Gå til innhold
Hundesonen.no

Løs rottweiler drepte kanin


Sissi

Recommended Posts

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Ja, det er trist og alt det der. Men slikt skjer. En golden drepte kaninen min rett foran hele nabolaget når jeg var 5 år. Vi sprang ikke til avisen for det (eller politiet). En rottis av en bekjent har tatt et par av kaninene vi skulle avle på, men jeg snakket ikke høyt om det heller. De har drifter, og det er slik vi avler hundene frem (og vi trenger de for å ha gode brukshunder).

Det er skremmende, ja. Men man trenger ikke å bli hysterisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert dramatisk.. Kjedelig at sånne ting skjer, spesielt siden det var en rottis som gjorde det, og folk igjen får ett grunnlag til å fortelle alle hvor farlige sånne hunder er.. :lol:

Jeg kan med sikkerhet si at Zoey gladelig hadde knerta en kanin om hun hadde fått kjangsen.. Hun hadde nok også vært truendes til å hoppe opp på en liten jente å hente en kanin som spreller i armene hennes..

Det er bare så utrolig synd at folk med raser som blir sett på med skråblikk ikke er mer påpasselig med hundene sine.. Sånt skader jo bare en fantastisk rasen ennå mer..:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaninen til noen venner ble tatt av en Cocker Spaniel. Eller da kaninen spilte død, var den ikke morsom lenger så den overlevde. Kanskje vi skulle begynne å spamme avisene med artikler type: "Mus drept av mops". "Toller jagde katt opp i tre." (Det var Fibi i vinter en gang. Hvem forventer å finne en katt i skogen? :lol: ) "Ender skremt av valp ved Østensjøvannet". :lol: Ikke det at jeg ikke syns det er trist, men det blir bare for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaninen til noen venner ble tatt av en Cocker Spaniel. Eller da kaninen spilte død, var den ikke morsom lenger så den overlevde. Kanskje vi skulle begynne å spamme avisene med artikler type: "Mus drept av mops". "Toller jagde katt opp i tre." (Det var Fibi i vinter en gang. Hvem forventer å finne en katt i skogen? :) ) "Ender skremt av valp ved Østensjøvannet". :P Ikke det at jeg ikke syns det er trist, men det blir bare for dumt.

Jeg likte veldig godt "katt drepte mus" jeg ;) :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe - En av mammas bekjente hadde tenkt å avlive mellompuddelen sin når hun knerta kaninen til naboen, hun, det var visst grusomt og aggressivt. Heldigvis var hun hos en fornuftig veterinær, som nekta å avlive bikkja for å oppføre seg som ei bikkje.

Sier vel litt om hvor fjernt folk er fra dette med natur og slikt, egentlig.. Lurer på om jeg skal ringe avisen neste gang Marikatten kommer hjem med fuglefangsten sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Pluss en på shit happens-kvota. :)

*ler* DET var det første jeg tenkte også........

Sånt skjer jo, og nei - det er kanskje ikke ønskelig at en hund nafser til seg en kanin som noen holder - men det der kunne lett vært Lilli også - hun hadde blitt superglad tror jeg om noen holdt fast byttet hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det helt greit at en løs hund når som helst hopper opp på en unge for å feks ta en kanin, eller evt en brødskive, eller annet den "har lyst på"?

Hva med erstatning? Skal hundeeier slippe å betale fordi hunder har "drifter"?

Er helt enig i at uhell kan skje, men hvor mange er tillat pr hund/eier før en eller annen grense er nådd?

Skal gladelig tilstå at hunden vår kunne drept hvert eneste smådyr i nabolaget om hun hadde hatt anledning, men jeg hadde jo synest det hadde vært for ille om hun hadde hoppet opp etter naboungene for å ete hamsteren deres.

Hva om ungen hadde holdt bedre på kaninen? Hadde det da vært greit at hunden ble mer voldsom for å få tak i den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det helt greit at en løs hund når som helst hopper opp på en unge for å feks ta en kanin, eller evt en brødskive, eller annet den "har lyst på"?

Hva med erstatning? Skal hundeeier slippe å betale fordi hunder har "drifter"?

Er helt enig i at uhell kan skje, men hvor mange er tillat pr hund/eier før en eller annen grense er nådd?

Skal gladelig tilstå at hunden vår kunne drept hvert eneste smådyr i nabolaget om hun hadde hatt anledning, men jeg hadde jo synest det hadde vært for ille om hun hadde hoppet opp etter naboungene for å ete hamsteren deres.

