Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan stoppe kattekreka rundt husdørene?


Gjest

Recommended Posts

Jeg kunne skrevet flere avsnitt om hvor lite jeg har tilovers for norsk kattehold, og det frilynte budskap som legges igjen rundt bilen min, og ikke minst rundt husdøra. Naboene på den ene siden av oss ber til høyere makter om at bikkja mi skal lære seg å være bøs og bjeffe på katter (hu bryr seg dessverre ikke om dem) - mens de på andre siden legger møllkuler og tilnærma giftåte ut for at blomsterbed og blomsterkasser ikke skal neddrites av semifordøyd fiskeslog fra Europris.

Problemet er stort. Det tiner kattedritt fram på hvert et hjørne nå, og matta utenfor døra stinker kattepiss. Hva er den mest effektive måten å holde katter unna inngangsområdet? Unna garasje? Jeg nekter å kjøpe noe av typen "get off" for dyre penger - det er f'en meg ikke mi katte som driter og pisser ned området. Skal jeg gå runden og kreve katteskatt hos nabokatteeierene? Funker sitron eller pepper? Hvorfor har ikke Norge båndtvang på katter? Hvorfor er det 2 katter for hvert hus i nabolaget mitt? Og hvorfor driter de ikke i sin egen hage / eget hus?!!

Vurderer å legge ned veto mot å plukke opp etter bikkja mi her i nabolaget - eller kanskje spesielt om hu driter i oppkjørselen til naboene med katt. For jeg ser IKKE at de går rundt og plukker opp dritten jeg trødde i i dag da jeg steg ut av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg må få tida til å gå, så skal jeg gi deg de tipsene andre har fått før deg på andre foraer som jeg fant på google. :icon_confused:

- appelsinskall

- nellik

- pepper

- kaffegrut

- eddik

- sitronsaft

- sitronpepper (alt i ett?)

Fant det her:

- http://forum.snartgravid.com/showthread.php?t=97068

- http://barnemix.no/skravlemix/showthread.php?t=2342

- http://debatt.sol.no/node/6162041

Det virker som om sitronsaft og pepper hadde funka for mange. Appelsinskall også, men det ser jo ikke særlig pent ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heng opp plakater om at det er observert rotter i området og at det vil bli lagt ut rottegift. Folk pleier holde kontroll på kattene sine da. Du legger selvsagt ikke ut gift da.

Et annet alternativ er å ha en hund som er ram på å jakte katter, binde den utenfor, så holder kattene seg etter hvert unna din tomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne skrevet flere avsnitt om hvor lite jeg har tilovers for norsk kattehold, og det frilynte budskap som legges igjen rundt bilen min, og ikke minst rundt husdøra. Naboene på den ene siden av oss ber til høyere makter om at bikkja mi skal lære seg å være bøs og bjeffe på katter (hu bryr seg dessverre ikke om dem) - mens de på andre siden legger møllkuler og tilnærma giftåte ut for at blomsterbed og blomsterkasser ikke skal neddrites av semifordøyd fiskeslog fra Europris.

Bra det ikke bare er meg som irriterer meg over slike "bagateller". (er nemlig det for de som ha katt)

Sitronsaft, pepper, hvitløk, klorin og mye annet virker en stakket stund, men desverre ikke så veldig lenge. Ville spurt om ikke katteeieren kunne spandert en sånn "kattespray deg vekk" sak jeg. Om de ikke det vil, så er det å samle opp dritten, og evt innsauset sand med kattepiss, og dumpe det på trappen til eieren av dyret.

