Gå til innhold
Hundesonen.no

Oslotaxi må ta med hunder


SFX

Recommended Posts

Ni av ti taxisjåfører i Oslo kan ikke lenger nekte å ta med hund i bilen

Jeg møtte i hvert fall min dose av allergikere da jeg var uten bil. På en måte litt synd at det må gå så langt at en krever legeattest på allergi, men også frustrerende å måtte spørre ti taxier før en kommer seg hjem med seg og hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste hunden jeg ikke har fått ha med i taxi i oslo, var min 3kg tunge griffon. Der skyldte sjåføren på allergi. Men stort sett ringer jeg etter og sier fra at jeg har med hund, ikke vært noe problem da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er stor forskjell på om en ringer og bestiller en taxi - og forteller at en må ha stasjonsvogn pga hund, eller om en for eksempel kommer med toget på Oslo S og vil ha en av taxiene som står ledige i kø der. Jeg har funnet mange allergikere der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så lei alergikere jeg...

(men de er vel lei av meg og så det er vel greit...)

OsloS sto stille her for en uke siden, og alle måtte ta buss, eller annen transport. Jeg hadde 3 timer igjen av reisen min, så det ble buss en time, før jeg kunne ta toget videre. Så måtte jo ta med hunden på bussen såklart, sjåføren sa ingenting og det skulle jo bare mangle uansett da men..

På veien ut støter jeg på en dame, som sier surt og bebreidene "åh, var det derfor jeg var så tett ja", mens hun skuler på meg og hunden... slike mennesker vil jeg ha meg frabedt, ærlig talt, vi med hunder må jo komme oss rundt vi og, er like mye slit for oss som de med allerigier altså, er ikke bare bare å dra med hund på kollektiv transport alltid..

Ok, det ble jo ot da.

Flott at det er innført dette med taxier, ting blir iallefall litt lettere. Selv har jeg aldri hoppet på en taxi med hund, bare bestilt. Og det har gått greit. Blir slengt inn i bagasjerommet da, ikke noen netting eller noe, men det kan jeg leve med. Er ikke ofte jeg tar taxi, og å kreve at alle taxier skal ha hundebur blir kanskje litt drøyt. Selv om de kunne hatt en sele liggende kanskje, det hverken koster eller fyller mye, så får de finne en måte å feste den i bagasjerommet, er jo forståelig nok ikke så ønskelig med en pels i baksetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er stor forskjell på om en ringer og bestiller en taxi - og forteller at en må ha stasjonsvogn pga hund, eller om en for eksempel kommer med toget på Oslo S og vil ha en av taxiene som står ledige i kø der. Jeg har funnet mange allergikere der...

Ja, jeg har samme erfaring. Om man bestiller på forhånd er det null problem, men det er hakket verre å få tak i taxi "på sparket".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er stor forskjell på om en ringer og bestiller en taxi - og forteller at en må ha stasjonsvogn pga hund, eller om en for eksempel kommer med toget på Oslo S og vil ha en av taxiene som står ledige i kø der. Jeg har funnet mange allergikere der...

Det er min erfaring også, jeg har aldri opplevd problemer hvis jeg ringer og bestiller drosje på forhånd, men de gangene T-banen står og jeg MÅ være et sted innen et bestemt klokkeslett er det rett og slett et mareritt. Jeg ble så lei til slutt at nå rett over nyttår sendte jeg inn en klage til dem og forklarte hva som hadde skjedd og tre og en halv måned senere fikk jeg svar om at de hadde mottatt min henvendelse, og enda en uke senere fikk jeg dette til svar:

"Viser til tidligere korrespondanse.

Sjåfører har ikke anledning til å si at de ikke kan kjøre kunder som har med seg hund. Derimot hvis de har et bevis hvor det står at drosjen er allergifri skal de ikke kjøre kunder med hund.

Håper dette ga deg svar på ditt spørsmål.

Med vennlig hilsen

Oslo Taxi AS

Hege xxxx

Saksbehandler "

Men jeg må jo si at jeg er spent på hvordan det faktisk er i praksis, dette har jo vært reglene kjempelenge, men allikevel har de nektet å ta med passasjerer med hund. Sistemann som fikk begeret til å renne over for min del skyldte på at han hadde skinnseter, så han kunne ikke ta med hund. Så lente han seg over på passasjersiden, dro igjen døra og trøkka gassen i bånn... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg tatt taxi sørpå, men her oppe har jeg tatt taxi meg hundet par ganger. Da har jeg ringt og bestilt (husker ikke om jeg sa fra om jeg hadde hund eller ikke, faktisk), men det har aldri vært noe problem. Hunden har jeg hatt på fanget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nå er det mange år siden jeg reiste kollektivt med hund eller med taxi for den sakens skyld (og jeg husker hvorfor jeg elsker bilen min..) men da hadde jeg en kjempehund, så når jeg trengte taxi, så måtte jeg presisere at jeg hadde en veldig stor hund og måtte ha en min stasjonsvogn, helst maxi taxi.. Det gikk som regel greit, helt til den dagen det kom en kar i en person(kupe)bil som nektet å kjøre igjen, for han hadde fått turen.. To dager senere var jeg lykkelig bileier og det har jeg vært siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd problemet..

Har med meg hund stort sett over alt, inkludert i taxi.

Har hittil aldri opplevd at noen har forsøkt å nekte meg å ha med hunden, med unntak av en gang det var en A-taxi (sånn for allergikere).

A-taxiene er selvsagt unnskyldt, men ellers har det funka overraskende bra.

Blir spennede å se hvordan det blir når det en gang kommer en hund til i hus..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...