Hva om ungen hadde holdt bedre på kaninen? Hadde det da vært greit at hunden ble mer voldsom for å få tak i den?

Nei! Det er ikke helt greit. Slik skal ikke skje. Hundeeieren bør legge seg så flat han/hun bare klarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det helt greit at en løs hund når som helst hopper opp på en unge for å feks ta en kanin, eller evt en brødskive, eller annet den "har lyst på"?

Hva med erstatning? Skal hundeeier slippe å betale fordi hunder har "drifter"?

Er helt enig i at uhell kan skje, men hvor mange er tillat pr hund/eier før en eller annen grense er nådd?

Skal gladelig tilstå at hunden vår kunne drept hvert eneste smådyr i nabolaget om hun hadde hatt anledning, men jeg hadde jo synest det hadde vært for ille om hun hadde hoppet opp etter naboungene for å ete hamsteren deres.

Hva om ungen hadde holdt bedre på kaninen? Hadde det da vært greit at hunden ble mer voldsom for å få tak i den?

Selvsagt er det ikke greit, man skal ha kontroll på hunden sin. Men er det virkelig avisstoff? Det var ikke det da jeg var ung, ihvertfall.. Det er ikke så lenge siden at man visste at hunder er rovdyr, selv om det virker sånn i dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Så da er det helt greit at en løs hund når som helst hopper opp på en unge for å feks ta en kanin, eller evt en brødskive, eller annet den "har lyst på"?

Hva med erstatning? Skal hundeeier slippe å betale fordi hunder har "drifter"?

Er helt enig i at uhell kan skje, men hvor mange er tillat pr hund/eier før en eller annen grense er nådd?

Skal gladelig tilstå at hunden vår kunne drept hvert eneste smådyr i nabolaget om hun hadde hatt anledning, men jeg hadde jo synest det hadde vært for ille om hun hadde hoppet opp etter naboungene for å ete hamsteren deres.

Hva om ungen hadde holdt bedre på kaninen? Hadde det da vært greit at hunden ble mer voldsom for å få tak i den?

Selvsagt er det ikke greit, men som Mari sier "shit happens" - det er da ikke noe å hyle opp for... Og kanskje burde jeg ringe avisen og fortelle om den traumatiske opplevelsen min venninnes datter hadde da Lilli - 6 måneder gammel - kasta seg opp på henne og snappet bolla rett ut av munnen hennes. Det var nok traumatisk det også........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må sies at min første reaksjon er jo slikt kan skje når jeg fant artikkelen i avisa, men nå har vist agderposten en veldig lav grense om hva dem i det store og det hele drar opp av saker da.

Jeg mistet også en kaninen etter en katt tok den når jeg var barn, og jeg slet lenge med sorgen over tapet på den, og ikke minst satte de grufulle hylene den gav fra seg et støkk i meg.. så fikk litt vondt av jentene som opplevde dette...

Men jeg vil nok tro begge mine ville tatt en kanin om dem sprang fremfor dem ja.. men det må tirres da, naboens kaniner som står på utsiden her er ikke av int. Eller ikke når ungene bærer på dem, men kan vel være noe med vi tidligere har hatt en drøss kaniner dem har vært en del sammen med. Men man skal vel aldri si aldri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med at dette er klart agurknytt for avisene - og i mangel av andre negative ting å skrive om hunder kommer dette fram som en stor trussel for små barn med kaniner.. Dumt - absolutt.

Men saken som forklart i reportasjen er jo faktisk riktig så fæl for de berørte parter.

At vi sier "shit happens" og at det er naturlig og alt det der er jo greit - men det viser vel egentlig en ganske hjerterå og stygg holdning og kanskje manglende empati og forståelse for andre?

Det er på INGEN måte greit at en fremmed hund river kaniner, kattunger, mat, leker eller noe som helst annet ut av armene til små barn (eller noen andre).

Det er på ingen måte "naturlig" at en kosekanin i bånd må ofre livet for at en hundeeieer ikke har kontroll på bikkja si, og det er absolutt dårlig reklame (igjen) for rasen. At ulykker skjer er noe vi må leve med, men absolutt ikke forringe og latterliggjøre slik som her.

Hvis ikke VI hundeeiere skjønner noe så grunnleggende som dette - hvordan kan vi da forlange at ikke-hundeeiere skal bry seg det "spøtt" om våre hunder, deres rettigheter til å få løpe løse, eller å leve et langt og godt liv?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med at dette er klart agurknytt for avisene - og i mangel av andre negative ting å skrive om hunder kommer dette fram som en stor trussel for små barn med kaniner.. Dumt - absolutt.

