Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjør i fra seg på gulvet


Poter

Recommended Posts

Max gjør oftere og oftere i fra seg på gulvet. Det er ikke tiss, men bæsj. Han har kattedo inne som han godt kan tisse i, men han bruker å gå ut for å gjøre i fra seg mer og er flink å si i fra når han skal ut. Men nå blir det bare oftere og oftere at han gjør i fra seg inne, rett ved siden av doen. Noen som har tips til hva vi kan gjøre? Han kan godt bæskje i en HELT ren kattedo, men har han tisset der en gang, kan han ikke bæskje i den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du ha kattedo inne, siden han gjør fra seg ute?

Eneste eg kan anbefale deg er å vaske stedet han gjør fra seg med Biotex (eller annen fettløser), la det tørke, og vaske over med legesprit. Dette fjerner all lukt. Også den lukta som vi ikkje kjenner.

Evnt prøv å flytte kassen til ett roligere sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har innedo til ham slik at han kan gå på do om natten og ha den når han er hjemme alene over litt lengre tid (en arbeidsdag eller en helg). Doen står på et rolig og skjermet sted, det finnes vel egentlig ikke noe roligere sted i leiligheten enn akkurat der... rent bortsett fra soverommet vårt :whistle: Men kunne jo vurdert å sette den opp i høyden, f.eks på fryseboksen og ha døren dit på klem slik at bare han kommer seg dit... Fint tips om vaskemiddel, hvor får man tak i legesprit og er det noe man kan ha på parkettgulv (vi leier)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legesprit mener eg du får kjøpt på apotek. Om det går greitt med parkett vet eg ikkje.

Ok.

I går da vi kom hjem etter trening, hadde han faktisk tisset på gulvet. Har skjedd en gang før nå nylig. Det virker som han bommer på kassen, for tisset ligger bak kassen, enda kantene er høye på kassen. Nå har han jo ganske nettopp måtte trekke tre tenner, så kan jo være at han blir noe surrete av det, han virker ikke det ellers, så ikke godt å si. Avføring utenfor kassen har han gjort lenge. Skal prøve ut å kjøpe ny kasse og å sette den opp på fryseboksen, så får vi se hvordan det fungerer. Kom på at i alle år vi har hatt ham, har kassen stått i høyden, er kun dette siste året den har stått på gulvet og det er da avføringen har kommet på gulvet. Han er omplasseringskatt, så vet ikke hva han er vant til fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke for liten kattedo da? At det liksom ikke er plass til å sitte der og bajse :)

Kanskje katta tenker at det blir for skittent i kattedoen til neste gang hvis den tisser eller bajser der?

Kanskje et forsøkt verdt å prøve å ha en større do? Evt. vaske det oftere (må vet jeg ikke hvor ofte du vasker det da :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

I går da vi kom hjem etter trening, hadde han faktisk tisset på gulvet. Har skjedd en gang før nå nylig. Det virker som han bommer på kassen, for tisset ligger bak kassen, enda kantene er høye på kassen. Nå har han jo ganske nettopp måtte trekke tre tenner, så kan jo være at han blir noe surrete av det, han virker ikke det ellers, så ikke godt å si. Avføring utenfor kassen har han gjort lenge. Skal prøve ut å kjøpe ny kasse og å sette den opp på fryseboksen, så får vi se hvordan det fungerer. Kom på at i alle år vi har hatt ham, har kassen stått i høyden, er kun dette siste året den har stått på gulvet og det er da avføringen har kommet på gulvet. Han er omplasseringskatt, så vet ikke hva han er vant til fra før.

Er det åpen kasse du har nå? Om han "bommer" på kanten vil det kanskje hjelpe å kjøpe kasse med dør og tak. Min hannkatt tråkka oppi kassen med beina, men "glemte" at rumpa stakk utenfor kanten, og tissa dermed på gulvet. Problemet forsvant da han fikk vegger å forholde seg til.

Har du hatt samme sand til han hele tiden? De kan reagere på at sanden er "feil" for akkurat den katten. Merker det på mine, om eg ikkje får tak i riktig type. Blir sanden for grusete nekter de å bruke kassen. Maxcat fra europris funker bra på mine, og det er nesten det samme som sandstrand-sand.

Håper det ordner seg, er slitsomt med katter som holder på sånn i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke for liten kattedo da? At det liksom ikke er plass til å sitte der og bajse :)

Kanskje katta tenker at det blir for skittent i kattedoen til neste gang hvis den tisser eller bajser der?

Kanskje et forsøkt verdt å prøve å ha en større do? Evt. vaske det oftere (må vet jeg ikke hvor ofte du vasker det da :) )

Jeg tror ikke den er for liten -hvor stor bør de være? Han har jo ikke hatt problemer med det før, så litt rart om doen plutselig skulle bli for liten, men hvem vet med disse eldre herrer :D Den er vel ca 30 cm lang og 15 cm bred. Nei, hm, jeg er ikke sikker. Den står ute til lufting nå og mine øyemål er ikke bestandig til å stole på :)

Jeg tror han fort synes den blir for skitten. Bruker slike perler, så det er ikke sand, og det trenger ikke skiftes ut så ofte. Man plukker ikke opp klumper av tiss, liksom, for perlene absorberer tisset. Kan prøve å skifte ut perlene oftere, er jammen ikke sikker på hvor ofte det blir nå for tiden... På pakken står det vel at man ikke trenger å skifte oftere enn hver 3. måned eller noe. På vinteren bruker han den jo oftere, så da blir det naturlig at vi skifter og gjør den ren oftere også.

