Gå til innhold
Hundesonen.no

Longering

tm100001

Recommended Posts

Nå har jeg skullet skrive i denne tråden så lenge, og så har jeg ikke hatt tid, men NÅ skal jeg:)

Personlig er jeg egentlig lite fan av longe i det store og hele.. Jeg synes det finnes plenty av gode metoder til å arbeide hesten fra bakken, og ser derfor ingen grunn til å legge in longe som en del av den ukentlige treningen.. Jeg synes det er mye bedre, og mye mer effektivt, og lærerink for hesten, spesielt unge hester, å bli tømmekjørt, eller brukt lange tøyler på..

Jeg kan se at longe er greit å bruke av og til for å titte litt på hesten fra bakken, sjekke om den er halt, eller bare fordi man er lat og ikke orker noe annet en dag, men for å arbeide oppbyggende med hesten synes jeg det er (for å bruke et litt sterkt ord) ubrukelig..

At jeg velger å si at det er ubrukelig er fordi jeg mener man benytter flere negative aspekter for hesten, enn positive. For det er jo klart at det kan ha positiv effekt! Hesten får til en viss grad beveget seg fritt, dvs uten rytter, og den kan også få knirka kroppen litt igang, Men om man ser på de negative sidene ved det, så synes jeg de er mer alvorlige, og "tar" mer av hesten enn man får igjen av de positive tingene..

Fordi..:-Det er ganske ensformig trening, og til tross for at man skifter hånd, tempo og gangarter mye så har man lite invirkning på de "små" tingene som ofte gjør så hesten jobber godt..

-Man får ingen mulighet til å jobbe hesten "rett" Den vil alltid kunne snike seg unna ved å avlaste den svake siden, noe som er FRYKTELIG vanskelig å gjøre noe med mens hesten løper på volde 4-5 meter unna deg.. Ergo: Man får en skakkere hest..

- En annen ting, som er nevnt over her er innspenning.. innspenning er juks, fanteri og dyremisshandling.. punktum..

- Og så det siste, og det jeg synes er aller aller viktigst, og som er veldig missforstått av mange er det at man faktisk drar hesten UT av ballanse ved å longere.. OM hesten sirkler rundt deg uten noen sinne å trekke i lina er den ballansert, men det hører til skjeldenhetene, og fryktelig ofte må man ta i lina under longeringstrening. Hver gang man tar i lina, uten å kunne støtte opp/kompansere på utsiden, så vil hesten falle litt ut av ballanse.. Dette ser man aller best i galopp, hvor innmari mange hester faller over i kryssgalopp/feil galopp, eller setter bakparten inn, eller ut for å kompansere, alt etter som hvor god ballanse de har.

Så, for å svare på trådstarters innlegg: Jeg synes ikke noe særlig om longering.. For meg er det oppskrytt, og jeg ser ingen grunn til å benytte et så inneffektiv verktøy i min "hesteverktøyskasse" når jeg kan bruke andre, bedre, og mer effektive metoder, som i tillegg er bedre for hesten.. :)

BTW: alltid morro å prate litt heste igjen:) Hiver meg på "jobbe korrekt" diskusjonen senere i kveld, men nå må jeg sitte barnevakt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Så gøy å lese litt hest igjen ;) Jeg sluttet å ri i februar, og savner det.. Så derfor må jeg jo slenge meg med i denne diskusjonen.

Må si at jeg er fullstendig enig med Marie og Ellie på så godt som alle punkter. Den gamle forhesten min ble ridd i Akademisk Ridekunst og dette er en stil jeg falt helt for! Etter min mening er det veldig få dressurhester som går riktig, de bøyer nakken, jada, men bakparten "henger og slenger" og ryggen er ikke hevet i det hele tatt (for å være litt krass). I AR så bruker man så lite tøyler som mulig, og jobber mest med setet og støtter med yttertøylen. Noe man skal i dressur også, men det er ikke så mange som faktisk gjør det. Når venninna mi skaffet seg hesten var den "vill og gal", knakk i nakken osv. Nå, to år etter kunne vi begge ri den med halsring, grime osv. Og da selv på banen, og hun bøyde seg, brukte bakbeina og løftet ryggen :) Det hadde jeg aldri trodd var mulig, for å være helt ærlig. Jeg var så heldig å få dra på noen kurs med Alexandra Myhren (http://www.ridekunst.no/), og det var en herlig opplevelse!

