Gå til innhold
Hundesonen.no

Husky og forskjellig trening

pippin

Recommended Posts

Heihei.. :icon_redface:

Jeg har jo veldig lyst på rasen Siberian Husky. Både fordi det er en vakker rase, elsker kroppspråket deres og kunne tenkt meg en hund som tåler å være med på lange fjellturer og diverse.

Men så lurer jeg på om noen har erfaring med husky og lydighetstrening, spor, agility osv.. ? Kunne gjerne tenkt meg å prøve noe av det også. Ser spennende ut pluss at hunden får trent mer enn bare kropp. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det vet jeg.. ;P Må eventuelt bli i et inngjerdet område. Hvis det viser seg at den kan være litt løs så får vi se hvordan det går. Hvis ikke får jeg bare trene litt på hobbybasis.. :icon_redface:

Har sett et par huskyer på agility, så det kan da være litt håp.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du ikke skal ha en sånn rase da :wub:

Hvis jeg finner et inngjerdet område så skal han/hun få løpe løs så mye h*n vil. Vil gjerne at de skal få utfolde seg fritt innimellom jeg også :D Herlig å se på hunder som løper over enger mens de gliser brett :rolleyes::icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan trene mer enn fysisk med en siberian, faktisk fungerer det veldig bra, de er lettlærte og lettrente hunder så lenge treningsformen holder seg på den positive siden. Jeg har aldri hatt problemer med å lære mine siberians noe som helst egentlig. Det er store individuelle forskjeller i den rasen også, så på forhånd er det veldig vanskelig å si hvor sikkert ting blir utført når de er lært, jeg har hatt hele spekteret, fra god kontroll selv i agilitykonkurranser i høyeste klasse til "takk for meg, dette gidder jeg ikke i dag takk!" Med andre ord, trene og lære en siberian annet enn å løpe framover (noe de egentlig ikke trenger lære) er ikke noe problem, få de helt hundre prosent under kontroll kan være vanskelig. Det gjelder både å utføre øvelser/oppgaver og det gjelder å ha de løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til flere huskyer som kan gå løse i skogen, kommer på innkalling og som kan mange kommandoer og triks. Hvis du er innstilt på å lære hunden masse og legge mye tid og energi i det, skal det ikke være noe værre å lære disse hundene noe enn andre hunderaser (jakthunder, en del terriere). MEN en husky vil ha et sterkt jaktinstikt, så du må forsikre deg om at du har kontroll og oppsyn med hunden. En lydig husky sier ikke nei takk til et ferskt lammelår, samme hvor godt trent den er.

Selv har jeg trent en av skolens alaska huskyer litt i år. Denne hunden har tidligere vært misshandlet, så brukte lang tid på å få den til å stole på meg. Men når dette var gjort, var det ikke noe vanskelig å lære den en god innkalinng, sitt og dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre fra noen som har litt erfaring fra den biten.. :wub:

Har tenkt å trene MYE på dette med lydighet og innkalling. Og kommer selvsagt ikke til å la den løpe fritt hvis jeg ikke har 100% kontroll på den. Jeg vil være sikker og trygg på den før jeg uansett prøver å slippe den løs i et område hvor den kan gjøre skade.

Har ikke vært i tvil om at de kan læres like lett som andre hunder, men tenkte det ville være greit å høre fra noen som har prøvd det :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de SHene jeg har hatt, så har det vært lett å trene vanlige lydighetsøvelser, og triks på hobbybasis. Som aktivisering.

Jeg har prøvd meg på spor, og var på ukeskurs og hele pakka, men det var liiite givende både for hund og eier hvis man tenkte få noe ut av det...hehe... En Husky gidder ikke følge gobit eller blodspor i skogen mange meterne, da det er såå mye annet å snuse etter... Så jeg tok akkurat det som en sosialgreie, hvor bare JEG lærte å legge spor osv.

