Gå til innhold
Hundesonen.no

Folkeskikk blant "hundefolk".


klaraolivia

Recommended Posts

Rovdrift.. Som i å stadig ha kull på de fire tispene man har, f.eks? Rovdrift er ikke forbeholdt raseoppdrettere..

Nei det finnes overallt ;-) Og det er nemlig det som er poenget mitt. Garantier får man ikke på noe, hverken renrasede eller blanding. Selvfølgelig er det slik at dårlige gener følger, men gjelder enten der er sånn eller sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Man har ikke garantier for noe, men man kan gjøre oddsen litt bedre ved å sjekke nøye på forhånd hva man kjøper valp etter. Det hjelper jo ikke en spøtt om foreldrene er HD-fri om søsknene til foreldrene, besteforeldrene eller søsknene til besteforeldrene ikke er det - og skal man finne ut det på en ettermiddag så er man god. Det er jo et av issuene folk her har prøvd å få fram, i tillegg til poengene rundt bevisst blandingsavl på designerhunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det finnes overallt ;-) Og det er nemlig det som er poenget mitt. Garantier får man ikke på noe, hverken renrasede eller blanding. Selvfølgelig er det slik at dårlige gener følger, men gjelder enten der er sånn eller sånn.

Og da spør jeg deg, så høflig jeg kan, hvordan vet du at du har kjøpt din valp hos en "oppdretter" som avler etisk riktig, og tar hensyn til helse på både avlsdyr og de valpene han produserer?

For på min raserene hund så kan jeg gå inn på dogweb og sjekke helsestatus ikke bare på foreldredyrene, men deres foreldre, søsken, tidligere avkom, søskens avkom, foreldrenes søsken og deres avkom, besteforeldrenes søsken og deres avkom osv osv osv.. Hvordan sjekket du helsa på din valps linjer? Og hvordan vet du at oppdretteren av din valp ikke er blant de som har kull på alle sine tisper på alle løpetider?

Registering og stambokføring av hunder har sin misjon, selv om det virker jålete og unødvendig. Nei, det dekker ikke alt, men det dekker langt mer enn en uregistrert papirløs valp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da spør jeg deg, så høflig jeg kan, hvordan vet du at du har kjøpt din valp hos en "oppdretter" som avler etisk riktig, og tar hensyn til helse på både avlsdyr og de valpene han produserer?

For på min raserene hund så kan jeg gå inn på dogweb og sjekke helsestatus ikke bare på foreldredyrene, men deres foreldre, søsken, tidligere avkom, søskens avkom, foreldrenes søsken og deres avkom, besteforeldrenes søsken og deres avkom osv osv osv.. Hvordan sjekket du helsa på din valps linjer? Og hvordan vet du at oppdretteren av din valp ikke er blant de som har kull på alle sine tisper på alle løpetider?

Registering og stambokføring av hunder har sin misjon, selv om det virker jålete og unødvendig. Nei, det dekker ikke alt, men det dekker langt mer enn en uregistrert papirløs valp..

Takk for engasjement ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare gjenta meg selv til det kjedsommelige og fortelle at den er faringen vi har hatt helsemessig med "rene" raser er bedrøvelig... Vi hadde flatcoated retriver for noe år siden som bare ble 8 år gammel. Min søster hadde også en flat som var mye syk, utrolig mye øreproblemer og hofteplager... men for all det, de er helt renrasede.

Jeg er på min 3. flat - friske hunder alle sammen - "mine 3 vinner over dine 2", jeg har hatt en blandingshund - hun var mye syk (arvelige sykdommer) og ble bare 6 år gammel før hun måtte avlives.. sånn argumentasjon er ikke argumentasjon. Du sier du har gjentatt til det kjedsommelige men jeg forsøker å la være å hakke på argumentasjon som jeg synes er direkte tåpelig - og den blir ikke mindre tåpelig av å bli gjentatt. Vi kan alle finne frem enkelt-episoder som støtter det ene eller det andre. Det er ingen garantier enten man velger det ene eller det andre - men oddsene og sannsynligheter er nå bedre hvis man velger renraset hund fra seriøs oppdretter.

