Gå til innhold
Hundesonen.no

Folkeskikk blant "hundefolk".


klaraolivia

Recommended Posts

Jeg må si at jeg er nokså sjokkert over hvordan man oppfører seg og svarer folk på dette forumet. Jeg skrev mitt første innlegg her for litt over en uke siden, og har virkelig blitt skjelt ut etter noter fordi vi har ønsker oss en Goldendoodle, som er en blanding av labrador og puddel. Hadde jeg vært en sart person, hadde dette gått inn på meg, hvilket det ikke gjør da jeg ser at dette blir for dumt.

Det er mulig at de værste av mine kritikere har lydige hunder og veltilpassede dyr, men ut i fra tone og oppførsel mot fullstendig fremmede mennesker, mener jeg å tro at enkelte kunne trengt en omgang med dressur selv!

I går var vi og hentet vår lille hund, og er godt fornøyd med det valget, hvilket satte fyre i endel hoder! Hvordan våger dere å skjelle ut et menneske på et forum som er for hunder. Det står ikke noe sted, så vidt jeg kan se at man ikke kan like blandingshunder.

Jeg er ett oppegående menneske med noen år på baken, derfor kan jeg godt håndtere denne dritten, men tenk dere om neste gang dere går til angrep, ikke alle som takler sånne ting.

Jeg skal legge ut bilder av Pepper om en liten stund, og deretter forlater jeg forumet til fordel for forum med litt takhøyde og toleranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Jeg håper ikke det, men jeg kan godt forstå at du velger å gjøre det etter slik pepring. Men det er mange her som liker blandingsvalper/hunder ikke betvil det. :whistle: Men tror mange reagerte at det gikk ganske fort fra du søkte til du fikk hund, men det er for dumt igjen det å, fordi matcher det så matcher det! ;) Jeg startet søk mars mnd og hadde hund april mnd for to år tilbake, var ikke ment slik da men. Men det var nå slik det ble ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange føler at du har gått litt fort frem. Du uttaler at dere har fått dere en goldendoodle som du skriver er en blanding av labrador og puddel. Det er det ikke. En goldendoodle er blanding av golden retriever og puddel. Ikke helt det samme.

Jeg ønsker dere lykke til med den lille. Håper den har fått en god start i livet hos valpemammaen og at dere får en frisk og pen hund:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du uttaler at dere har fått dere en goldendoodle som du skriver er en blanding av labrador og puddel. Det er det ikke. En goldendoodle er blanding av golden retriever og puddel. Ikke helt det samme.

Jeg tror hun bare har en liten skrivefeil der, hun har flere andre steder skrevet om labradoodle og goldendoodle som to forskjellige "raser". Så det er nok bare en uskyldig skrivefeil.

Jeg må bare si at jeg håper du velger å bli her. Du er ikke den første og helt sikkert ikke den siste som får så mye pepper her inne. Det er noen som er litt vel direkte i måten sin å skrive på, og som kanskje har i overkant mye meninger til tider. Men samtidig så er det mange her inne med veldig mye kunnskap om hund, og jeg har ihvertfall lært mye her inne. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange føler at du har gått litt fort frem. Du uttaler at dere har fått dere en goldendoodle som du skriver er en blanding av labrador og puddel. Det er det ikke. En goldendoodle er blanding av golden retriever og puddel. Ikke helt det samme.

Jeg ønsker dere lykke til med den lille. Håper den har fått en god start i livet hos valpemammaen og at dere får en frisk og pen hund:)

Og da spør jeg hvordan i huleste heiteste kan dere mene noe om hvor fort jeg har gått frem. Dette er ikke noe som har kommet over natten, men en tanke som har modnet iallefall over 2-3 år.. Og så kon hunden vi ønsket oss. VI er en familie på 3 som klarer oss rimelig greit i samfunnet, og jeg ber meg frabedt hva dere mener om vår beslutning på å anskaffe oss en goldendoodle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skriver på et offentlig forum så må man regne med å få svar som man ikke liker også, Mange her inne er i overkant interessert i hund og avl, og har sterke meninger om blandingshundavl, helse mm. Det er ikke mangel på folkeskikk å være uenig i sak :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VI er en familie på 3 som klarer oss rimelig greit i samfunnet, og jeg ber meg frabedt hva dere mener om vår beslutning på å anskaffe oss en goldendoodle.

Hvis man ikke vil ha andres mening om handlingene sine, bør man kanskje ikke legge dem ut på nettet heller. På et diskusjonsforum blir det gjerne diskusjoner. Du har tidvis fått i overkant mye pepper (!), men du har også fått saklige og gode argumenter mot å ta et slikt valg som du har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hun bare har en liten skrivefeil der, hun har flere andre steder skrevet om labradoodle og goldendoodle som to forskjellige "raser". Så det er nok bare en uskyldig skrivefeil.

