Gå til innhold
Hundesonen.no

Ett kjønn i kull

Guest Jonna

Recommended Posts

Guest Jonna

En oppdretter jeg kjenner har nå blitt servert teori fra to ferske valpekjøpere om at dem ikke bør kjøpe valp fra henne pga det bare var hannhunder i hele kullet.

Dem kom til å bli testosteron bomber og aggresive..

Dette fungerer vist bare en vei, for tisper fra rene tispe kull bli jo normale. Ingen som sliter med hormoner, innbilt e.l. av tisper.

Selv mener jeg at det ikke fins helt hold i dette. Har selv hatt labbis og toller fra rene gutte kull og dem var det ikke noen problem med når det kom til "gutte ting".

Personlig mener jeg dette er en myte. En myte som jeg nå oppdaget er sterkt forankret iblandt hundefolk.

Hva mener dere? Fins det noen dokumentasjon på dette? Og om det er slik, hvorfor er det bare hannhunder som isåfall blir påvirket av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
En oppdretter jeg kjenner har nå blitt servert teori fra to ferske valpekjøpere om at dem ikke bør kjøpe valp fra henne pga det bare var hannhunder i hele kullet.

Dem kom til å bli testosteron bomber og aggresive..

Dette fungerer vist bare en vei, for tisper fra rene tispe kull bli jo normale. Ingen som sliter med hormoner, innbilt e.l. av tisper.

Selv mener jeg at det ikke fins helt hold i dette. Har selv hatt labbis og toller fra rene gutte kull og dem var det ikke noen problem med når det kom til "gutte ting".

Personlig mener jeg dette er en myte. En myte som jeg nå oppdaget er sterkt forankret iblandt hundefolk.

Hva mener dere? Fins det noen dokumentasjon på dette? Og om det er slik, hvorfor er det bare hannhunder som isåfall blir påvirket av dette?

Da har de misforstått, det som er dokumentert ved forskning bl a av Morten Bakken UMB er at om det fødes kun en tispe i ett kull med bare hannhunder så vil den tispa ha forhøyet testosteron og vil sannsynligvis bli mer hundeaggresiv enn en tispe født i ett kull med flere tisper. Det er også dokumentert at tisper som ligger mellom to hannhunder har høyere testosteron nivå enn om den ligger mellom hannhund og tispe.

Forskningen er utført på mus, men Bakken mener at det er helt overførbart til hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står litt om det i den artikkelen om valpesosialisering i Hundesport og, mener jeg. Bl.a. at en tispe som ligger mellom to hanner mest sannsynlig vil produsere flest hanner selv (ikke bare hanner, men flest, altså). Om hanner som lå mellom tisper ville bli mindre testosteronfyllte også husker jeg ikke, men jeg syns å huske at det sto noe om det og.. Nå er det nesten så jeg må sjekke igjen (sabla fin artikkel, forresten *flir*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så må man jo ikke glemme at valpene har med seg arvematerialet sitt også. Er foreldredyrene "normalhormonelle", fredsommelige hunder, skal det vel godt gjøres at valpene blir hundeaggressive hormonbomber, selv om kjønnsfordeling og plassering skulle kunne påvirke fostrene noe i mors liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fysiologiske forklaringen er at sterioider - kjønnshormoner er fettløselige og kan derfor vandre gjennom membraner i motsettning til andre hormoner. Derfor kan kjønnshormoner fra ett foster påvirke utviklingen av et annet. Hos storfe er denne effekten så stor at hos tvillingkalver med en kalv av hvert kjønn vil kukalven ofte være steril.

I arter som får mange avkom ligger gjerne fosterene som perler på tråder opp livmorshornet - hos rotter man man (slik gråtass påpeker, og det er en stund siden den forelesningen men så vidt jeg husker) funnet at rottehuer med en hann på hver side viser høyere aggresjon enn andre huer, og rottehanner med en hue på hver side blir mindre aggressive enn andre hanner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også... Er det jo vanskelig å si HVOR hver enkelt valp ligger i forhold til hverandre, da. Tispen har jo to "livmorhorn" og vilken valp som kommer fra vilket horn er jo umulig å si (annet enn ved keisersnitt, selvsagt).

Men jeg har aldri hørt noen av de teoriene om hormoner kontra kjønnsfordeling i kullet heller.