Du har kjøpt designhund og står for det. Det er vel og bra for deg. Trist generelt at designhund-industrien får enda mer vind i seilene, men det blir vel utviklingen det da. Kall en blandinsghund for et fancy navn, snakk om de gode egenskapene som det blir på avkommet (som om det er slik at man kan "velge" hvilke egenskaper og blanding av egenskaper blandingshunder får av sine foreldre) og selg dem i dyre dommer. Alle seriøse oppdrettere av godkjente hunderaser får bare gremmes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på min 3. flat - friske hunder alle sammen - "mine 3 vinner over dine 2", jeg har hatt en blandingshund - hun var mye syk (arvelige sykdommer) og ble bare 6 år gammel før hun måtte avlives.. sånn argumentasjon er ikke argumentasjon. Du sier du har gjentatt til det kjedsommelige men jeg forsøker å la være å hakke på argumentasjon som jeg synes er direkte tåpelig - og den blir ikke mindre tåpelig av å bli gjentatt. Vi kan alle finne frem enkelt-episoder som støtter det ene eller det andre. Det er ingen garantier enten man velger det ene eller det andre - men oddsene og sannsynligheter er nå bedre hvis man velger renraset hund fra seriøs oppdretter.

Du har kjøpt designhund og står for det. Det er vel og bra for deg. Trist generelt at designhund-industrien får enda mer vind i seilene, men det blir vel utviklingen det da. Kall en blandinsghund for et fancy navn, snakk om de gode egenskapene som det blir på avkommet (som om det er slik at man kan "velge" hvilke egenskaper og blanding av egenskaper blandingshunder får av sine foreldre) og selg dem i dyre dommer. Alle seriøse oppdrettere av godkjente hunderaser får bare gremmes.

Skal jeg være helt ærlig så synes jeg at vi skal avslutte her. Hunden er i hus og vi har handlet ut i fra det vi føler er riktig. Skulle det vise seg å bli helt galt så er det ille, men lite vi kan gjøre med det.

men tilbake til mitt poeng i starten...

jeg synes det er på sin plass med en smule høflighet på forumet her, det er greit å si hva man mener, men om det ikke blir tatt til etteretning så får man leve godt med det allikevel ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men tilbake til mitt poeng i starten...

jeg synes det er på sin plass med en smule høflighet på forumet her, det er greit å si hva man mener, men om det ikke blir tatt til etteretning så får man leve godt med det allikevel ;-)

Så fint for deg at du syns det da, hyggelig at du lagde en hel tråd om dine synspunkter på hvordan folk oppfører seg. Kos deg på det andre forumet du sa du skulle til, som var bedre og hyggeligere enn dette (mittdyr.no?), etter at du hadde lagt ut bildene av valpen din (som forresten er noen timer siden nå). :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint for deg at du syns det da, hyggelig at du lagde en hel tråd om dine synspunkter på hvordan folk oppfører seg. Kos deg på det andre forumet du sa du skulle til, som var bedre og hyggeligere enn dette (mittdyr.no?), etter at du hadde lagt ut bildene av valpen din (som forresten er noen timer siden nå). :D

Jeg tror ikke det bare er hunde som behøver mentaltrening ... Hva tenker du om det?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som jeg kjenner irriterer meg litt er at man bruker diskusjon om ét spesifikt tema til å liksom skulle si noe om tonen på hele forumet. Ikke bare det, men man begynner å generalisere alle brukerne av forumet også, selv om det bare er en brøkdel som faktisk var involvert i diskusjonen.

Er hundefolk ditt, er doggis datt? Vet du hva? Vi er da så mangt! Vi er en mangfoldig gruppe med én felles interesse, og kanskje ikke så himla mange andre likhetstrekk utenom det.

Jepp, det er tydelig at det er mange som mener noe om xoodle oppdrett, jeg er blant de. Men det betyr da ikke at hele forumet er ufordragelig og alle brukerne er hurpete selv om én diskusjon utviklet seg? Det betyr bare at folk engasjerer seg om nettopp det temaet, ikke nødvendigvis så innmari mye mer.

De aller aller fleste av trådene her inne starter fredlige og de ender fredlige. Det samme gjelder for velkomsten de aller fleste brukere får.

Seriøst, ikke bruk ét tema for å ta tempen på hele forumet liksom. Det er både dumt og frekt. Ikke minst blir resultatet rett og slett ikke riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt fortsette jeg, hvis det er ett behov for det.. Men føler vel at det hel er nokså utdebattert.

