Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store hundebæsj debatten..

Ross

Recommended Posts

Jeg svarte på en konkret påstand, og påstod altså at den var feil. Noe den definitivt er.

Hvordan kan du så hevde at du ikke tar feil?

Hvis du leser hva jeg skriver, så skjønner du nok hva jeg mener med

Da er det ikke vanskelig å tenke seg til hvorfor dette ikke skjer - jo, fordi de fleste med litt folkeskikk og normer skjønner at det egentlig er feil å gjøre.

Merk: folkeskikk og normer.

Jeg VET at noen har kastet posen i kassa til folk mens de har sett på, faktisk kassa til noen man VET at misliker hunder, og som er sære ekle mennesker.. Altså tar du feil, folka så på, to fine bæsjeposer ble kastet nedi dunken.

Her understrekes bare det jeg hevder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 126
  • Created
  • Siste svar
Fullstendig irrelevant, du påstår at ingen har gjort det, det er altså en feilaktig påstand.

Hvis du trekker ut en linje fra innlegget og ikke ser helheten, så ja, da kan du få rett i det hvis du absolutt skal ha det.

Det er dog ikke en veldig hensiktsmessig måte å gjøre det på, for man får bare ut bruddstykker og ikke hele saken. Det at du også har sett noen gjør noe på pur f... kaste dritten sin i andres dunker bare for å provosere eierne der er vel heller ikke hva vi diskuterer her egentlig - du trekker fram noe som egentlig ikke har noe med spørsmålet å gjøre. Samtidig snakker jeg til brukere her på forumet, ikke at noen har sett at andre har gjort det ene eller andre. Da blir det en gjettelek på om de har lov eller ei. (Dette skulle jeg ha tatt med i innlegget)

Derfor mener jeg fortsatt jeg kan stå ved mine utsagn. Vi er altså uenig, men kan uansett gi deg rett hvis du vil det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i all verden er medmenneskeligheten hen med å trampe på andre og bryte loven?

Det du sier er at jeg kan komme hjem til deg og gjøre akkurat som jeg vil. Gå inn og bruke alt du/dere har, lage fest, bruke bilen og altså gjøre hva som passer meg, kanskje jeg tar med hunden eller kanskje bilen når jeg drar. Hvordan du klarer å se på dette som medmenneskelighet er en gåte for meg.

Hadde jeg/man SPURT og fått lov, så ja,- da er det snakk om å være grei/medmenneskelighet.

Sorry, men dette ble bare usaklig og er helt irrelevant fra din side, da du svarer på medmenneskeligheten på en helt annen måte enn hva jeg mente med den, mulig jeg var uklar, men det får så være.

Redigert inn grunnet nytt innlegg: Med medmenneskelig mente jeg det at man faktisk plukker opp og putter i dunk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men dette ble bare usaklig og er helt irrelevant fra din side, da du svarer på medmenneskeligheten på en helt annen måte enn hva jeg mente med den, mulig jeg var uklar, men det får så være.

Nå tror jeg det kan diskuteres hvem som er usaklig eller ikke, men tror ikke det er så lurt at du starter en slik avsporing, så jeg holder argumenter unna akkurat dette.

Ja selvfølgelig har man valg det selv å ha hund, men hallo, man bør da kunne være litt medmenneskelig? Og det er akkurat det man er når man velger å bruke en annen sin dunk.

Når man velger å bruke andres eiendom/bruksrett uten lov, så er det akkurat hva jeg skriver over - tråkker man over en grense, så gjør man det. Om noen mener den er liten eller ei er ikke poenget. Kan ikke være opp til hver enkelt å sette disse grensene naturlig nok. Man kan som sagt velge å bryte så mange regler, lover og retningslinjer man vil, men det gjør det ikke mere rett og i alle fall ikke medmenneskelig.

Så her har jeg bare svart på hva du har skrevet - hverken usaklig eller irrelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KarpeSkrotum, din drittsekk! Ja, dette er personangrep! På grunn av deg, så ser jeg for meg gamle menner med pipa i munnviken, banjoen ved siden av gyngestolen og den avsagde hagla klar under armen hver gang bikkjene driter, så nå bærer jeg den ***** posen med meg hjem og hiver den der.

Det er i og for seg greit, jeg slipper konfrontasjoner, jeg slipper å tråkke noen på de syke, sarte tærne deres, MEN jeg syns det er synd at ikke folk kan være så greie at de kan se mellom fingrene på en liten, svart pose nedi søppeldunken.

