Gå til innhold
Hundesonen.no

Folkeskikk blant "hundefolk".


klaraolivia

Recommended Posts

Jeg synes ikke det er så merkelig at du har fått litt pes i disse doodletrådene dine. Det er noe med som man roper i skogen etc... Du har på en måte glatt oversett de fornuftige kommentarene som er lagt inn og turet fram med en aldri så liten arroganse som virker provoserende på mange.

Det er neppe noen som har noe i mot blandingshunder, men vi er nok mange som har mye i mot valpeprodusenter som bevisst går inn for å lage "designhunder" med fancy navn bare for å tjene penger på det, og da selger dem til vanvittige priser som egentlig ikke henger på greip (nå synes jeg ingen hunder - renraset eller blandings - er verdt så mye som mange av dem selges for, men det er vel en annen sak). Vi er nok også mange som er veldig i mot folk som avler på renrasede hunder bare for å tjene penger og mette et marked - de går under samme betegnelse som de som avler blandingser: useriøse oppdrettere.

Det som er synd er at alle disse valpeprodusentene på sitt useriøse vis metter markedet slik at de som faktisk ER seriøse kanskje ikke tør å avle på sine gode hunder fordi man ikke får solgt dem. DET synes jeg er trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Nå synes jeg flere av dere tenker helt feil. JA blandingsavl er noe dritt og ikke minst bevisst avl.

Men labradoodle, goldendoodle er det jo faktisk en hensikt med! 

Dette er normalt sett 2 raser som blir brukt som service, blinde og førerhunder. Men pga allergi kan ofte mange ikke ha hund. Men ved å blande med puddel har man jo kunne sette hunder hos allergikere å. Jeg mener det er feil og tragisk av dere å være så sneversynte på disse blandingene, fordi deres hunder ble faktisk til ved hjelp av blandingsavl! 

Dere har også vært utrolig krass på veldig lite informasjon ihnt til vanlig.. nærmest så dere ligner på canis jo.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er normalt sett 2 raser som blir brukt som service, blinde og førerhunder. Men pga allergi kan ofte mange ikke ha hund. Men ved å blande med puddel har man jo kunne sette hunder hos allergikere å. Jeg mener det er feil og tragisk av dere å være så sneversynte på disse blandingene, fordi deres hunder ble faktisk til ved hjelp av blandingsavl! 

Problemet er vel at dette med pels har vært svært uforutsigbart, og man har ikke kunnet gi noen garanti på at hundene har fått riktig allergivennlig pels. Når man da vet at det kanskje bare er enkelte valper i et kull som egner seg til blindehundtjeneste i vanlige kull - og man i tillegg skal selektere på pels (da pelstypen innen ett og samme kull vil variere), så får man litt for mange variabler til at det vil lønne seg å kjøre disse blandingene videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har på en måte glatt oversett de fornuftige kommentarene som er lagt inn og turet fram med en aldri så liten arroganse som virker provoserende på mange.

Det som er synd er at alle disse valpeprodusentene på sitt useriøse vis metter markedet slik at de som faktisk ER seriøse kanskje ikke tør å avle på sine gode hunder fordi man ikke får solgt dem. DET synes jeg er trist.

Jeg syntes etterhvert at disse fornuftige kommentarene ikke var så fornuftige.. Og hva i mener du med at jeg har turet fram med arroganse??? Jeg skjønner virkelig ikke dette. I mange av mine innlegg har jeg gitt uttrykk for at jeg er usikker. Jeg fikk mange råd, blant annet var det flere som anbefalte meg Lagotto. jeg startet en tråd der jeg ba om erfaringer fra forum medlemmer om lagotto, nettopp fordi jeg var åpen for alternativer. Ingen her på forumet har så langt hatt personlig erfaringer med lagotto som de ønsket å dele med meg.