Har nok ikke fulgt med i timen på akkurat dèt, liksom..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også... Er det jo vanskelig å si HVOR hver enkelt valp ligger i forhold til hverandre, da. Tispen har jo to "livmorhorn" og vilken valp som kommer fra vilket horn er jo umulig å si (annet enn ved keisersnitt, selvsagt).

Men jeg har aldri hørt noen av de teoriene om hormoner kontra kjønnsfordeling i kullet heller.

Har nok ikke fulgt med i timen på akkurat dèt, liksom..

Susanne

I teorien kommer de annenhver gang, altså fra ene hornet valp en, andre hornet valp to osv.. Da skal man kunne regne seg frem til hvem som ligger hvor i forhold til søsknene sine - i teorien. Igjen, det står i den artikkelen i siste Hundesport 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står litt om det i den artikkelen om valpesosialisering i Hundesport og, mener jeg. Bl.a. at en tispe som ligger mellom to hanner mest sannsynlig vil produsere flest hanner selv (ikke bare hanner, men flest, altså). Om hanner som lå mellom tisper ville bli mindre testosteronfyllte også husker jeg ikke, men jeg syns å huske at det sto noe om det og.. Nå er det nesten så jeg må sjekke igjen (sabla fin artikkel, forresten *flir*)

Hvordan er det mulig da?

Når det er hannhund som "bestemmer" kjønn, og tispa "bestemmer" antallet?

I det ene kullet mitt ble det født 5 hanner, mamman har "gitt" overvekt av hannhunder i alle sine kull.

Men hvis jeg ser på hannene hun er blitt paret med har de gitt mest hanner i alle kull.

Hun kommer fra et kull der hun er eneste tispe + tre hanner

Pappan til dette kullet kommer fra et kull med to hannhunder og 5 tisper.

Noen oppdrettere mener unge hannerhunder gir mer hannhundvalper enn tispevalper? Har aldri fått greie påhvorfor da... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

I vårt første kull fikk vi 9 valper, fordelt på 4 hannhunder og 5 tisper. Ett veldig greit kull de ukene de var her. I vårt andre kull fikk vi 5 tisper. Og vi kan med hånden på hjertet si at disse 5 valpene var mye mer krevende enn de 9 vi hadde 2 år tidligere. Hvorfor det var slik aner vi rett og slett ikke, for man skulle jo i utgangspunktet tro at 9 valper var "mer arbeid" enn 5 valper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra manimal.no:

Intrauterin posisjon

Når fosteret har nådd en viss alder vil hannfostrene begynne å produsere testosteron, mannlig kjønnshormon. Testosteronet bidrar bl.a. til å gjøre hjernen maskulin slik at hannhundene får en maskulin, eller typisk hannhund-atferd. Noe av dette testosteronet lekker ut i fostervæsken og kan derfor påvirke de andre fostrene, spesielt de som ligger like i nærheten. Det er gjort noen undersøkelser bl.a. på mus (Vandenberg, 2003). Det de har avdekket er at de som ligger mellom to hanner ble mer maskulinisert enn de som ligger mellom to hunner.

Når en tispe føder kommer valpene vanligvis annenhver gang fra hvert børhorn. Derfor vil det i teorien være mulig å kartlegge om valpene har ligget mellom en eller flere hanner eller ikke. Men det finnes selvsagt unntak. Vanligvis ligger det omtrent like mange valper i hvert horn, men en gang i blant kan det være relativt skjev fordeling. Og er fordelingen skjev, vil dette selvsagt påvirke hvilket horn valpene kommer fra. Årsakene til skjev fordeling kan være mange; tidlig fosterdød og ugunstige forhold i livmoren som tidligere skader etc. (Indrebø pers med, 2004). For å få tak i denne informasjonen betinger det at oppdretter kartlegger rekkefølgen som valpene blir født.

Det vi kan si er at om det er en stor overvekt av hanner i kullet er sannsynligheten stor for at tispene, og hannene, vil bli mer eksponert for testosteron enn om det er få hanner i kullet. Derfor vil kull med mange hanner sannsynligvis bli mer maskuline enn kull med få hanner. Den posisjonen valpen har i mors liv kalles intrauterin posisjon. Det har også vist seg, hos mus, at den intrauterine posisjonen et hunndyr får, vil bl.a. påvirke kjønnsfordelingen i kull hun selv får senere. Jo mer testosteron hun blir påvirket av som foster, det vil si at hun ligger mellom 2 hanner (2M), jo flere hanner får hun i kullene sine (Vandenbergh og Huggett, 1994).