En SH bør ikke gå løs nei, da man kan føle at visse SH er lydhøre løs om de er av typen som holder seg nær, men å avbryte når de finner spor etter dyr, eller ett dyr er nærmest umulig. Ja, visse gode trenere får det vel til med myye trening, men ikke vanlige hundeeiere. Så en ansvarlig hundeeier bruker bånd :-) (er ikke uten grunn man ikke får godkjent sauerenhetsbevis)

En SH vil ALLTID foretrekke fysisk mosjon kontra lydighet, agility osv (med fysisk mener jeg at de helst vil trave rett frem), så om du som eier velger trene lydighet, så er det mest for eiers del... En Border Collie eller Tervis vil heller trene med eier, enn å bare gå/trave rett frem i bånd km etter km til sammenligning.

Jeg har hatt Huskyer i mange år nå, og etter hvert som de har "dødd ut", så kommer jeg til å bytte rase. Jeg simpelthen elsker SH som rase, men nå vil jeg ha noe som kan brukes til mer. Dvs lydighet, spor, bruks.

Jeg har en Alaska Husky (som ikke er som SH, de bør ikke sammenlignes for mye) som oppfører seg litt som en gjeterhund, som følger meg, liker å leke, og å trene. Denne hunden er like fornøyd med lydighetstrening, eller når den løper etter en ball. (lek) Det er utrolig praktisk, og gøy å trene en slik hund, og man får ikke dårlig samvittighet om man f eks bare har vært på lydighetssamling en dag. Idag har jeg f eks trent lydighet osv med mange andre, vært ute i noen timer. Tispeskinnet er fornøyd med det. SHene mine ville forventet tur/trening (helst joggetur) i tillegg...

Mine SHer har vært innom de fleste sporter da jeg som eier er intressert i det meste som har med hund og trening å gjøre, men det er når de trenes fysisk de virkelig trives :-)

En fornøyd Husky er en Husky som har jogget minst en time med eiern sin :-) Å bare GÅ tur, kan vare frustrerende for hund og eier...

Så sammendrag: Vil man ha en hund man kan gå tur med, og trene lydighet og agility osv, så kan en SH bli for mye hund på tusletur, og for lite hund på lydigheten :-)

Men liker man å trene (løpe, jogge, sykle, ski) så er det en fantastisk rase :-) Hundesosial, overhodet ingen vakthund, liker mennesker, lite lyd (bjeffer jo ikke.... :-) Derimot er de meget sosiale, og laget for å bo i flokk, så alene hjemme trening er ett dundas).

Når det gjelder inngjerda områder, så er det ikke uten grunn at hundegården bør være minst 180 høy på SH...noen klatrer i tillegg, og må ha tak... Jeg har til dags dato ikke funnet inngjerda plasser som klarer holde en SH inne :-) Alle agilitybaner jeg har sett har og lavt gjerde hvis de har gjerde, og agility med hund i bånd, kan være litt vanskelig. Jeg pleier sette sammen flere langliner, da får hunden løpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar =)

Og siden individene kan være så forskjellige så kan det godt hende jeg treffer på et individ som synes det er like gøy å bruke hue som å bruke kroppen :)

Har sett eksempler på folk som har vunnet diverse lydighetskonkuranser. Som trener lydighet med husky og grønlandshund.

Har jo også tenkt på Alaska Husky siden de kan være ganske forskjellige. Men jeg tenker jo på det at de fleste Alaska Huskyene blir avlet for utholdenhet og styrke med trekkhundgener... Hvordan er det da? Og jeg vil jo ikke kjøpe en Alaska Husky fra hvem som helst... Finnes det oppdrettere?

Jeg tror en Belgisk fårehund kan bli litt for mye igjen, med tanke på hjernestimuli... Jeg tenker jo først å fremst på lydighet/agility på hobbybasis. Blir nok flest turer og slikt..

Og har lest litt på polarhundforum om forskjellig hverdagsvaner med tanke på trening/stimuli/turer.. Og de fleste går vanlige turer på hverdager med litt jogging/sykling og lengre turer i helgene. Men jeg tror ikke det skal være noe problem. Jogger jo selv på sommeren å da får jo hunden blitt med på det.

Bare valpen blir vant til hvordan min/vår hverdag er fra den er liten skal det nok gå helt fint. Med mindre vi ender opp med en skikkelig rastløs en.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de SHene jeg har hatt, så har det vært lett å trene vanlige lydighetsøvelser, og triks på hobbybasis. Som aktivisering.