Så du får virkelig ha meg unnskyldt som har turet frem som jeg ville, og anskaffet meg en Goldendoodle til tross for deres fornuftige kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Tråkigt att du tänker lämna forumet. Jag var imponerad över att du höll ut så länge och hoppades att du tänkte stanna kvar. Personligen tycker jag att den behandling du har fått i trådarna om "doodles" har varit skamlig. Det finns en skillnad mellan att sakligt säga sin åsikt och att vara elak. Jag håller verkligen inte med om att kunskapsgraden har speciellt mycket med hårdheten att göra på ett forum. De flesta brukar nämligen bli mer ödmjuka och mindre enkelspåriga av mer erfarenhet. Det finns flera svenska forum med hög kunskapsnivå men med en helt annan attityd än vad det är här inne. Jag vet inte om man får länka till dem här, men du hittar dem säkert om du letar, så kanske vi ses där :whistle:

Själv tycker jag som sagt att folk ofta gör dumma val av ras eller uppfödare. Om det handlar om en vän eller elev kan jag säga det till dem, men om de gör ett val som jag inte håller med om, så försöker jag ändå stötta och göra mitt bästa för att det ska bli så bra som möjligt. Det skulle inte falla mig in att skrika åt folk på ett forum om de inte uttryckligen har bett om min åsikt.

Jeg nøyer meg med å utheve den setningen.

Ydmyk og mindre enkeltsporet er vel i grunnen ikke definisjoner jeg ville brukt om jeg skulle beskrive deg.

Når det er sagt - jeg er enig i at enkelte her har kommet med direkte slemme innlegg - og sånn fjas kan man kanskje la være å komme med. Men opplyste mennesker har forsøkt å formidle noe til denne personen, og dessverre har ikke vedkommede tatt det til seg. Innleggene har vært mange, og til tider svært gode - ett resulat av kunnskap og evne til å formidle - det er jo ikke noe rart om man nå kanskje blir litt frustrert.

Men Doggis er ett forum for alle, og når valpen nå engang er kjøpt så får man jo forholde seg til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg flere av dere tenker helt feil. JA blandingsavl er noe dritt og ikke minst bevisst avl.

Men labradoodle, goldendoodle er det jo faktisk en hensikt med! 

Dette er normalt sett 2 raser som blir brukt som service, blinde og førerhunder. Men pga allergi kan ofte mange ikke ha hund. Men ved å blande med puddel har man jo kunne sette hunder hos allergikere å. Jeg mener det er feil og tragisk av dere å være så sneversynte på disse blandingene, fordi deres hunder ble faktisk til ved hjelp av blandingsavl! 

Dere har også vært utrolig krass på veldig lite informasjon ihnt til vanlig.. nærmest så dere ligner på canis jo.. :rolleyes:

Ja, tanken bak blandingen var å lage en servicehund med retriver-egenskaper og puddelpels for allergiske funksjonshemmede. Men å lage en ny rase er ikke gjort på en generasjon, og labradoodle og goldendoodle er enn så lenge ikke noe annet enn blandingshunder man ikke vet hva arver fra foreldrene sine. De kan like gjerne arve puddelgemytt og goldenpels som goldengemytt og puddelpels, ikke sant? Og for en som da er nødt til å ta hensyn til allergi, så må det da være bedre å heller satse forholdsvis sikkert og kjøpe rein puddel eller lignende "allergivennlige" raser - og det har vært poenget med den "krasse" kritikken..

Så kan man jo diskutere "hensikten" til de NORSKE "oppdretterene" av disse doodle-hundene - hvorav en blant annet hadde fått mail direkte av kilden at de hadde fisket etter hvor mye de kunne ta for disse designhundene.. Da er det neppe avl for å bedre livet til trengende funksjonshemmede, tror du? Da er det ganske mye som tyder på at det er penger som er motivasjonen til disse "oppdretterene"? Og DEN slags avl er man i mot, det være seg på blandingshunder eller renrasede - jeg syns å huske at man har diskutert opp og ned i mente om en chihuahua virkelig er verdt 25.000 kr ene og alene fordi den er liten, og avlen som har eksplodert på disse miniatyrrasene?

Så nei, det er ikke bare fordi det er avl av blandingshunder, det er ytterst sjeldent at folk protesterer mot alaska husky-avl, ikke sant? Det protesteres fordi at hundene selges på falske premisser, for mest mulig penger, til folk som tror på noe man i beste fall kan kalle villedende reklame..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men opplyste mennesker har forsøkt å formidle noe til denne personen, og dessverre har ikke vedkommede tatt det til seg.

Men Doggis er ett forum for alle, og når valpen nå engang er kjøpt så får man jo forholde seg til det.