Jeg må bare si at jeg håper du velger å bli her. Du er ikke den første og helt sikkert ikke den siste som får så mye pepper her inne. Det er noen som er litt vel direkte i måten sin å skrive på, og som kanskje har i overkant mye meninger til tider. Men samtidig så er det mange her inne med veldig mye kunnskap om hund, og jeg har ihvertfall lært mye her inne. :whistle:

Og så er det noe med hvordan man velger å tolke innleggene, eller kanskje enda viktigere det å faktisk lese og prøve å forstå det folk prøver å formidle ;)

Skriver man det ene saklige innlegget etter det andre, så er det faktisk veldig frustrerende(!) når personen man prøver å opplyse ikke leser innleggene ordentlig, og diskuterer videre deretter. Da kommer det gjerne til et punkt hvor man begynner å formulere seg på en (krassere) måte man ellers ikke ville gjort.

Hvordan våger dere å skjelle ut et menneske på et forum som er for hunder. Det står ikke noe sted, så vidt jeg kan se at man ikke kan like blandingshunder.

My point exactly.

Lykke til med valpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skriver på et offentlig forum så må man regne med å få svar som man ikke liker også, Mange her inne er i overkant interessert i hund og avl, og har sterke meninger om blandingshundavl, helse mm. Det er ikke mangel på folkeskikk å være uenig i sak :whistle:

Nei, uenige kan man jo godt være, det er måten man "snakker" til hverandre på som kan være ganske problematisk noen ganger. Litt respekt for mennesker man omtrent ikke kjenner, eller vet noe om, hadde kanskje vært på sin plass av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skriver på et offentlig forum så må man regne med å få svar som man ikke liker også, Mange her inne er i overkant interessert i hund og avl, og har sterke meninger om blandingshundavl, helse mm. Det er ikke mangel på folkeskikk å være uenig i sak :whistle:

Å være uenig i en sak er greit, men maken til spetakkel skal man lete lenge etter. Ikke noe hyggelig når man ikke bare kan akseptere andres valg. Nå har jeg ikke sett alle meldingene som moderator har slettet, men det er kanskje like greit. Jeg synes det er synd, for jeg tror det er mye kompetanse her på forumet som jeg gjerne skulle benyttet meg av, men slik tonen er her så vil jeg forsøke å finne et annet forum med en hyggelig tone fra de aller fleste brukerne. Men det skal også sies at jeg har fått masse positive tilbakemeldinger fra mange hyggelige mennesker.

La meg ogs[ f[ tilf;ye at jeg har en del synspunkter på hvordan hundeelskere avler opp enkelte raser. ikke å stikke under en stol at noen raser har fått hard medfart.. Søk på Finn.no på enkelte raser og du vil finne opp til 90 på enkelte raser.. Det MÅ jo bli klikk ett eller annet sted der også.. Selv om der er ekte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man mener det er mangel på folkeskikk, brudd på forumsreglene også videre er det fullt lovlig å trykke på "report"-knappen, så blir innlegget rapportert og sett på av moderatorene.

Forøvrig har jeg fulgt litt med på "doodle"-trådene, og jeg ser ikke helt at det har vært så ille. Når man lager tre tråder om ulike doodles og åpenhjertig sier at man vil skaffe seg en hund som er et resultat av planlagt, men allikevel useriøs og tilfeldig, blandingsavl - ja, da må man rett og slett regne med å få en del svar tilbake, som kanskje ikke alle er like hyggelige. På dette forumet er majoriteten opptatt av å sikre hunders helse, god avl, forutsigbarhet og god kvalitet i rasene også videre. Når budskapet ikke ser ut til å bli forstått, er det ikke rart om tonen kanskje blir litt krassere etterhvert.

Dette ser vi jo også i startinnlegget ditt i denne tråden - for n-te gang, det er vel bortimot ingen som har noe mot blandingshunder i seg selv, men derimot er vi veldig mange som er kritiske til å støtte planlagt og useriøs blandingsavl, og vi er også mange som mener at hvis du skal skaffe deg en allergivennlig hund, er det en stor fordel å kjøpe en renraset hund hvor det er mer forutsigbarhet når det gjelder pels og helse - i tillegg til at det kanskje ikke er så smart å velge en blanding med en av de rasene som generelt sett har minst allergivennlig pels (golden)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er det noe med hvordan man velger å tolke innleggene, eller kanskje enda viktigere det å faktisk lese og prøve å forstå det folk prøver å formidle :whistle:

Skriver man det ene saklige innlegget etter det andre, så er det faktisk veldig frustrerende(!) når personen man prøver å opplyse ikke leser innleggene ordentlig, og diskuterer videre deretter. Da kommer det gjerne til et punkt hvor man begynner å formulere seg på en (krassere) måte man ellers ikke ville gjort.

