Gå til innhold
Hundesonen.no

Sensurering av banneord  

74 stemmer

1. 1.

• Med stjerner som dette: *****
      51
    • La det være som det er, at ordene byttes med tulleord
      23

Recommended Posts

Greit nok at folk ikke skal få være så vulgære at de støter andre, men ord som sagkrakk og h€lvete er stuerene kraftuttrykk og helt personlig synes jeg det er overdrevet å sensurere de. Det slutter å være fyfy når man runder 7 år liksom.

Innspill?

(I tillegg synes jeg erstattere som blomsterpotte og dundas bare platte og teite, da er det å bruke **** faktisk bedre)

edit: sagkrakk? You gots to be kidding. Det skulle sevsagt stå sofaen minus so. Ser dere? Man finner alltids en vei rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, jeg synes også det blir litt dumt. Man må da tåle å se hlvete og fn skrevet i ny og ne, er vel ikke slik at forumet var oversvømt av bandeord før heller? Og alle skjønner jo hva blomsterpotte betyr nå, så jeg må si at jeg ikke helt ser poenget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Kanskje vi skal ha en avstemning på det? Banneordene blir nok sensurert uansett, men da kan dere jo velge mellom andre ord, eller stjerner som dette ****.

Så kan flertallet bestemme, og resten bøye seg etter det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i å fjerne sensuren på "dagligdagse banneord". Jeg, og flere med meg, bruker ord som "fffaaenn", "helvvettte" og "jævvvlig" (jada, fine omskrivinger) for å understreke noe, og jeg veit ikke av så veldig mange (det vil si ingen) som syns dette er banneord man blir støtt av. Og om man har ønske om å sensurere ord for å peile folk inn på en mer "moden" måte å uttrykke seg på, bør man vel kanskje sensurere LOL, megafantastisk og helt SINNSYKT!! i samme slengen.

Jeg syns det er litt latterlig at det er så mange emner og innlegg som får stå, selv om de inneholder både personangrep, kontroversielle ytringer også videre - men faaaaennn - nei, det får vi ikke lov til å skrive. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi skal ha en avstemning på det? Banneordene blir nok sensurert uansett, men da kan dere jo velge mellom andre ord, eller stjerner som dette ****.

Så kan flertallet bestemme, og resten bøye seg etter det...

Jepp! Lag en poll!

Personlig synes jeg ikke vi må tåle banneord i ny og ne... Min mor (gamle kloke konen) sa at banneord er kun en vulgær mangel på ord og derfor helt unødvendig å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt latterlig at det er så mange emner og innlegg som får stå, selv om de inneholder både personangrep, kontroversielle ytringer også videre - men faaaaennn - nei, det får vi ikke lov til å skrive. :D

Vel, de fleste av dere vet godt hvor rapporteringsknappen er, og hvordan dere sender PM til moderator :D

Edit: Som det står i retningslinjene:

§1.11

Personangrep, sjikane, banning og annet støtende blir slettet umiddelbart.

-så kommer banning uansett til å bli sensurert på en eller annen måte. Spørsmålet er bare hvordan og i hvilken grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, de fleste av dere vet godt hvor rapporteringsknappen er, og hvordan dere sender PM til moderator :D

Jeg syns det er grenser for hvor mye man skal innskrenke folks ytringsfrihet, og derfor rapporterer jeg bare innlegg som bryter med retningslinjene når det gjelder f.eks. hvor de er plassert, beskrivelse i emnetittelen også videre. Selvfølgelig er det naturlig at direkte støtende og krenkende angrep blir moderert, men sånn ellers - hvor går grensa for hva som er "personangrep"?

Forøvrig er det jo lov til å komme med en god del ytringer som gjelder både hund og andre ting. I løpet av de siste dagene har vi for eksempel sett at det er lov til å si mye om en enkelt oppdretters måte å avle på - og i forbindelse med damen som fikk fratatt 48 hunder kom det jo fram veldig mye negativt om vedkommende. Dette har vel stort sett fått stå i fred - til tross for at moderatorene nok har vært innom trådene og lest, uavhengig av om innleggene har blitt rapportert eller ikke. Eller modererer dere bare innlegg som rapporteres?

Det står vel heller konkret ingenting i retningslinjene som sier at man ikke får lov til å komme med for eksempel blasfemiske utsagn. "Ikke støtende innhold" står det, men hvem bestemmer hva som er støtende?

Jeg personlig syns forsåvidt det er greit. Vi bør ha stor takhøyde, og det bør være lov til å komme med utsagn som setter andres argumentasjon på prøve.

Så altså - ja, jeg veit hvor rapporteringsknappen er, men jeg ønsker å begrense bruken av den fordi jeg syns det bør være miljø for å komme med utsagn som ikke nødvendigvis passer inn i den gjennomsnittlige doggisen sin tankegang. På meg virker det også som om dette er noe mange andre sier seg enige i - om det er de andre medlemmene som syns det er greit og derfor ikke rapporterer innlegg, eller om det er moderatorer som ikke gjør noe med rapporterte innlegg - DET veit jeg ikke.

