Gå til innhold
Hundesonen.no

Røyte seg naken


Gjest

Recommended Posts

Jeg har lenge tullet med at bikkja kommer til å røyte seg naken, for hun slipper så usannsynlig mye hår for tiden. Det er selvsagt vårrøyten som har kommet OPPÅ den sedvanlige Labrador-røytingen. Jeg bruker furminatoren hver dag, men allikevel kan jeg plukke store dotter med fingrene bare noen timer senere. Slik har det vært i drøyt 2 uker nå. Derfor kan man utelukke at det er furminatorens feil, siden den kun blir brukt til "det groveste".

Nå har alt røytet begynt å vise seg på bikkja, hun har nesten bare flekker på ører, rundt lårene og andre "tynt" pelsede områder.

Kan bikkjedyra røyte seg nakne? Hun får olje i maten, men er i overgangsfasen fra valp til voksen (har vært det siden jul). Schäfern vi hadde røytet aldri så mye, han røytet i tydelige perioder og hadde fin pels etter røytingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bikkjedyra røyte seg nakne? Hun får olje i maten, men er i overgangsfasen fra valp til voksen (har vært det siden jul). Schäfern vi hadde røytet aldri så mye, han røytet i tydelige perioder og hadde fin pels etter røytingen.

Jeg har opplevd at labbiser røyter mer og oftere enn Schäferhunden. (og det sitter fast overalt :ahappy: )

Men hvor gammel er hunden din? Det er faktisk ikke unormal at hundene røyter helt ned, det er faktisk en naturlig prosess at dem gjør det iblandt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valp til voksen MAT - glemte jeg å poengtere :ahappy:

Hun er 13 mnd.

Da er det nok en helt normal røyting fra valp til voksen. Den varer en god stund...

Jeg tror ikke Furminatoren kan skyldes på. Jeg har selv hatt Blaze som har røytet "naken" ned nå pga kull og er i full fin pels igjen, og nei det var ikke noe ekstra lenge eller unormal "kull" røyting i mengde/lengde.

Talli har også hatt sin årlige "naken" røyting, og den har heller ikke vært unormal lang selv om jeg har brukt Furminatoren.

Mine hunder har forholdsvis lik pelslengde og underull som labbisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det lurer jeg på også Lagrenge. Det er helt sinnsykt hvor mye pels Bonnie slipper om dagen.

Hun ser helt latterlig ut og var det ikke for at hun ikke klør så hadde jeg nesten mistenkt skabb :ahappy:

Hun er forresten også 13 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør jeg spørre om hunden har nakne flekker der du har brukt Furminatoren? Du sier hun har flekker på ørene; har du brukt Furminatoren der? Og er det virkelig ingen sjanse i havet at Furminatoren muligens tar for mye, og at røytepelsen kommer "i tillegg"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør jeg spørre om hunden har nakne flekker der du har brukt Furminatoren? Du sier hun har flekker på ørene; har du brukt Furminatoren der? Og er det virkelig ingen sjanse i havet at Furminatoren muligens tar for mye, og at røytepelsen kommer "i tillegg"?

OT, men jeg bruker furminator på og bak ørene til My - og jeg lover deg på tro og ære at den ikke tar så mye pels som det virker som at du innbiller deg. :D En furminator kan IKKE lage nakne flekker med mindre du kjører hele tingen så hardt ned imot huden på hunden som du bare klarer mens du drar børsten over samme plass omtrent 300 ganger. På full styrke. Da blir det kanskje nakne flekker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør jeg spørre om hunden har nakne flekker der du har brukt Furminatoren? Du sier hun har flekker på ørene; har du brukt Furminatoren der? Og er det virkelig ingen sjanse i havet at Furminatoren muligens tar for mye, og at røytepelsen kommer "i tillegg"?

Nope, det er der jeg sitter og røkker og napper det begynner å bli nakent. Furminatoren tar ikke like bra oppå ørene og området foran lårene, så der bruker jeg hendene selv. Kan ha noe med at JEG tar skikkelig i, men jeg lugger henne heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan huske da jeg havde labbe, blev helt vanvittig over hvor mye hår der lå i min stue når hun røytede og ved løpetid, jeg havde konstant sorte gulve, selvom jeg støvsugede hver anden dag.

