Gå til innhold
Hundesonen.no

Beinbrudd - aktivisering

Recommended Posts

Skrevet

Nitro har brukket beinet sitt :ahappy: og skal være gipsa i minst 4 uker. Hvordan skal jeg aktivisere han? Han er veldig rastløs og skal opp og gå hele tiden rundt i stua og maser. Hele bakbeinet er gipset, så han er helt stiv i foten og han drar den etter seg. Litt vanskelig å gå noe spesiellt utendørs. Men noen som har erfaring med beinbrudd? (IW - roper på deg) og hvordan dere aktiviserte hunden under denne perioden? Gikk dere noen turer når hunden hadde gips?

brudd.jpg

Skrevet

Ånei, så synd! :ahappy:

Han er jo like gammel som Ellie, og vi har måttet holde henne i ro i det siste fordi hun ble stått på av en hest. Ikke brudd da heldigvis.

Har trent det vi har kunnet av lydighet inne og ute, godbitsøk inne og ute - prøvd å lage iq leker osv

Hun har fått lov til å være ute å gå tur, bare ikke herje så mye. Er jo verre med gips og brud sikkert.

Masse masse god bedring og lykke til osv, føler veldig med deg!

Skrevet

Ikke noen gode tips dessverre, men må bare si staaakkars søte Nitrogutten da! Huff, jammen meg en kjip alder å måtte være rolig på altså.

Hvordan skjedde det?

God bedring!

Skrevet

Han satt foten fast imellom noen planker på ei bru og vred seg, tror han fikk en brist da, men selve bruddet skjedde i stua da han lekte sammen med Hera en uke etterpå.

Ja han er urolig og kjeder seg. Lydighetsøvelser er litt vrient pga foten og han har vanskeligheter med å sitte og legge seg ned. tyggebein er han ikke alltid like interessert i, og Hera er stadig på utkikk etter å ta ting ifra han, så kan ikke ha noe fremme :D

Åhh, er så utrolig fustret pga all den plagingen vi har hatt med hundene. Først Hera og nå Nitro. At det går an...

Har nesten glemt av hvordan det føles å gå orntlig tur med hund, siden det er så lenge siden :lol: (har ikke vært på noen skikkelig tur i år)

*spent på å høres andres erfaringer*

takk for lykkeønskninger! :ahappy:

Skrevet

Uffda!

Helt ærlig så husker jeg ikke helt hva vi gjorde. Mona skulle jo også være mest mulig i ro, og hvis hun fikk komme ut så skulle hun være i så kort kobbel som mulig, bare sånn at hun fikk tisset og slikt.

Vi prøvde litt forskjellig sånn fryse ned kong med leverpostei, putte vanlig leverpostei i kongen, tyggesaker osv. Kanskje du må kjøpe litt mer "kjøttbein" enn sånne hudbein, om det er det du har?

De blir litt sprø, de får jo ikke rørt seg. Og det vil de jo gjerne :ahappy: Om det er vær til det så kan du jo ta med et teppe ut, så han får ligget litt ute. Kan sitte der litt og leke med en liten leke, og glane rundt. Det er bedre enn ingenting! Han kommer til å prøve å bevege på seg ettersom det går litt tid, så dere må bare være kjipe og stoppe ham.

Skrevet

takk for svar!

Må få tak i et par konger og putte noe i dem. (alt må jo dobles pga Hera må jo også ha *ler*)

Var på en liten kjøretur idag. Da får de ihvertfall litt utefølelse. Så får vi se hvordan det går etterhvert. :ahappy:

Skrevet

Lære doggie-zen. Legge godbit foran ham og han må vente på værsågod før han kan ta den. Legge godbiter på forlabbene, på snuta etc. Stadig mer vanskelig.

Skrevet
takk for svar!

Må få tak i et par konger og putte noe i dem. (alt må jo dobles pga Hera må jo også ha *ler*)

Var på en liten kjøretur idag. Da får de ihvertfall litt utefølelse. Så får vi se hvordan det går etterhvert. :)

Ren miljøtrening sliter ut hodet dems. Fins det plasser med benker hos dere? Eks park, flyplass, tog/buss stasjon e.l.?

Utmerket måte å slite ut valpen på. Du sitter i ro evt belønner kontakt eller at den sitter å bare følger med. Da er dem sliten i det lille hodet sitt etterpå.

Jeg gjor dette når jeg hadde 5 mnd gammel AK valp som ikke skulle gå overhode annet enn å gjøre fra seg.

Skrevet

Takk for tips alle! Kanskje jeg skal innom flyplassen en tur og sette meg :D

Hvordan går det med Nitro nå?

Det går bra. Så bra som det kan gå egentlig. Han klager ikke, og takler det å være iro overraskende bra. Har hatt han med på biltur hver dag, men han legger seg bare ned og sover der, så føler ikke det blir noe utbytte av det. :)

En uke passert nå. Er vi veldig heldig, gjenstår det 2 uker, hvis ikke blir det 3 til. Men jeg gleder meg masse til den er av! Har så lyst å gå ut og nyte vårværet! :D

Skrevet

Hva om du tar han med på fellestreninger og står et stykke unna og trener passitivitet/ro/kontakt og slike rolige ting? Blir han vilter er det lurt å ha et bur i bilen til å roe han i, eventuelt bare ta han opp i fanget (ta med campingstol!) og tvangsroe han? Husker slikt var det som slet My ut da hun var lita. De suger jo til seg alt av inntrykk når de er så unge :)

Skrevet

Ja det er mulig:) Men ser for meg folk ser rart på meg med en gipsa hund (derfor "tør" jeg ikke gå nedi sentrum med han) :) Nårtid er disse treningene og hvor? (er helt kommet ut av det jeg hehe)

Skrevet

Når dopapirrullen er tom, bretter du den sammen i ene enden, putter godbiter i og bretter sammen den andre enden. Gjør det på mine, jeg bruker også litt boksemat med forbiter i. Det holder en liten stund i hvertfall:P Ellers er laser og fint å bruke. Hunden må absolutt ikke lee på seg for å ta den laseren. Etter 10 min her og mine hunder ligger lang flat en stund fordi de er slitne. Du kan også kjøpe blod å smøre utover bakepapir eller gulvet (men er det noe koselig med blod på gulvet lixom?), eller kjøp boksemat og smør utover i gresset i hagen. Eller på finpussede planker eller plater. De får brukt hodet da også:)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...