Gå til innhold
Hundesonen.no

Sur gammel dame!


SiriEveline

Recommended Posts

Må bare få ut litt aggresjon!

Gikk nettopp en tur med Tinka. Og siden det er et område her som er inngjerdet så pleier jeg å la henne løpe litt løs der. Jeg har jo ganske god kontroll over henne, og hun skjønner "nei" og kommer når jeg roper. Så da denne damen kom gående, så sjekket jeg hvor Tinka var, men det virket veldig som om damen hadde lyst å hilse på henne. Derfor stoppet jeg ikke Tinka, men neida.. hun var tydeligvis ikke så glad i hunder (evt. redd for dem) og tok posen sin (hun kan ikke ha hatt mer en lommeboken oppi der) og slo Tinka så hun pep og kom løpende til meg med halen mellom beina.

Jeg forstår jo selvfølgelig at hvis du er redd for hunder så ønsker du ikke å få en oppi beina dine. Men det går an å si ifra litt før hunden allerede er der (og ja, hun så Tinka lenge før hun løp bort). Og etterpå skjeller hun meg ut for ikke å ha kontroll på hunden min. Jeg forklarer kort at hun er valp, og er veldig glad i mennesker, men at det også virket som om hun ønsket å hilse på henne. (da mener jeg gå mot hunden, se på den, senke tempo, og på en måte bøye seg ned.. når folk gjør det så går jeg faktisk utifra at de har lyst å hilse.. og Tinka er også under opplæring til at man skal kun hilse hvis folk bøyer seg ned.

Ahh.. det var ihvertfall en skikkelig irriterende situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få ut litt aggresjon!

Gikk nettopp en tur med Tinka. Og siden det er et område her som er inngjerdet så pleier jeg å la henne løpe litt løs der. Jeg har jo ganske god kontroll over henne, og hun skjønner "nei" og kommer når jeg roper. Så da denne damen kom gående, så sjekket jeg hvor Tinka var, men det virket veldig som om damen hadde lyst å hilse på henne. Derfor stoppet jeg ikke Tinka, men neida.. hun var tydeligvis ikke så glad i hunder (evt. redd for dem) og tok posen sin (hun kan ikke ha hatt mer en lommeboken oppi der) og slo Tinka så hun pep og kom løpende til meg med halen mellom beina.

Jeg forstår jo selvfølgelig at hvis du er redd for hunder så ønsker du ikke å få en oppi beina dine. Men det går an å si ifra litt før hunden allerede er der (og ja, hun så Tinka lenge før hun løp bort). Og etterpå skjeller hun meg ut for ikke å ha kontroll på hunden min. Jeg forklarer kort at hun er valp, og er veldig glad i mennesker, men at det også virket som om hun ønsket å hilse på henne. (da mener jeg gå mot hunden, se på den, senke tempo, og på en måte bøye seg ned.. når folk gjør det så går jeg faktisk utifra at de har lyst å hilse.. og Tinka er også under opplæring til at man skal kun hilse hvis folk bøyer seg ned.

Ahh.. det var ihvertfall en skikkelig irriterende situasjon.

Æsj! Kjenner at jeg blir forbanna på dine vegne her. Folk som dasker til en liten valp så den blir skremt/får vondt har jeg ingen som helst sympati for. Jeg tror jeg hadde skjelt henne ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj! Kjenner at jeg blir forbanna på dine vegne her. Folk som dasker til en liten valp så den blir skremt/får vondt har jeg ingen som helst sympati for. Jeg tror jeg hadde skjelt henne ut!

Jeg måtte bite tenna sammen for å ikke gjøre det. Men jeg har jo også respekt for folk som er redd for hunder, men det finnes måter å takle situasjon på da!

Kanskje jeg bare skal skaffe meg en fullvoksen GD imorgen å sende på henne! :ahappy: Huff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slå en hund er ikke pent.... Det kan jo skade en liten hund mentalt... Det burde hun fått hørt!!

Men altså..... Siden det er båndtvang (selv om det var inngjeret var det jo andre mennesker der) kan man dessverre ikke si så mye slike situasjonen... hun har jo "loven" på sin side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slå en hund er ikke pent.... Det kan jo skade en liten hund mentalt... Det burde hun fått hørt!

Men altså..... Siden det er båndtvang (selv om det var inngjeret var det jo andre mennesker der) kan man dessverre ikke si så mye slike situasjonen... hun har jo "loven" på sin side.

Det var det jeg tenkte nettopp. Altså, det er jo et borettslag.. så jeg vil jo tro at med mindre de sier at hunder ikke får gå løse så har jeg på en måte lov. MEN hun hadde nok lett fått borettslaget imot meg.. så jeg får bare irritere meg over det. Og tenke at neste gang så spørr jeg vedkommende om hun/han ønsker å hilse på eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg tenkte nettopp. Altså, det er jo et borettslag.. så jeg vil jo tro at med mindre de sier at hunder ikke får gå løse så har jeg på en måte lov. MEN hun hadde nok lett fått borettslaget imot meg.. så jeg får bare irritere meg over det. Og tenke at neste gang så spørr jeg vedkommende om hun/han ønsker å hilse på eller ikke.

