Gå til innhold
Hundesonen.no

Sopp?

Debbie

Recommended Posts

Hei

Har en dalmis, og som mange andre av samme raser så har hun brunt belegg rundt munnen.. Det antar jeg er sopp..

Hun leker veldig med en annen hund, som er veldig til å dra, bite og slikke henne i kinn,og halshud, her blir foruten bitskadene også rødlig og brun- er det også sopp??

Og på flankene,og litt ryggen har hun flekker hvor hun har mye mindre pels og litt brunlige røtter- er dette også sopp??

Hun er 14mnd, fikk løpetid i desember,og hadde innbilt i begynnelsen av februar- kan det på ryggen komme av hormoner??

hørte av oppdretter at jeg kunne smøre med sink i munnvikene..

Kan jeg gjøre det på andre steder også?? Det er jo så himla seigt,og smitter jo på alt mulig annet- andre ting jeg kan bruke??

Blir glad for svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, sink kan du smøre alle andre steder, det er jo det samme som mange bruker som babysalve, og er temmelig ufarlig! :P Ingenting å få panikk for hvis hunden slikker litt i seg heller.

Det kan forresten høres ut som sopp ja. Har du prøvd sopp-drepende/dempende shampo? Furst Aid og Malaseb er to typer, men det fins sikkert flere også. Selvsagt kan man jo ikke si noe sikkert, for jeg har verken sett bilder eller er dyrlege. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takk for svar.. og gode tips..Hørte at det gikk ann å få tak i sinktillegg, tørt til å drysse på mat- tror dere det har noe for seg?

Og jeg håper ikke det er noe allergi, hun klør ikke- jo litt på kinna men de såra driver jo å gror... Forer på vogh og er kjempefornøyd..

Nå skal råda testes ut..PS kan hydrogenperioksid, brukes overalt?? og gjør det noe om de slikker litt på det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller rett og slett kjøpe hydrogenperoksid på apoteket og vaske områdene.. det er egentlig munngurglevann som er bakteriedrepende. Jeg bruker det i bartene til Blondie, og det fungerer utmerket på soppen :)

Kødder du??! Hvprfor har du ikke sagt det før? :) Er det sterkt, blir pelsen slitt, lukter det stramt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kødder du??! Hvprfor har du ikke sagt det før? :) Er det sterkt, blir pelsen slitt, lukter det stramt?

Det brukes som blekemiddel, så det funker sikkert fint både på sopp og stygg soppfarge på hvit pels. Men jeg ville ikke brukt det på hud eller ikke-hvite pelsområder uten videre. Datablad for hydrogenperoxid 3% (lav konsentrasjon, selv denne må tynnes ut).

Eddikvann (en del eddik til fire deler vann for eksempel) funker forresten flott på sopp og bakterier, og er billig og enkelt å få tak i. Funker som forebygging mot sopp både i ører (men har vel ikke de beste voksløsende egenskapene), under poter og i barter, og som forhudsrens. Både eddik og hydrogenperoxid svir der huden er brutt, så ligg unna skrubbsår og rifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Eddikvann (en del eddik til fire deler vann for eksempel) funker forresten flott på sopp og bakterier, og er billig og enkelt å få tak i. Funker som forebygging mot sopp både i ører (men har vel ikke de beste voksløsende egenskapene), under poter og i barter, og som forhudsrens. Både eddik og hydrogenperoxid svir der huden er brutt, så ligg unna skrubbsår og rifter.

Dette må jeg teste! Har en shampoo som tar rødfargen under potene, men synes ikke noe om å bade med shampoo så ofte. Skal man vaske og skylle av, eller bare vaske og la være i pelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Sett potene oppi en kopp med løsningen, og så bare klem av det værste og la de lufttørke.. jeg bruker å ta slik behandling som det siste jeg gjør før jeg legger med, for da ligger bikkja hvertfall rolig mens det virker og tørker :)

Takker og bukker, må prøves på blåndi fra i kveld av. Tynner ut 1-4, var det så? (1 del eddik til 4 deler vann).

