Gå til innhold
Hundesonen.no

Vidunderet Wilma!


Wilma

Recommended Posts

  • Svar 123
  • Created
  • Siste svar
Så nyyyydelig! ;) For en lekker jente! Skikkelig rød og fin med godt pigment, heldiggrisen dere sier jeg bare. ;)

Hun ser sort ut på nesen, er hun det?

Hihi, tusen takk! Er veldig forelsket ;):D Ja, nesen hennes er sort, er ikke det vanelig?

Så nydelig hun var! Gratulerer! Er toy puddel mindre enn dvergpuddel? Kan man "krysse" de to og få registrert hunden?

Hun var virkelig fin altså, og den dype flotte fargen :ahappy: Gleder meg til å se flere bilder av henne ;)

Takk, takk! :D Toy puddelen er mindre en dvergpuddelen, ja. Mankehøyde for toy er 23-28cm og idealhøyden er 25cm så de er ganske små. Mankehøyde for dverg er 28-30 cm ;)

Det er lov og "krysse" toy og dverg ;) LivB har sikkert en forklaring på det også :P

Gratulerer så mye med valpen! Hun er helt nydelig :D Kjempefin farge! Pleier de røde å bli lysere når de blir voksne, eller beholder de fargen?

Takk :P Det spørs om de har godt pigment, som LivB sier Wilma har! ( ;) ) Hvis de ikke har det lysner fargen litt etter litt. Men moren til Wilma, altså Chira, har beholdt fargen veldig godt! Den er mørk og fin, og jeg håper Wilma arver fargen til moren sin ;)

- Slenger med at vi var på hundetreff i går :P Det var ganske mange hunder der faktisk.

1 Alaska Husky lignende valp. 1 Tervuren. 1 Labrador. 1 Dvergpuddel (Wilma) og 1 toypuddel. 4 Chihuahuaer. 1 Yorkshire terrier, 1 Collie og til slutt, en liten søt Sheltie!

Wilma frøs og skalv litt siden det blåste (ikke så veldig mye, vell og merke, men det blåste), og var ganske kaldt. Derfor holdt jeg henne på armen, sånn at det ble litt varmere for henne når hun var inntil meg. Jeg tar henne også under jakka hvis det blir for kaldt. Og da kom hun "treneren" og sa

"Hvorrrrforrr sitter hu på armen din da?".

Og vi er jo ikke medlem av klubben, selv om vi skal medle oss inn og sosialsere Wilma med og være med på kurs osv. Jeg forklarte at det var så kaldt og at hun frøs. Men det ble ikke godtatt, så hun bare sa

"Ehm, ja. Hu har fire føtter så sett å ned på bakken å gå litt rundt her me'a. Så får'u varmen i'a"

Jeg har bare hatt Wilma i noen dager, og hun hadde sånn ca aldri gått i bånd da vi fikk henne, så jeg måtte motvillig sette henne ned, og gikk rundt i ring sammen med de andre som trente ring-trening. Hun overasket meg veldig, for hun var veldig flink der hun masjerte på siden av meg :P Hadde ikke med godbiter heller, for hadde ingen planer om og trene ringtrening med henne.

Etterpå spurte hun "treneren" hvor gammel Wilma var. Og da jeg sa at hun bare var 14 uker, så var det sånn

"Oja! Men da hadde det vørre nok å stå å sjå på da!"

Jeg er ikke sur altså, det var bare litt sånn, ja okei. ;) Men det er jo ikke alltid like lett og se hvor gammel pudlene er. For Wilma var jo like stor som toypuddelen, om ikke litt større. Men så har hun jo mer pels enn han også da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig vakker vofse! Jeg elsker bare den fargen hennes, den er så dyp og fin.. så du får virkelig håpe hun beholder den! Aldri vært sånn veeeldig fan av puddle selvom jeg syntes de er pene.. men her forelsket jeg meg virkelig litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hå..

Bra de koser deke.. Ho var berre heilt nydeleg.. Dei har eit sånnt spesiellt utrykk puddlene syns eg.. Litt sånn trist og uskuldeg.. Frøya e faktisk 2 veker eldre enn Wilma då,, ho var 16 veker sist fredag..

Skal bli veldig kjekt å følge Wilma videre..

Så flink ho var i bandet da, Frøya berre sette seg rett ned første gang, nekta å gå.. ( Ho e vorten veldig flink no då.. )

Lykke til videre med vidunderet Wilma.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, tusen takk! Er veldig forelsket ;) ;) Ja, nesen hennes er sort, er ikke det vanelig?

---

Toy puddelen er mindre en dvergpuddelen, ja. Mankehøyde for toy er 23-28cm og idealhøyden er 25cm så de er ganske små. Mankehøyde for dverg er 28-30 cm ;)

Det er lov og "krysse" toy og dverg ;) LivB har sikkert en forklaring på det også ;)

---

Jeg synes sort snute er desidert penest, men det er faktisk brun nese som er foretrukket på røde, aprikos og brune puddler ifht rasestandarden. Sort er ikke feil, bare litt uvanlig.

