Gå til innhold
Hundesonen.no

"Problem" hund?


Vivian81

Recommended Posts

Jeg har en bordeaux dogge gutt på snart 14mnd som gjør meg utslitt til tider,han hopper kurrer og biter samtidig.dette har vart endel mnd og jeg blir mer og mer nervøs så jeg er redd det er for sent til og gjøre noe med så jeg spør her om noen har noe råd.jeg har to barn på 3 og 8 år og,og om ho minste kommer i veien for han og meg så går han på ho for og komme til meg.

Om vi er borte er han enda værre men likevel altfor ille når vi er hjemme.

Håper på noen svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk takk:-)

Det er helt forferdelig dette,han har vært sånn stort sett hele tiden mens jeg har hatt han,dvs siden han var 3mnd.trodde d kun var valpe fakter men jeg tør snart ikke ha han lenger pluss at jeg kan så klart ikke omplassere han bort heller pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, visse valpefakter må lære av, hvis ikke blir de nok sittende. Hopping, lekeknurring og -biting er gjerne slike ting. Hva har dere prøvd å gjøre med situasjonen? Mange hunder blir mye verre hvis man kjefter på de; tenker da på hvis hunden blir veldig glad når man kommer hjem. Hva med å ha gode godis liggende klare, så når dere kommer hjem, ber du hunden gjøre noe, f eks sitte (for mange hunder er det alt for vanskelig å legge seg, i alle fall i starten). Når den sitter, gir du den godis. Gi den ofte i starten, og litt sjeldnere etterhvert. Det er i alle fall en okei ting å gjøre til dere kommer dere på kurs eller får privat instruksjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lagt han i bakken,overse,bur,men ingenting hjelper.nå bruker jeg ren luft på spray.sier strengt nei når han hopper og biter men han hører ikke.

v maten så sier jeg sitt så kontakt og værsågod.jeg går ut og inn dører først.han sover i bur om natten og når jeg er borte,der liker han seg godt.

jeg skal gi han(og meg) mer tid til og fikse dette.

han kan sitt og ligg og bli så vidt,det sist nevnte er han ikke så gla i og gjøre hehe...

men er ikke altid jeg får med den store spray boksen så når han hopper nå så går jeg bare rett på han til han gir seg.jeg har ikke krefter til og legge han og holde han i bakken lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster sikkert inn en fakkel nå altså men detta var hunden du for ikke så alt for lenge siden skulle selge? Også før det så har du jo slitt med han også? Du har skrevet debatt om det her inne tror jeg, eller så var det på et annet forum. Da tror jeg du skulle få hjelp av en privatinstruktør som holdt til i området der du bor. Hvorfor blei ikke det non ting av da? Virker på meg som at du er veldig inkonsekvent når det kommer til hunden og hundeholdet ditt. Kan være jeg tar feil men har jo lest innlegg av deg før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har drivi og hoppet endel og skal leke bite etter hendene mine og andre han kjenner. Men dette er ikke no gøy når han er like høy som meg når han kommer på to. Fikk hjelp av Turid Rugaas med lære meg dempende signaler og å bruke de aktivt når hunden gira seg opp og begynte å hoppe. Og nå etter en stund hopper han veldig sjeldent. Jeg trodde ikke at det skulle være så lett men d var nok mer meg som sendte feil signaler til bikkja og stressa den ennå mer me å kjefte på den eller legge den i bakken.

Lykke til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han får mye lek ute når han er ute på morgenen,så er det en tur på en time pluss en kort tur.han snuser opp godbiter ute og inne og får godbiter på flaske.god bit snusing skjer ikke hver dag.

ross-oj så bra det gikk såpass bra:-)

mener du at jeg bør gi han oppgaver når jeg ser han begynner og gire seg opp?

må å nevne at det er ikke alltid det at han er giret og vil leke men enkelte ganger som i dag,virker han sint og glefser uten grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville fått proff hjelp snarest,det er ingen hemlighet at en må begynne å se på seg selv som hunde eiger,før en begynner med hunden..

Hunden merker at du er usikker,og det gjør ikke ting bedre.