Men saken som forklart i reportasjen er jo faktisk riktig så fæl for de berørte parter.

At vi sier "shit happens" og at det er naturlig og alt det der er jo greit - men det viser vel egentlig en ganske hjerterå og stygg holdning og kanskje manglende empati og forståelse for andre?

Det er på INGEN måte greit at en fremmed hund river kaniner, kattunger, mat, leker eller noe som helst annet ut av armene til små barn (eller noen andre).

Det er på ingen måte "naturlig" at en kosekanin i bånd må ofre livet for at en hundeeieer ikke har kontroll på bikkja si, og det er absolutt dårlig reklame (igjen) for rasen. At ulykker skjer er noe vi må leve med, men absolutt ikke forringe og latterliggjøre slik som her.

Hvis ikke VI hundeeiere skjønner noe så grunnleggende som dette - hvordan kan vi da forlange at ikke-hundeeiere skal bry seg det "spøtt" om våre hunder, deres rettigheter til å få løpe løse, eller å leve et langt og godt liv?

Susanne

Nei, det er svært alvorlig at en hund hopper opp på et barn og dreper kaninen hun har i armene. Leit for barnet, kaninen og hundeeieren. Det er det da ingen som bestrider det. Personlig reagerer jeg på at det er blitt avisstoff. Er det en rottweiller, eller kamphundrase innvolvert i noe som helst, ser det ut til å bli avismat med èn gang. Det hjelper jo ikke akkurat på fordommene til sånne som meg som får litt ekstra hjertebank når vi møter disse bikkjene. Dessuten syns jeg det faktisk er ganske dårlig gjort å fly til avisen med slikt.

Da kunne jeg jo ha forårsaket en slik overskrift for noen år siden (mens vi enda bare hadde Solo): "Guttunge plaget toller" "En ti år gammel jente som luftet familiens hund opplevde i går at naboens guttunge ertet og plagde tollertispa. Han hylte og skreik mens han danset rundt hunden. Da jenta fikk hunden til å legge seg, hoppet han gjentatte ganger over den, mens han viftet med armene og bråkte. Selvom jenta gråt og ba ham gi seg, ga han seg ikke." Selvfølgelig gikk jeg hjem til denne familien og snakket alvorlig med gutten, med moren tilstede. Det klarte jeg uten å sladre, men han forsto alvoret og siden har vi vært fine venner. Solo kommer aldri til å like dette barnet, men det er det nå ikke så viktig at hun gjør.

Hvordan du kan tro at vi er hjerteløse idioter fordi vi syns denne saken er en "ikkesak", skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med at dette er klart agurknytt for avisene - og i mangel av andre negative ting å skrive om hunder kommer dette fram som en stor trussel for små barn med kaniner.. Dumt - absolutt.

Men saken som forklart i reportasjen er jo faktisk riktig så fæl for de berørte parter.

At vi sier "shit happens" og at det er naturlig og alt det der er jo greit - men det viser vel egentlig en ganske hjerterå og stygg holdning og kanskje manglende empati og forståelse for andre?

Det er på INGEN måte greit at en fremmed hund river kaniner, kattunger, mat, leker eller noe som helst annet ut av armene til små barn (eller noen andre).

Det er på ingen måte "naturlig" at en kosekanin i bånd må ofre livet for at en hundeeieer ikke har kontroll på bikkja si, og det er absolutt dårlig reklame (igjen) for rasen. At ulykker skjer er noe vi må leve med, men absolutt ikke forringe og latterliggjøre slik som her.

Hvis ikke VI hundeeiere skjønner noe så grunnleggende som dette - hvordan kan vi da forlange at ikke-hundeeiere skal bry seg det "spøtt" om våre hunder, deres rettigheter til å få løpe løse, eller å leve et langt og godt liv?

Susanne

Selvsagt er det ikke greit! Hadde det vært min hund hadde jeg lagt meg langflat om noe sånt hadde skjedd! Det er selvsagt heller ikke naturlig at slike ting skjer og det SKAL ikke skje, man SKAL ha kontroll på hunden sin uansett rase.