Hvis du ser på det jeg tror er den første tråden ts startet her inne,(om goldendoodle/labradordoodle oppdrett)så synes ihvertfall jeg at folk går ganske så hardt ut fra første innlegg. Hardere enn nødvendig. Det går ann å svare på en ordentlig måte selv om man ikke er enig i det som er skrevet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man mener det er mangel på folkeskikk, brudd på forumsreglene også videre er det fullt lovlig å trykke på "report"-knappen, så blir innlegget rapportert og sett på av moderatorene.

Forøvrig har jeg fulgt litt med på "doodle"-trådene, og jeg ser ikke helt at det har vært så ille. Når man lager tre tråder om ulike doodles og åpenhjertig sier at man vil skaffe seg en hund som er et resultat av planlagt, men allikevel useriøs og tilfeldig, blandingsavl - ja, da må man rett og slett regne med å få en del svar tilbake, som kanskje ikke alle er like hyggelige. På dette forumet er majoriteten opptatt av å sikre hunders helse, god avl, forutsigbarhet og god kvalitet i rasene også videre. Når budskapet ikke ser ut til å bli forstått, er det ikke rart om tonen kanskje blir litt krassere etterhvert.

Dette ser vi jo også i startinnlegget ditt i denne tråden - for n-te gang, det er vel bortimot ingen som har noe mot blandingshunder i seg selv, men derimot er vi veldig mange som er kritiske til å støtte planlagt og useriøs blandingsavl, og vi er også mange som mener at hvis du skal skaffe deg en allergivennlig hund, er det en stor fordel å kjøpe en renraset hund hvor det er mer forutsigbarhet når det gjelder pels og helse - i tillegg til at det kanskje ikke er så smart å velge en blanding med en av de rasene som generelt sett har minst allergivennlig pels (golden)...

Signeres, jeg kunne ikke sagt det bedre selv.

Jeg synes ikke det er så rart at folk fyrer seg litt opp, i denne saken. Tipper de fleste på forumet blir litt irritert over useriøs blandingsavl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da ønsker jeg deg lykke til igjen jeg, ikke med valpen denne gangen, men med å finne et diskusjonsforum som er bedre enn dette. For de hyggelige forumene er stort sett fullt av fjortiser som svarer "åhhh, så nydelig" eller "åhhhh så fint" på absolutt alt du sier - det er derfor de er så hyggelige, og andre forum med så å si samme kompetanse er slettes ikke noe hyggeligere enn vi er her. Hundehold og alt det innebærer betyr mye for engasjerte folk, da blir det gjerne diskusjon over kontroversielle temaer som f.eks planlagt blandingsavl er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste bare vil ditt beste, og da er det lett at tonen blir litt krass når man prøver å få inn et budskap. Det er for ditt beste at folk ønsker at du skal bruke god tid når du skaffer deg hund, at du får den allergivennlige hunden du ønsker deg, at du får deg en sunn hund osv.

Jeg kan helt sikkert si at kritiske hundemennesker på dette forumet har fått mange til å tenke seg om en gang eller to, og godt mulig gitt dem et bedre hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan helt sikkert si at kritiske hundemennesker på dette forumet har fått mange til å tenke seg om en gang eller to, og godt mulig gitt dem et bedre hundehold.

Helt sikkert! Det er bare å se i burtråden f eks. Jeg personlig synes dette er et veldig lærerikt sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da ønsker jeg deg lykke til igjen jeg, ikke med valpen denne gangen, men med å finne et diskusjonsforum som er bedre enn dette. For de hyggelige forumene er stort sett fullt av fjortiser som svarer "åhhh, så nydelig" eller "åhhhh så fint" på absolutt alt du sier - det er derfor de er så hyggelige, og andre forum med så å si samme kompetanse er slettes ikke noe hyggeligere enn vi er her. Hundehold og alt det innebærer betyr mye for engasjerte folk, da blir det gjerne diskusjon over kontroversielle temaer som f.eks planlagt blandingsavl er..

Signerer dette.

Man kan ikke få i pose og sekk dessverre; på de aller fleste forum forsvinner kompetansen i takt med at "hyggelighetsgraden" øker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste bare vil ditt beste, og da er det lett at tonen blir litt krass når man prøver å få inn et budskap. Det er for ditt beste at folk ønsker at du skal bruke god tid når du skaffer deg hund, at du får den allergivennlige hunden du ønsker deg, at du får deg en sunn hund osv.

Jeg kan helt sikkert si at kritiske hundemennesker på dette forumet har fått mange til å tenke seg om en gang eller to, og godt mulig gitt dem et bedre hundehold.