Nei vet du hva... Og jeg blir lynsja for å være arrogant!! Nå får det jammen være en grense for hva du kan si til folk. Jeg har tatt det til meg, men valgt å gjøre som jeg selv vil. OK??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes etterhvert at disse fornuftige kommentarene ikke var så fornuftige.. Og hva i mener du med at jeg har turet fram med arroganse??? Jeg skjønner virkelig ikke dette. I mange av mine innlegg har jeg gitt uttrykk for at jeg er usikker. Jeg fikk mange råd, blant annet var det flere som anbefalte meg Lagotto. jeg startet en tråd der jeg ba om erfaringer fra forum medlemmer om lagotto, nettopp fordi jeg var åpen for alternativer. Ingen her på forumet har så langt hatt personlig erfaringer med lagotto som de ønsket å dele med meg.

Så du får virkelig ha meg unnskyldt som har turet frem som jeg ville, og anskaffet meg en Goldendoodle til tross for deres fornuftige kommentarer.

At lagottoen ble anbefalt som en rase du kunne se nærmere på, var ganske naturlig i forhold til de kravene du hadde til hund - røytefri, ikke for stor, ikke for liten, god søksevne, omgjengelig, tilpasningsdyktig ift. aktivisering også videre. Selv om man anbefaler en rase ut i fra disse faktorene, betyr ikke det at man er eksperter på rasen - men det er et tips til at det fins raser som kan være verdt å sjekke ut, uten at du nødvendigvis vil finne den kunnskapen du trenger på akkurat dette forumet. Sjekket du for eksempel ut hjemmesiden til lagottoklubben? Gikk du på hjemmesiden til noen av oppdretterne?

Når man velger rase eller blanding, og ikke minst oppdretter/linjer/kull/valp, kan man virkelig ikke forvente å få servert alt på sølvfat - man må prøve å oppsøke informasjon selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes etterhvert at disse fornuftige kommentarene ikke var så fornuftige.. Og hva i mener du med at jeg har turet fram med arroganse??? Jeg skjønner virkelig ikke dette. I mange av mine innlegg har jeg gitt uttrykk for at jeg er usikker. Jeg fikk mange råd, blant annet var det flere som anbefalte meg Lagotto. jeg startet en tråd der jeg ba om erfaringer fra forum medlemmer om lagotto, nettopp fordi jeg var åpen for alternativer. Ingen her på forumet har så langt hatt personlig erfaringer med lagotto som de ønsket å dele med meg.

Så du får virkelig ha meg unnskyldt som har turet frem som jeg ville, og anskaffet meg en Goldendoodle til tross for deres fornuftige kommentarer.

Så siden ingen her på forumet har personlige erfaringer med lagotto, så var den plutselig helt uinteressant å sjekke ut videre ? Det finnes da haugevis med folk som har lagotto man kan sende mail til og spørre - det er bare å google rasenavnet det, så kommer det opp hjemmesider (litt egeninnsats på research må man vel kunne forvente).

Selvsagt gjør man akkurat som man vil når man kjøper seg hund, men det er liksom litt merkelig at man da "ydmyk og åpen" spør om ting - men glatt velger å gjøre noe helt annet enn det som blir anbefalt (fordi man egentlig innerst inne har bestemt seg ?), spesielt med tanke på allergi som jo var ett av de viktige kriteriene når det kom til hundekjøpet. Det er veldig trist om det ender opp med at man må omplassere hunden etter noen mnd fordi man reagerer på den når det finnes raser som man VET er mindre allergifremkallende enn andre (som alltid gir samme type pels f eks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At lagottoen ble anbefalt som en rase du kunne se nærmere på, var ganske naturlig i forhold til de kravene du hadde til hund - røytefri, ikke for stor, ikke for liten, god søksevne, omgjengelig, tilpasningsdyktig ift. aktivisering også videre. Selv om man anbefaler en rase ut i fra disse faktorene, betyr ikke det at man er eksperter på rasen - men det er et tips til at det fins raser som kan være verdt å sjekke ut, uten at du nødvendigvis vil finne den kunnskapen du trenger på akkurat dette forumet. Sjekket du for eksempel ut hjemmesiden til lagottoklubben? Gikk du på hjemmesiden til noen av oppdretterne?

Når man velger rase eller blanding, og ikke minst oppdretter/linjer/kull/valp, kan man virkelig ikke forvente å få servert alt på sølvfat - man må prøve å oppsøke informasjon selv også.

Ja til allt, og jeg fant ut at det var Goldendoodle jeg ville ha allikevel ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nøyer meg med å utheve den setningen.

