Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpekurs


ElinT

Recommended Posts

Hva forventer du/ønsker du å få ut av ett valpekurs? Hva håper du på å lære om og hvis du har vært på kurs- var det noe du synes var spessielt bra?

Grunnen til at jeg spør er at vi starter opp valpekurs igjen om to uker og jeg driver og lager meg en oversikt over hva vi skal gjennom. Som instruktør er det alltid fint med nye idèer og høre hva deltakere ønsker å få ut av ett kurs :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om eg i det hele tatt skal ta valpekurs, så er det kun for sosialisering. Alt det andre fikser eg fint selv :wub:

Det er jo bra for deg, men det er ikke alle som har det sånn, derfor vi prøver å gjøre kursene best mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bra for deg, men det er ikke alle som har det sånn, derfor vi prøver å gjøre kursene best mulig.

Joda, ikkje sånn ment, valpekurs er bra og for mange nødvendig. Mye som snus på hodet når det kommer en valp inn i huset.

Hvilken alder har du på valpene på kurset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare vært på en valpekurstime, men da var det en økt på slutten hvor hundene skulle roe ned mens instruktøren gjennomgikk litt teori, det syns ihvertfall jeg var veldig ålreit.

Litt ro-trening samtidig som vi fikk stilt spørsmål, prata litt om treningsmetoder o.l. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har noen få basic ting som jeg prioriterer på mine valpekurs: kontakt, nei (positivt innlært), ignorering av andre hunder, innkalling, gå pent i bånd, sitt og ligg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært på valpekurs, og vi gledet oss til hver gang :)

Sosialiseringen var viktig, men også det å få noen kyndige "utenforstående" til å hjelpe til med å "lese" samspillet mellom meg og voffe - og komme med konstruktive innspill om hvordan vi kunne trene best mulig sammen. Instruktøren(e) la vekt på at alle valpene var ulike - akkurat som alle "valpeførerene", og kom med individuelle forslag til ulike problemstillinger o.l.

Kontakt øvelser syns vi var morsomme - det å ha fokus på hverandre, også når det var mange andre hunder og viftende godbiter rundt oss.

Også var det stas da gutten klarte "på plass".

Vi kunne nok trent oss dit på egenhånd også, men det var hyggelig og motiverende både for gutten og meg å trene med så motiverende og positive instruktører - dessuten var det hyggelig å bli kjent med flere hunder på nogen lunde samme alder, samt deres eiere.

Vi lærte også sitt, "snuste" på bli - samt grunnlaget for å gå pent i bånd. Ellers lærte vi litt om å trene inn nei - samt en del teori, bl.a. om ernæring, og avvending med bjeffing, hopping, biting +++

Lykke til med kurs !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva forventer du/ønsker du å få ut av ett valpekurs? Hva håper du på å lære om og hvis du har vært på kurs- var det noe du synes var spessielt bra?

Grunnen til at jeg spør er at vi starter opp valpekurs igjen om to uker og jeg driver og lager meg en oversikt over hva vi skal gjennom. Som instruktør er det alltid fint med nye idèer og høre hva deltakere ønsker å få ut av ett kurs :)

Jeg forventer hyggelige og posetive instuktører, som ikke mister tålmodigheten/blir irriterte av samme dume spørsmål om og om igjen. Ellers så forvneter jeg at det skal være sosialisering, kontakt, rotrening og miljøtrening. For meg er håndterings trening veldig viktig, som f.eks tannvisning eller at en fremmend/ukjent klapper eller kjenner på valpen (som en utstillings dommer eller veterinær hadde gjort). I tillegg så kommer jo innlæringsteknikker og slike ting.

Jeg har gått to valpekurs med min hund. På det første, fikk vi kun 3 ut av 8 timer da hunden min måtte opereres. Det jeg var mest fornøyd med på detter kurset, var håndterings trening. Resten er jeg missfornøyd med, da det var lite sosialisering, ro trening og miljø trening. Og instuktøren virket irritert når folk trengte litt ekstra hjelp.

Det andre kurset, er jeg veldig fornøyd med. Der hadde vi masse sosialisering, miljøtrening og ro trening. Dette var et klikker kurs, så selvsagt lærte vi mye om bruk av klikkertening, klikket inn øvelser osv. Det eneste jeg er missfornøyd med her, er at det var for lite håndterings trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialiseringen var viktig, men også det å få noen kyndige "utenforstående" til å hjelpe til med å "lese" samspillet mellom meg og voffe - og komme med konstruktive innspill om hvordan vi kunne trene best mulig sammen. Instruktøren(e) la vekt på at alle valpene var ulike - akkurat som alle "valpeførerene", og kom med individuelle forslag til ulike problemstillinger o.l.

Åja, enig!