Kan ikke begripe hvorfor katter er unntatt alle regler for dyrehold/ansvar. For det er faktisk det eneste dyret man kan holde, og alikevel slippe fritt i naturen uten å få pes for det.... Om en katt knerter en av våre kaniner i vår hage, så er det, synd, men katter, er katter. Hadde hunden min vært løs, og tatt naboen sin katt, så hadde vi måtte betale for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg vet om som virkelig har fungert er å sprute vann på dem... Det er det ingen katter som er noe glad i - og får du inn 2 fulltreffere på noen dager er saken ofte biff... Jeg heiv et glass vann på en løs-katt som så gjerne ville inn verandadøra hjemme hos mamma en dag i påska - da hadde de forsøkt å jage den vekk i noen timer allerede. Etterpå satt den furtent og slikket seg tørr på tomta til naboen... En skvett vann er jo helt ufarlig, også - bare ekkelt. *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige hunden vår var en skikkelig jævel på å jage katter. Hun jagde dem aldri langt, men utenfor tomtegrensene/til de klatra opp i et tre. Var vel en 4-5 katter i område, og de lærte seg ganske raskt å holde seg borte fra tomten vår. Den ene nabokatten lever ennå (eldgammel jo) og den går fortsatt ikke inn i hagen! Så det funket.. heh :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne skrevet flere avsnitt om hvor lite jeg har tilovers for norsk kattehold, og det frilynte budskap som legges igjen rundt bilen min, og ikke minst rundt husdøra. Naboene på den ene siden av oss ber til høyere makter om at bikkja mi skal lære seg å være bøs og bjeffe på katter (hu bryr seg dessverre ikke om dem) - mens de på andre siden legger møllkuler og tilnærma giftåte ut for at blomsterbed og blomsterkasser ikke skal neddrites av semifordøyd fiskeslog fra Europris.

Problemet er stort. Det tiner kattedritt fram på hvert et hjørne nå, og matta utenfor døra stinker kattepiss. Hva er den mest effektive måten å holde katter unna inngangsområdet? Unna garasje? Jeg nekter å kjøpe noe av typen "get off" for dyre penger - det er f'en meg ikke mi katte som driter og pisser ned området. Skal jeg gå runden og kreve katteskatt hos nabokatteeierene? Funker sitron eller pepper? Hvorfor har ikke Norge båndtvang på katter? Hvorfor er det 2 katter for hvert hus i nabolaget mitt? Og hvorfor driter de ikke i sin egen hage / eget hus?!

Vurderer å legge ned veto mot å plukke opp etter bikkja mi her i nabolaget - eller kanskje spesielt om hu driter i oppkjørselen til naboene med katt. For jeg ser IKKE at de går rundt og plukker opp dritten jeg trødde i i dag da jeg steg ut av bilen.

Båndtvang på katter! :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vært båndtvang i bysområder. Har ikke noe i mot gårdskatter som vandrer rundt på eiers eiendom.

Skal hive meg i håg og SPADE vekk all dritten, hiver den i grøfta og der får den ligge sammens med resten av kattedritten. Så skal jeg prøve nevnte metoder, kanskje to og to i gangen, og prøve meg fram. DRITT - altså! :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse:

Boris leies ut som kattejager! Katter er nam! haletupper enda bedre!

:)

Hahahahha! Lo godt av den der :) Hunden vår er jo oppvokst med katter, men han kan ikke dy seg dersom han får sjansen til å jage en av dem.

Båndtvang på katter hadde vært genialt. Hadde halvvert kattebestanden i Norge med en gang.

Samboer og jeg har selv en UKASTERT HANNKATT men han får ikke lov til å være ute alene uten tilsyn. Vil han være ute, henger vi etter ham helt til vi ikke gidder mer. Da er det katta over skuldra og inn med seg :) Pusen og hunden pleier å være ute sammen. Til glede for den ene, men neppe den andre.

Leit for katten at han ikke får den friheten alle andre katter har, men vi mener dette er det beste for ham.

Han er simpelthen ikke redd for noe. Han er treg og nesten litt apatisk, som min mor sier :) Og dessuten: Vil han beholde balla, får han være innekatt. Hos oss får man ikke i poser og sekk, desverre. En katt er som regel ikke noe som kun angår oss som eiere.

Utebur får han når vi kjøper eget hus med egen hage. Blir vel mer eller mindre 1 år til.

Valgte hannkatt siden hunkatter trekker til seg så mange andre katter :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...