Edit: skifta ut et ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...]Det er i og for seg greit, jeg slipper konfrontasjoner, jeg slipper å tråkke noen på de syke, sarte tærne deres, MEN jeg syns det er synd at ikke folk kan være så greie at de kan se mellom fingrene på en liten, svart pose nedi søppeldunken.

Joda, det er synd - der er vi enige. Men spør man så svarer de fleste ok, så hvis man går noen turer og har 'alliert' seg med endel på rundene man tar, så skal man slippe å bære det med seg helt hjem eller andre egnede dunker. De fleste setter jo pris på at man tar opp dritten etter seg og stiller villig opp når man spør - spør man i det samme om man kan bruke den andre ganger også, så er de fleste positive til det og setter pris på at man spør istedet for å ta seg til rette. Så blir de glad for at det er en hundeeier som tar sitt ansvar og de får et positivt syn på deg for at du spør - til fordel for deg og alle hundeeiere.

Er det mot formodning noen som sier olmt NEI, så ta det med humør. "Så synd da, ha en fortsatt fin dag ^^" (med et glimt i øyet/et smil) Hundeeiere er flotte og glade personer skal du vite ^^

@Eva&Emla: f.eks: Velkommen - kast gjerne den knyttede posen fra din hund her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig en diskusjon om dette!! LOL! LOL! Kose meg! :):)

Har enda ikke blitt tilsnakket av noen etter å ha kastet bæsjeposer i fremmedfolks søppelbøtter hver dag i 16 år.

Så jeg liker å tro at de aller fleste er rund nok i kantene til å tåle dette. Og hvis jeg uheldigvis møter noen som ikke gjør det, (og som truer meg på livet), så vet jeg det er en stakkarslig smålig gærning - og jeg får tolerere at det er noen av dem i verden, og move on!

Kanskje si til dem som mari: smiiil! smiill til verden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke lese alle innleggene...

Plukker som regel alltid opp etter bikkjene på tur, hvor mindre vi er i skogen.

Jeg hater å tråkke i bikkjemøkk -- noe alle hater vil jeg tru. Har ennå tilgode å høre om noen som liker å trøkke i møkk.... *hmmm*

Plukker man ikke opp etter bikja si, burde man heller ikke hatt hund.

Vist bruker jeg andre sin søppeldunk når jeg er på tur. Om andre bruker min søppeldunk er det bare fint.

Er det rart det er krig i verden?.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rart det er krig i verden?.... :)

Nei det er ikke rart, for det er nettopp det å ta seg til rette andre reagerer på og går til motangrep/forsvar. Så hver gang du bruker andres dunker uten lov er du på krigsstien kan man si, for du trår over deres grenser og de har rett til å forsvare denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke rart, for det er nettopp det å ta seg til rette andre reagerer på og går til motangrep/forsvar. Så hver gang du bruker andres dunker uten lov er du på krigsstien kan man si, for du trår over deres grenser og de har rett til å forsvare denne.

Hmmmm, mye rart man skal forsvare... Folk burde vært glade for at folk hiver det i en søppeldunk. Den griser jo ikke ned søppeldunken på noen måte. For avfallet ligger jo inne i en b.pose.

Jaja, trist at folk skal være så eiersyke og ikke kunne la søppeldunken sin stå til disp for de som har lyst til hive den lille b.posen sin der. Hva om ikke folk kunne glede hverandre litt mer og ikke være så forbanna selvopptatte og eiersyke. :lol: Mitt, mitt, mitt, mitt og atter mitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kaster i andres dunker, den skal jo brukes til søppel uansett, men hvis det er en søpkedunk som ikke står helt innat veien, men litt inn på tomta (som hos mormor og morfar) så går jeg ikke inn på tomta for å kaste den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kaster i andres dunker, den skal jo brukes til søppel uansett, men hvis det er en søpkedunk som ikke står helt innat veien, men litt inn på tomta (som hos mormor og morfar) så går jeg ikke inn på tomta for å kaste den.

PYSE :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm, mye rart man skal forsvare... Folk burde vært glade for at folk hiver det i en søppeldunk. Den griser jo ikke ned søppeldunken på noen måte. For avfallet ligger jo inne i en b.pose.

