Gå til innhold
Hundesonen.no

For oss som er grønne i ringen og må ha det inn med teskje:P


armagnac

Recommended Posts

Regner med at hun må være 9 mnd ja... <_<

jaja da får vi bare vente til ho blir eldre da :D men skal i hvertfall være med på valpeshow og kanskje valpeklassen i lydighet :D men får først se hvor fort ho tar ting :D er jo nesten 2 mnd til og da har vi startet på valpekurs, så da bør ting komme seg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 209
  • Created
  • Siste svar
jaja da får vi bare vente til ho blir eldre da :D men skal i hvertfall være med på valpeshow og kanskje valpeklassen i lydighet :D men får først se hvor fort ho tar ting :D er jo nesten 2 mnd til og da har vi startet på valpekurs, så da bør ting komme seg :D

hehe.. Synes jeg ser henne... "lille" søte Yakita :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et lite spørsmål.. Jeg har en renraset Phalene tispa som ikke er registrert, og kommer ikke til å bli registrert heller.

Men hun er kun 5 måneder, er det da mulig å stille henne ut på utstilling?

I utgangspungtet nei, men om du har alle opplysninger på henne og foreldrene så er det vel kanskje mulig å stille henne som ureg valp på valpeshow?? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspungtet nei, men om du har alle opplysninger på henne og foreldrene så er det vel kanskje mulig å stille henne som ureg valp på valpeshow?? :D

Tja, jeg er ganske sikker på at jeg vet hvem foreldrene er og kan sikkert bare ta en prat med oppdretter. Men for å bare stille henne ut for gøy er det egentlig ikke noe vits..

Det får bli renraset OG registrert i NKK neste gang, selvom det antagligvis blir GD da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg er ganske sikker på at jeg vet hvem foreldrene er og kan sikkert bare ta en prat med oppdretter. Men for å bare stille henne ut for gøy er det egentlig ikke noe vits..

Det får bli renraset OG registrert i NKK neste gang, selvom det antagligvis blir GD da!

Ja det er desverre mange som har gått i den "fella" å kjøpe uregistrert hund eller blandingshund fordi de i utgangspungtet ikke var intr i utstilling, men som får smaken på det senere... Derfor anbefaler jeg alle jeg kjenner til å kjøpe seg registrert hund fordi mulighetene ligger der OM man skulle få lyst på et senere tidspungt i hundens liv. Men hunden er jo den samme herlige uansett da.. Og veslejenta di er jo bare kjempe søt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er desverre mange som har gått i den "fella" å kjøpe uregistrert hund eller blandingshund fordi de i utgangspungtet ikke var intr i utstilling, men som får smaken på det senere... Derfor anbefaler jeg alle jeg kjenner til å kjøpe seg registrert hund fordi mulighetene ligger der OM man skulle få lyst på et senere tidspungt i hundens liv. Men hunden er jo den samme herlige uansett da.. Og veslejenta di er jo bare kjempe søt :D

Hehe tusen takk!.. men jeg er litt heldig da.. med tanke på at hun allerede nå veier 4,6 kg og hun er forholdsvis slank så innen hun er fullvokst så veier hun nok over maksgrensen på 5kg.. så noe utstilling hadde det nok aldri blitt på henne uansett.

Men neste gang skal jeg sette meg skikkelig inn i oppdrettere osv. og anbefale alle andre til å gjøre det samme.

Heldigvis har jeg storebror (mamma's hund) som jeg skal stille ut litt og sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har jeg egentlig overgått meg selv. Jeg har lyst til å stille pelsen. Jeg har hatt hunder i over ti år, men aldri stilt før. Så nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Det er en utstilling på Lier i Juni som heter terrierspesialen som jeg har lyst til å melde oss på. Hva må jeg øve på før jeg skal stille henne? Hun er glatthåret og har ikke behov for å klippes egentlig, men bør jeg gjøre noe med pelsen (bortsett fra vask og sånn) likevel? Legger dommeren mye vekt på at hunden går pent og sånn? Hun kan jo å gå pent, men vet av erfaring at når det er mye hunder rundt og mye som skjer så skrur hun av lyset og driter ganske greit i meg... Det er jo selvfølgelig en treningssak da. Jeg vil bare gjøre dette for gøy, og for å se om hun er rasetypisk ift seinere evt avl. Dessuten kan det jo hende jeg synes dette er gøy og vil fortsette å stille henne litt.