Må sjekke potene til de andre to også, men de bruker ikke å være så mye bløt på potene sine som blåndi, han bare elsker å ligge i snøen (noe som minner meg på at jeg også må sjekke fanene hans i kveld, orker ikke skippertak når det gjelder floker/tover i fanene. Og hos han kan de komme i løpet av en time eller to :) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Jeg vet ikke hvordan man gjør det med eddik, for jeg har bare prøvd ut hydrogenperoksid. men i følge oppdretteren min kunne man ta ca 1 liter vann og 4 spiseskjeer 7% eddik. 1/4 høres mye ut.. Eddik er jo sterkt. Prøv deg frem på hva som fungerer best :)

Jepp, det skal jeg gjøre. Takker og bukker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva var blandingsforholdet til hydrogenperioksid...

Og jeg som just har kjøpt det, må vel kjøpe eddik også da..

Men dere mener på at det ikke skal vaskes ut, hvis det er tynnet ut.. Bare la det være i pelsen og la pelsen lufttørke??

Ja jeg er blond,og må ha det inn med teskje...

Skal hjem og vaske hunden nå, den er dekket i sink, urk.... ekle grisete greier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne edikken og munnskylle-greien; virker de umiddelbart, eller er det noe man ikke ser resultater av før etter lengre tids bruk? Evt hvor mange ganger/hvor lang tid må man bruke det før man ser at det virker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne edikken og munnskylle-greien; virker de umiddelbart, eller er det noe man ikke ser resultater av før etter lengre tids bruk? Evt hvor mange ganger/hvor lang tid må man bruke det før man ser at det virker?

Det virker rimelig kjapt ja. Det er jo ikke sånn at det blir borte på en-to-tre, men det bleker ned fargen og fargen blir mere rosa og svakere og svakere... Hvis jeg smører inn bartene hennes hver kveld en hel uke, så synes jeg at jeg ser store forandringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde hydrogenperoksid bare var bakteriedrepende jeg, og tok soppen. Er det et blekemiddel?? Tenker på det med blekemidler og utstilling.... hm, kanskje bare gå over til eddikvann ja?

Har ikke brukt hydrogenperoksid på lenge, bartene ble mye bedre da jeg byttet tørrfor og sluttet med V&H. Skal teste ut ediikvann neste gang hun blir rød.. (heldigvis sluppet unna det etter at det frøs på. Var værre i høst når det var vått..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål til:

Hvordan i dundas, inni hampen, dritt får man vasket vekk sink fra pelsen??

Jeg har jo ikke tenkt meg om,og gnudd ho godt inn med sink.. og det går ikke vekk- gnir bare av masse pels..

Har prøvd tre forskjellige shampoer,og tilslutt zalo, hjalp ikke det heller...

Potetmel???

Nå har jeg alt så kjøpt:

hydrogenperioksid, epleeddik 5%( kan det brukes?), og noe som het olivenblad ekstrakt- det skulle visst være soppdrepende og brukes utblandet i vann i foret.. Noen som har vært borti det før??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål til:

Hvordan i dundas, inni hampen, dritt får man vasket vekk sink fra pelsen??

Jeg har jo ikke tenkt meg om,og gnudd ho godt inn med sink.. og det går ikke vekk- gnir bare av masse pels..

Har prøvd tre forskjellige shampoer,og tilslutt zalo, hjalp ikke det heller...

Potetmel???

Nå har jeg alt så kjøpt:

hydrogenperioksid, epleeddik 5%( kan det brukes?), og noe som het olivenblad ekstrakt- det skulle visst være soppdrepende og brukes utblandet i vann i foret.. Noen som har vært borti det før??

Uffda.. du har smurt på såpass mye ja.. Jeg brukte det på en labbis-pelset hund en gang, på halsen, men ikke over hele kroppen liksom. Prøv å la pelsen få ro litt nå noen dager, det slites av etterhvert. Er det ekkelt kan du jo ta på henne et tynt dekken sånn at hun ikke går og gnir det borti over alt. Jeg ville ikke vasket så himla mye mer med alaskens shampo, det kan gjøre soppen verre. Du kan jo prøve igjen om noen dager, men bruk en mild shampo, og la den sitte i leeenge, minst ti minutt. En shampo skal jo strengt tatt ikke fjerne fett (da fjerner den fettlaget i huden), men det var jo litt rart at ikke zalo hjalp engang. Har du prøvd grønnsåpe? Det er skånsomt for huden, og er ikke farlig å bruke. :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Uffda.. du har smurt på såpass mye ja.. Jeg brukte det på en labbis-pelset hund en gang, på halsen, men ikke over hele kroppen liksom. Prøv å la pelsen få ro litt nå noen dager, det slites av etterhvert. Er det ekkelt kan du jo ta på henne et tynt dekken sånn at hun ikke går og gnir det borti over alt. Jeg ville ikke vasket så himla mye mer med alaskens shampo, det kan gjøre soppen verre. Du kan jo prøve igjen om noen dager, men bruk en mild shampo, og la den sitte i leeenge, minst ti minutt. En shampo skal jo strengt tatt ikke fjerne fett (da fjerner den fettlaget i huden), men det var jo litt rart at ikke zalo hjalp engang. Har du prøvd grønnsåpe? Det er skånsomt for huden, og er ikke farlig å bruke. :sint_01:

Tror at Debbie skal stille i Bø i helgen, og da er det vel greit å ikke ha pelsen full av Zinksalve? (correct me if I'm wrong Debbie)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at sunlight er mildere for huden enn Zalo, og en hundefrisør jeg snakket med engang fortalte at hun ofte brukte utspedd sunlight på skikkelig møkkete hunder hun fikk inn.. Sikkert ikke ideelt for huden, men for engangsbruk så går det sikkert greit.. Evnt prøve å vaske flere ganger over med mildt sunlight vann??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E skal stille i Bø ja,og jeg regner med at det blir gult hvis ho er full av Sink,hehe

Men ang sinken, det som sitter i,og der jeg tok mest er hele halsområde og kinn.. og det ble bedre, men ikke bra..

Ellers brukte jeg bare milde fine shampoer,og balsam tilslutt.. Får kanskje prøve grønnsåpe imorra..Jajaj, dette kan jo bli en gøyal og pinlig utstilling..Dumme nek, at jeg ikke kan bruke hue..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da sitter jeg her og klyper meg i armen, fordi Edeward ga meg både utgangsstilling og flere meter med fot gjennom tre vendinger og flere stopp med sitt uten å ha forventninger om verken lek eller godis for det. Hadde ingenting fremme, og attituden hans tilsa at han gjorde det bare for interaksjonen og noe å gjøre sammen. Kanskje er metoden effektiv - han har begynt forbinde handlingen i seg selv med noe bra? Det er den faglige forklaringen. ..men ved å antropomorfisere kan det også ha vært for å belønne meg for å ha vært flink mams og servert ham rikelig med vom for å sitte pent og vente mens jeg kaster "apporten" - som jeg sliter med å kommunisere hvordan jeg ønsker levert. Det er vårt nye problem for tiden. Han blir forbanna fordi jeg ikke tar imot når han bare slipper den foran meg og begynner kjefte på meg fordi jeg krever å få den i hånden før jeg serverer noe. Vi har hatt mange sånne runder nå, og jeg forstod endelig at vi må tilbake noen skritt og trene på å holde apporten igjen. Gått altfor fort og klønete frem.  Ellers har Jokke kommet tilbake. Antar det er fordi testikkelen som ikke har kommet ned i pungen vokser i størrelse og er ukomfortabel der den sitter. På gjerdet om å fjerne den, fordi jeg er usikker på om jeg vil fjerne bare den ene som ikke har kommet ned, eller kastrere ham fullstendig. Har på følelsen av at den avgjørelsen blir tatt litt uti puberteten ^^ Det er vanskelig, altså. På den ene siden virker den ballen på feil sted ubehagelig for ham, og det er en fare for kreft i den. På den andre siden er kirurgi kirurgi. Fordi den har vært jojo, nede i pungen i perioder og ligget utenfor kanalen, i lysken, så er det stadig en sjanse for at den kommer helt ned. Da er det dumt å utsette ham for kirurgi unødvendig. Hormonene har flere effekter på helse og humør, er ikke bare der for forplantning. Noen av effektene vil en helst være foruten, men å fjerne dem kan også medføre uønskede helse- og adferdsendringer. En kan vel tilføre hormoner kunstig dersom det blir et problem. Et mindre onde enn testikkelkreft. ..men fjerne en eller begge, og når?  Antakelig er han 8 år og har fått en kreftdiagnose innen jeg klarer bestemme meg.   
    • Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...