Fint for meg som aldri har hatt hund før også, med litt tilbakemeldinger særlig siden jeg aldri har hatt hund før og ikke har så mye sammenligningsgrunnlag. At de kan gi litt individuelle kommentarer og observasjoner osv. Kommer vel litt an på hvor mange som er med og hvor erfarne de er men for meg som grønnskolling er det utrolig nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært på valpekurs før så jeg har ikke helt klare forventninger til det, og har ikke hatt hund så vet ikke hva jeg venter meg der heller :) Men jeg ser for meg at de basic tingene som kontakt, ro, miljøtrening, sitt, gå fint i bånd, slutte å biteleke osv kommer vi til å trene mest på hjemme. Det jeg ser for meg er at kurset skal hjelpe oss til å trene mer effektivt på disse tingene og gjøre sånn at vi ikke stopper opp i treningen eller gir opp, siden vi møtes jevnlig og kan spørre om ting vi ikke får til. Jeg er også veldig usikker på dette med bjeffing, hva jeg skal gjøre for å forebygge/stoppe bjeffing, men ser vi skal lære litt om dette på valpekurset jeg har meldt meg på :P

Jeg ser helt klart nytten av valpekurs med tanke på sosialisering, og som Snute sier en annen synsvinkel på vårt samspill med valpen. Jeg regner med instruktørene er trent i å identifisere handlinger fra oss som gir valpen dårligere mulighet til læring. Jeg håper å kunne bli kjent med en del av kursdeltakerne og at vi kan møtes utenfor kurset også, da jeg ikke er inne i hundemiljøet her i byen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi gikk på valpekurs var det to ting det ble brukt mest tid på: Sosialisering og kontakttrening. Dette brukte vi tid på ved hver kurskveld.. Kurskveldene ble startet med at det var frislipp av valpene slik at de fikk lekt og sosialisert seg litt. Deretter startet vi alltid treningen med kontakttrening før vi gikk videre på enkle øvelser som sitt/dekk.. Etter hvert ble øvelsene mer avanserte sånn som gå pent i bånd, passering av andre valper osv. Vi hadde også rotrening hver kurskveld i og med at vi satt på benkene i hallen mens instruktøren snakket, da skulle valpene sitte rolig mellom beina våre.. Det funket bra for noen (men ikke alle, hehe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi gikk på valpekurs var det to ting det ble brukt mest tid på: Sosialisering og kontakttrening. Dette brukte vi tid på ved hver kurskveld.. Kurskveldene ble startet med at det var frislipp av valpene slik at de fikk lekt og sosialisert seg litt. Deretter startet vi alltid treningen med kontakttrening før vi gikk videre på enkle øvelser som sitt/dekk.. Etter hvert ble øvelsene mer avanserte sånn som gå pent i bånd, passering av andre valper osv. Vi hadde også rotrening hver kurskveld i og med at vi satt på benkene i hallen mens instruktøren snakket, da skulle valpene sitte rolig mellom beina våre.. Det funket bra for noen (men ikke alle, hehe).

Dette tror jeg er veldig viktig å lære, å passere andre hunder fra valpestadiet av. Ikke bare det å hindre din egen valp i i styrte fram/pipe ol, men også å lese den andre hunden. Spesielt førstegangseiere har mye å lære om å lese kroppsspråket til møtende hund og eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg er veldig viktig å lære, å passere andre hunder fra valpestadiet av. Ikke bare det å hindre din egen valp i i styrte fram/pipe ol, men også å lese den andre hunden. Spesielt førstegangseiere har mye å lære om å lese kroppsspråket til møtende hund og eier.

Ja, det var veldig nyttig for oss i alle fall! Klart, hun ble ikke perfekt på passering bare på valpekurset.. først nå begynner hun å beherske det ganske bra (hun er så glad og vil hilse på alle, utagerer ikke), og nå er hun snart 2 år, men det var en bra begynnelse og vi fikk mange god tips som vi tok med oss videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi gikk på valpekurs var det to ting det ble brukt mest tid på: Sosialisering og kontakttrening. Dette brukte vi tid på ved hver kurskveld.. Kurskveldene ble startet med at det var frislipp av valpene slik at de fikk lekt og sosialisert seg litt. Deretter startet vi alltid treningen med kontakttrening før vi gikk videre på enkle øvelser som sitt/dekk.. Etter hvert ble øvelsene mer avanserte sånn som gå pent i bånd, passering av andre valper osv. Vi hadde også rotrening hver kurskveld i og med at vi satt på benkene i hallen mens instruktøren snakket, da skulle valpene sitte rolig mellom beina våre.. Det funket bra for noen (men ikke alle, hehe).

Akkurat det å slippe hundene sammen for å leke før kurset startet, høres ut som en dårlig ide.. De blir jo veldig ukonsentrerte etterpå når dere prøver å trene kontakt! Vi venter med å leke til etter vi er ferdige, på kursene jeg har vært på iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det å slippe hundene sammen for å leke før kurset startet, høres ut som en dårlig ide.. De blir jo veldig ukonsentrerte etterpå når dere prøver å trene kontakt! Vi venter med å leke til etter vi er ferdige, på kursene jeg har vært på iallefall.

