Gå til innhold
Hundesonen.no

aussie og linjer...


LBS

Recommended Posts

Jeg har fått tilbud om å kjøpe en valp...jeg ønsker i all hovedsak valp fra en annen oppdretter, men der er alt så usikkert...

Jeg har blitt rådet i begge retninger når det gjelder å kjøpe denne valpen det nå er snakk om og jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal velge!! Jeg har jo sett på mange oppdrettere og den eneste forskjellen jeg finner er i grunn hva de bruker hundene sine til...menge avler til og med på flere av de gamle brukslinjene og da skulle man tro valget var enkelt, men NEI!

Jeg har bekjente som har god kunnskap om denne rasen (aussie), men sitter med en følelse av at så å si ingen er gode nok, og at de kanskje setter vel store krav.

Nei jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal gjøre! Tidsmessig passer det perfekt å ta denne valpen jeg er blitt tilbudt, men gjør jeg det rette?

Jeg har også nå fått mail av en oppdretter som har et kull fra denne hannen og med en ganske lik tispe og dette kullet er gode og stabile hunder...

Er det noen som kan gi en valpesyk dame noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier magefølelsen din deg?

Hva er usikkert hos den oppdretteren du vil ha valp fra?

Har du tid til å vente, is i magen?

Hvordan krav setter de bekjente av deg? Hva er det med disse kravene som er for store? Det kan jo være noe i det om de kjenner rasen godt?

Og igjen: Hva sier magefølelsen din?

Har du mulighet til å sjekke det helsemessige bakover på linjene på begge sider, så gjør også dette.

Ikke lett å bestemme seg.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer samt jeg sier, hva skal du bruke aussien din på? hva skal den få jobbe med? Velg utifra det. stol på deg selv, ikke hva de andre vil. Det er du som skal ha valpen ikke de. og det er dine ønsker som skal nå frem :ahappy: Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden skal brukes i konkurranse...både LP og AG.

Jeg har sjekket linjene, men er så sabla usikker...

Mine bekjente stiller SYKT høye krav til oppdrettere av aussien og det er kun en håndfull oppdrettere som kommer igjennom nåløyet hos dem. Nå skal det også sies at de har utenlandske aussier og har meget store mål med sine hunder. Noen er allerede Ch. både i norge og sverige...

Nå er ikke mitt mål å bli verdensmester, men jeg vil ha en hund med sprut i som jeg kan gjøre det godt med både i lydighetsringen og innen agilityen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden skal brukes i konkurranse...både LP og AG.

Jeg har sjekket linjene, men er så sabla usikker...

Mine bekjente stiller SYKT høye krav til oppdrettere av aussien og det er kun en håndfull oppdrettere som kommer igjennom nåløyet hos dem. Nå skal det også sies at de har utenlandske aussier og har meget store mål med sine hunder. Noen er allerede Ch. både i norge og sverige...

Nå er ikke mitt mål å bli verdensmester, men jeg vil ha en hund med sprut i som jeg kan gjøre det godt med både i lydighetsringen og innen agilityen.

Jeg tror "dine bekjente" gjør lurt i å være kritisk til hvem de kjøper valp hos, jeg føler det på akkurat samme måte. Det er FÅ oppdrettere i Norge jeg ville gitt 10.000kr til idag for å kjøpe aussievalp fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror "dine bekjente" gjør lurt i å være kritisk til hvem de kjøper valp hos, jeg føler det på akkurat samme måte. Det er FÅ oppdrettere i Norge jeg ville gitt 10.000kr til idag for å kjøpe aussievalp fra.

Men samtidig HAR jo du gjort det for ikke lenge siden.... Vet ikke om mange hundemiljøer som er så utsatt for sladder og baksnakking som aussiemiljøet... Jeg har ikke aussie selv, men har vurdert det som min hund nr 2. Må gjerne sende meg en pm om du lurer på hva jeg mener om forskjellige ting da.... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men samtidig HAR jo du gjort det for ikke lenge siden.... Vet ikke om mange hundemiljøer som er så utsatt for sladder og baksnakking som aussiemiljøet... Jeg har ikke aussie selv, men har vurdert det som min hund nr 2. Må gjerne sende meg en pm om du lurer på hva jeg mener om forskjellige ting da.... :ahappy:

My er vel svensk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror "dine bekjente" gjør lurt i å være kritisk til hvem de kjøper valp hos, jeg føler det på akkurat samme måte. Det er FÅ oppdrettere i Norge jeg ville gitt 10.000kr til idag for å kjøpe aussievalp fra.

Merkelig at du ikke får sendt pm?

Ja jeg er veldig enig i at det er mye "dårlig" og det er faktisk bare de jeg nevnte jeg faktisk kunne tenkt meg å kjøpe fra. Mine bekjente liker også denne oppdretteren, bare ikke kombinasjonen og det er her jeg blir usikker.

Men når det er sagt...man vet jo aldri hvordan valpen utvikler seg som voksen...selvfølgelig har man en viss pekepinn på valg av foreldredyr m.m men det er så vanskelig;-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du fikk PM'en min i det hele tatt, men jeg kan ihvertfall si "så mye" som at tispa i den kombinasjonen du har fått tilbud om valp fra er ganske ung (dvs. kan sykdommer, feks øyesykdommer, dukke opp fremover selv om hun ikke har noe nå) og hun har ikke bestått skudd på en mentaltest. Dvs hun er ikke skuddfast.