Jeg har prøvd meg på spor, og var på ukeskurs og hele pakka, men det var liiite givende både for hund og eier hvis man tenkte få noe ut av det...hehe... En Husky gidder ikke følge gobit eller blodspor i skogen mange meterne, da det er såå mye annet å snuse etter... Så jeg tok akkurat det som en sosialgreie, hvor bare JEG lærte å legge spor osv.

En SH bør ikke gå løs nei, da man kan føle at visse SH er lydhøre løs om de er av typen som holder seg nær, men å avbryte når de finner spor etter dyr, eller ett dyr er nærmest umulig. Ja, visse gode trenere får det vel til med myye trening, men ikke vanlige hundeeiere. Så en ansvarlig hundeeier bruker bånd :-) (er ikke uten grunn man ikke får godkjent sauerenhetsbevis)

En SH vil ALLTID foretrekke fysisk mosjon kontra lydighet, agility osv (med fysisk mener jeg at de helst vil trave rett frem), så om du som eier velger trene lydighet, så er det mest for eiers del... En Border Collie eller Tervis vil heller trene med eier, enn å bare gå/trave rett frem i bånd km etter km til sammenligning.

Jeg har hatt Huskyer i mange år nå, og etter hvert som de har "dødd ut", så kommer jeg til å bytte rase. Jeg simpelthen elsker SH som rase, men nå vil jeg ha noe som kan brukes til mer. Dvs lydighet, spor, bruks.

Jeg har en Alaska Husky (som ikke er som SH, de bør ikke sammenlignes for mye) som oppfører seg litt som en gjeterhund, som følger meg, liker å leke, og å trene. Denne hunden er like fornøyd med lydighetstrening, eller når den løper etter en ball. (lek) Det er utrolig praktisk, og gøy å trene en slik hund, og man får ikke dårlig samvittighet om man f eks bare har vært på lydighetssamling en dag. Idag har jeg f eks trent lydighet osv med mange andre, vært ute i noen timer. Tispeskinnet er fornøyd med det. SHene mine ville forventet tur/trening (helst joggetur) i tillegg...

Mine SHer har vært innom de fleste sporter da jeg som eier er intressert i det meste som har med hund og trening å gjøre, men det er når de trenes fysisk de virkelig trives :-)

En fornøyd Husky er en Husky som har jogget minst en time med eiern sin :-) Å bare GÅ tur, kan vare frustrerende for hund og eier...

Så sammendrag: Vil man ha en hund man kan gå tur med, og trene lydighet og agility osv, så kan en SH bli for mye hund på tusletur, og for lite hund på lydigheten :-)

Men liker man å trene (løpe, jogge, sykle, ski) så er det en fantastisk rase :-) Hundesosial, overhodet ingen vakthund, liker mennesker, lite lyd (bjeffer jo ikke.... :-) Derimot er de meget sosiale, og laget for å bo i flokk, så alene hjemme trening er ett dundas).

Når det gjelder inngjerda områder, så er det ikke uten grunn at hundegården bør være minst 180 høy på SH...noen klatrer i tillegg, og må ha tak... Jeg har til dags dato ikke funnet inngjerda plasser som klarer holde en SH inne :-) Alle agilitybaner jeg har sett har og lavt gjerde hvis de har gjerde, og agility med hund i bånd, kan være litt vanskelig. Jeg pleier sette sammen flere langliner, da får hunden løpt.

jeg har trent blodspor med mine. De synes det var supert og tok poenget med en gang:) Det gjorde de andre huskyene som også prøvde den dagen. Det er nok viltinteressen som slår inn der. Vet om en SH/grl mix som var godkjent ettersøkshund.

Mine SH er heldigvis ikke klatrere, så de har ikke kommet seg ut av hundegården... :) En av de jeg har hadde jeg som enehund i flere år, det gikk fint. De andre er mer utpreget flokkdyr, og trives ikke alene. Det er nok delvis fordi de alltid har levd flere sammen, mens den første vokste opp som innehund alene. hun tåler å være alene hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er Alaska Husky ingen Siberian da... De som ønsker seg SH liker jo gjerne utseendet på hunden. Ingen gjetter hva slags hund min Alaska er, med mindre hun står sammen med en gjeng SHer... Da bare gjetter de riktig :-P