Jeg syns det fungerte veldig bra. Valpene fikk løpt av seg litt energi. Jeg syns det fungerte utmerket for oss i alle fall, Bea ble mer konsentrert om oss når hun hadde fått hilst ferdig på de andre valpene først. De fikk rast litt fra seg rett og slett. Virket ikke som noen av valpene var ukonsentrerte etterpå, heller tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpekurs er viktig at valpen får treffe andre valper og bli håndtrert av de andre menneskene, ihvertfall omgås og hilser. Og at instruktøren er erfaren, har god tid til å svare på alle spørsmål, og at man får en generell innføring i valpens oppvekst og hva som er viktig og huske på, tips til innlæring. Trenger ikke være all verden med ulike øvelser, men kanskje ta opp hva hver enkelt ønsker. Feks få tips til å unngå biting, husrenslighet osv.

Jeg var med Hera på valpekurs da hun var 5 mnd ca, og med Nitro nå når han er 10 uker gammel. Blir interessant å se hvor ulike kursene blir. Da ett ble holdt av hundeklubb og en hos veterinær. Den jeg er på nå, er mer sosialisering og tips, men med Hera var det mer spor, innkalling, sitt osv utendørs og mer dressur aktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg kanskje ville tatt med i et valpekurs, er hundespråk! Vi hadde ikke det da jeg gikk valpekurs med Tassen, men på et ukeskurs i sommer fikk jeg en liten aha-opplevelse mtp. hva Tassen hele tiden prøvde å fortelle meg! Å kunne litt om hundenes språk er veldig interessant og ikke minst nyttig i hverdagen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det fungerte veldig bra. Valpene fikk løpt av seg litt energi. Jeg syns det fungerte utmerket for oss i alle fall, Bea ble mer konsentrert om oss når hun hadde fått hilst ferdig på de andre valpene først. De fikk rast litt fra seg rett og slett. Virket ikke som noen av valpene var ukonsentrerte etterpå, heller tvert imot.

Sånn gjorde vi det også da jeg hadde valp, og det var en dårlig idè- den dårligste jeg har hatt i hundeholdet. Jeg fikk en hund som jeg har jobbet enormt mye med for at hun kunne jobbe med meg FØR hun fikk hilse på de andre hundene, og ikke bare etterpå, og det har tatt og tar fremdeles mye tid og krefter ... Jeg ville nok heller helst hatt frislipp, dersom man skal ha det, på slutten av kurset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn gjorde vi det også da jeg hadde valp, og det var en dårlig idè- den dårligste jeg har hatt i hundeholdet. Jeg fikk en hund som jeg har jobbet enormt mye med for at hun kunne jobbe med meg FØR hun fikk hilse på de andre hundene, og ikke bare etterpå, og det har tatt og tar fremdeles mye tid og krefter ... Jeg ville nok heller helst hatt frislipp, dersom man skal ha det, på slutten av kurset.

Er det vanlig å ha frislipp som en del av valpekurset? Klubben vår pleier ikke å ha det, men jeg har tidligere tatt gruppa med på tur i skogen like ved og på veien trent passering, trent inkalling + litt søk i skogen og også sluppet valpene litt da på slutten. Men det er ikke noe vi har med fast og kommer ikke til å ha det nå heller. Må se an gruppa litt også. Men valpene er rundt 5 mnd og muligens potensielle avstikkere... Jeg er ikke interessert i å løpe halve Hove rundt for å samle valpene og kaste bort tiden som resten av gruppa også betaler for :closedeyes: Dessuten er det flere grupper rundt som også blir forstyrret.

Det har pleid å fungere greit, og så er det folk som avtaler seg i mellom å slippe valpene sammen etter kurset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi slapp også valpene løs sammen i et rom, når timen var over. Dette er en del av sosialiseringen og at de kan omgås andre valper på en orntlig måte. Vi fikk observere valpenes lek og samtidig spørre spørsmål etterhvert. Og det er jo heller ikke like lett å finne noen som har valper på samme alder, så dette var topp!

Men så var dette mindre valper. Vet ikke om hvordan dette lønner seg hvis det er dressurkurs og valpene er 5-6 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi slapp også valpene løs sammen i et rom, når timen var over. Dette er en del av sosialiseringen og at de kan omgås andre valper på en orntlig måte. Vi fikk observere valpenes lek og samtidig spørre spørsmål etterhvert. Og det er jo heller ikke like lett å finne noen som har valper på samme alder, så dette var topp!

Men så var dette mindre valper. Vet ikke om hvordan dette lønner seg hvis det er dressurkurs og valpene er 5-6 mnd.

Yngre valper og ikke minst innendørs/innegjerdet blir litt enklere ja :icon_redface:

Helt klart at de har godt av å løpe sammen, men det gjør mange av de etter kurset når vi er ferdige, da er dem selv ansvarlige hvis valpene fyker alle veier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
    • Uffa, stakkars lille bullebolle!! Når ambulls halter, da er det vondt😬 Håper dere finner utav dette! God bedring til klumpen🌸
    • Hva er helsestatus på linjene ellers? Hvordan passer foreldrene til de to kullene sammen mentalt? Hvordan er mentaliteten på valpene etter den tispa som fra før har et kull og har hannhundene noen kull å vise til både med tanke på helse og mentalitet?    For meg personlig ville jeg heller tatt risken på C-hofter over en dårlig mentalt sammensatt hund. Og 3 på skudd er ikke nødvendigvis diskvalifiserende, men da skal den ha en ellers svært god mentalitet.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...