Jaja, trist at folk skal være så eiersyke og ikke kunne la søppeldunken sin stå til disp for de som har lyst til hive den lille b.posen sin der. Hva om ikke folk kunne glede hverandre litt mer og ikke være så forbanna selvopptatte og eiersyke. :lol: Mitt, mitt, mitt, mitt og atter mitt...

er enig i dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, det er ikke alle som vil ha folk rekanes inne på tomta si, og det respekterer jeg, men hvis dunken står helt nærme veien, så kaster jeg den der

Rolig nå Maren, det var en spøk. Trudde du hadde snakket såpass med meg nå at du tok den :lol:

Du er da ingen pyse *ler'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om ikke folk kunne glede hverandre litt mer og ikke være så forbanna selvopptatte og eiersyke. :ahappy: Mitt, mitt, mitt, mitt og atter mitt...

Kan så være, men det er jo hundeeierne som starter det hele (når det blir bråk ut av det), for de tenker kun meg meg meg og gidder ikke ta ansvar for egen dritt og driter oppi at de bruker andres dunker istedet for egen eller egnede. Så lenge de får gjøre som de vil, så er det greit liksom - ikke rart noen reagere på det vel.

En som sier her - er jo noe som skal brukes til rask uansett. Jo, men da kan jeg bruke sykkelen din, bilen osv når du ikke bruker de da - for de er da til for å brukes. Nei, jeg ser bare unnskyldninger og unnskyldninger fra hundeeiere her nesten.

Utrolig å hele tiden 'klage' på de som reagerer istedet for å se på dere selv. Det er liksom hele tiden de andres feil på en eller annet måte - rart at det da var dere som skaffet dere hund.

For all del gjør hva dere vil, men ikke klag hvis dere får en dritt klaska i nakken bare for at en hadde lyst til å levere tilbake deres eiendom (eller annet) Kanskje de syns det er en bagatell og ikke noe å klage på heller. Så da står man der kanskje med 'krig' pga noe hundeeieren har startet.

Hehe, hadde vært litt morsomt hvis dunk eiere hadde sagt - "smil til verden og verden smiler til deg", men det samme dritten hadde glidd innenfor genseren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan så være, men det er jo hundeeierne som starter det hele (når det blir bråk ut av det), for de tenker kun meg meg meg og gidder ikke ta ansvar for egen dritt og driter oppi at de bruker andres dunker istedet for egen eller egnede. Så lenge de får gjøre som de vil, så er det greit liksom - ikke rart noen reagere på det vel.

En som sier her - er jo noe som skal brukes til rask uansett. Jo, men da kan jeg bruke sykkelen din, bilen osv når du ikke bruker de da - for de er da til for å brukes. Nei, jeg ser bare unnskyldninger og unnskyldninger fra hundeeiere her nesten.

Utrolig å hele tiden 'klage' på de som reagerer istedet for å se på dere selv. Det er liksom hele tiden de andres feil på en eller annet måte - rart at det da var dere som skaffet dere hund.

Jeg er dritt lei argumentet at man ikke tar ansvar for egen dritt (rettere sagt hundens...), for man tar ansvar når man faktisk plukker den opp. Så kaster man det i en søppeldunk som ikke er sin egen, men herligheten... ANSVAR tar man.

Og i eksempelet ang. bil og sykkel gidder jeg ikke svare på engang. det er ikke det samme, og det tror jeg du også skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dritt lei argumentet at man ikke tar ansvar for egen dritt (rettere sagt hundens...), for man tar ansvar når man faktisk plukker den opp. Så kaster man det i en søppeldunk som ikke er sin egen, men herligheten... ANSVAR tar man.

Mens andre er 'dritt lei' av andres dritt i sin dunk. Jeg tar ansvar og rydder mye rask og det kan bli ganske så mye. Neste gang tar jeg hele svartsekken og kaster i din søppel slik at den blir helt full rett etter at den er tømt. For at jeg tar ANSVAR og plukker opp etter andre (som er ENNÅ bedre enn sin egen dritt) så er det helt ok for deg.

Og i eksempelet ang. bil og sykkel gidder jeg ikke svare på engang. det er ikke det samme, og det tror jeg du også skjønner.

Så lenge man tar seg til rett på andres eiendom/bruksrett, så er ikke dette noen forskjell nei. Tar man seg til rette, så tar man seg til rette. Argumentet for at dritten ikke merkes, blir samme som bil og sykkel blir brukt når du ikke skal ha det og dermed ikke merker det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...