Men dårlig reklame for rasen, ja det er det, og om det er noe poeng i å slå det opp i avisen? Det syns jeg ikke. Ville det blitt slått opp i avisen om det var en annen rase? Antageligvis ikke. Har Rottweileren større sjanse for å havne i slike situasjoner som dette enn andre raser? Så absolutt ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det helt greit at en løs hund når som helst hopper opp på en unge for å feks ta en kanin, eller evt en brødskive, eller annet den "har lyst på"?

Hva med erstatning? Skal hundeeier slippe å betale fordi hunder har "drifter"?

Er helt enig i at uhell kan skje, men hvor mange er tillat pr hund/eier før en eller annen grense er nådd?

Skal gladelig tilstå at hunden vår kunne drept hvert eneste smådyr i nabolaget om hun hadde hatt anledning, men jeg hadde jo synest det hadde vært for ille om hun hadde hoppet opp etter naboungene for å ete hamsteren deres.

Hva om ungen hadde holdt bedre på kaninen? Hadde det da vært greit at hunden ble mer voldsom for å få tak i den?

Det er selvfølgelig ikke greit, men det skjer. Naboens katt drepte alle de ni marsvinene deres, mens de var på jobb. Det er jo ikke greit, men slik skjer.

Når min kanin ble drept av den harmløse golden retrieveren, mens jeg så på, så ble jeg livredd hunder. Jeg har vært så redd hunder at jeg har gått over i "sjokk" hvis det kom hunder mens jeg var ute. Dette varte til jeg var 10 år, dvs. det tok 5 år for meg å komme over det.

Jeg ønsket den hunden død, fordi den hadde drept det kjæreste jeg hadde... Men jeg hadde foreldre som så litt anderledes på det (selvom de over hodet ikke er hundefolk...mamma var livredd hunder fra før hun). Man avliver ikke en 10 år gammel familiehund fordi den har tatt et bytte.

De som eier hunden kjøpte en ny kanin til meg, og et nytt bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på INGEN måte greit at en fremmed hund river kaniner, kattunger, mat, leker eller noe som helst annet ut av armene til små barn (eller noen andre).

Det er på ingen måte "naturlig" at en kosekanin i bånd må ofre livet for at en hundeeieer ikke har kontroll på bikkja si, og det er absolutt dårlig reklame (igjen) for rasen. At ulykker skjer er noe vi må leve med, men absolutt ikke forringe og latterliggjøre slik som her.

Hvis ikke VI hundeeiere skjønner noe så grunnleggende som dette - hvordan kan vi da forlange at ikke-hundeeiere skal bry seg det "spøtt" om våre hunder, deres rettigheter til å få løpe løse, eller å leve et langt og godt liv?

Selvsagt er ikke dette greit, bare så det er sagt en gang for alle.

Problemet er at om man skal ha en null toleranse for slike uhell, så er vi helt avhengige av det scenarioet du skisserer. Da kan ikke hunder løpe løs, da kan de ikke få rom til å utfolde seg, da får vi mer og mer restriksjoner. Sånn må det bli om hunder skal være plettfrie. Noen uhell av den type du beskriver må være akseptabelt, og det er naturlig at de skjer. Vi skal ikke mene at det er greit, men vi må akseptere at det er sånn alikevel. Det er den eneste måten våre hunder kan få litt frihet på.

Det går an (som oppvakt hundeier) å føle empati ovenfor denne jenta, uten å legge seg flat av den grunn.

En del av problemet er også at avisene blåser opp dette og skaper enda mer hysteri. Det er en ond sirkel dette, jeg synes det sier litt at det har gått så langt at denne pappaen vurderer anmeldelse. (Det siste tipper jeg har mest med rase å gjøre. Det er kjipt å bli født black & tan.) Dette overdrevne hysteriet gagner ikke vår hundesak, tvert imot. Vi som hundeeiere må være forsiktige slik at vi ikke underbygger dette hysteriet tror jeg.

Når småting blir slått opp i media så gis det bekreftelse for hundenes dårlige rykte, det er slik holdninger skapes. Hundene våre må få litt slack de også, vi kan ikke forvente at de aldri oppfører seg som de dyra de er. Vi forventer glatt at de skal levere alle de positive sidene, men hyler opp når de viser en liten tendens til de negative. Det er urettferdig.

Det er ikke krise at en hund en sjelden gang dreper en kanin ut av en unges hender, men det kan fort bli et problem om vi hauser det opp til å bli mer enn det egentlig er; et uhell. Svært beklagelig selvsagt, men et uhell none the less.

Litt gå på shit happens-kvota. Ellers er vi screwed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...