Så for en som er helt grønn, hva er viktig å tenke på? Hva må vi øve på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at du vil stille henne :D :D På rasespesialen er det garantert en spesial dommer som kanskje selv har rasen og som kjenner rasen godt.. Dette vil være både positivt og negativt for deg som førstegangsstiller.. For det første vil du få bedømming fra en som virkelig KAN rasen din, men på en annen måte så vil det kanskje være så mange hunder påmeldt at bedømmingen vil være knallhard og at du som førstegangstiller kan få en litt urettferdig streng kritikk fordi hunden din konkurrerer mot så mange andre knallgode hunder.. Nå heter det seg vel at hunden uansett alltid konkurrerer mot seg selv og rasestandaren, men er det mange andre gode hunder tilstede, så vil du kanskje få en strengere kritikk en det du ville fått på en mindre utstilling... Mulig jeg tar feil men :D Uansett så er det viktig å ikke gi opp om man ikke skulle ha hellet med seg på en ustilling. .Dommere er fryktelig forskjellige, og smaken ersom baken :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei :D Tanken slo meg at det kommer til å være mange gode hunder på denne utstillingen slik at vi får hard konkurranse. Likevel tenker jeg at jeg gjør det bare for gøy, og for å høre hva dommeren synes om henne. Jeg bekymrer meg mest for at hun skal bli helt koko og hoppe rundt som en bajas i ringen. Vil det trekke ned veldig hvis hun gjør det? Det blir gøy å prøve dette for første gang. Det blir sikkert ikke siste :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.... Kommer nok også veldig an på dommeren.. Noen dommere dømmer kun etter hundens eksteriør og overser litt bajas streker, mens andre igjen er veeldig seriøse og ser på utstilling som en helhetlig bilde av en vakker hund som viser seg vakkert i ringen.. men hun vil nok tjene på å kunne gå og stå pent. .Mitt intrykk er at for de fleste hunder så blir utstillinger litt vel mye intrykk, og det gjør at hundene generelt blir veldig rolige. .Jeg har hatt med hunder som oppfører seg som villmenn hjemme, men som oppfører seg helt greit på utstilling. .Det er hunder i alle bauer og kanter, og de vet ikke helt hvor de skal se, eller hvem de skal bjeffe på. Synes også at det er generelt veldig lite bjeffing og bråk på hundeutstillinger .. Så om du trener henne litt hjemme på å gå og stå og får noen til å titte på tennene hennes, så skal det nok gå helt fint :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, ja det er jo en trøst da. Hun er helt kul med at folk kikker i munnen hennes og sånn. Det har vært endel fremmede som har gjort det uten problem. Da gjelder det bare å få henne til å stå stille på kommando, og trene på å gå pent til tross for masse folk og styr. Vi bor jo i Oslo by, så det er mer enn nok arenaer å trene på det her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å det høres jo kjempebra ut! :ahappy:

Hadde lyst til å velge søndag også, sånn at vi bare kan gå der og tusle på lørdagen uten noe stress eller nerver.. Mulig jeg er rar da, men det er jo begges første gang.

Lurer på om du fant ut hvordan man kan melde seg på søndag? Har sett på den elektroniske påmeldinga på NKK, men der står det 25-26 april - Drammen, Drammen brukshundklubb. Lurer på om jeg da må velge det, også får jeg beskjed senere om vi skal stille lørdag eller søndag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har stilt, eller vet om Harry Tast??

