Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp i leilighet


pippin

Recommended Posts

Dere som har eller har hatt valp i leilghet... Hvordan gjorde dere det når dere gikk ut med valpen fordi den skulle tisse? Tok dere valpen i armene og bar h*n utafor eller gikk h*n selv?

Tenker det at hvis h*n må veldig ut å tisse og jeg ikke bærer h*n så vil valpen tisse i gangen før vi kommer ned.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valp i huset mitt da, men svarer allikevel! :) Løfta han bestandig opp når han var liten, de vil helst unngå å tisse på seg selv så. :D Når han begynte å si fra at han måtte ut fikk han gå selv. Men måtte bære han ned trappa uansett, han gikk ikke den ned før han var ganske gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig fant jeg ut at balkongen var best å bruke i starten. Ihvertfall fram til hun ble stor nok til å gå ned trappen selv. For hun syntes bare det var forferdelig å bli bært ned 3 etasjer, og innen hun var nede hadde hun helt glemt hvorfor hun var der. Så jeg tenkte det var lettest å lære henne til å gå til døren først.. ved å bruke balkongen.

Nå er hun en 6 måneder gammel valp som er så godt som husrein..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i 10. etasje, så det tar jo litt tid å komme seg ut, med venting på heisen osv.

Vi gjorde som følger den første tiden:

De første dagene var vi ute annenhver time hele døgnet,

og jeg bar henne helt til vi var ute.

Så gikk vi over til 1-2 turer ut i løpet av natten.

Etter rundt 2 uker klarte hun å holde seg litt bedre, så

istedenfor å gå ut på natten, sto jeg opp litt tidligere på morgenen.

Omtrent samtidig begynnte jeg å bare bære henne fram til heisen.

Når vi først var der, skjønnte hun at vi var på vei ut..

Totalt tok hele prosessen drøye 3 uker, dog med noen uhell innimellom etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har eller har hatt valp i leilghet... Hvordan gjorde dere det når dere gikk ut med valpen fordi den skulle tisse? Tok dere valpen i armene og bar h*n utafor eller gikk h*n selv?

Tenker det at hvis h*n må veldig ut å tisse og jeg ikke bærer h*n så vil valpen tisse i gangen før vi kommer ned.. :)

Hehe, det er en av de tingene du ville lært ganske raskt selv. Bær valpen, eller skrubb trappeoppgangen. Hvis du må sette valpen ned for å låse opp utgangsdøren kan det fort skje noen uhell der også i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i 3. etasje. Da hun var valp bar vi henne helt ut til hun ble såpass gammel at hun klarte å holde seg.. Prøvde å la henne gå inn i heisen, ut i gangen nede og ut selv.. men da hendte det gjerne at hun tisset i gangen nede... Så vi bar henne. Var ute med henne relativt ofte i begynnelsen. Tok en stund før hun skjønte konseptet med at ut i gangen-heis-gang = ut. Hun tok det derimot med en gang da vi var på besøk hos mine foreldre og hun kunne gå rett ut fra døren til hagen og ble egentlig stueren der, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bar henne. Om morgenen hoppa jeg rett i klær før hun fikk surra seg til å våkne nok, så tok jeg henne på armen, kom meg ut, trykka på heisen, holdt henne på armen i heisen og satte henne ikke ned før vi var helt nede og ute.

Hun ble jo etterhvert litt tung og pga. stadig tilbakevendende uvi så tok det tid før hun ble helt husren. Og joda, vi har hatt noen uhell i fellesgangene og heisen - er bare å snu og finne noe å tørke og vaske med og ferdig med det. Ingen krise. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig fant jeg ut at balkongen var best å bruke i starten. Ihvertfall fram til hun ble stor nok til å gå ned trappen selv. For hun syntes bare det var forferdelig å bli bært ned 3 etasjer, og innen hun var nede hadde hun helt glemt hvorfor hun var der. Så jeg tenkte det var lettest å lære henne til å gå til døren først.. ved å bruke balkongen.

Nå er hun en 6 måneder gammel valp som er så godt som husrein..

Det samme har jeg gjort med begge hundene som jeg har hatt fra de var valp. Vi bor ganske langt oppe i etasjene og hastigheten på heisene her i blokka er ikke noe å skryte av. Lærte valpene å gå til balkongdøra når de måtte på do, og tok dem ut dit i begynnelsen. Og når de ble så store at jeg visste at de klarte å holde seg hele veien ned, begynte jeg å ta dem med helt ned og ut. Men jeg gikk selvfølgelig regelmessige turer ut også helt fra jeg fikk dem.

Tror også at det kanskje er lettere for en helt liten valp å skjønne koblingen mellom å gå til døra og få komme ut og tisse med én gang, enn om det tar flere minutter fra hunden viser tegn til at den må på do før den kommer ut? Har man muligheten til å komme seg ned og ut innen rimelig tid, så er kanskje det det beste. Ellers blir jo de fleste hunder renslige enten man gjør det på den ene eller den andre måten. Man må bare finne ut hva som fungerer best for en selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...