Vel, såpass mye kreditt skal dere få. Det var nok på grunn av endel innlegg her at vi ikke kjøpte fra den svært omdiskuterte kennelen :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da ønsker jeg deg lykke til igjen jeg, ikke med valpen denne gangen, men med å finne et diskusjonsforum som er bedre enn dette. For de hyggelige forumene er stort sett fullt av fjortiser som svarer "åhhh, så nydelig" eller "åhhhh så fint" på absolutt alt du sier - det er derfor de er så hyggelige, og andre forum med så å si samme kompetanse er slettes ikke noe hyggeligere enn vi er her. Hundehold og alt det innebærer betyr mye for engasjerte folk, da blir det gjerne diskusjon over kontroversielle temaer som f.eks planlagt blandingsavl er..

Føler meg litt truffet :whistle: Jeg er en sånn som pleier å svare "Å, så herlig valp" eller "Nydelig hund" på bildeforumet, valpeforumet eller min hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg litt truffet :whistle: Jeg er en sånn som pleier å svare "Å, så herlig valp" eller "Nydelig hund" på bildeforumet, valpeforumet eller min hund.

Og der er det selvfølgelig helt greit. Det er når man diskuterer sak man bør komme med noe mer konstruktivt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne synes jeg det er fint når folk er direkte og saklige og utvetydige uten for mye dill og dall og gå rundt grøten. Det er mange som er hårsåre når folk ikke er enige med dem, og slike synes jeg absolutt kan gå til annet forum. Eller de kan si eksplisitt på forhånd at de vil kun ha svar fra de som er enige. Da er de ihvertfall ærlige og redelige om hva de ønsker av respons.

Jeg synes du overhodet ikke har fått noe som helst hard medfart her - det kunne vært langt verre. Men for all del: Canis er den veien ====>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråkigt att du tänker lämna forumet. Jag var imponerad över att du höll ut så länge och hoppades att du tänkte stanna kvar. Personligen tycker jag att den behandling du har fått i trådarna om "doodles" har varit skamlig. Det finns en skillnad mellan att sakligt säga sin åsikt och att vara elak. Jag håller verkligen inte med om att kunskapsgraden har speciellt mycket med hårdheten att göra på ett forum. De flesta brukar nämligen bli mer ödmjuka och mindre enkelspåriga av mer erfarenhet. Det finns flera svenska forum med hög kunskapsnivå men med en helt annan attityd än vad det är här inne. Jag vet inte om man får länka till dem här, men du hittar dem säkert om du letar, så kanske vi ses där :whistle:

Själv tycker jag som sagt att folk ofta gör dumma val av ras eller uppfödare. Om det handlar om en vän eller elev kan jag säga det till dem, men om de gör ett val som jag inte håller med om, så försöker jag ändå stötta och göra mitt bästa för att det ska bli så bra som möjligt. Det skulle inte falla mig in att skrika åt folk på ett forum om de inte uttryckligen har bett om min åsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg litt truffet :whistle: Jeg er en sånn som pleier å svare "Å, så herlig valp" eller "Nydelig hund" på bildeforumet, valpeforumet eller min hund.

Det var ikke meningen å treffe noen, vi kommenterer alle sånn innimellom. Men det er ikke BARE sånne kommentarer her, fra alle, ikke sant? Det hender jo at vi har diskusjoner som omhandler litt mer enn hvem som har den søteste hunden her ;)

Tråkigt att du tänker lämna forumet. Jag var imponerad över att du höll ut så länge och hoppades att du tänkte stanna kvar. Personligen tycker jag att den behandling du har fått i trådarna om "doodles" har varit skamlig. Det finns en skillnad mellan att sakligt säga sin åsikt och att vara elak. Jag håller verkligen inte med om att kunskapsgraden har speciellt mycket med hårdheten att göra på ett forum. De flesta brukar nämligen bli mer ödmjuka och mindre enkelspåriga av mer erfarenhet. Det finns flera svenska forum med hög kunskapsnivå men med en helt annan attityd än vad det är här inne. Jag vet inte om man får länka till dem här, men du hittar dem säkert om du letar, så kanske vi ses där ;)

Själv tycker jag som sagt att folk ofta gör dumma val av ras eller uppfödare. Om det handlar om en vän eller elev kan jag säga det till dem, men om de gör ett val som jag inte håller med om, så försöker jag ändå stötta och göra mitt bästa för att det ska bli så bra som möjligt. Det skulle inte falla mig in att skrika åt folk på ett forum om de inte uttryckligen har bett om min åsikt.

Det er ikke særlig høflig å indirkete kalle folk for kunnskapsløse og enspora heller, selv om du pakker det inn i en "helligere enn deg"-greie..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...