Gå til innhold
Hundesonen.no

Kastrere eller ikke?


Vodeckà

Recommended Posts

Jeg har kastrert min blandingshund. Før jeg gjorde dette var det mange forskjellige diskusjoner ang å kastrere hunder. Noen mener det ødelegger hunden, at den mister lysten på livet. Tar fra han gleden. Forandrer personligheten osv.

Jeg mener at de får det bedre! Sånn som jeg ser det er det for mange blandingshunder i verden, derfor vil ikke jeg bidra til flere ved å la min formere seg. Og hvis jeg uansett aldri vil han skal få lov, syns jeg det er bedre å la han få slippe å være "seksuellt frustrert"! Eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det samme med min hannhund for ett år siden og både han og jeg er fortsatt svart harmoniske og glade. Han ble kastrert fordi han var en blandingshund som aldri skal brukes i avl og vi har en tispe fra før. Det er uaktuelt å sette bort noen av dem i løpetiden. Dessuten var hannen kjønnsmoden og svørt virril(?) da vi fant ham (gatehund) og det ville bli en stor og kanskje umulig utfordring å utkonkurrere formeringstrangen hans ved løptispelukt her og der. Så for at han skulle kunne være løs så mye som mulig, var også valget enkelt. Bortsett fra at han ikke streifer rundt på åsryggene, men holder seg rundt meg og den andre hunden vår på tur, er han den samme, glade hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har ikke noe erfaring med hannhunder og hvordan de forandrer seg etter en kastrering, men en bekjent av meg argumenterte veldig bra for sin sin mann når de diskuterte kastrering. Mannen ville ikke kastrere hunden fordi han syntes synd på den ( hadde sikkert ekstra empati for den siden hunden er samme "kjønn"). Konen gav da mannen et ultimatum:

Vil du ha kvittet deg med dine kjønnsorganer og glemt/mistet seksualdriften? Eller ville du beholdt de og hatt en sterk seksualdrift, men aldri fått mulighet til å utøve de lystene?

Dermed ble det kastrering på den hunden..

Jeg regner med at det må være mer frustrerendes for en hund å ha en slik seksualdrift og aldri få lov å parre.. Hvis de er kastrert savner de jo ingenting..

Men som sagt, null erfaring med hannhunder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe erfaring med hannhunder og hvordan de forandrer seg etter en kastrering, men en bekjent av meg argumenterte veldig bra for sin sin mann når de diskuterte kastrering. Mannen ville ikke kastrere hunden fordi han syntes synd på den ( hadde sikkert ekstra empati for den siden hunden er samme "kjønn"). Konen gav da mannen et ultimatum:

Vil du ha kvittet deg med dine kjønnsorganer og glemt/mistet seksualdriften? Eller ville du beholdt de og hatt en sterk seksualdrift, men aldri fått mulighet til å utøve de lystene?

Dermed ble det kastrering på den hunden..

Jeg regner med at det må være mer frustrerendes for en hund å ha en slik seksualdrift og aldri få lov å parre.. Hvis de er kastrert savner de jo ingenting..

Men som sagt, null erfaring med hannhunder:)

Seksualdriften hos mennesker og hunder er ikke det samme. Å kastrere en snill og godt fungerende hannhund fordi de aller fleste mennesker ikke kunne tenke seg et liv i sølibat er en dårlig unnskyldning, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til forskjellene til en manns sekualdrift og en hund, men regner med de er forskjellige ja. Kan godt vær det er best å la være som du mener, jeg er ikke noe hannhund ekspert. Er vel i bunn å grunn bare en hannhund som vet hva som er best, hehe.. hadde de bare kunnet snakke;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den norske lov sier også at man ikke har lov å kasterere/sterilisere hunder uten at det er medisinsk grunnlag for det. Det er ikke nok med at hunden aldri skal brukes i avl.. Men det er selvfølgelig forskjell fra veterinær til veterinær hvordan de tolker regelen. Veterinæren jeg jobber for er forholdsvis streng på den regelen. Hun kasterer ikke hannhunder bare fordi eieren synes det er et pes å ha en hannhund og ikke vil bruke han i avl..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nokså åpen for å kastrere Pippin hvis det blir veldig problematisk etter hvert å ha en av hvert kjønn. Håper veldig at det ikke blir nødvendig, og foreløpig går det fint, men har blitt litt pragmatisk etter hvert når det gjelder kastrering. Tror det kan være en grei løsing av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har den loven tilgjengelig? Eneste loven jeg vet om mot det, går på småfe, og hund er ikke definert som småfe - tror jeg?

"§ 13. Forbod mot visse inngrep.

Det er forbode:

1. å kastrera reinsbukk, hund og fjørfe. Veterinær kan likevel kastrera reinsbukk og hund når særlege bruksgrunnar gjer at det trengst."

Dyrevernloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for kasterering og sterilisering.

Og jeg synes at det er god nok grunn til å gjøre det om ikke dyret skal brukes i avl. Jeg tror det er forskjell på menneskers sexlyst og hunders sexlyst. Men jeg tror også mange hunder opplever sexuell frustarasjon. Jeg tror ikke de vil parre seg fordi de bare har lyst på noe godt, jeg tror de gjør det av innstingt. Blir det ikke litt slitsomt når innstingtet heletiden forteller hunden at den skal finne en å parre seg men, men den aldri får muligheten til det? Det er vel pga dette stresset/frustrasjonen som gjør at det er ' et pes' å ha dem i hus. Så hva er best? Det er det delte meninger om.

For meg, så finnes det ingen grunner til å ikke kasterere. Ved mindre arten er utryndings truet, og alle vet jo at hunder er en av de som ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så søøøt han er! Tror jeg kan skimte noen tegninger der, ja
    • Syns jeg begynner å se antydninger til at han har arvet pappan sin farge 😍 Flere som ser det? 
    • Nei, jeg begrenser ikke pga. vaksinasjon. De hunder vi omgås er generelt både vaksinerte og friske, og det er de mine får hilse på i den perioden fordi jeg vil at de skal ha trygge, fine hundemøter. Tilfeldige andre hunder for de øve på å ikke bry seg med. Smitte i miljø tenker jeg lite på, da vi bor avsides og ikke bruker hundeparker ol. Valpekurs liker jeg vente med en måned eller to, slik at de er gamle nok til å trene gode økter og holde ut et helt kurs  
    • Sosialiseringsvinduet er frem til 12 uker sies det, selv om dette ikke stemmer helt så er det fortsatt veldig viktig å utsette valpen for det hen skal senere også, men i kontrollerte former. Både å fysisk møte andre trygge hunder for å utvikle språk og lære grenser, samt lære at man ikke skal hilse på alle hunder man møter på er viktig. Mange valper vaksineres før levering også, det har hvertfall de jeg har hatt vært selv om praksisen varierer litt. 
    • Vi har brukt Dog Breeding Science i Australia for å teste for ILM (Intestinal lipid malabsorption). Betalte rundt 400 kr og sendte spyttprøve.  De har utviklet en test for kelpier på denne sykdommen. Finnes visst og noen i Tyskland som har tatt utgangspunkt i testen som ble utviklet i Australia eller noe slikt, men vi brukte den i Australia da oppdretter tipset om den.  Fikk e-post om at hvis vi ønsket å teste noe mer så kunne de bruke prøvene til å teste i en kort periode. Ble litt nysgjerrig på fargetesting ettersom jeg håper han har arvet faren sin shaded/ghost tan farge. Men jeg vet ikke hvor mye svaret hadde gitt meg, jeg kan og bare vente å se hva han blir. Foreløpig tydelige antygdninger til at han vil bli shaded/ghost tan 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...