Gå til innhold
Hundesonen.no

Klippe ned


Kristina

Recommended Posts

Jeg har planer om å klippe ned lunah da jeg ikke har tenkt å drive med utstilling. Pelsen er ganske håpløs til bruks og sånnt. Og vi som er såå mye i skogen, da sier det seg selv at pelsarbeidet blir ett ********, for å si det mildt.

Kun på den lille spor-økta vi hadde i stad festa det seg masse, masse pittesmå frø i pelsen hennes, blader, gress og alskens dritt.

Og all den sanda hu drar inn. Vi støvsuger hver dag!

Men er det litt dumt og klippe henne ned nå rett før vintern? Hu vil selvøflgelig få ett dekken da..

Og når snøen kommer, så vil det feste seg sånne snøklumper i pelsen, som tar årevis å få tint igjen. Vi kommer til å ha basseng her inne.

Burde jeg klippe hu ned? Eller burde jeg vente til våren?

Pelsen vokser jo ut igjen da. Etter 1 år er den i full lengde igjen.

Men når jeg ikke skal stille ut, så ser jeg egentlig ikke noe poeng i å ha masse pels på hu.

Og jeg tenker jo liksom litt sånn da, hvorfor skaffe seg en hund med masse pels når man bare klipper den ned? Da kunne jeg jo likeså godt kjøpt en korthåra hund!?

Men det var jo gemyttet jeg falt for.

Jeg har ikkeno i mot å børste hu allså - selvom det krever ganske mye børsting, men det er bare gøy.

Men nå skal vi begynne på sporkus snart, og se om det blir no brukshund ut av Lunah. Og da blir det utrolig dritt å sitte å pelle ut barnåler av pelsen hver dag...

Huff. Er litt usikker jeg nå allså. Syns hu er fin med all denna pelsen å da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipp henne heller ned etter vinteren :D Så slipper hun å fryse nå. Nedklipping kan være et greit alternativ hvis man ikke skal stille.

ja, men så er det all snøen som fester seg da. Og om det blir snn vinter som i fjor, med null snø, da blir det hvertfall ett ********.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville å ventet til etter vinteren. Onkelen min hadde oes å de brukte å klippe den ned hver vår. Syns dem er kjempesøt både med klippt pels å lang pels jeg :D

Edit: kom på at du bor i oslo å der er nok vintrene litt annerledes en her. Hvis du har dekken å slikt til henne så går det sikkert bra å klippe henne nå :P

Hvilken klipp tenkte du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men så er det all snøen som fester seg da. Og om det blir snn vinter som i fjor, med null snø, da blir det hvertfall ett ********.

jeg ville likevel anbefale deg å vente... det er så kaldt om vinteren, og hunden kan ikke verne seg uten pelsen... kan du ikke heller klippe litt der det fester seg mest? F.eks klippe potehårene veldig korte. Det pleier jeg å gjøre når det klumper seg mest til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånn som onkelen min sin var klippt gikk det helt fint på vinteren, selv om vi ikke er fra Norges varmeste plass. Ta en helklipp, uten at det blir så sinnsykt kort? De blir så søte å krøllete da :D

Men tror det skal gå bra hvis du passer på å har dekken til henne å slikt. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KOrthåra hunder klarer seg nå så hvis hun får bare vent seg til det å være korthåra så tror jeg ikke det vil være noe problem :?

Du kan jo bare kjøpe en hel drakt til henne som går helt ned til føttene så fryser hun ikke på beina heller.

Eller du kan beholde pelsen og kjøpe slik heldrakt så fester ikke snøen seg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KOrthåra hunder klarer seg nå så hvis hun får bare vent seg til det å være korthåra så tror jeg ikke det vil være noe problem :?

Du kan jo bare kjøpe en hel drakt til henne som går helt ned til føttene så fryser hun ikke på beina heller.

Eller du kan beholde pelsen og kjøpe slik heldrakt så fester ikke snøen seg :D

den heldrakta veit jeg ikke om jeg tør gå rundt med :P midt i oslo!?!?!? høhøhø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klipper henne jo ikke helt ned til huden, så hvordan skal hun fryse?

Hun har da pels igjen, og OES har vel underull? (Eller tar jeg feil nå)

Min meining er iallefall hun kommer ikke til å fryse.

Tenk på Whippeter da, ingenting pels nesten.. :P

Og i værste fall har du jo dekken på henne.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipp henne ned, men ikke helt kort. Men gjør det nå, så hun får tid til å venne seg til det før vinteren slår inn. Tross alt, det finnes jo massevis av hunder som tåler vinteren helt fint, selv med kort kort pels. Bare tenk på vhorster og pointer.. Og pudler blir da klipt? Nei, hold det funskjonelt.. Blir best for Lunah og det. Og tenk så skjønn hun blir med 6-8 cm lang pels?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente noen med oes på Eidsvoll, den var alltid klipt ned. Kjempesøt! :D

Klipper du nå, så får hun jo tid til å venne seg til kulda. Som de andre sier, så er det nok av korthåra hunder som klarer seg i kulda. Og Lunah skal vel neppe bo ute i vinter, så tror nok det går bra :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Slik var det med pelsen til Balder også... Om vinteren hang det store snøballer i pelsen hans (spesielt nede ved beina), og resten av året var det busker og gjørme osv... Det var egentlig ikke sååå ille om vinteren. Jeg gadd ikke gre ut alle snøballene, så etter hver tur lot jeg han ligge nede i gangen og lot alle snøballene smelte slik at det ble en svær, svær dam nedi gangen:-) Og jeg holdt også ut resten av året, selv om det ble veldig mye ekstra bading og greing av pelsen. Og om sommeren måtte han bades flere ganger for dagen, fordi saltvannet kunne gjøre at han fikk våteksem (og han var nuffe og å bade er det beste i verden). Jeg gikk en del blodspor med han og trente i vann, men pelsen var ikke til noe hindring egentlig, bare til nytte når kulden kom :wink:

På jobben er det en nuffe som er klippet kort... Ehh... Det er ikke akkurat vakkert å se på :D

Huff, nå begynte jeg å savne Balder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
    • Du kan prøve Kim Salomonsen på facebook. Det er den eneste oppdretteren av rasen i Norge. Det er en litt større rase i Sverige.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...