    Selv har hunden min prøv litt av hvert. Vi begynte å fôre Royal Canin siden det var det han var vant med fra oppdretter. Når han ble eldre ville jeg prøve gå over på vom, men så flyttet jeg, og på grunn av økonomi og mangel på tilgang til stor nok fryser gikk jeg over til tørrfôr. Har prøvd labb, men det fôret likte ikke hunden min av en eller annen grunn. Hunden til faren min spiser labb, og han elsker det og har ingen problemer med fôret. Spiser godt, fin i pels og hud, holder vekten stabil og fin avføring. Har prøvd wolf of wilderness, Alpha spirit, Essential dog food, Markus muhle, Rocco våtfôr. Har egentlig ikke merket noe spesiell stor forskjell på han når han har spist de ulike fôrene. Vil ikke si at det ene fôret ga han mye bedre pels enn det andre for eksempel. Eneste er at noen fôr smakte bedre enn andre. For eksempel likte han smaken av Alpha spirit mye bedre enn Wolf of wilderness. Skal nå prøve de fôrene som ble anbefalt i videoen for å se om det er noen hunden min liker bedre, eller om jeg ser andre forskjeller når han går på det. Har bestilt Kobers og Barfit, så får vi teste å se. Men trolig blir ikke Barfit noe vi kommer til å gå på i lengden da det er svært dyrt kontra andre fôr.
    • Har hørt det er flere fordeler ved å gi lakseolje til hund. Blant annet bedre pels og hud, bra for leddene og hjertet på grunn av omega 3, og styrker immunforsvaret. Gir selv lakseolje til hunden min. Vet ikke om merket fauna er noe bedre eller dårligere enn andre lakseoljer, men vil tro de fleste lakseoljene på markede er av ca. samme kvalitet. Selv så har jeg prøvd litt forskjellige merker (norsk dyrehelse, brilliant, dr baddasky, Lofoten lakseolje) og merker egentlig ikke noe forskjell på dem😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...