Gå til innhold
Hundesonen.no

Oslotaxi må ta med hunder

SFX

Recommended Posts

Ni av ti taxisjåfører i Oslo kan ikke lenger nekte å ta med hund i bilen

Jeg møtte i hvert fall min dose av allergikere da jeg var uten bil. På en måte litt synd at det må gå så langt at en krever legeattest på allergi, men også frustrerende å måtte spørre ti taxier før en kommer seg hjem med seg og hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste hunden jeg ikke har fått ha med i taxi i oslo, var min 3kg tunge griffon. Der skyldte sjåføren på allergi. Men stort sett ringer jeg etter og sier fra at jeg har med hund, ikke vært noe problem da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er stor forskjell på om en ringer og bestiller en taxi - og forteller at en må ha stasjonsvogn pga hund, eller om en for eksempel kommer med toget på Oslo S og vil ha en av taxiene som står ledige i kø der. Jeg har funnet mange allergikere der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så lei alergikere jeg...

(men de er vel lei av meg og så det er vel greit...)

OsloS sto stille her for en uke siden, og alle måtte ta buss, eller annen transport. Jeg hadde 3 timer igjen av reisen min, så det ble buss en time, før jeg kunne ta toget videre. Så måtte jo ta med hunden på bussen såklart, sjåføren sa ingenting og det skulle jo bare mangle uansett da men..

På veien ut støter jeg på en dame, som sier surt og bebreidene "åh, var det derfor jeg var så tett ja", mens hun skuler på meg og hunden... slike mennesker vil jeg ha meg frabedt, ærlig talt, vi med hunder må jo komme oss rundt vi og, er like mye slit for oss som de med allerigier altså, er ikke bare bare å dra med hund på kollektiv transport alltid..

Ok, det ble jo ot da.

Flott at det er innført dette med taxier, ting blir iallefall litt lettere. Selv har jeg aldri hoppet på en taxi med hund, bare bestilt. Og det har gått greit. Blir slengt inn i bagasjerommet da, ikke noen netting eller noe, men det kan jeg leve med. Er ikke ofte jeg tar taxi, og å kreve at alle taxier skal ha hundebur blir kanskje litt drøyt. Selv om de kunne hatt en sele liggende kanskje, det hverken koster eller fyller mye, så får de finne en måte å feste den i bagasjerommet, er jo forståelig nok ikke så ønskelig med en pels i baksetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er stor forskjell på om en ringer og bestiller en taxi - og forteller at en må ha stasjonsvogn pga hund, eller om en for eksempel kommer med toget på Oslo S og vil ha en av taxiene som står ledige i kø der. Jeg har funnet mange allergikere der...

Ja, jeg har samme erfaring. Om man bestiller på forhånd er det null problem, men det er hakket verre å få tak i taxi "på sparket".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er min erfaring også, jeg har aldri opplevd problemer hvis jeg ringer og bestiller drosje på forhånd, men de gangene T-banen står og jeg MÅ være et sted innen et bestemt klokkeslett er det rett og slett et mareritt. Jeg ble så lei til slutt at nå rett over nyttår sendte jeg inn en klage til dem og forklarte hva som hadde skjedd og tre og en halv måned senere fikk jeg svar om at de hadde mottatt min henvendelse, og enda en uke senere fikk jeg dette til svar:

"Viser til tidligere korrespondanse.

Sjåfører har ikke anledning til å si at de ikke kan kjøre kunder som har med seg hund. Derimot hvis de har et bevis hvor det står at drosjen er allergifri skal de ikke kjøre kunder med hund.

Håper dette ga deg svar på ditt spørsmål.

Med vennlig hilsen

Oslo Taxi AS

Hege xxxx

Saksbehandler "

Men jeg må jo si at jeg er spent på hvordan det faktisk er i praksis, dette har jo vært reglene kjempelenge, men allikevel har de nektet å ta med passasjerer med hund. Sistemann som fikk begeret til å renne over for min del skyldte på at han hadde skinnseter, så han kunne ikke ta med hund. Så lente han seg over på passasjersiden, dro igjen døra og trøkka gassen i bånn... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg tatt taxi sørpå, men her oppe har jeg tatt taxi meg hundet par ganger. Da har jeg ringt og bestilt (husker ikke om jeg sa fra om jeg hadde hund eller ikke, faktisk), men det har aldri vært noe problem. Hunden har jeg hatt på fanget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nå er det mange år siden jeg reiste kollektivt med hund eller med taxi for den sakens skyld (og jeg husker hvorfor jeg elsker bilen min..) men da hadde jeg en kjempehund, så når jeg trengte taxi, så måtte jeg presisere at jeg hadde en veldig stor hund og måtte ha en min stasjonsvogn, helst maxi taxi.. Det gikk som regel greit, helt til den dagen det kom en kar i en person(kupe)bil som nektet å kjøre igjen, for han hadde fått turen.. To dager senere var jeg lykkelig bileier og det har jeg vært siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd problemet..