Men så var jo dette egentlig om longering.. :)

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg synes om det, men jeg er nok hovedsaklig i mot det. Signerer mye av det Zoey skrev ;) Jeg har jobbet litt med lange tøyler (tror det var etter Bent Branderupps metoder..?) på den gamle forhesten min, og synes det fungerte flott. Sikkert greit å longere litt innimellom, men ikke noe jeg villle drevet med mye selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg skullet skrive i denne tråden så lenge, og så har jeg ikke hatt tid, men NÅ skal jeg:)

Personlig er jeg egentlig lite fan av longe i det store og hele.. Jeg synes det finnes plenty av gode metoder til å arbeide hesten fra bakken, og ser derfor ingen grunn til å legge in longe som en del av den ukentlige treningen.. Jeg synes det er mye bedre, og mye mer effektivt, og lærerink for hesten, spesielt unge hester, å bli tømmekjørt, eller brukt lange tøyler på..

Jeg kan se at longe er greit å bruke av og til for å titte litt på hesten fra bakken, sjekke om den er halt, eller bare fordi man er lat og ikke orker noe annet en dag, men for å arbeide oppbyggende med hesten synes jeg det er (for å bruke et litt sterkt ord) ubrukelig..

At jeg velger å si at det er ubrukelig er fordi jeg mener man benytter flere negative aspekter for hesten, enn positive. For det er jo klart at det kan ha positiv effekt! Hesten får til en viss grad beveget seg fritt, dvs uten rytter, og den kan også få knirka kroppen litt igang, Men om man ser på de negative sidene ved det, så synes jeg de er mer alvorlige, og "tar" mer av hesten enn man får igjen av de positive tingene..

Fordi..:-Det er ganske ensformig trening, og til tross for at man skifter hånd, tempo og gangarter mye så har man lite invirkning på de "små" tingene som ofte gjør så hesten jobber godt..

-Man får ingen mulighet til å jobbe hesten "rett" Den vil alltid kunne snike seg unna ved å avlaste den svake siden, noe som er FRYKTELIG vanskelig å gjøre noe med mens hesten løper på volde 4-5 meter unna deg.. Ergo: Man får en skakkere hest..

- En annen ting, som er nevnt over her er innspenning.. innspenning er juks, fanteri og dyremisshandling.. punktum..

- Og så det siste, og det jeg synes er aller aller viktigst, og som er veldig missforstått av mange er det at man faktisk drar hesten UT av ballanse ved å longere.. OM hesten sirkler rundt deg uten noen sinne å trekke i lina er den ballansert, men det hører til skjeldenhetene, og fryktelig ofte må man ta i lina under longeringstrening. Hver gang man tar i lina, uten å kunne støtte opp/kompansere på utsiden, så vil hesten falle litt ut av ballanse.. Dette ser man aller best i galopp, hvor innmari mange hester faller over i kryssgalopp/feil galopp, eller setter bakparten inn, eller ut for å kompansere, alt etter som hvor god ballanse de har.

Så, for å svare på trådstarters innlegg: Jeg synes ikke noe særlig om longering.. For meg er det oppskrytt, og jeg ser ingen grunn til å benytte et så inneffektiv verktøy i min "hesteverktøyskasse" når jeg kan bruke andre, bedre, og mer effektive metoder, som i tillegg er bedre for hesten.. :icon_confused:

BTW: alltid morro å prate litt heste igjen:) Hiver meg på "jobbe korrekt" diskusjonen senere i kveld, men nå må jeg sitte barnevakt;)

Signerer alt utenom at innspenning er dyremishandling. Men du fikk sagt det på en god, lettlest og fornuftig måte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...