Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpekurs

ElinT

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Folk kan heller avtale seg i mellom å møtes utenom kurset eller bli igjen etterpå for å la valpene leke sammen. Gjerne også oppmuntres til det nå man snakker om viktigheten av sosialisering, men jeg er ihvertfall ikke interessert i å betale en instruktør for å stå å se på at valpen min leker. Det klarer jeg helt fint selv. Jeg betaler for å få bli instruert og forventer at det gjelder alle timene vi har betalt for. Selv om jeg skjønner at det er fryktelig enkelt for instruktør og ha frislipp siste 20 min hver gang. Men at man oppfordrer kursdeltakerne til å møtes og la hundene leke er jo bare fint :icon_redface: På kurs vil jeg heller trene på at valpen skal kunne ha fokus på meg med andre hunder rundt og lære noen enkle lydighetsøvelser, kunne passere andre, innkalling osv.

Skrevet

Jeg er egentlig ganske åpen for det meste, så det blir spennende å se hvordan valpekurset vi skal på blir. Det starter 11 mars. Interessant å lese hva dere mener det burde inneholde iallefall :icon_redface:

• 3 weeks later...
Skrevet

Klubben jeg har hatt kurs for har en mal for hva et valpekurs "skal" inneholde.

Jeg har alltid en bli "kjent runde" på første kurskveld for å høre hva deltagerne anser som viktig i deres hundehold og eventuelle utfordringer de har møtt på så langt, slik at kurset best mulig tilpasses deltagerne.

Leketid/frislipp blir inndelt i grupper, etter alder/størrelse/hvor tøff/forsiktig de enkelte valpene er.

Synes det ikke bør være for mangen valper løs samtidig, 4-6 stk er greit.

Da går vi helst i skogen hvis lyset tillater det, evnt på inngjerdet treningsbane.

Da får vi ogsåpå sett endel på valpenes språk og hvem som trenger litt veiledning eller må støtte valpen sin/ bruke time-out.

Det som jeg synes er viktig på kurs: positiv innlæring, kontakt, innkalling, gå pent i bånd, "nei", miljøtrening (vi tar som oftest en bytur), barn og hund, ignorering av uønsket adferd.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange som har hund og katt sammen, men det kommer helt an på individene, rasene og tilvenningen. Det høres ut som du har kommet litt skjevt ut allerede, og som sagt tror jeg det kan bli krevende. Når du ikke har kompetansen selv til jeg anbefale å få hjelp (direkte, annet enn tilfeldige på nett) fra noen som kan komme og hjelpe deg der du er.
    • Er det noen som faktisk har fått til å få katter og hunder sammen?  Er bare redd det blir ett vanskelig prosjekt. Og hvor lenge bør man holde på å prøve å få det til?
    • Jeg ser at det står haket av som jakthunder på NKK rasevelger.    Er det da retriever og spaniel som har minst mulig jaktinstinkt da?   Skal prøve å få hundene til å slappe av når de ser pusene.
    • De er også varslere så jeg bjeffer dessverre lett.
    • Jaktinstinkt er litt ulikt hos ulike raser. Gjeterhunder, og jakthunder som er avlet for å "drive" vilt og jage på egenhånd har høyest jaktinstinkt og har lettere for å jage dyr. Jakthunder som er avlet for å samarbeide tettere med fører, som for eksempel retrieverene og spanieler som er avlet for å apportere vilt, har jaktinstinkt, men er også ofte lettere å kontrollere rundt dyr. Selskapshunder, vokterhunder og ulike andre raser har jevnt over mindre jaktinstinkt. Men opprinnelig har alle hunder noe jaktinstinkt, og det vil variere med individ også. Jeg tenker at du kan ha fordel av å kontakte en hundetrener som kan komme å se hundene og hjelpe deg med et opplegg for tilvenning så hundene kan lære seg å slappe av rundt kattene. Å bare la de stå og bjeffe og bråke vil gjøre det verre. Du må jobbe aktivt med at hundene skal slappe av når de ser kattene. Ideelt sett på god avstand først, og nærmere når de takler det bedre. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...