Siden det skille så lite mellom toy og dverg er det lov å parre disse 2 variantene med hverandre. Det er ikke lov å blande mellom og storpuddel, bare dverg og toy.

På RAS fargene (røde, aprikos og sølv) er det spesielt vanlig å parre dverg og toy pga lite avlsmaterialet. "Ulempen" med en dverg og toy parring er at det er større usikkerhet på hva avkommene blir, men valpene er uansett renrasede godkjente puddler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smailyser er fjernet pga. duste smailys regel <_<

Søt hund! Masse lykke til! Får håpe hun ikke bare er snill og grei, og gir deg noen grå hår iblandt! Er sånn det skal være

Takk! Hun gir meg vell noen grå hår ja, slitsomt og stå opp og tisse kl. halv sju mens det øser ned.. :P Men det er jo sånn det skal være og ha valp, er det ikke? ;)

ÅÅÅÅ nydelig liten hund

Vil gjerne se flere bilder

Ja, hun er, som sakt, helskjønn :P

Utrolig vakker vofse! Jeg elsker bare den fargen hennes, den er så dyp og fin.. så du får virkelig håpe hun beholder den! Aldri vært sånn veeeldig fan av puddle selvom jeg syntes de er pene.. men her forelsket jeg meg virkelig litt!

Takk, jeg håper også at hun får beholde den, men jeg tror jo også at hun gjør det :P

Så hyggelig at du likte henne da :D

Hei og hå..

Bra de koser deke.. Ho var berre heilt nydeleg.. Dei har eit sånnt spesiellt utrykk puddlene syns eg.. Litt sånn trist og uskuldeg.. Frøya e faktisk 2 veker eldre enn Wilma då,, ho var 16 veker sist fredag..

Skal bli veldig kjekt å følge Wilma videre..

Så flink ho var i bandet da, Frøya berre sette seg rett ned første gang, nekta å gå.. ( Ho e vorten veldig flink no då.. )

Lykke til videre med vidunderet Wilma..

Hallo! ;)

Takk! Ja, det er jeg faktisk enige i, Wilma kan lage uskyldige, rampete, søte og trøtte øyne hun! Wilma var jo ikke 8 uker når jeg fikk henne, men hun er så søt at det gjør vell ingenting :P Hihi, ja jeg var faktisk overasket over hvor flink hun var! Stopper av og til, men det er jo bare helt vanelig, så vi øver. Hun er også veldig flink til og stå oppstilt, det er tydelig at oppdretter har trent på dette altså! :P

Takk for det, og så ønsker jeg deg lykke til vidre med Lille Frøya! :lol:

Jeg synes sort snute er desidert penest, men det er faktisk brun nese som er foretrukket på røde, aprikos og brune puddler ifht rasestandarden. Sort er ikke feil, bare litt uvanlig.

Siden det skille så lite mellom toy og dverg er det lov å parre disse 2 variantene med hverandre. Det er ikke lov å blande mellom og storpuddel, bare dverg og toy.

På RAS fargene (røde, aprikos og sølv) er det spesielt vanlig å parre dverg og toy pga lite avlsmaterialet. "Ulempen" med en dverg og toy parring er at det er større usikkerhet på hva avkommene blir, men valpene er uansett renrasede godkjente puddler.

Oia! Godt og vite :P Trodde det var svart nese som var vanelig jeg, men når jeg tenker meg om så har de fleste jeg har sett hatt brun nese.. Men Wilma er jo så spessiel så :P

Jeg er forelskeeet...

Gratulerer kjempemasse ! Helt nydelig var hun såklart

Tusen takk!

Pliiiiiiiiiiiis flere bilder

:P

Utrolig pen hun var!

JA TIL MERE BILDER

:P :P

Gratulerer! herlige og nydlige farger

Tusen takk! :P

venter på bilder

:rolleyes:

Hun så skikkelig herlig ut.

Kan tenke meg det er kjekt å ha valpen på fanget etter den lange ventetiden.