Men uansett virker det derfor på meg som veldig merkelig at medlemmene får lov til å skrive nærsagt hva vi vil, utenom et par enkeltord som "faeeen" eller "hellllvete".

Edit: Som det står i retningslinjene:

-så kommer banning uansett til å bli sensurert på en eller annen måte. Spørsmålet er bare hvordan og i hvilken grad.

Ja - i hvilken grad, det er jo et godt spørsmål. Hvor går grensa for hva som er banning, og hva som er dagligdagse uttrykk? Hvorfor er "jææævligg" og "saaataaans" sensurert mens "herregud", "pokker" og "fanden ta" ikke er det? Og er det lov å skrive "perkele"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er forskjell på å personangrep vs banning. Banning er jo enkeltord man kan lett sensuere, personangrep/støtende innlegg osv er noe man må vurdere i hvert enkelt tilfelle. Derfor er det forskjell på tråder, og hva som modereres. Moderatorer tenker ikke heller alltid likt som de andre moderatorene, og derfor er det også nyanser innen moderering (litt mer "heavy" saker diskuterer man mellom flere moderatorer).

Nå har vi i det siste vært litt strengere på å slette/fjerne deler av innlegg som kan kategoriseres som personagrep eller støtende, og også stengt noen tråder som tydelig kun gikk èn vei. Og vi modererer såklart mer enn bare det som rapporteres :D Noen ganger er også en rapport noe vi ikke gjør noe med. Det er opp til hvert enkelt tilfelle.

Rapporteringsfunksjonen er en veldig god mulighet for medlemmene til å gi en tilbakemelding på hva dere syns er greit og ikke greit. Å rapportere personangrep har ingenting med å innskrenke ytringsfriheten å gjøre - det er rett og slett for å følge reglene på forumet. Samt det er vel ikke så hyggelig for noen som helst om forumet blir fullt av personangrep, så det er jo såklart noe vi vil unngå som best vi kan (men vi er bare mennesker vi moderatorer også, og det er ikke alltid man har tid til å redigere en sju sider lang tråd osv, derfor tar noen ting litt lenger tid enn andre).

Angående blasfemi, politikk osv så føler jeg det også blir litt på siden av det vi diskuterer nå, men greit.

F. eks på Dyrenett lagde de jo en regel om at det rett og slett ikke var LOV til å diskutere religion, sex, og politikk. Det er ikke noe jeg ønsker for dette forumet, og det tror jeg de fleste ville være enige i. Da hadde vi gått glipp av mange gode diskusjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående banningen; om folk føler at de absolutt MÅ skrive banneord foretrekker jeg at det blir sensurert med f eks ****. De tulleordene er egentlig mest irriterende...

Jepp! Lag en poll!

Personlig synes jeg ikke vi må tåle banneord i ny og ne... Min mor (gamle kloke konen) sa at banneord er kun en vulgær mangel på ord og derfor helt unødvendig å bruke.

Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skiller et banneord fra et kraftuttrykk?

Jeg vil si at j*vlig er er kraftuttrykk. F*en og helv*te også.

Får jeg bruke djevelig, helheimen og fanden f.eks? Synonymt med de som blir sensurert, men kanskje ikke bannskap alikevel?

Meh. Banneord og kraftuttykk er en del av det norske språk, og det går helt fint an å bruke de og alikevel være velartikulert. Banneord har sin plass og de de kan brukes når man ettertrykkelig ønsker understreke sitt budskap. Det er et virkemiddel jeg selv bruker relativt ofte når jeg skriver, og det er en del av min personlige ytringsmåte. Jeg tror også din mor ville vært enig i at jeg neppe kan påstås å være i mangel av ord. :D

Degraderende skjellsord blir noe annet, det er jeg enig i at ikke har noen plass her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skiller et banneord fra et kraftuttrykk?

Jeg vil si at j*vlig er er kraftuttrykk. F*en og helv*te også.

Får jeg bruke djevelig, helheimen og fanden f.eks? Synonymt med de som blir sensurert, men kanskje ikke bannskap alikevel?

Meh. Banneord og kraftuttykk er en del av det norske språk, og det går helt fint an å bruke de og alikevel være velartikulert. Banneord har sin plass og de de kan brukes når man ettertrykkelig ønsker understreke sitt budskap. Det er et virkemiddel jeg selv bruker relativt ofte når jeg skriver, og det er en del av min personlige ytringsmåte. Jeg tror også din mor ville vært enig i at jeg neppe kan påstås å være i mangel av ord. :D

Degraderende skjellsord blir noe annet, det er jeg enig i at ikke har noen plass her inne.

Det er veldig forskjellig hva folk mener om banning. I min verden er f.eks. både j*vlig, f*en og helv*te banning. Jeg synes det er både slitsomt og unødvendig å lese det andre har skrevet om det er gjentatte unødvendige banne ord der. Og ja- i min verden er banne ord stort sett unødvendig når man skriver, ihvertfall burde det være det. Joda, jeg kan godt komme med en salve eller to når ting går skikkelig skeis, men ikke når jeg skriver noe som andre skal lese.