Vil man evt ha AH for å kanskje ende opp med "løshund", så må man bare kontakte forskjellige oppdrettere å høre. Problemer er at trekkhunder lever helt annerledes enn andre hunder. De får ikke vist så mange andre ferdigheter enn trekkinga, så er vanskelig å si hvordan de er som stuehunder og på lydighet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på alaskan husky og siberian husky. Alaskan har jo gjerne andre raser innblandet, og kan dermed ha en større tilbøyelighet til innkalling. Jeg velger å tro på alt jeg har lest, hørt og erfart direkte fra folk med SH, og når jeg en gang får SH i hus skal den ALDRI være løs. Synes det er synd at folk for det første velger SH pga. utseende, og så slipper de løs i vildens sky uten noe erfaring, mens de gir rasen et dårlig omdømme som drapsmaskin. Helt, helt unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er forskjell på Alaska husky og Siberian Husky og det er jeg fullstendig klar over.. :ahappy:

Enig med at det er synd at noen ikke tenker nøye nok igjennom hvilken hunderase man vil ha.. Og at man ikke vet hva man ender opp med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på alaskan husky og siberian husky. Alaskan har jo gjerne andre raser innblandet, og kan dermed ha en større tilbøyelighet til innkalling. Jeg velger å tro på alt jeg har lest, hørt og erfart direkte fra folk med SH, og når jeg en gang får SH i hus skal den ALDRI være løs. Synes det er synd at folk for det første velger SH pga. utseende, og så slipper de løs i vildens sky uten noe erfaring, mens de gir rasen et dårlig omdømme som drapsmaskin. Helt, helt unødvendig.

jeg vet faktisk ikke om så mange som har valgt SH pga utseende. Heldigvis. (og vi kjenner en del sh-folk...). Det jeg derimot har fått med meg er at mange skaffer seg AH fordi det er lett å få tak i og selges billig. Det er uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller katt, mus, utekanin...

Det tynneste jeg hører er når folk sier "at her jeg bor er det ikke vilt eller sau".

Ja, NOEN (som meg selv :-P) slipper sine hunder på egna plasser, men jeg VET hva de er i stand til, og hvordan jeg skal lese hunden. Det er de uerfarne som trener "lydighet" med sin, og som aldri har sett en hund ta ett dyr, som gjerne har en lavere terskel for å slippe hundene. Disse eierne ødelegger for seg selv, rasen og andre hundeeiere ved å tro at de har kontroll, har "fått til hunden", og at det ikke er andre levende vesener nær en asvalt vei.

"Jeg slapp mine, gikk bra det" er noe av det mest provoserende jeg leser, eller hører, og det lyser uvitenhet laang vei.

Når det er sagt, så gjelder ikke dette bare polarhundene og Alaska Husky (som ikke regnes som polarhund. Ei hell blir en grønlandshund og husky Alaska husky...Den blandingen kalles Grønsky...), men andre hunder og.... Det går endel katter og annet rundt omkring... Hunder ER rovdyr :-)

Hadde alle hundeeiere vært bevisste og ansvarsfulle, hadde ingen hunder hatt ett "rykte".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt, så gjelder ikke dette bare polarhundene og Alaska Husky (som ikke regnes som polarhund. Ei hell blir en grønlandshund og husky Alaska husky...Den blandingen kalles Grønsky...), men andre hunder og.... Det går endel katter og annet rundt omkring... Hunder ER rovdyr :-)

Det er mye som har forandra seg siden jeg fikk alaska husky i 1992, tydeligvis.. Fra når av var det de slutta å regne Alaska Husky som polarhund? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke å regne med at alle andre enn seg selv ikke har peiling på den og den rasen.. Jeg har aldri hatt hund selv men jeg vet nøyaktig hva en hund kan være i stand til. Kan hende jeg er mer obs på forskjellige ting enn den gjennomsnittelige personen. Jeg klarer lett å lese hunder godt å ser hva den skal til å foreta seg.