Kort fortalt så vil altså dyr som får flere enn et avkom vise en variasjon som kommer av hormonell eksponering i mors liv. Forster som ligger mellom to hanner har en tendens til å få mer anatomiske, fysiologiske og atferdsmessige egenskaper som er mer maskuline. Hunner som utvikler seg uten å ha to hanner rundt seg har en tendens til å vise mer feminine egenskaper. Disse egenskapene ser ut til å være permanent endrede hormonnivåer, reproduksjonsorganer, aggressiv atferd, sekundær kjønnskarakter og en sårbarhet ovenfor hormonelle endringer. Dette har vært mest undersøkt på mus, men også andre gnagere og svin har vist effekter av plassering i mors liv. Flere av disse effektene er noe av det samme man har sett av prenatalt stress. Det finnes også noen få rapporter på tvillingstudier hos mennesker som foreslår at det finnes feminine og maskuline variasjoner som kan skyldes intrauterin hormonell påvirkning (Ryan og Vandenbergh, 2002).

http://manimal.no/Artikler/Hund/Hormonell-...trering-av-hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått to rene hannhundklull

Og jeg kan ikke si at de er annerledes enn de andre hannhundene som det har vært flertall tisper i? Jeg hadde også ett kull med ei tispe og 4 hannhunder i og hun er heller ikke mere maskulin enn hva de andre tispene jeg har oppdrettet?

Så jeg vet ikke jeg nei.. men en teori bak det er det vell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tisper som kun har brødre skal bli aggressive og kun produsere hannhunder har hvertfall Saeta motbevist det, som fungerer helt utmerket med både folk og dyr og kun fikk tisper i sitt første kull :ahappy: Tror neppe det finnes en fasit når det kommer til dette, som med de fleste andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Hvis tisper som kun har brødre skal bli aggressive og kun produsere hannhunder har hvertfall Saeta motbevist det, som fungerer helt utmerket med både folk og dyr og kun fikk tisper i sitt første kull :ahappy: Tror neppe det finnes en fasit når det kommer til dette, som med de fleste andre ting.

Og jeg har hatt en hund som bekrefter teorien om at enslig tispe i hannhundkull blir mer maskulin og får et høyere testosteronnivå og forhøyet hundeaggresjon, så jeg tror på forskningen som er fremlagt og bevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har hatt en hund som bekrefter teorien om at enslig tispe i hannhundkull blir mer maskulin og får et høyere testosteronnivå og forhøyet hundeaggresjon, så jeg tror på forskningen som er fremlagt og bevist.

Det er mye mulig det skjer, men jeg tror ikke noe på at det alltid er sånn :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå ganske mye forskning man gjerne kan ta med en klype salt, da. :rolleyes:

I alle fall hvis man ikke tar med i beregningen at dette er en teori, en hypotese, at det er funn som kan tyde på at ... Altså kan det godt være at det ikke vil stemme i en storskala vitenskapelig undersøkelse. Man må selvfølgelig studere store mengder dyr hvis man skal kunne si noe eksakt om dette, og metodene må være vitenskapelige, med kontrollgrupper og greier. Og så lurer jeg litt på hvordan de kan mene at tisper som har ligget mellom hanner er mer aggresive, da må i det minste alle hanner være aggresive ... Jeg trodde man hadde gått bort fra teorien om at testosteron skaper aggresivitet også jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, dette er jo definitivt interessant, men stemmer det i "praksis" i hundeverdenen?

Selv har jeg hatt et kull med 7 hannhunder og 1 tispe.

I følge denne teorien burde hun vært en skikkelig testosteron- tispe?

Nei, søtere og mer feminin tispe skal man lete lenge etter- så for meg har iallefall ikke denne teorien slått helt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så lurer jeg litt på hvordan de kan mene at tisper som har ligget mellom hanner er mer aggresive, da må i det minste alle hanner være aggresive ...