Ydmyk og mindre enkeltsporet er vel i grunnen ikke definisjoner jeg ville brukt om jeg skulle beskrive deg.

Tråkigt att du har fått det intrycket. Jag försöker i alla fall hålla en saklig ton och undvika personangrepp när jag diskuterar på forum (men jag kan bli lite sur när man behandlar nya medlemmar på ett elakt sätt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Nei vet du hva... Og jeg blir lynsja for å være arrogant! Nå får det jammen være en grense for hva du kan si til folk. Jeg har tatt det til meg, men valgt å gjøre som jeg selv vil. OK??

Ja - du har valgt å gjøre som du selv vil - men kanskje kan du også prøve å forstå frustrasjonen hos de som har forsøkt å komme med vettuge argumenter for hvorfor du burde velge annerledes?

Jeg har ikke stemplet deg som arrogant, men så mange mennesker som kom med gode råd og argumenter mot ditt valg tar vel antagelig ikke feil alle sammen.

Jeg sier igjen - jeg håper du blir fornøyd med valpen din og at den er frisk og holder seg frisk i mange år - og at allergien ikke slår ut.

Tråkigt att du har fått det intrycket. Jag försöker i alla fall hålla en saklig ton och undvika personangrepp när jag diskuterar på forum (men jag kan bli lite sur när man behandlar nya medlemmar på ett elakt sätt).

Ja - vi kan alle bli sure når det blir påhopp av denne typen - men det går an å si det UTEN å stemple samtlige brukere av ett forum som kunnskapsløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, og virkelig ærlig talt. Trodde man skulle diskutere hunder her jeg og ikke krangle som gamle ektepar. Håper ikke dette er gjennomsnittet blant hundefolk.. Man må da få lov til å ha meninger som ikke matcher andre uten at det er galt?

Hmm.. Om du syns det bør være greit å ha meninger som ikke matcher andre uten at det er noe galt, hvorfor blir du opprørt over at ikke alle er enig med deg da? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - vi kan alle bli sure når det blir påhopp av denne typen - men det går an å si det UTEN å stemple samtlige brukere av ett forum som kunnskapsløse.

Nej, vänta nu, det har jag verkligen inte gjort! Jag invände emot att det skulle vara så att forum per automatik blev hårdare i tonen när folk är kunskapsrika. Det tror jag inte alls. Och min uppfattning är också att folk med erfarenhet ofta blir mer ödmjuka. Därmed inte sagt att folk här är kunskapslösa, kanske är det bara en dålig stämning som har blivit tradition? Eller att man måste vara en viss typ av människa för att orka engagera sig i diskussioner här? Min uppfattning är att det är hårdare här än på andra forum med liknande kunskapsnivå, det kan man gilla eller ogilla, men jag tror inte att det har med kunskap att göra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Nej, vänta nu, det har jag verkligen inte gjort! Jag invände emot att det skulle vara så att forum per automatik blev hårdare i tonen när folk är kunskapsrika. Det tror jag inte alls. Och min uppfattning är också att folk med erfarenhet ofta blir mer ödmjuka. Därmed inte sagt att folk här är kunskapslösa, kanske är det bara en dålig stämning som har blivit tradition? Eller att man måste vara en viss typ av människa för att orka engagera sig i diskussioner här? Min uppfattning är att det är hårdare här än på andra forum med liknande kunskapsnivå, det kan man gilla eller ogilla, men jag tror inte att det har med kunskap att göra.

Men det er jo fint å få oppklart det - jeg tolket tydeligvis ditt innlegg feil.

Nå har forøvrig trådstarter helt selv lagt denne tråden i debattkjelleren - uten å vite det kanskje, men det står ganske tydelig at det foregår litt heftigere her.

I tråden om at hun hadde kjøpt seg doodle ble usakelige påhopp moderert bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Om du syns det bør være greit å ha meninger som ikke matcher andre uten at det er noe galt, hvorfor blir du opprørt over at ikke alle er enig med deg da? :D

Jeg blir forbanna når noen mener at jeg er arrogant og ikke vil høre på alle disse fornuftige menneskene på dette forumet. Jeg bad om råd, jeg fikk råd, ble ikke overbevist om annet enn at "Det ofte omtalte stedet" var greit å holde seg unna. Etter noe tvil gikk vi tilbake på Goldendoodle.