Har med meg hund stort sett over alt, inkludert i taxi.

Har hittil aldri opplevd at noen har forsøkt å nekte meg å ha med hunden, med unntak av en gang det var en A-taxi (sånn for allergikere).

A-taxiene er selvsagt unnskyldt, men ellers har det funka overraskende bra.

Blir spennede å se hvordan det blir når det en gang kommer en hund til i hus..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da har vi entret en fryktperiode. Den som skulle starte ved 6 mnds alder startet plutselig i dag, 7 mnd og 8 dager gammel. Henger på greip med stor rase, tregere utvikling.  Han ville PLUTSELIG ikke entre bussen. Han som ELSKER buss! Bussjåførene elsker ham også, for han står som et skolelys og logrer ivrig og glad når de svinger inn på holdeplassen. Han bykser like glad og ivrig ombord. ..et. Bykset. Har bykset. Har elsket buss. Nå ville han IKKE gå ombord, helt plutselig. En hyggelig medpassasjerer tilbød seg å løfte ham ombord, noe Edeward satte STOR pris på, og takket mannen for i flere minutter etterpå. Ikke sett ham så takknemlig siden han oppdaget paraplyens funksjon.  Heldigvis er bygdebussen et samfunn, fullt av hundefolk, og alle de nærmeste trådte hjelpsomt til og var hyggelige og pratet og koste med ham, noe han ble kjempeglad for. Han elsker oppmerksomhet fra fremmede mennesker som elsker hund. It takes a village to raise a puppy. Ingen setback til fair of stairs da vi skulle av igjen, heldigvis. Spent på hva annet som plutselig blir skummelt fremover. Han får ikke relapse på trapper, og det neste skumle bør heller ikke bli heis. Han er for stor og tung til å bæres. I tillegg har han så ekstrem separasjonsangst, han kan ikke være hjemme alene unntatt når han er så utslitt at han MÅ sove.  Dette blir spennende fremover. Håper det går fort over igjen.  Utgangsstilling på tom hånd har forøvrig bedret seg litt. Den er langt fra bra, men det hender han gjør det for å være snill med meg, og legger ingenting imellom når han tydeliggjør at dette er en act of kindness fra ham til meg. Han har forstått at det gjør meg glad, så han belønner meg med utgangsstilling på tom hånd for å vise at han setter pris på adferden min innimellom. Kanskje blir det bronsemerket en dag. Kanskje. 
    • Ja her er det nok å jobbe med, det er helt sikkert 😅Hun er blanding mellom cavalier og puddel (det ligger noen bilder på instagram under lindaoglilje hvis noen vil se, har ikke lyst til å legge ut så mye her ettersom jeg bare har henne på prøve). Jeg kjører en Prius og buret står i baksetet, så tror ikke det er bilen som er problemet. Det er nok heller tidligere erfaring med bilkjøring som gjør dette et stressmoment for henne. Men hun er utrolig lydig da, så hun hopper inn i bilen når hun får beskjed om det. Hun er veldig søt når hun ikke er stressa, men det er jo sånn ca. én time i døgnet 😅 Men hun har bare vært hos meg en uke så hun trenger nok enda litt tid på å lande helt.
    • Morsomt med småplukk å jobben med😅Enig med @simira, ta det helt tilbake til start. Hvilken rase(r) er hun (noen er jo kjent for å ha et litt høyere stressnivå enn andre)? Og hvilken bil har du? Udyret mitt synes bilkjøring er helt ok i min kompakt suv (der tar hun hele bagasjerommet, så ikke plass til bur, men har lastegitter); men hun hater å kjøre bil om vi låner type stor kassebil der hun må være i varerommet. Stressnivået går til himmels. Gjør det hele lystbetont med bildøren åpen og motoren av i begynnelsen, om hun er mottakelig for sitt/bli kommando eller bare be henne hoppe opp i bilen (om hun ikke er så liten at hun må løftes inn da). Babysteps og alt det der, masse lykke til!
    • Oof, det gjorde vondt å lese! Og jeg tror slett ikke hun nødvendigvis er trygg selv om hun er rolig da. Jeg ville faktisk vurdert å prøve å starte på scratch med burleker og positiv assosiasjon til buret som IKKE medfører timesvis med passivisering. Og ut fra det lille jeg vet så langt så er jeg helt sikker på at du klarer å få til dette når hun etterhvert får oppleve mer frihet, aktisering og meningsfylte oppgaver!
    • Hun har sittet 10 timer i bur daglig der hun kom fra, så hun er forsåvidt trygg og rolig i bur, men det er vel mest fordi hun har lært seg å være passiv der. Hun har også ressursforsvar på liggeplass, og tror helst bare hun vil være i fred når hun går inn i buret (ikke at jeg har bur innendørs uansett, men fikk det inntrykket der jeg hentet henne). Hun har litt problemer den frøkna her 🙈 Men hun er bare 3 år og synes det er veldig gøy å trene, så tror absolutt det er håp for henne.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...