Kan huske da min fars labbe skiftede fra hvalpepels til voksen, det tok en evighed og hår overalt, man tenkte at hunden snart ikke kunne have flere tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan dere se hvordan hun ser ut på magen atm. Satt og "nappet" (bruker ikke noe kraft, bare holder fingrene sammen og drar ut den pelsen som skulle følge med) på magen i gårkvell; dette ble resultatet (unnskylder meg med at jeg ikke så på magen mens jeg dro det av, men på tv :ahappy: ):

DSC00652.jpg

DSC00648.jpg

Hårene kommer RETT av, ikke noe problem. Kun underull. Hun har liknende områder (men ikke så nakne, for jeg tør ikke dra av mer da jeg så det nærmet meg naken hud...) baki raua og i skillet mellom hoftene og magen sortofish.

Bevis på at det a) ikke er furminatorens feil og b) hun er ikke rød eller flassete i disse områdene. Sunn og frisk hud under, som rett og slett bare slipper all pelsen sin. For tiden har hun usedvanlig gode poter, har brukt olje en stund og pelsen tok seg meget godt opp (sammens med spenstige mye poter osv) - før denne grufulle røyteperioden kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt og "nappet" (bruker ikke noe kraft, bare holder fingrene sammen og drar ut den pelsen som skulle følge med) på magen i gårkvell

Seriøst, jeg tror du har svaret her. Jeg skjønner at du ikke tar i når du napper men det er napping læll og jeg tipper at det er dette som er synderen.

Jeg gikk i samme fella med den første amstaffen min faktisk. Satt og pelte helt uskyldig og uten makt men plutselig hadde bikkja nakne flekker. Jeg ble styggredd og trodde hun hadde fått et oppbluss av demodex igjen, men det var bare mine egne klåfingre som var årsaken gitt. Prøv å la henne være i fred i en måneds tid og se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, jeg tror du har svaret her. Jeg skjønner at du ikke tar i når du napper men det er napping læll og jeg tipper at det er dette som er synderen.

Jeg gikk i samme fella med den første amstaffen min faktisk. Satt og pelte helt uskyldig og uten makt men plutselig hadde bikkja nakne flekker. Jeg ble styggredd og trodde hun hadde fått et oppbluss av demodex igjen, men det var bare mine egne klåfingre som var årsaken gitt. Prøv å la henne være i fred i en måneds tid og se hva som skjer.

Æsj du har kanskje rett. Det bare KLØR etter å pille av all den f'ns pelsen, siden den ramler av bare hu rister seg uansett. Viljestyrke - such fun :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, pelsen som skal av skal jo av uansett - så det er ingenting i veien for å børste/bruke furminator, men jeg ville vært forsiktig med å nappe pels, med mindre det er sånne herlige dotter av død pels som står ut på lårene (Tinka får i alle fall veldig mange sånne når hun røyter, og de er det jo selvfølgelig bare å plukke av).

Furminatoren er grei å bruke, men pass på to ting. For det første - ro ned børstinga når du ser at den begynner å ta med seg hår med hårsekker. Det er ikke nødvendig å dra av hår før det har blitt dødt. For det andre - bruk Furminatoren først og fremst på de områdene hvor det er mest pels som skal av - lår, hale, halefestet, ryggen og halsen. Pelsen på magen, rundt ørene også videre (der du har nappet for hånd?) er såpass fin og med så lite underull at der kan røytinga egentlig bare gå sin gang - det er tross alt ikke så mye pels som skal av der som det er for eksempel i "fanene" på lårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ska labbiser ha helt pelsfulle mager da? Spesielt labbistisper?

Begge mine tisper er ganske tynne i pelsen på magen, og har lite underull. Man ser hud og patter når de ruller rundt på rygg, og jeg tror det er meningen at de skal være sånn

My var ekstra pjuskete i pelsen når hun røyta, og da hadde hun mye mindre pels på magen enn hun har nå. Men den kommer sakte men sikkert tilbake :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ska labbiser ha helt pelsfulle mager da? Spesielt labbistisper?

Nei - helt "nederst" på magen er det bare tynne hår, om det i det hele tatt er hår der. Og generelt sett er pelsen oppover magen og brystet mye tynnere og med veldig mye mindre underull enn på resten av kroppen.