Jeg takke for alle konstruktive tilbakemeldinger, men jeg føler meg trygg på det valget vi har gjort nå. Hunden er her hos oss og vi skal forhåpentligvis ha mange hyggelige år sammen. I slutten av april starter vi på valpekurs og det skal bli strålende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke dette er gjennomsnittet blant hundefolk..

Slets ikke, her er folk over gjennomsnittet interessert i hund og sannsynligvis over gjennomsnittet glad i hund. Jeg tør påstå at ingen her hater blandingshunder eller ikke liker blandingshunder. Å påstå at folk med raserene hunder "ser ned" på blandingshunder, å være aggressivt tvilende til påstanden om at blandingshunder ikke behøver å være friskere enn renrasede (myten om "friskheten" til blandingshunder er jo basert på den gode teoretiske antaglesen om at hvis du blander en resessiv defekt med en annen resessiv defekt, vil avkommet bli friskt. Utmerket teori men blander du feks en HD-utsatt rase med en annen HD-utsatt rase, så er det unektelig en viss risiko for å få HD blandt avkommet også - trenger ikke være geni for å se den innvendingen liksom) er veldig provoserende - sånne ting hisser jo opp mer enn middels hundeglade mennesker.

Og designhund-industrien er skremmende, for det er blitt en industri. Når det i tillegg er ca 413 hunderaser å velge mellom, så virker det sært å oppsøke med vilje og hensikt en designblanding - hvor sær kan man være liksom? Og allergien? Er det plutselig blitt greit det da?

Godt at dette er debattkjelleren så man slipper å sitte på hendene sine.

Når alt det er sagt - spist er spist og kjøpt er kjøpt. Jeg ønsker dere inderlig lykke til med lille Pepper. Jeg håper dere blir glade i henne og tar godt vare på henne, at dere ikke får noen issues med allergi - og kanskje helst - at du om en 10-12 års tid kan fortsatt mene at det som ble sagt på forumet her var jo bare tøys og tull. For hunden din sin skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slets ikke, her er folk over gjennomsnittet interessert i hund og sannsynligvis over gjennomsnittet glad i hund. Jeg tør påstå at ingen her hater blandingshunder eller ikke liker blandingshunder. Å påstå at folk med raserene hunder "ser ned" på blandingshunder, å være aggressivt tvilende til påstanden om at blandingshunder ikke behøver å være friskere enn renrasede (myten om "friskheten" til blandingshunder er jo basert på den gode teoretiske antaglesen om at hvis du blander en resessiv defekt med en annen resessiv defekt, vil avkommet bli friskt. Utmerket teori men blander du feks en HD-utsatt rase med en annen HD-utsatt rase, så er det unektelig en viss risiko for å få HD blandt avkommet også - trenger ikke være geni for å se den innvendingen liksom) er veldig provoserende - sånne ting hisser jo opp mer enn middels hundeglade mennesker.

Og designhund-industrien er skremmende, for det er blitt en industri. Når det i tillegg er ca 413 hunderaser å velge mellom, så virker det sært å oppsøke med vilje og hensikt en designblanding - hvor sær kan man være liksom? Og allergien? Er det plutselig blitt greit det da?

Godt at dette er debattkjelleren så man slipper å sitte på hendene sine.

Når alt det er sagt - spist er spist og kjøpt er kjøpt. Jeg ønsker dere inderlig lykke til med lille Pepper. Jeg håper dere blir glade i henne og tar godt vare på henne, at dere ikke får noen issues med allergi - og kanskje helst - at du om en 10-12 års tid kan fortsatt mene at det som ble sagt på forumet her var jo bare tøys og tull. For hunden din sin skyld.

Jeg kan bare gjenta meg selv til det kjedsommelige og fortelle at den er faringen vi har hatt helsemessig med "rene" raser er bedrøvelig... Vi hadde flatcoated retriver for noe år siden som bare ble 8 år gammel. Min søster hadde også en flat som var mye syk, utrolig mye øreproblemer og hofteplager... men for all det, de er helt renrasede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare gjenta meg selv til det kjedsommelige og fortelle at den er faringen vi har hatt helsemessig med "rene" raser er bedrøvelig... Vi hadde flatcoated retriver for noe år siden som bare ble 8 år gammel. Min søster hadde også en flat som var mye syk, utrolig mye øreproblemer og hofteplager... men for all det, de er helt renrasede.