Og fordi en person sier at "Jeg har sluppet huskyen min fri og det har gått helt fint" så betyr det ikke at personen er uansvarlig for det. Kan hende personen mente at h*n slapp hunden på et egnet sted. Man bør alltid ha kontroll på hunden sin og om man ikke har det så bør man ikke slippe den slik at den kan gjøre skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som har forandra seg siden jeg fikk alaska husky i 1992, tydeligvis.. Fra når av var det de slutta å regne Alaska Husky som polarhund? :lol:

så vidt jeg har fått med meg: om alaska huskyen er polarhund eller ikke er vel avhengig av "blandingsforholdet" ? Vil ikke kalle en veldig houndy AH med hengeører og dårlig pels særlig polar... Og noen renrased polarhund er den ihvertfall ikke.

i 1992 var nok AH generelt mer polar enn den er i dag, tror du ikke? Det varierer jo sterkt etter hva slags distanse hundene brukes til, og strengt tatt er vel egentlig ikke en hund med mest fuglehund/greyhound blod alaska husky? Det kommer jo an på hvilken definisjon man bruker.

forøvrig. blanding av grl og husky heter grønsky. De var særdeles populære sledehunder like etter at det ble tillatt å konkurrere med blandinger.

å tro at man har 100 % kontroll og dermed slipper hunden vitner om ikke annet enn litt manglende innsikt. Eller utrolig flaks med prosjonen av jaktinstinkt i hunden. Jeg ville aldri stolt på huskyblandinger- man vet ikke når naboens katt eller et rådyr dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så vidt jeg har fått med meg: om alaska huskyen er polarhund eller ikke er vel avhengig av "blandingsforholdet" ? Vil ikke kalle en veldig houndy AH med hengeører og dårlig pels særlig polar... Og noen renrased polarhund er den ihvertfall ikke.

i 1992 var nok AH generelt mer polar enn den er i dag, tror du ikke? Det varierer jo sterkt etter hva slags distanse hundene brukes til, og strengt tatt er vel egentlig ikke en hund med mest fuglehund/greyhound blod alaska husky? Det kommer jo an på hvilken definisjon man bruker.

forøvrig. blanding av grl og husky heter grønsky. De var særdeles populære sledehunder like etter at det ble tillatt å konkurrere med blandinger.

Så vidt jeg har fått med meg - men det kan også ha forandret seg siden begynnelsen av 90-tallet - så kalte man disse fuglehund/husky-mixene for Lillehammerhusky, greyster eller blandingshunder. En polarhundmix er ikke nødvendigvis en alaska husky, og det vet du jo tydeligvis, i og med at du vet at en blanding av en grønnlandshund og en siberian heter grønsky. Så vidt jeg kan huske av de artikkelene jeg har lest om alaska husky, så er det ikke hvilken som helst bastard som kan trekke "kvalifisert" til å kalles en alaskan, de skal ha f.eks polarhundpels. Jeg finner ikke igjen den jeg pleier å linke til, der var flere av hundekjørerene i Alaska spurt om hvordan de ville definere Alaska husky, og de var rimelig spesifikke i forhold til pelstype og størrelse, blant annet. Denne handler vel om noe av det samme, selv om den er en anelse amputert i forhold til hva jeg husker av den første artikkelen..

å tro at man har 100 % kontroll og dermed slipper hunden vitner om ikke annet enn litt manglende innsikt. Eller utrolig flaks med prosjonen av jaktinstinkt i hunden. Jeg ville aldri stolt på huskyblandinger- man vet ikke når naboens katt eller et rådyr dukker opp.

Der er jeg enig med deg. Jaktinstinktet hos polarhundene er ikke noe å ta lett på, og om man aboslutt må slippe de, så bør det være på et egnet sted (altså et stort åpent et, hvor man har god oversikt, eller enda bedre, ett inngjerdet ett), og man bør alltid være klar over at hunden en dag kommer til å velge å ikke komme. Min AH hadde forholdsvis grei innkalling, når det passa han, men jeg stolte aldri på han, og det var det som var utgangspunktet mitt de gangene jeg slapp han..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en siberian som er godkjent redningshund og som (da selvfølgelig) går greit å ha løs overalt, hun er testet på sau og stikker ikke. Forøvrig er hun en utrolig hyggelig hund og hun gjør stort sett alt annet enn å gå pent i bånd... :)

Vi har forøvrig nytt medlem her inne som driver med hundekjøring og som har lang fartstid med husky, kan jo være hun har noe lurt å komme med her...? *kikke etter*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...