Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp i leilighet


pippin

Recommended Posts

Dere som har eller har hatt valp i leilghet... Hvordan gjorde dere det når dere gikk ut med valpen fordi den skulle tisse? Tok dere valpen i armene og bar h*n utafor eller gikk h*n selv?

Tenker det at hvis h*n må veldig ut å tisse og jeg ikke bærer h*n så vil valpen tisse i gangen før vi kommer ned.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valp i huset mitt da, men svarer allikevel! :) Løfta han bestandig opp når han var liten, de vil helst unngå å tisse på seg selv så. :D Når han begynte å si fra at han måtte ut fikk han gå selv. Men måtte bære han ned trappa uansett, han gikk ikke den ned før han var ganske gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig fant jeg ut at balkongen var best å bruke i starten. Ihvertfall fram til hun ble stor nok til å gå ned trappen selv. For hun syntes bare det var forferdelig å bli bært ned 3 etasjer, og innen hun var nede hadde hun helt glemt hvorfor hun var der. Så jeg tenkte det var lettest å lære henne til å gå til døren først.. ved å bruke balkongen.

Nå er hun en 6 måneder gammel valp som er så godt som husrein..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i 10. etasje, så det tar jo litt tid å komme seg ut, med venting på heisen osv.

Vi gjorde som følger den første tiden:

De første dagene var vi ute annenhver time hele døgnet,

og jeg bar henne helt til vi var ute.

Så gikk vi over til 1-2 turer ut i løpet av natten.

Etter rundt 2 uker klarte hun å holde seg litt bedre, så

istedenfor å gå ut på natten, sto jeg opp litt tidligere på morgenen.

Omtrent samtidig begynnte jeg å bare bære henne fram til heisen.

Når vi først var der, skjønnte hun at vi var på vei ut..

Totalt tok hele prosessen drøye 3 uker, dog med noen uhell innimellom etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har eller har hatt valp i leilghet... Hvordan gjorde dere det når dere gikk ut med valpen fordi den skulle tisse? Tok dere valpen i armene og bar h*n utafor eller gikk h*n selv?

Tenker det at hvis h*n må veldig ut å tisse og jeg ikke bærer h*n så vil valpen tisse i gangen før vi kommer ned.. :)

Hehe, det er en av de tingene du ville lært ganske raskt selv. Bær valpen, eller skrubb trappeoppgangen. Hvis du må sette valpen ned for å låse opp utgangsdøren kan det fort skje noen uhell der også i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i 3. etasje. Da hun var valp bar vi henne helt ut til hun ble såpass gammel at hun klarte å holde seg.. Prøvde å la henne gå inn i heisen, ut i gangen nede og ut selv.. men da hendte det gjerne at hun tisset i gangen nede... Så vi bar henne. Var ute med henne relativt ofte i begynnelsen. Tok en stund før hun skjønte konseptet med at ut i gangen-heis-gang = ut. Hun tok det derimot med en gang da vi var på besøk hos mine foreldre og hun kunne gå rett ut fra døren til hagen og ble egentlig stueren der, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bar henne. Om morgenen hoppa jeg rett i klær før hun fikk surra seg til å våkne nok, så tok jeg henne på armen, kom meg ut, trykka på heisen, holdt henne på armen i heisen og satte henne ikke ned før vi var helt nede og ute.

Hun ble jo etterhvert litt tung og pga. stadig tilbakevendende uvi så tok det tid før hun ble helt husren. Og joda, vi har hatt noen uhell i fellesgangene og heisen - er bare å snu og finne noe å tørke og vaske med og ferdig med det. Ingen krise. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig fant jeg ut at balkongen var best å bruke i starten. Ihvertfall fram til hun ble stor nok til å gå ned trappen selv. For hun syntes bare det var forferdelig å bli bært ned 3 etasjer, og innen hun var nede hadde hun helt glemt hvorfor hun var der. Så jeg tenkte det var lettest å lære henne til å gå til døren først.. ved å bruke balkongen.

Nå er hun en 6 måneder gammel valp som er så godt som husrein..

Det samme har jeg gjort med begge hundene som jeg har hatt fra de var valp. Vi bor ganske langt oppe i etasjene og hastigheten på heisene her i blokka er ikke noe å skryte av. Lærte valpene å gå til balkongdøra når de måtte på do, og tok dem ut dit i begynnelsen. Og når de ble så store at jeg visste at de klarte å holde seg hele veien ned, begynte jeg å ta dem med helt ned og ut. Men jeg gikk selvfølgelig regelmessige turer ut også helt fra jeg fikk dem.

Tror også at det kanskje er lettere for en helt liten valp å skjønne koblingen mellom å gå til døra og få komme ut og tisse med én gang, enn om det tar flere minutter fra hunden viser tegn til at den må på do før den kommer ut? Har man muligheten til å komme seg ned og ut innen rimelig tid, så er kanskje det det beste. Ellers blir jo de fleste hunder renslige enten man gjør det på den ene eller den andre måten. Man må bare finne ut hva som fungerer best for en selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...