Jeg synes ikke det er riktig å si at banneord er en del av det norske språk, da burde ihvertfall noen begynne å gjøre noe for å bedre det norske språk igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er riktig å si at banneord er en del av det norske språk, da burde ihvertfall noen begynne å gjøre noe for å bedre det norske språk igjen...

Disse banneordene er en del av det norske språk. Bare slå de opp i ordboka så ser du at de står listet opp. F*en f.eks, er definert som et kraftuttrykk.

Så kan man være uenig i hvor stor grad man mener at de bør tolereres. Som vi to jo er. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det da jeg skal si at ord som dritkult, dødsbra og herregud også går som banning? :ahappy: *fnis*

Ja, istedet for dritkult går det jo ann å skrive avføringskult eller feceskult... og istedet for dødsbra går det jo ann å skrive avdødesbra eller mortalesbra? :) Herregud, avfører jeg i om man skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det da jeg skal si at ord som dritkult, dødsbra og herregud også går som banning? :ahappy: *fnis*

Ja, istedet for dritkult går det jo ann å skrive avføringskult eller feceskult... og istedet for dødsbra går det jo ann å skrive avdødesbra eller mortalesbra? :) Herregud, avfører jeg i om man skriver.

Jeeez, artig man har det på andre sine vegne :rolleyes:

Tråkket jeg på føttene når jeg sa at noen var vulgære når de bannet. Nei Mari, du mangler ikke talens språk, derfor blir det bare platt når du banner i "historiene" dine. For i utgangspunktet er de ekstremt bra og artige å lese, de er vel de eneste jeg gidder å lese hvert eneste ord av. Jeg er nok ekstremt gammeldags som synes F aen og H elvete er småvulgært. For min del kan dere bruke banneord, det er fortsatt like vulgært i mine øyne.

Noen "banne"ord er ikke gær'ne, dritt, J ævlig, mf. synes jeg ikke er så ille. Så der synes jeg det blir helt feil å sette sensur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
    • Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
    • Det finnes alltid unntak, men det bør aldri være grunnlag for anbefaling av en rase. Vil man helst ikke ha lyd/røyting/whatever så velger man en rase som vanligvis ikke har tendensene til det. Oppdragelse, trening og miljø kan påvirke, men genetikken kan ikke overstyres. Lyd på riesen er ingen overraskelse for meg, det er jo en hund med mye driv.
    • Er en del med god helse og super mentalitet også? Vår golden var på ingen måte taus, han bjeffet forholdsvis mye. Cavalieren vår var helt ekstremt gneldrete med vakt som sin selvpålagte hovedoppgave. Mest savage villdyr jakt-, vakt- og trekkhund jeg har hatt. Understimulert.  Ingen lyd på finsk lapphund og chihuahua, som begge fikk over gjennomsnittet med oppmerksomhet og stimuli. Begge rasene kjent som gneldrebikkjer, begge individene så og si tause, i motsetning til de to kjent for å være verdens enkleste og greieste, som i bunn og grunn var veldig hundete hund på mange måter, bl.a. ressursforsvar. Såfremt en skal trene og aktivisere hunden er oppdragelse og aktivisering vel så viktig som rase og genetikk, tror jeg. En golden som kjeder seg er ingen plysjhund, den vil bjeffe og ødelegge ting. En spisshund som får tilfredsstilt behov og blir trent trenger verken lage lyd eller ugagn. Kan lyd handle vel så mye om hvordan ulike raser blir valgt av ulike typer hundeeiere til ulike typer hundehold? Hvilke raser vil ikke bli gneldrebikkjer om en ofte og lenge av gangen plasserer dem i en kjedelig hundegård alene, hvor de kan se/høre/lukte forbipasserende? En gjenganger med små, såkalte gneldrebikkjer av selskapsraser er at eierne verken forstår dem eller trener dem, og så retter det seg når de får hjelp til å tolke hunden og interaktere bedre med den.  Jeg har forøvrig hatt store problemer med LYD på riesenvalpen jeg har nå (ikke en rase for trådstarter). Ikke noe jeg forventet, og er pga generelt konsensus om bjefferaser usikker på om det er genetisk lyd eller om det i hovedsak er miljøpåvirkning fra den individuelle mammaen. Fra mitt eget anekdotiske erfaringsgrunnlag tror jeg egentlig det siste. Det har tatt to mnd å bli kvitt problemet hjemme, ved å forstå mer av hva han vil når det kommer lyd, og hvordan respondere på det. Ikke super lystbetont oppgave å jobbe med, for jeg forventet ikke det problemet.  Den personlige efaringen min er altså at rase is like a box of individuals i litt større grad enn mange andre mener.
    • En del lyd og dårlig helse og mentalitet på dem.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...