Jeg syns ikke bildene av Luna sin mage så ille ut - sånn ser Tinka ut også - ikkeno' problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj dette når nye høyder. Helt uten min hjelp ser hun nå ut som en plukket høne på lårene (forsiden, ikke flaten eller fanene) og jeg kan stå og stryke henne på brystet mens hårene bare renner av. Enten er dette en helt vanvittig bad case av valperøyta, vårrøyta, skifte-av-for-røyta og den sedvanlige labradorrøyta i et stort groteskt samarbeid - eller så er dette noe mer lugubert. Jeg begynner å nyse av flass og svevehår, selv bikkja klør i øynene og nyser av den konstante skyen av hår som renner av henne mens hun går.

Det kjipe er at hvis vi spør en veterinær, så får vi oppskrift på en shampoo til 600 kr, Hills superbokstav-for til 1000 kr per 100 gram og beskjed om å kjøpe veterinærolje til 200 kr boksen.

Vurderer V&H ganske heftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare prøve å kjøpe V&H? Du trenger jo ikke kaste foret du har nå, bland det ut sammen med v&h og kutt ned på litt av begge deler. Våt gjerne opp tørrforet før du har det oppi "gørra" - da er det enklere å blande ut hvis hun blir en sånn som spiser kjøttet og lar kulene ligge igjen.

Eventuelt kan du høre om det er norwegian polar å få tak i hos dere, det har mine begynt på og det løste My sine hud og pelsproblemer :P Nå har hun begynt å røyte hun også, men det løser jeg ved å ha furminator-dates med henne på trappa :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke? Fordi overhodene i familien har satt ned veto mot alt som er blodig i huset.... :P Folk som ikke har hørt om V&H før og folk som ikke har noe mer forhold til hund enn "det er bare en hund" ser ikke samme behovet for blodig gørr til fordel for hunden som vi gjør. Er Norwegian Polar også blodig kjøttfarse? Får tak i det meste her i byen så jeg er åpen for alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke? Fordi overhodene i familien har satt ned veto mot alt som er blodig i huset.... :P Folk som ikke har hørt om V&H før og folk som ikke har noe mer forhold til hund enn "det er bare en hund" ser ikke samme behovet for blodig gørr til fordel for hunden som vi gjør. Er Norwegian Polar også blodig kjøttfarse? Får tak i det meste her i byen så jeg er åpen for alt.

Norwegian polar er ikke grisete i det hele tatt. Det kommer i 20kg blokker som er delvis delt opp i kilosbiter, så kan man bruke spett og hammer for å dele blokka helt opp når den har tinet litt. Konsistensen minner om grov leverpostei, og det lukter nesten litt sånn også. :)

Det koster 420,- for 20kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som Mari at det er nok plukkinga som gjør det. Tulla røyter også nå, og de stedene jeg har plukket som deg, har også betydelig mindre pels enn ellers. Jeg skjønner du er forsiktig, det er jeg også, og jeg skjønner ikke hvordan SÅ løse hår ikke skal røytes vekk uansett.. Men jeg tror man skal være ytterst forsiktig med det meste av pelsstell dersom man vil ha pels igjen på bikkja etterpå. Nå er det nesten sånn at jeg knapt tør bruke kam, i frykt for å ta av mer enn nødvendig. For alt jeg vet, kan det hende at under røytetid vil all pels få mindre feste i huden, men at den pelsen som ikke er fallt av innen en viss tid fester seg igjen. Jeg kunne også plukket Tulla bar på flere steder av kroppen, og nettopp av den grunn gjør jeg det ikke. Jeg kammer henne knapt, og furminatoren kommer aldri i mitt hus!

Når det er sagt, fôrer jeg med V&H allerede, hun får olje og hun får ølgjær, egg og piller for pelsen (silisium). Det hjelper faktisk litt merker jeg, for jeg har nettopp begynt med pillene, og hun røyter merkbart mindre etter et par sånne. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Norwegian polar er ikke grisete i det hele tatt. Det kommer i 20kg blokker som er delvis delt opp i kilosbiter, så kan man bruke spett og hammer for å dele blokka helt opp når den har tinet litt. Konsistensen minner om grov leverpostei, og det lukter nesten litt sånn også. ;)

Det koster 420,- for 20kg

Men v&h koster bare omtrent halvparten hvis du kjøper 20 kilosblokker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...