Det er ikke alltid det skal så veldig masse til før du får ting på rett sjøl.

lykke til :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør hvertfall ikke aktivisere hunden når den begynner å bølle,for da bellønner du det,og hver gang hunden kjeder seg,begynner den å bølle.

Du kan jo prøve å be hunden legge seg,og la den ligge der til den har roa seg,da forstår den fort at den ikke oppnår noe med å bølle,at den da må ligge helt i ro og det er kjedelig..

Men du må vær rolig,bestemt og konsekvent..Alltid! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger inn et lite raskt tips.. ser ut som de fleste har gitt deg gode råd. Men husk.. Roma var ikke bygd på en dag, så ikke forvent mirakler etter kort tid.. men vær tålmodig.. for ofte så kommer ting av seg selv etter en liten stund. Hvis du da bare er konsekvent i handlingene dine. Og roser atferd du liker og straffer atferd du ikke ønsker.. ved å straffe mener jeg evt. be han om å roe seg for å ha det kjedelig, ignorere eller denslags. IKKE legge han i bakken eller noe.. det hjelper ikke noe. Kanskje du oppnår at han blir redd for deg, men det er ingen god ting.

Men masse lykke til da! Og håper du tar deg en enkelttime med instruktør som kan hjelpe deg på vei. For så å gå videre på kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å ta kontakt med Gry Løberg for en atferdskonsultasjon. Da får du sett om hunden din "bare" er uoppdragen eller om den faktisk har mer seriøse atferdsproblemer. Greit å finne ut av for å vite hva du skal gjøre videre + at du får treningsopplegg hos henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj så mange tips her:-)

tusen takk for allt sammen,dette var litt info så jeg nå har jeg endel og tenke på:-)

jeg har gått rett på han når han har hoppa og bitt,han rygger som regel unna da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må å nevne at det er ikke alltid det at han er giret og vil leke men enkelte ganger som i dag,virker han sint og glefser uten grunn.

Hvis han glefser uten grunn så ville jeg tatt ham med til en veterinær for å få ham sjekket. Så har du fått unnagjort det før du kommer deg til en spesialist på adferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vi har gått på grunnkurs med er utdannet hundepsykolog fra Sverige, og veldig opptatt av "problem hunder". På kurset har vi sett at andre hunder har forandret seg helt - noe som nok skyldes en kombinasjon av gode råd fra henne og mye trening fra eier.

Hun tilbyr også problemhund kurs og privat konsultasjoner, dessuten har de nettopp startet en nettside : hundepsykologen.no - kanskje verdt en titt :ahappy:

Uansett - lykke til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville fått proff hjelp her ja for bikkja har du jo sliti med siden du fikk den. Du var klar til å gi opp etter første natta mest fordi han ikke var som første bordeauxen din, den som var sjuk og måtte avlives. Å skylde på at privattreneren du skulle bruke fikk personlige problemer er greit men det forklarer jo ikke hvorfor du ikke tok kontakt med noen andre når du sleit så masse med hunden.

Håper for bikkjas del at du får hjelp for om ikke ender det vel opp med at du selger en hund med adferdsproblemer eller avliver han.

Rom ble ikke bygget på en dag nei, men "problemene" har vært fra første dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også først fått hjelp bare med han av en atferdsterapeut som kan komme hjem til deg og se problemene som oppstår i hans naturlige miljø. Ofte er de annerledes når de er på kursplassen med mange andre hunder, i tillegg til at instruktøren har mange andre eiere å hjelpe. Dessuten er ikke kursinstruktører atferdsterapeuter. Det er utrolig frustrerende å han en hund som man sliter med, så det å få hjelp er virkelig verdt det. Du bør komme i gang med dette så fort som mulig, fordi jo lenger du venter jo mer setter denne atferden seg i hunden. Dette er jo en stor og sterk hund, som kan skape store problemer om han fortsetter sånn. Når du har kjøpt en så stor hund (eller egentlig uansett størrelse) bør man lære seg å lære hunden god atferd. Det er vårt ansvar som hundeeiere. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...