Gå til innhold
Hundesonen.no

Argyr og Garm


Argyr
 Share

Recommended Posts

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bittelitt forsømt, stakkars tråden.. Jeg og Argyr var i Urheia i dag, tok noen bilder i tåka.

Hvorfor har du lyst på en KO? Dette er hunder som overhodet ikke passer i leiligheter og byggefelt (de må få lov å vokte, og da er det uungåelig at naboene blir fryktelig sure om de bor så nærme at de

Nydelige bilder av en vakker hund! Og dessuten veldig velskreven (heter det det, forresen??) beskrivelse av hunden din/rasen. Har aldri lest en så utfyllende beskrivelse før. Nysgjerrige spørsmål

  • 2 weeks later...

Han er herlig! Stiller gjerne opp for å hilse på en gang! :P

Sånn en skal jeg ha når jeg blir pensjonist...

Vi kan godt hilses på vi, men vi farter ikke så mye rundt.

Hihi, så utrolig søt han er!

Blade trodde det var en hund ute når jeg så videoklippet og oppførte seg deretter, så jeg måtte filme han samtidig som jeg så film av Argyr :)

Da må du jo legge ut film du også! ;)

Noen hunder kler kulde bedre enn andre!

Det er veldig sant! Argyr kler kulde veldig bra. :)

Haha..tenkte jeg også! For en med to iskalde whippeter er det småabsurd og se en hund LIGGE i snøen. Fantastisk fin hund da - veldig uttrykksfull1

Hehe.. Tenker ikke så mye over det jeg, annet enn at jeg selvfølgelig ser at han elsker snø og vinter over alt annet. Har jo aldri hatt frysepinnhund selv.

Nydelige bilder av en vakker hund! Og dessuten veldig velskreven (heter det det, forresen??) beskrivelse av hunden din/rasen. Har aldri lest en så utfyllende beskrivelse før.

Nysgjerrige spørsmål - 1)hvorfor valgte du denne rasen selv i sin tid? 2)visste du "hva du gikk til," for å uttrykke meg teit?

Jeg tror jeg har skrevet om det før, men kanskje ikke i denne tråden?

Vi ville ha en "alfa-hund" i betydningen rolig, selvsikker og ikke så opptatt av hva resten av verden driver med til enhver tid, altså at den ikke skulle dø på seg av nysgjerrighet og begeistring hver gang den så folk og dyr. Det var jo et slags impulskjøp fordi vi trodde schäfertispa sang på aller siste verset (det gikk ikke helt som vi trodde, men det er en annen historie) og rasen var ny for oss. Vi dro og hilste på for å se om dette var en rase vi kunne "snakke med", altså at vi snakket samme språk på sett og vis. Noen raser har man jo ikke kjemi med.

I tillegg er vi suckere for store hunder, både med og uten pels, og disse hundene var jo aldeles nydelige.

Vi visste en del ja, det lå jo allerede da en hel del informasjon på nettet på utenlandske sider. Vi visste at vi ble nødt til å realisere planen om å flytte ut av byen ganske fort, et rekkehus med hage ville ikke holde i lengden.

Schäfertispa hadde aldri vært helt god i hodet (omplassert etter mishandling) så vi var godt vant med å holde hund som ikke var frislippmateriale, så den biten var også grei.

Det som var mest overraskende var akkurat hvor selvstendige disse hundene kan være. Nå kan man ikke vite sikkert hva som er miljø og hva som er arv (særlig med tanke på hvor han kommer fra), men som bitteliten valp ville han egentlig ikke ha noe med oss å gjøre når vi hadde tatt han med hjem. Bilturen hjem og første natt alene var et lite sjokk - den lille bylten satte rumpa til og skulle slettes ikke ha kos eller trøst. Han luntet ut av soverommet og la seg på kjøkkenet og sov, helt alene. Trenger vel ikke å si at det gjorde litt vondt i hjertet, å bli avvist så brutalt av en liten pelsdott. ;) Etter noen dager ble han kjent med oss og fant ut av vi var ålreite dyr, og siden da har han vært verdens mest hengivne hund.

Nå ble ikke Argyr akkurat som rasestandarden tilsier, verken fysisk eller psykisk. At KOen er reservert har han ikke helt skjønt. ;) Når det kommer til menn er han litt mer "korrekt", men kvinner og barn er supert fra første møte, de skal rundslikkes og koses.

Under oppveksten har han vært en håndfull til tider, og det har skjedd at jeg har tenkt "denne hunden kan umulig være riktig skrudd sammen" - det ER ikke en hund for hvermansen, og det er ikke en hund som lett tilgir feil man gjør. Poletten ramlet ned hos meg også til slutt, og når jeg fikk gjenopprettet tilliten ble alt bra igjen. Altså, alle hunder kan jo være skikkelige drittbikkjer i puberteten, og KO er intet unntak - men jeg taklet det feil, og da ble ting bare verre, fordi han mistet tilliten til meg. Nå har vi en ganske grei deal på at det faktisk er jeg som bestemmer, men han får lov å fortelle meg når ting er vondt og ekkelt, og så gjør jeg så godt jeg kan for å gjøre ting skånsomt.

Forskjellen er en hund som løp og gjemte seg når børsten kom frem - som nå kommer løpende fordi børsting er kos.

Ørerens er skikkelig stygge saker, men han vet at jeg gjør det for ham, ikke for meg (ja, han vet faktisk det!), dermed går det fint også.