Ja, hun er helt herlig, og du kan jo bare tenke deg! :P

Å, hun var bare så søt da! Skikkelig krølldame. Dere får nok mange fine år sammen! *vente på fler bilder*

Ja... :P Ja det håper jeg og! :D

Til alle som er veldig gale etter bilder:

Bilder K O M M E R jeg trenger bare litt tid :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering:

I dag må være den første dagen etter jeg har fått hund, hvor jeg virkelig har kunnet sove lenge! Grunnen til det må være at Wilma sov i sengen sammen med meg i natt, og jeg våknet av meg selv klokken halv elleve! Hun hadde ikke laget, eller lagde en eneste lyd, ikke når jeg kledde på meg en gang, da bare lå hun og strakk seg i sengen! Litt kjipt da, og finne ut at hun vekket meg klokken kvart over seks bare for og være sammen med meg.. Men hun er jo så søt, så hva skal man gjøre? :yes:

Vi har ryddet i "nede hagen" sammen med mamma og Gulla. Tydelig at hun har mye energi, det må jeg bare si! Hun løp lynraskt fram og tilbake, fram og tilbake, fram og tilbake veldig mange ganger! Og selv om det kanskje er litt for tidlig, så kommer det en liten gnist inni meg om at hun kommer til og like agillity veldig godt, da hun får brukt all den energien hun har! Hun er jo bare en valp, så kan jo ikke starte og trene skikkelig før til neste år, men det er klart at jeg kan vise henne tunellen, lære henne og gå gjennom, øve på slalom, kanskje litt hopping osv. Det er jo bare en fordel :yes:

Også var vi i stallen i dag, for første gang. Det tror jeg er første gangen hun har sett med et så stort dyr som en hest. Mens jeg har hatt henne da :P Det var selfølgelig litt skummelt, for hun er jo en veldig forsiktig jente. Mange av vennene min var der, og de synes jo selfølgelig at snuppa mi var kjeeempesøt. Også hadde hun kjempegod pels :P Den ene shettisen snuste nesten Wilma på, men det var litt skremmende, så fint og kunne gjemme seg ved siden av meg! Det var også skikkelig kult og kunne sitte i trillebåren med spon, og speide ut over stallen :yes: Hun er jo bare søt da.

Når man skal leke og løpe som en villhest rundt i hagen, få mat og slappe av litt, og nesten med en gang etter det skal til stallen og bli kost med og se på gigantiske hester, så er det klart man blir sliten. Og da er det fint og kunne sove skikkelig lenge etterpå :yes:

Dette har vært en hyggelig dag, og Wilma sover i buret sitt etter at vi har lekt i hagen :yes:

Her kommer også de etterspurte bildene :yes:

Nå ble det masse tull med bildene, men her kommer det noen :P

Hva er dette?

Hvaerdette-1.jpg

Opp trappen

Oppoverhiiit-1.jpg

Hoppe over her :)

Ogoverher-1.jpg

Søta under trappen!

Jeahundertrappa-1.jpg

Kutt uuut!

KUTTUT-1.jpg

Goah, kill den katte!

goohkilldenkatte-1.jpg

Det lille av snø som var igjen ;)

Giisn-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • De fant vel SM hos det meste av småraser i Finland (og i Nederland, der mener jeg de droppa hele prosjektet fordi de ikke fant noen raser som var "gode nok" for en utkrysning). Men såvidt jeg har skjønt er SM multigenetisk, sånn at det uansett vil være positivt å få inn nytt avlsmateriale. En ny hund ligger uansett litt frem i tid for min del (forhåpentligvis, det blir ikke så lenge hun jeg har nå fortsatt er her), så dra krysser jeg fingrene for at de er kommer litt videre mtp. helse  
    • «Rette tidspunkt» eksisterer nesten aldri. Det er alltid gode grunner til å gjøre noe og til å la være. Å skaffe en hund kommer til å være kjempeslitsom, utrolig artig, lærerik, givende og en utfordring for deg som person og dere som par. Dere har gjort de refleksjonene og ønsker å legge til rette livsstilen deres. Det kommer uansett til å dukke opp et eller annet, stort eller lite man aldri kan forberede seg på. Det er sånn livet er. Jeg kommer selv fra en ikke-hundeglad familie og fikk høre det samme selv helt frem til jeg var 30. ikke la ypotetiske fremtidige sydenturer, studier i utlandet eller «hva om dere slår opp» stanse dere fra å gjøre noe som helst.    hilsen nylig hundeeier som er superstolt over sitt valg 👏
    • Den blandingen kunne jeg nok også ha sett for meg om jeg skulle hatt litt mindre hund, om det ble gjort riktig fra et sånt prosjekt, men leste at SM ligger til engelsk cocker også fant man ut siden denne innkryssingen er testet i Finland? Ellers kan jeg ikke svare på det du spør om.
    • Har fått høre at vi er unge og "binder" oss fast ved å gå til anskaffelse av hund. Så klart blir en mer stengt. Men vi har ikke behov for å reise masse, og dit vi reiser kan vi jo ta med hunden. Både jeg og samboeren min er veldig hjemmekjære, og reiser for det meste innenlands, med unntak en Danmarkstur i året. Vi har jo allerede katt, så da blir vi vel "stengt" på grunn av den også da...🤷‍♀️
    • Nei, du kan nok ikke få championat (med mindre de registreres som renraset slik det er snakk om over), men du kan få mellomtitler vet jeg ihvertfall.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...