Så fordi dere har hatt to flatter som var syke for noen år siden, så er alle renrasede hunder syke, mens blandinger av de samme renrasede hundene, de er friske? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt litt med på både doodle-tråder og andre tråder og synes at trådstarter har fått i overkant "heftig" velkomst her. Om jeg skulle startet en tråd ville jeg valgt en litt annen innfallsvinkel, men det er fordi jeg vet hvordan folk kan ta ting her. Jeg synes egentlig det er synd at det er sånn, at man må tenke seg nøye om og veie sine ord på gullvekt før man tør å trykke "send" (eller "legg ut" eller hva det nå står)... TS er ny her og har virkelig fått erfare på det verste hvordan dette kan gå. Og jeg må si jeg har vært imponert over måten hun har tatt dette på!

Jeg forstår forsåvidt frustrasjonen hos de som har prøvd å "frelse" hannemt og få henne til å se at hun ikke må støtte blandingsavl og useriøsitet når de gir ut meningene sine og gode råd og prøver og prøver, og så kjøper hun en valp likevel som representerer alt de kjemper mot (vel, i akkurat dette da). Men når alt kommer til alt så er det ingen som kan styre andre mennesker! De har fri vilje og tar egne valg. Man kan gi råd og tips og hint, men ethvert menneske står virkelig fritt til å gi blankt f i hva akkurat du mener....

Jeg er helt sikker på at trådstarter hannemt har tenkt seg godt om, har vurdert råd både fra alle her inne og sikkert fra endel utenfra også (hender jo det eksisterer folk som påberoper seg kunnskap på utsiden også!) og at hun har tatt det valget som føltes mest rett for henne og hennes familie! Og det synes jeg faktisk vi må respektere henne for... Så kan man fremdeles synes hva man vil om nuddler og duddler! Og om hannemt ikke stikker av (noe jeg synes vil være synd) så er jeg helt sikker på at hun kommer til å få med seg mer om doodle-diskusjoner og kanskje forstå hva akkurat DU mente, uten at alle nødvendigvis må angripe henne direkte hele tiden... Og kanskje fortsetter hun å synes at goldendoodle er en fin ting...? Kanskje ikke...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt sikker på at trådstarter hannemt har tenkt seg godt om, har vurdert råd både fra alle her inne og sikkert fra endel utenfra også (hender jo det eksisterer folk som påberoper seg kunnskap på utsiden også!) og at hun har tatt det valget som føltes mest rett for henne og hennes familie! Og det synes jeg faktisk vi må respektere henne for...

Ærlig talt, jeg var en av de som ba folk om å kutte ut i den tråden hvor hun fortalte om valget sitt. Hun har selv valgt å være så "ydmyk" at hun starter denne tråden bare for å fortelle alle oss hvor feil vi tar og hvor lite folkeskikk vi har - og da syns du vi bør gjøre hva? Nikke og være enig?

Hva var det hun skreiv i et tidligere innlegg her? "Ærlig talt, og da mener jeg ærlig talt" - du trenger ikke å ha vært lenge på NOE forum for å skjønne at sånt blir det protester av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordi dere har hatt to flatter som var syke for noen år siden, så er alle renrasede hunder syke, mens blandinger av de samme renrasede hundene, de er friske? :D

Nei det har jeg ikke sagt, men jeg har lyst til å prøve noe annet denne gangen. Og det må vel være greit? Særlig med tanke på at det er endel rovdrift på renrasede hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det har jeg ikke sagt, men jeg har lyst til å prøve noe annet denne gangen. Og det må vel være greit? Særlig med tanke på at det er endel rovdrift på renrasede hunder.

Rovdrift.. Som i å stadig ha kull på de fire tispene man har, f.eks? Rovdrift er ikke forbeholdt raseoppdrettere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, jeg var en av de som ba folk om å kutte ut i den tråden hvor hun fortalte om valget sitt. Hun har selv valgt å være så "ydmyk" at hun starter denne tråden bare for å fortelle alle oss hvor feil vi tar og hvor lite folkeskikk vi har - og da syns du vi bør gjøre hva? Nikke og være enig?

Hva var det hun skreiv i et tidligere innlegg her? "Ærlig talt, og da mener jeg ærlig talt" - du trenger ikke å ha vært lenge på NOE forum for å skjønne at sånt blir det protester av..

Hannemt og Pepper har skapt furiore hos hundefolket skjønner jeg;-) Vi står han av og har det fint ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...