Slik jeg ser det så er det nettopp det at du har unngått å svare på så mange konkrete og relative spørsmål som har gjort at denne diskusjonen har blitt utdebattert, om man kan kalle det det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det så er det nettopp det at du har unngått å svare på så mange konkrete og relative spørsmål som har gjort at denne diskusjonen har blitt utdebattert, om man kan kalle det det..

Det har blitt mange spørsmål å svare på, mulig jeg oversett noen.. Spør på nytt om det er noe jeg burde ha gitt svar på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for engasjement ;-)

2ne spurte deg noen konkrete spørsmål. Hvis du kunne svare høflig på disse, ville du ta et skritt selv i den retningen du sier du ønsker dette forumet. Slik er det man endrer ting. Man går foran med et godt eksmpel i steden for å sutre over hvordan andre oppfører seg.

Jeg tror ikke det bare er hunde som behøver mentaltrening ... Hva tenker du om det?..

Igjen. Hva slags svar er det. Ikke særlig imøtekommende, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt mange spørsmål å svare på, mulig jeg oversett noen.. Spør på nytt om det er noe jeg burde ha gitt svar på..

Kan forstå at det er lett å overse noen spørsmål i slike diskusjoner, men nå siktet jeg til de to innleggene som jeg quotet svaret ditt til, og som du tydelig valgte å la vær å svare på. Altså siste innlegget til 2ne og TonjeM.

Det er selvsagt opp til deg å velge hvilke spørsmål du vil svare på eller ikke, men er du ikke interessert i å svare på de spørsmålene som kommer til deg så er det heller kanskje ikke noe sjakktrekk å starte 3-4 nesten like tråder, med tema som du vet engasjerer en del mennesker her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordi dere har hatt to flatter som var syke for noen år siden, så er alle renrasede hunder syke, mens blandinger av de samme renrasede hundene, de er friske? :D

Man kan mistolke allt om man ønsker det. Mitt poeng er at man ikke kan garantere noe for noen. ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og allergien? Er det plutselig blitt greit det da?

Godt at dette er debattkjelleren så man slipper å sitte på hendene sine.

Når alt det er sagt - spist er spist og kjøpt er kjøpt. Jeg ønsker dere inderlig lykke til med lille Pepper. Jeg håper dere blir glade i henne og tar godt vare på henne, at dere ikke får noen issues med allergi - og kanskje helst - at du om en 10-12 års tid kan fortsatt mene at det som ble sagt på forumet her var jo bare tøys og tull. For hunden din sin skyld.

Allergien som tema ble plutselig borte når vi fikk undersøkt litt. Slik vi har forstått det finnes det ikke garantie for sånt, og siden vi bare har milde plage har vi valgt å overse dette som et viktig punkt. Jeg har hatt god nytte av den kunnskapen dere innehar, vi lot blant annet være å kjøpe hund på et visst sted på grunn av mange uttalelser på forumet her.

Jeg er ingen kranglebøtte, men synes det har blitt mange angrep som er litt unødvendige her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare snakke for meg selv, men det er ikke blandingshund som gjør at jeg reagerer. Ikke selve blandingen heller. Det jeg reagerer på er ukritisk kjøp av valp. Hadde det vært snakk om en renraset hund så hadde jeg vært like oppgitt. Jeg synes man burde ta seg tid til å vurdere raser nøye opp mot sitt formål, sjekke litt rundt oppdrettere, linjer, resultater, status på ting som f.eks PRA, HD, og ta seg tid til å vente til det dukker opp noe som matcher kriteriene. Grunn: Uansett om man skal bruke hunden til noe spesielt eller ikke så er det en hund man skal leve sammen med, trene og ha i hus i 10-15 år og da vil man gjerne et trygt kjøp. Garantier for helse har man aldri, men vi har noen utgangspunkt med bedre odds enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så stenger vi denne tråden, og god langfredag til dere alle. Som noen har påpekt er det uklart hva som egentlig skal diskuteres, og det er vanskelig på det grunnlaget som gis i førsteposten.

Jeg mener det er ganske bra takhøyde her, men det betyr ikke at alle debatter får leve lenge eller at alle slags toner i innlegg blir stående. Vi har regler som gjerne kan følges når det gjelder hvordan man diskuterer, uansett om dette er Debattkjelleren.

Er det noen motsigelser mot stengingen er dere velkommen til å sende en PM til en moderator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...