Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan du stoppe hunden din?


Carma

Får du stoppet hunden på jakt etter bytte?  

103 stemmer

  1. 1.

    • Ja, som regel.
      32
    • Ja, om jeg er nært nok hunden.
      18
    • Ja, om jeg har flaks/ekstra gode godbiter/ball...
      20
    • Nei, nesten aldri.
      16
    • Nei, det kan jeg bare glemme!
      7
    • Ja, alltid
      10


Recommended Posts

Hadde en liten diskusjon her ang det å stoppe hunden når den er på jakt etter ett eller annet, i dette tilfellet ei mus.

På Shakira hadde jeg "full stopp"-knapp, jeg kunne nærmest hviske "nei" og hun stoppet i lufta uansett hva hun var etter. På Buffy kan jeg ikke akkurat skryte av det samme... Må innrømme at hun har jagd nabokatten ned i skogen og opp i et tre et par ganger. Om jeg er i nærheten og sier "nei" eller "la vær" eller "humpf" eller hva jeg nå rekker å si FØR hun tar avgårde så får jeg stort sett stoppet henne, men jeg tar det absolutt ikke for gitt... Falco er faktisk ikke så ille til å jakte på noe som helst, men om han først finner ut at han skal løpe avgårde etter noe så kan jeg nok glemme å stoppe han... :)

Såh... det var min ærlige beretning om mitt hundehold. Vedkommende jeg diskuterte med (hehe...) mente at alle andre har så mye kontroll på bikkjene sine at om disse prøvde å jage mus (altså bikkjene, ikke folka - håper jeg!) så får alle andre stoppet dem.... Og jeg troooor jo ikke det er sånn jeg da! Men mulig det bare er meg som har drittbikkjer innimellom! :lol:

Så.... svar ærlig da, har du kontroll på villdyret ditt? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får som regel stoppet henne. Hvis jeg sier NEI eller lager en slags knurrelyd bruker hun å stoppe med det hun driver med, men det er ikke alltid. Det kommer an på hvor intr. det er. Når hun jakter på ender og byduer f.eks er det fryktelig vanskelig. Hvis jeg har med ball så klarer jeg å distrahere henne slik at hun glemmer fuglene, men hvis jeg bare går der og ikke har noe spennende å by på, så velger hun endene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Bekjenne mine synder* NEIIIII! Jeg klarte IKKE å stoppe Bridie fra å glefse tak i en mus idag... :lol:

Jeg stod 3 meter unna, med kamera (som man alltid gjør) og tok bilder av det hele. Først mus alene, så Bridie som snuser på mus. Jeg sier nei... Jeg sier NEI!! Jeg BRØLER NEI!! Men Bridie? Joda, hu glefser over mus, løfter den opp og kaster den avgårde før hu blir helt fjern og bare ser dumt på meg. Musa stakk. Jeg aner ikke hva som skjedde med den. Fant den ikke igjen heller.

Bridie ble stående i noen minutter (faktisk!) og se dum ut før hun la avgårde på et skikkelig "musespor". Uten hell... :P

Så nei.. Jeg klikket av for "nesten aldri", med tanke på situasjoner som idag :P Men ja, jeg kan stoppe henne på jakt etter større dyr. :) Men ikke med nesa over ryggen på ei mus gitt.

Det kunne jeg faktisk med Buffy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg vet ikke helt hva jeg skal svare. Baghera eier vel nesten ikke jaktlyst, har ikke opplevd at han har jakta på noe på de to årene jeg har hatt han. Nemi har løpt etter rådyr en gang ( :lol: ) men ho kom på innkallinga. Det hender jo de ikke kommer på innkalling, men det har ikke vært i "jakt"situasjoner sånn sett. Hm. Krysser av på den nest øverste, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Aysha stikker etter fugl, da har ikke jeg veldig mye jeg skulle sagt :lol: Hvis det er for eksempel en mus, rotte eller andre smådyr da kommer hun pilende tilbake faktisk. Vi har bare hatt 2 situasjoner med smådyr og jakt da, men hun kom begge gangene.