Jeg har en følelse av at enkelte her ikke helt har fått med seg viktige nyanser i teorien, og kanskje ikke helt forstår ordet tendens? Altså at en gruppe individer har tendenser til å være sånn eller sånn, betyr ikke at alle i gruppen er sånn eller sånn. (De fleste øksemordere har hatt en dårlig barndom, men de fleste som har hatt en dårlig barndom blir ikke øksemordere.)

Denne teorien er kanskje mest interessant i forhold til hunder som allerede har adferdsproblemer, og den er vel mindre interessant som et middel til å forutsi hvordan valper vil bli som voksne? Eksponering av testosteron i livmoren kan , iflg teorien, være en del av forklaringen på hvorfor noen hunder f.eks utvikler kjønnsaggresjon. Men det betyr ikke at alle hunder som har blitt eksponert for et visst nivå av testosteron i livmoren blir aggressive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en hund fra et rent hannhund-kull. Kjønnsfordeling på andre kull fra samme mor er umulig å uttale seg om, på grunn av selektiv registrering.

Synes ikke han er noe mer "hannhund" enn hva som er normalt for rasen.

Men jeg tenker jo at dette er litt raseavhengig uansett jeg da. Man vil vel kunne få hunder som ligger i den ene enden av skalaen for rasen, de blir jo ikke frådende monstre bare på grunn av plasseringen. Har man en rase med veldig lite aggresjon, er det vel ikke noe stort problem, har man en rase med mye aggresjon, så bør man vel tenke seg om to ganger, på om man er forberedt på et individ som ligger helt i den ene enden av skalaen på rasen. Nå kjenner ikke jeg til kelpie så godt, men jeg kan ikke helt forestille meg at det er en veldig relevant problemstilling akkurat der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kollega som jeg lurer på om kan ha ligget imellom to gutter i magen til mora si. :yes: Nå har hun bare en søster og de er ikke tvillinger, men sånn bortsett fra det skulle man jammen tro at hun hadde blitt bittelitt testosteronsmittet. :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er jo at det er en teori på det, noe som vil si at det kan skje at f.eks en hannhund som blir født i et rent tispekull vil være "mykere" enn om den hadde blitt født i et rent hannhund kull. Evt om et kull på 8valper der den ene hannhunden har hatt en hannhund på hver side kan virke inn på hundens utvikling sammenlignet med den 4 hannhundvalpen som da har ligget mellom to tisper.

Men dette er teori etter ren forskning som da litt grer alt over en kam og det er litt vanskelig å se skalaen da en aldri får vite utviklingen sett fra et annet startpunkt. Og et blandet kull må da regnes ut i forhold til hvilken rekkefølge de blir født for å kanskje finne ut hvordan de lå. Der kan det også skje feil.

Men at valpekjøpere skal frarådes eller være redde for å velge hannhunder fra rene hannhundkull fordi de da blir aggressive er jo da en utvikling som jeg synes virker litt skummel.

Jeg tror jeg heller ville fokusert mer på å funnet gode foreldredyr, oppdrettere osv. For hvis det er avgjørende i valg av kjøp av hund eller ikke om det er rent hannhundkull f.eks så tror jeg en kan lage seg ganske mange bekymringer de neste 10-15 leveårene til hunden:) Da er det ikke sunt å ha hund lenger (som det forsåvidt er også forsket på) :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nå vet jeg for a fact at den valekjøperen som presenterte denne teorien for Jeanettes samarbeidsoppdretter hadde fått sin informasjon fra meg og misforstått denne. Jeg refererte til Morten Bakkens sitt studie vedr enslig tispe født i hannhundkull og jeg presiserte at dette gjalt de rasene jeg hadde erfaring med, ergo ingenting vedr Kelpie. Jeg ante ikke at hannhunder i hannhundkull var en myte eller kjent fakta, jeg har aldri hørt det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, Ellie virker roligere enn hva som beskrives å være vanlig for welshvalper.

Visstnok er de skikkelig ville og bitete innendørs, typ hopper på bordet og gjør så mye bøll de bare klarer.

Ellie er leken og kan få raptuser, men stort sett er hun bare rolig, behagelig og slapper godt av innendørs.

Dette kan jo ha mye med trening/aktivisering og arv å gjøre, men iallefall; hun kommer fra et kull med bare en hannhund og fire tisper, så da kan det jo hende at det er litt av grunnen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...