Hanhunden er veldig "populær" om dagen og har mange valper etter seg allerede, og han blir brukt i en lignende kombinasjon i sverige i disse dager også.

Summen av de to greierne pluss litt mer gjør at jeg ville vært litt skeptisk til om jeg vil ha en av akkurat de valpene. :)

-og for ordens skyld: My er svensk :D

EDIT: og at jeg ikke ville gitt 10.000kr for en aussievalp i Norge idag har ikke noe med sladder og dårlig miljø å gjøre - det har enkelt å greit med MINE ønsker om min neste hund, og hva jeg vil og ikke vil støtte opp. Dette blogginnlegget sier litt om det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også du skal tenke på at det er du som skal kjøpe valp, og ikke dine bekjente! Lytt til magefølelsen, dra til oppdretter og hils på tispa og valpene, forhør deg litt runt. Det er jo du skal ha hunden, så det kan jo også være lurt å 'lytte til seg selv' så ikke du ender opp med en hund som passer dine bekjente og ikke deg. Lykke til, Aussien er en flott rase uansett :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste råd er å være nøye, lytte til andre sine råd, men til slutt og sist må du lage en egen vurdering, og ta valget utifra det du kommer frem til.

Jeg er enig i det Anniken&Rotta skriver ovenfor. Ellers kan det nok hende du kan få flere svar på aussieforumet. Rasen er fantastisk, men det lønner seg å være nøye ved valpekjøp. Linjene kan være ganske ulike, og ofte hjelper det å treffe flere individer fra de samme linjene, høre på flere eiere sine opplevelser av hundene i hverdagen og konkurranse. Det er selvfølgelig en fordel om foreldredyrene har resultater å vise til innenfor den grenen du ønsker å trene hunden i.

Lykke til med valpekjøpet! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste råd er å være nøye, lytte til andre sine råd, men til slutt og sist må du lage en egen vurdering, og ta valget utifra det du kommer frem til.

Jeg er enig i det Anniken&Rotta skriver ovenfor. Ellers kan det nok hende du kan få flere svar på aussieforumet. Rasen er fantastisk, men det lønner seg å være nøye ved valpekjøp. Linjene kan være ganske ulike, og ofte hjelper det å treffe flere individer fra de samme linjene, høre på flere eiere sine opplevelser av hundene i hverdagen og konkurranse. Det er selvfølgelig en fordel om foreldredyrene har resultater å vise til innenfor den grenen du ønsker å trene hunden i.

Lykke til med valpekjøpet! :ahappy:

Jeg vil påstå å si at jeg har vært svært nøye og plukket mange oppdrettere vekk, og noen har jeg beholdt. Når det gjelder kombinasjonen her og den forrige jeg kjenner til har jeg nå tatt min beslutning ut i fra at det siste kullet er svært stabile og lovende hunder. Jeg har jo nå fått info om et kull med samme far og med ganske lik gemyttmessig mor, og dette kullet er svært stabilt og virker lovende.

Jeg tar valpen!

Jeg føler jeg kan stole nok på min egen magefølelse her og har gjort MYE background check det siste døgnet...til og med fått svar i påsken og selv om tispen ikke er skuddfast tror jeg dette kan løses på mange måter om jeg skulle ende opp med en valp som er skeptisk med tanke på lyder m.m

Jeg bor tross alt ved en skytebane så funker det ikke med den valpen jeg velger, ja så gjør det ikke det, men jeg tror miljø har MYE med saken og gjøre for utfallet her, og jeg vet at dette md skuddfasthet kan gå i arv, men med en valp så vet man ikke uansett...

Jeg håper da endelig jeg har tatt riktig beslutning og kommer til og satse med valpen...aussien er en potet og jeg håper jeg får den intensiteten jeg savner i flatten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også du skal tenke på at det er du som skal kjøpe valp, og ikke dine bekjente! Lytt til magefølelsen, dra til oppdretter og hils på tispa og valpene, forhør deg litt runt. Det er jo du skal ha hunden, så det kan jo også være lurt å 'lytte til seg selv' så ikke du ender opp med en hund som passer dine bekjente og ikke deg. Lykke til, Aussien er en flott rase uansett :ahappy:

Dette har jeg nå gjort! Jeg har gått inn i meg selv og egentlig funnet ut at mine bekjente har MYE høyere mål og ambisjoner enn det jeg har! Jeg skal ikke bli verdensmester og ikke har jeg ambisjoner om å komme på landslaget, men jeg vil ha en hund jeg kan lykkes med og gjøre det godt med.

derfor kommer jeg ikke til å kjøpe fra mitt opprinnelige oppdrett, men kommer nok til å gå for denne valpen.

PS!

TAKK alle sammen for svar og tips! Jeg har faktisk blitt MYE klokere;-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det blir nok ikke en flekete guttevalp...kanskje en flekkete tispe, eller en sort ;)

Skal legge ut noen bilder etterhvert.

Valpen er knapt to uker enda så det blir noen uker før den kommer i hus, men skal oppdatere bloggen min med både bilder og tekst angående valpen om litt :)

Kjenner at jeg senker skuldrene litt nå som jeg har fattet en beslutning og selv om jeg var skeptisk til å begynne med, har jeg nå fått det bekreftet fra flere hold at dette kan bli bra, så nå gleder jeg meg :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...