Kryssa av nr 3 ovenifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle til å beklage meg for at jeg fikk plassert "Ja, alltid" nederst og sånt, veldig upedagogisk, men sånn går det når man trykker og ikke helt vet hva man gjør! :lol:

Men.... så så jeg denne:

Du har alledere stemt i denne pollen

..åsså tenkte jeg plutselig at det ikke var så nøye... :)

Det er bra dere er ærlige! Prøvde å anonymisere deg, Marit, men du er jo en ekspert i å oute deg selv! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke fått Toiwo til å stoppe om jeg så hadde brølt i vinkel...eller viftet med all verdens luremus eller annet snadder. Vil han ikke så vil han ikke.

Han har ikke mye jaktlyst, men et spennende spor eller fugler i lav høyde og bikkja kan like gjerne forsvinne som å komme.... :lol:

Så, langline er tingen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hampus stort sett ja, Linus ...nei kan vel ikke si det.

Om Hampus løper etter fugler klarer jeg å bryte han av med nei og kom.

det er ikke andre dyr der vi går med han løs enn hester og fugler, og hestene er jo våre, de har han null interesse for da de alltid har vært der.

Når det gjelder mus så sier jeg ikke nei, men drep den!!

Vi har nemlig fått mus i stallen, og Hampus er der daglig på jakt, og oppfordres til det.

Linus har nok både sterkere instinkter og vi har ikke samme innkalling på han.

Jobber med det, går på kurs, men er heller bare nøye med hvor og når jeg slipper han, og sånn vil det nok alltid være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra dere er ærlige! Prøvde å anonymisere deg, Marit, men du er jo en ekspert i å oute deg selv! :lol:

En fin måte å bekjenne sine synder på vettu.... :P

Når det gjelder mus så sier jeg ikke nei, men drep den!

Vi har nemlig fått mus i stallen, og Hampus er der daglig på jakt, og oppfordres til det.

Linus har nok både sterkere instinkter og vi har ikke samme innkalling på han.

Jobber med det, går på kurs, men er heller bare nøye med hvor og når jeg slipper han, og sånn vil det nok alltid være.

:) Godt å se noen er værre enn meg da :P

Men jeg likte ikke helt at Bridie kastet seg på denne her altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin måte å bekjenne sine synder på vettu.... :)

:lol: Godt å se noen er værre enn meg da :P

Men jeg likte ikke helt at Bridie kastet seg på denne her altså...

For meg er mus skadedyr som uten å ha blitt invitert har flytta inn i MIN stall og driter på MINE ting og spiser av kaninforet og kraftforet til hestene som JEG har kjøpt.

Så jadda, da pusser jeg bikkja på dem.

Fikk nok da jeg skulle hente fram et dekken jeg ikke hadde brukt på noen uker, og 2 mus deisa i gulvet rett ved beina mine, mens 3 til løp som gale i hylla der dekkenet hadde ligget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, nesten aldri. Eventuelt. Det har forbedret seg mye, for han har hatt sin del av knertiser av smådyr som har beveget seg i sine yngre dager (heck, han synes flyvende blader bør dø). Nå kan jeg kontrollere det til en viss grad, selv om jeg tror at jakt ikke er noe man kan trene videre kontroll over til at det blir "borte". Neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan som regel stoppe Nemi når hun virkelig løper etter noe med å rope NEI! fra langt nede i magesekken, så sant avstanden ikke er for stor...

Men det er egentlig ikke jakt. Hun har nemlig fått det for seg at alle dyr, feks. katter, ekorn, hester og kuer, egentlig er rare hunder. De skal jo selvfølgelig lekes med, spesiellt om de løper.

Det hun derimot jakter på er humler, og det har jeg aldri prøvd å stoppe. Hun tar stand og greier på dem :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte "nesten aldri".