Det er vel heller motsatt i borettslag: med mindre det er spesifikt gitt tillatelse til at hunder kan være løse så skal de alltid være i bånd, hele året. Det sto i alle fall i husreglene der vi bodde. At noen kikker på hunden kan like gjerne være fordi de er redde og vil holde et øye med den i forhold til hva den gjør. Folk som er redde er ikke rasjonelle, og da kan slikt skje.

Fryktelig synd det som skjedde, men du kan faktisk ikke skylde bare på damen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man slår ikke etter en valp uannsett om det er båndtvang eller ikke! Valpen kunne ha klart i stikke av fra eieren ved et uhell. Jeg har ingen sympati for den damen! (jeg er selvmotsigende, for jeg mener at man skal ha MYE respekt for folk som er redd hunder. Men det koker i meg når jeg hører om folk som slår etter hunder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist at det skjedde :ahappy:

Selvfølgelig kan det hende hun gjorde det i redsel og selvforsvar, men hvis hun gjorde det i sinne og aggresjon har jeg ikke mye til overs for den slags oppførsel jeg heller!

Pass på å møte mange hyggelige mennesker fremover nå da, så Tinka husker at ikke alle er sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slå en hund er ikke pent.... Det kan jo skade en liten hund mentalt... Det burde hun fått hørt!

Men altså..... Siden det er båndtvang (selv om det var inngjeret var det jo andre mennesker der) kan man dessverre ikke si så mye slike situasjonen... hun har jo "loven" på sin side.

Båndtangen er da ikke for å beskytte sure damer mot en liten hund. :ahappy:

Man slår ikke etter en valp uannsett om det er båndtvang eller ikke! Valpen kunne ha klart i stikke av fra eieren ved et uhell. Jeg har ingen sympati for den damen! (jeg er selvmotsigende, for jeg mener at man skal ha MYE respekt for folk som er redd hunder. Men det koker i meg når jeg hører om folk som slår etter hunder)

Helt enig. Man slår ikke noen under noen omstendigheter. Damen kunne fint ha ropt til deg og bedt deg kalle til deg hunden. Jeg hadde nok blitt rimelig irritert. Et fremmed menneske har ingenting med å mishandle og dermed stå i fare for ødelegge min hund. Ikke på noen måte.

En gang var det en mann som slo Ane (datteren min) i hodet med en avis. Hun var "stor" og skulle få åpne døren til en kiosk selv. Det gikk tydligvis ikke fort nok for en "travel" Bærumsmann, så han dælja fireåringen i hodet med avisen sin og strena bortover. Jeg løp etter og stoppet ham, "Det er ikke lov å slå, nå går du tilbake og ber om unnskyldning", sa jeg med min mest rasende tante-stemme. Han gjorde ikke det, men jeg tror ikke han dro til flere unger, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si at det er faktisk ikke alle (sjokk!) som ser forskjell på en valp og en voksen hund. Spesielt når den er av en liten hunderase...

Det har jo ike noe å si om det er en valp eller en voksenhund. Man skal uansett ike slå dyret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt. Så skylder jeg ikke på damen. Selvfølgelig skulle jeg aldri latt Tinka løpe bort dit.. men jeg ventet da aldri noe sånt.

Og Tinka var faktisk kanskje truffen av situasjon for hun var smånervøs helt til jeg dro på jobb. (trente litt morro med godbiter før jeg dro, og da ble alt litt bedre) og nå som jeg er kommet hjem så er hun helt fin.

Men vi får møte snille mennesker fremover, noe jeg ikke tror er et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å skyte inn en ting her damer, hvis folk er redde for hunder så er det skremmende nok ikke så mye forskjell for dem om det er en voksen hund eller valp som kommer mot dem. Jeg tok med Flippa på skolen da hun var helt fersk hjemme hos meg. Og en i gruppen var så redd for henne at hun måtte sette seg på motsatt side av rommet. For meg ble den oppførselen helt bisarr. Men sånn er det nok bare, og da kan vi ikke hjelpe til ved å tro at alle smelter ved synet av en valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å skyte inn en ting her damer, hvis folk er redde for hunder så er det skremmende nok ikke så mye forskjell for dem om det er en voksen hund eller valp som kommer mot dem. Jeg tok med Flippa på skolen da hun var helt fersk hjemme hos meg. Og en i gruppen var så redd for henne at hun måtte sette seg på motsatt side av rommet. For meg ble den oppførselen helt bisarr. Men sånn er det nok bare, og da kan vi ikke hjelpe til ved å tro at alle smelter ved synet av en valp.

Det er helt i orden at noen ikke smelter når de ser Tinka. Hun ser forøvrig ganske voksen ut nå.. men slå? Nok til at Tinka kommer løpende med halene mellom beina med et stort pip?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt i orden at noen ikke smelter når de ser Tinka. Hun ser forøvrig ganske voksen ut nå.. men slå? Nok til at Tinka kommer løpende med halene mellom beina med et stort pip?