Det var børsting og ørerens som satte kjepper i hjulene for oss (og han hadde kronisk halvresistent soppinfeksjon, tusen takk oppdretter), så at han har endret adferd så grundig i forhold til disse tingene er bevis nok på at med en KO så er det veldig viktig å gjøre ting rett.

Alt i alt ville jeg ikke byttet bort Argyr for noe i verden, selv om det av og til er kjedelig med en hund som ikke kommer på innkalling med mindre det passer ham, som må passes på rundt andre hunder og ressurser, osv. Alt inngår jo i en pakke, og alt jeg elsker ved ham overgår langt ulempene. Jeg får ikke bestemt meg for om det blir ny KO eller ikke når vi kommer dit at det er på tide med ny hund - heldigvis har jeg mange år å bestemme meg på, for Argyr skal bli minst 15!

Dette ble antakelig mye lenger enn du (og jeg ;) )hadde tenkt, men hvis det er noe mer du lurer på er det bare å spørre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du jo legge ut film du også! ;)

Får vel prøve på det, selv om den ble fryktelig mørk og med en del støy fra bråkelaptopen (og litt tv i starten).

Men jeg har filmet sidelengs, så jeg må finne ut hvordan i alle dager jeg får snudd klippet... skjønner ikkeno :)

Veldig interessant å lese om hvordan du opplever rasen forresten :) fascinerende dyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel prøve på det, selv om den ble fryktelig mørk og med en del støy fra bråkelaptopen (og litt tv i starten).

Men jeg har filmet sidelengs, så jeg må finne ut hvordan i alle dager jeg får snudd klippet... skjønner ikkeno :)

Ja, for mine videoer er jo lyse og fine med flott kvalitet.. *host* Snu bildet ja.. Hmm. Det finnes en løsning vet jeg, men jeg vet ikke hvor. ;)

Veldig interessant å lese om hvordan du opplever rasen forresten :) fascinerende dyr!

Veldig fascinerende! Hadde aldri trodd hunder kunne vært så intelligente og ha så mye i topplokket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbelpost, men siden det er min tråd og det er nye bilder, så tillater jeg meg det. :)

Argyr fikk endelig lov å hilse på jentene til ElinT i dag (har latt være på grunn av beinet). Dessverre kom vi oss ikke ut før det ble mørkt, og sånt liker som kjent ikke kameraet mitt. :ahappy: Det hjalp sikkert ikke at det var styggkaldt heller, jeg orket ihvertfall ikke ha fingrene på kameraet i mer enn noen minutter..

Argyr synes egentlig de var litt skumle, så han tuslet stort sett rundt og passet sine egne saker (eller klenget på Elin) mens jentene spratt hit og dit. Når verken kamera eller hunder vil samarbeide om når bildene skal tas blir det ikke så mye å skryte av, men jeg har nå bildebevis ihvertall! :)

IMG_6509.jpg

IMG_6512.jpg

IMG_6515.jpg

IMG_6517.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

På tide med nye bilder av gutta! Har bedt om at trådene deres slås sammen jeg, to er egentlig helt unødvendig siden mange av bildene havner begge steder uansett.

Jeg har ikke blitt helt kjent med speilrefleksen enda og en del bilder er tatt på avstand men har blitt med fordi motivet var artig. :lol:

Og nei, jeg børstet dem ikke først. :lol:

Hallå, ja!

IMG_0222.jpg

Ikke se så fårete ut da..

Atte, hæ?

IMG_0193.jpg

Weeheee!

IMG_0170.jpg

Det går ikke an å løpe fort nok..

IMG_0198.jpg

Jeg har nevnt at han ikke er helt god?

IMG_0196.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin med kinnskjegg

IMG_0147.jpg

Fin i svart-hvitt

IMG_0240.jpg

Fin i skyggen

IMG_0237.jpg

Fin opp-ned!

IMG_0139.jpg

Bare fin!

IMG_0236.jpg

Mmmm... Grus...

IMG_01392.jpg

Fjolletryne

IMG_0267.jpg

Boff?

IMG_0248.jpg

Sånn halvveis ihvertfall :lol:

IMG_0256.jpg

Kom hit, så skal jeg ta deg!

IMG_0227.jpg

Neeesten..

IMG_0228.jpg

Hvor blei'n av?

IMG_0229.jpg

Slitsomt å frese rundt

IMG_0165.jpg

Så da prøver man på oppstilte bilder og får bare den ene i fokus..

IMG_0271.jpg

Og så ble det som vanlig kluss med småtrollene, den ene vil ikke sitte og den andre geiper til fotografen

IMG_0272.jpg

Den ene hører halvveis etter og den andre tenker at gresset er fint å se på...

IMG_0276.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier det gjerne igjen,du har skjønne gutter :lol:

Takk!

Jeg glemte bildene av Argyr og Frøken Skumlesen (aka Supra) som jeg tok igår, de må nesten være med selv om de er av høyst tvilsom kvalitet..

Ånei, hun står bak meg.. Hva driver hun med?!

IMG_0438.jpg

Herregud, hun dreper meg!

IMG_0440.jpg

Kanskje hun går hvis jeg later som jeg ikke ser henne..

IMG_0448.jpg

Ikke det, nei

IMG_0449.jpg

Bort og sjekke om det går an å lukte på den denne gangen..

IMG_0450.jpg

Det gikk såvidt!

IMG_0451.jpg

Teiten, han er fortsatt redd henne han. :lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...