Det gjelder fugler og skygger. Hvis hun jager det så får jeg stort sett aldri stoppet henne. Da må jeg ihvertfall være så tidlig ute at jeg tar henne i avspranget. Ellers er hun flink og kommer. *Takk gudsjelov for at det er noe den bikkja gjør riktig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo bikkja mi ganske glad i å fly etter rypene da, så kan ikke akkurat skryte så alt for mye. Men er vi i nærheten hører han som regel etter og stopper. Men er han for langt unna er det stort sett en personlig vurderingssak fra hans side om det passer å komme med en gang eller om litt. Får nesten alltid stoppet han, men så hender det desverre at han ombestemmer seg og flyr etter alikevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fugler, vilt og katter kan jeg det, for det har vi trent så sinnsykt på fra hun var lita. Setter seg ned og beundrer de der de springer forbi henne, og så kan jeg rope når de er "ute av synsrekkevidde".

Men hunder og mennesker. Å neidu. Ser hu ei bikkje så er det etter den - og alle tanker om matmor er glemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg kan vel det, på en måte. Han har løpt etter en katt noen ganger, og da varer jakten kanskje sånn 30-50 meter, mens jeg roper på ham (og han ikke hører, skal bare skal bare liksom), men hvis jeg begynner å g¨å en annen vei, kommer han alltid etter.

Men jeg har egentlig ikke vært borti situasjoner der full stopp har vært nødvendig, så har ikke trent på det heller. Han har jo ikke så voldsomt med jaktinnstinkt akkurat, han kan godt jage litt, fks løv og plastikkposer i vinnen, men går også ganske fort lei.

(når det kommer til hunder kan jeg bare glemme innkalling, da må jeg gå å hente ham.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan som regel stoppe Nemi når hun virkelig løper etter noe med å rope NEI! fra langt nede i magesekken, så sant avstanden ikke er for stor...

Men det er egentlig ikke jakt. Hun har nemlig fått det for seg at alle dyr, feks. katter, ekorn, hester og kuer, egentlig er rare hunder. De skal jo selvfølgelig lekes med, spesiellt om de løper.

Det hun derimot jakter på er humler, og det har jeg aldri prøvd å stoppe. Hun tar stand og greier på dem :)

Sånn har vi det er også. Bea tror alle dyr, uansett størrelse, det kan være en katt, det kan være en ku.. de er lekekamerater nemlig :lol:

Jeg klarer som regel å stoppe henne, men ikke om hun er et stykke unna... Feks i fjor sommer da vi var på hytta og hun allerede var godt på vei mot beitet til kyrne.. vel.. da måtte jeg rett og slett ut der og hente henne.. Men da var det vel kumøkken som var mest interessant (rulle seg i kumøkk er gøy nemlig). Håper det går bedre denne sommeren, at hun er blitt litt mer voksne og veloppdratt *kremt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stoppet Cane både på katt og kanin, selv om han var meget interessert. Han synes jakten er spennende, men han har aldri fått sjangsen til å spise dem opp, så jeg vet ikke helt hva han ville gjort. :)

Jeg har hatt en nervepirrende opplevelse, men det var med vorsteheren, og det er sikkert 140 inne på dette forumet som kan bekrefte historien siden det skjedde på sonenleir. Måtte gjøre 'litt' mer enn hviske kommandoen, men det holdt akkurat. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en nervepirrende opplevelse, men det var med vorsteheren, og det er sikkert 140 inne på dette forumet som kan bekrefte historien siden det skjedde på sonenleir. Måtte gjøre 'litt' mer enn hviske kommandoen, men det holdt akkurat. :lol:

*Knis*

Zima kan jeg stoppe uansett, Knott kan jeg ikke stoppe på alt ... Dvs, jeg kan somregel stoppe henne, men ikke fra jakt på vilt og sau, ku går greit, katt går somregel greit. Jeg har henne aldri løs der jeg kan møte hunder og folk uforbredt, for jeg har ikke en hundre prosent trygg innkalling på henne der heller, men det er ikke et problem- nettopp fordi jeg forebygger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P Caro kan jeg stoppe uten problemer - hver gang. Men ,det har jo en helt enkel årsak.... Han eier ikke jaktlyst,så da er det jo enkelt. Eller ,han jaktet på en møll for et par år siden - og en mus for en del år siden.. Og da prøvde jeg ikke å stoppe ham :P . Han har vært i nærkontakt med rype (merkelig fugl) Orre -(enda merkeligere fugl) Hare(Jøss som den hopper ,best jeg ligger her å ser på) Rådyr (rare hunder? Best å gå langt ut i grøfta ,prøve å være usynlig...) Sau (DE ER SÅÅÅÅ SKUMLE!!) Kuer - (enda skumlere!) Katter? (Da logrer jeg,og prøver å vise at jeg er snill)

:lol: Den eneste gangen han tar stand er når den ene naboen vår griller... Han VET at det kommer godbiter over gjerdet.

For meg som har vokst opp med strihårede vohrstere er det sprøtt å ha en hund som ikke ser på katter som MAT ,fugler som "luftig smågodt" og mus som "knask i gresset" . De to kunne ikke stoppes om de var på jakt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel litt juks å svare "Ja, som regel", i og med at man tar sine forhåndsregler og ikke slipper kjøterdyret der man kan komme over f.eks joggere? Men jo, de er forholdsvis greie å stoppe begge to, så sant de er innen "rekkevidde" og jeg ser det de evt har tenkt å jakte på seinest i det de ser det.. Teller det? hehe

Norris har jeg forsåvidt ikke helt testa ut det der på, men Dinamor har stukket etter en jogger en gang (merkelig nok så sparka han henne ikke, selv om det var det jeg brølte.. Mulig at han tok advarselen på t-skjorta mi alvorlig, der sto det "Crazy Dog Lady" *flir* Til mitt forsvar skal det sies at jeg ALDRI hadde sluppet henne der om det ikke var for at mine to "gode" turkamerater sa at der kom det aldri folk.. Yeah right!), samt jagd noen stakkars syklister som hun mente ikke fikk sykle på veien vår (dumme dumme dumme bikkja stakk gjennom hekken, jeg var så sint at jeg skalv, og det ble ikke akkurat noe bedre av at hun kom tilbake med skyhøy hale og høy sigarføring :lol: ).

Norris har jeg ikke helt testa ut enda, men enn så lenge så smeller hun i bakken når jeg brøler "NEI!". Enn så lenge, jeg regner med at det går over ihvertfall for en periode.. Flexibånd er kjekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hva slags dyr det er. Vesla klarer jeg som regel aldri å stoppe(eller kanskje, hvis jeg hadde viftet et digert kjøttstykke foran nesen hennes) så hun har jeg alltid langline/bånd på.

Chili, derimot, kan jeg klare å stoppe dersom hun jakter på fugler eller andre mindre dyr, men når det gjelder større dyr(som elg, rådyr og hjort) og katter har jeg ikke sjans. Da blokkerer hun helt og stikker i en helvetes fart, rett og slett. Dette er også hovedgrunnen til at forrige eier ikke kunne ha henne. Men jeg har stort sett ganske god kontroll på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en "Ja som regel" men burde vært: "Ja, om ikke dyrene er så dum at dem flakser inn i munnen eller løper på hunden".

Blaze har iløpet av sitt 5årige liv jaget/drept to ganger (om man ser bort fra musehull graving-jakten, den bryr jeg meg nadda om).

En gang flakset en troste bebis INN i munnen til Blaze :lol: Den knakk nakken rimelig fort også ble den spyttet ut.. som om ingenting hadde skjedd. Blaze var fortsatt spent fast i sykkelen.

Sist har Blaze jaget rådyr en gang, den løpte rett mot Blaze. Bråsnudde 0.5 meter forann henne, det ble for mye for en hund med litt instinkter.

Nå skal det sies at vi har katter som springer rundt på gården, hester og kyr. På tur treffer vi mer eller mindre daglig rådyr, hare eller elg. Så jeg vil våge å påstå at jeg har meget bra kontroll om ikke dem ville dyrene driver med kamikaze.

Talli har så langt ikke jaget i sitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...