Forsvarer ingen her nå, slå gjør man ikke! Men de oppfører seg irrasjonelt når de slår. De beskytter seg selv bare, en ren instinktiv atferd. Som ett eksempel (pr i dag er jeg dritflau over det) så var jeg i parken med min første schæfer. Mot oss ser jeg en gronnis som kjente oss godt og når han ser oss, kommer han i full fart mot meg. Jeg viste ikke at belgere smiler... så jeg trodde han skulle ta meg og jeg tupper ut etter han og skriker. En helt irrasjonell handling, for jeg viste egentlig at man vender siden til og står stille. Jeg var redd og jeg forsvarte meg selv.

Jeg er også sikker på at damen ikke mente å slå så hardt og at hun helt sikker skammer seg nå... om det er en liten trøst. Tinka har nok ikke tatt skade av den ene gangen :getlost: Og du har lært at du skal passe bedre på henne til tross for at det ser ut som om folk vil hilse :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvarer ingen her nå, slå gjør man ikke! Men de oppfører seg irrasjonelt når de slår. De beskytter seg selv bare, en ren instinktiv atferd. Som ett eksempel (pr i dag er jeg dritflau over det) så var jeg i parken med min første schæfer. Mot oss ser jeg en gronnis som kjente oss godt og når han ser oss, kommer han i full fart mot meg. Jeg viste ikke at belgere smiler... så jeg trodde han skulle ta meg og jeg tupper ut etter han og skriker. En helt irrasjonell handling, for jeg viste egentlig at man vender siden til og står stille. Jeg var redd og jeg forsvarte meg selv.

Jeg er også sikker på at damen ikke mente å slå så hardt og at hun helt sikker skammer seg nå... om det er en liten trøst. Tinka har nok ikke tatt skade av den ene gangen :getlost: Og du har lært at du skal passe bedre på henne til tross for at det ser ut som om folk vil hilse :ahappy:

Takk for et godt innlegg. Å kalle folk som feil sammenskrudd ol fordi de handler irrasjonelt i en situasjon kan fort få en til å måtte svlege en og annen kamel med tiden. Så takk Margrete, for at du får frem at selv om man vet så handler man gjerne annerledes. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et godt innlegg. Å kalle folk som feil sammenskrudd ol fordi de handler irrasjonelt i en situasjon kan fort få en til å måtte svlege en og annen kamel med tiden. Så takk Margrete, for at du får frem at selv om man vet så handler man gjerne annerledes. :-)

Helt enig med deg.

Og vil bare nok en gang gjøre det klart: jeg klandrer ikke damen eller skylder på henne. Jeg ville kun få ut litt aggresjon, men jeg har jo selvfølgelig lært litt mer. Og istedenfor å vente på at personen sier at hun er redd hunder.. så skal jeg spørre om vedkommende har lyst å hilse på hunden min eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen slått eller sparket til hunden min (og da spesielt valpen) så hadde jeg blitt rimelig sur.

Er man redd for hund så går det an å si ifra og det høres ut som denne damen hadde god nok tid til det på forhånd.

Jeg vet det er en del som ikke liker hunder som benytter anledningen til å plage dem.

Sånne mennesker er onde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg.

Og vil bare nok en gang gjøre det klart: jeg klandrer ikke damen eller skylder på henne. Jeg ville kun få ut litt aggresjon, men jeg har jo selvfølgelig lært litt mer. Og istedenfor å vente på at personen sier at hun er redd hunder.. så skal jeg spørre om vedkommende har lyst å hilse på hunden min eller ikke.

Det forstod jeg, og jeg glemte å si at jeg også skjønner din reaksjon veldig godt, for man blir sinna, trist, lei, forbanna og gudene vet hva når noen slår etter hunden man har. Du viser en god holdning, og det var ikke deg jeg siktet til med mitt innlegg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forstod jeg, og jeg glemte å si at jeg også skjønner din reaksjon veldig godt, for man blir sinna, trist, lei, forbanna og gudene vet hva når noen slår etter hunden man har. Du viser en god holdning, og det var ikke deg jeg siktet til med mitt innlegg. :-)

Skjønner! Ville også bare gjøre det klart for andre som leser tråden. Sånn sett kan jo trådenens emnetittel være litt misledende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt er ikke morsomt. Jeg var på besøk hos naboen med Embla når hun var liten. Det gikk helt fint, og hun hilste på barna der. Jeg snudde ryggen til ett sekund, og Embla hopper opp i sofaen. Nabo dama kaster henne ned fra sofaen, og jeg snur meg og ser at Embla løper fra henne og gjemmer seg under bordet med halen mellom beina. Da begynner nabo dama å knurre til henne! ;)

Embla er ganske myk nå, og går rundt og demper mye. Aner ikke om det har noe med dette å gjøre. Jeg har sett dama hive sko ut på hundene deres i hundegården så de pep, kun fordi han mannen tok frem hagla og skøyt leirduer (jaamthund) og de begynte å bjeffe ;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...