Så på Canis at han er kjent for blå sløyfer, men lurer på hva deres erfaring er?

Han skal nemlig dømme mops i i moss i mai.

Både min og gullas første utstilling.

æææ :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos ny i ringen, prøvde å leste opp det skjemaet som ligger på nkk sine hjemmesider, "ny i ringen", men det kommer bare opp i masse uforståelige tegn. Noen som vet hvordan man kan "oversette" dette til et forståelig språk?

Eller evt. hvis det går å laste ned på en annen maskin, sende det til meg over mail/melding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos ny i ringen, prøvde å leste opp det skjemaet som ligger på nkk sine hjemmesider, "ny i ringen", men det kommer bare opp i masse uforståelige tegn. Noen som vet hvordan man kan "oversette" dette til et forståelig språk?

Eller evt. hvis det går å laste ned på en annen maskin, sende det til meg over mail/melding?

Med fare for å skryte, men det ligger noen artikler på min hjemmeside (skrevet av meg) om utstilling, forklarer det ganske detaljert og greit (har jeg fått høre). Se her.

Ellers er "Ny i ringen" i PDF, det er det du laster det ned som? Det blir mange rare tegn om du prøver i noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har stilt, eller vet om Harry Tast??

Så på Canis at han er kjent for blå sløyfer, men lurer på hva deres erfaring er?

Han skal nemlig dømme mops i i moss i mai.

Både min og gullas første utstilling.

æææ :/

Hvis du aldri har stilt hund før så er jeg ikke sikker på om dette er rette dommeren å stille for første gangen. Han kan være ganske så skarp i kritikken/uttalelsene sine, noe som nok ikke trenger å være så kjekt når man er helt fersk. Jeg sparer meg pengene hvis Harry Tast dømmer, for å si det sånn, men jeg melder kun unntaksvis på for finske dommere også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om du fant ut hvordan man kan melde seg på søndag? Har sett på den elektroniske påmeldinga på NKK, men der står det 25-26 april - Drammen, Drammen brukshundklubb. Lurer på om jeg da må velge det, også får jeg beskjed senere om vi skal stille lørdag eller søndag?

Jeg brukte det manuelle sjemaet og skrev 26 i datoen.. Håper det går i orden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en utstilling går over 2 dager, men ulike raser de forskjellige dagene. Hvor lang tid før får man vite hvilken dag de ulike rasene går? Og når får man vite hvilket klokkeslett man skal stille hunden?

Det står i utstillingsannonsen hvilken dag din hund skal bedømmes.

Alle raser er delt inn i ulike grupper - spisshunder er gruppe 5 og terriere er gruppe 3, for eksempel. Så noen arrangører forteller hvilke grupper som skal gå hvilken dag, før de deler opp i enkeltraser og opplysning om dommer.

Klokkeslett får du vite syv-ti dager før utstillingen, hvor du får informasjon i posten eller på email. Alle utstillinger (så godt som, i hvert fall) begynner klokken 09:00, og en er sjelden innkalt til klokkeslett etter 12:00 (men det kan være forsinkelser i ringen som gjør at du er inne senere, men du er pliktig til å være der på oppsatt tidspunkt i fall bedømmelsen i ringen går kjappere enn antatt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i utstillingsannonsen hvilken dag din hund skal bedømmes.

Alle raser er delt inn i ulike grupper - spisshunder er gruppe 5 og terriere er gruppe 3, for eksempel. Så noen arrangører forteller hvilke grupper som skal gå hvilken dag, før de deler opp i enkeltraser og opplysning om dommer.

Takk for svar :) Men hvor finner jeg utstillingsannonsen? Jeg har sett på hjemmesiden til de som skal arrangere utstillingen, men finner ikke noe der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Men hvor finner jeg utstillingsannonsen? Jeg har sett på hjemmesiden til de som skal arrangere utstillingen, men finner ikke noe der

Om du får Hundesport står de aller fleste utstillingsannonsene der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...