Er det åpen kasse du har nå? Om han "bommer" på kanten vil det kanskje hjelpe å kjøpe kasse med dør og tak. Min hannkatt tråkka oppi kassen med beina, men "glemte" at rumpa stakk utenfor kanten, og tissa dermed på gulvet. Problemet forsvant da han fikk vegger å forholde seg til.

Har du hatt samme sand til han hele tiden? De kan reagere på at sanden er "feil" for akkurat den katten. Merker det på mine, om eg ikkje får tak i riktig type. Blir sanden for grusete nekter de å bruke kassen. Maxcat fra europris funker bra på mine, og det er nesten det samme som sandstrand-sand.

Håper det ordner seg, er slitsomt med katter som holder på sånn i lengden.

Det er åpen kasse, ja, med høye kanter. Lurt tips med lukket! Vi har hatt samme kasse til ham nå i... *telle* 5-6 år, tror jeg, så da er det kanskje uansett på tide å bytte ut. Uff, når jeg tenker på det blir jeg nesten flau, for slike plastikkasser får jo en del riper i seg og der samler det jo seg fort med basselusker :) Det er bare en helt vanlig balje vi kjøpte på Obs, faktisk.

Har brukt disse katteperlene så godt som i alle årene vi har hatt ham. I krisehjemmet hadde de sand og han går på det de gangene vi er hos svigers. Jeg har ikke inntrykk av at han er typen som lar seg merke noe særlig med hvilken type sand det er, bare det er rent der.

Håper også det ordner seg. Blir jo litt bekymret for ham også, at det skal være noe som er galt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sette inn to doer til han? Hvis det er det at han vil ha ren do hele tida som er saken, så burde det kanskje kunne hjelpe med to stk?

Og du.. Jeg håper doen er større enn 15 cm bred :) Det er ikke så mye det. Husk at et A4 ark er 21x30 cm. Vi har vel en do på 35x45 ca og en som er litt mindre. Har latt kattungedoen stå fremme enda, og den blir der. Lucifer har ikke gjort på gulvet etter Nubis var her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sette inn to doer til han? Hvis det er det at han vil ha ren do hele tida som er saken, så burde det kanskje kunne hjelpe med to stk?

Og du.. Jeg håper doen er større enn 15 cm bred :) Det er ikke så mye det. Husk at et A4 ark er 21x30 cm. Vi har vel en do på 35x45 ca og en som er litt mindre. Har latt kattungedoen stå fremme enda, og den blir der. Lucifer har ikke gjort på gulvet etter Nubis var her.

Ja, du *ler* det var det der øyemålet mitt. Den ER bredere enn som så. Den står fortsatt ute, så har ikke fått sjekket noe nærmere :)

To doer... hmm, det hørtes litt pes ut, for å være ærlig... da har han TO innedoer og mulighet til å gå ut, det får da være måte på :closedeyes: Men bevares, slipper vi å vaske tiss og bæsj, så er det jo verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi vært og kjøpt ny kattedo til ham, en med tak og det hele på, luftfilter og klappdør. Fint skal det være *ler* Blir spennende å se om han blir å bruke den, kan jo ligne mistenksomt mye på et bur og bur liker vi ikke -hilsen Max <_< Satte den på samme plass som den forrige doen, så blir det ikke for mange forandringer på en gang. Ble omtrent samme type perler som han hadde nå sist, bare et annet merke. Har brukt dem før, så skal ikke være totalt ukjent.

Blir interessant dette her...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi vært og kjøpt ny kattedo til ham, en med tak og det hele på, luftfilter og klappdør. Fint skal det være *ler* Blir spennende å se om han blir å bruke den, kan jo ligne mistenksomt mye på et bur og bur liker vi ikke -hilsen Max <_< Satte den på samme plass som den forrige doen, så blir det ikke for mange forandringer på en gang. Ble omtrent samme type perler som han hadde nå sist, bare et annet merke. Har brukt dem før, så skal ikke være totalt ukjent.

Blir interessant dette her...!

Kan sikkert hjelpe å la den stå uten tak helt i begynnelsen, også setter du det på etterhvert hvis han nekter :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi hatt den nye doen i noen dager. Har hatt uten tak på inntill i går og Max har vært flink å gjøre i fra seg oppi kassa, både nummer en og nummer to. I går satte vi på taket, uten dør. Han har vært inni på do, men i dag var det tiss utenfor. Hvordan han har greid det, er for meg rimelig ukjent! Han må enten ha skvisa seg innimellom doen og veggen og gjort i fra seg rett på gulvet, men kassen har ikke flyttet seg og Max er ingen sylfide... eller så må det ha kommet igjennom sprekken mellom tak og bunn på kassen :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres noe spesiell ut den katta di :) Prøv å ta av igjen taket for å se hva som skjer?

Han er veldig spesiell om dagen... <_<

Har satt doen opp på fryseboksen. Er der den har stått i alle år unntatt dette siste året, så får vi se om det blir bedre av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

katten min gjorde fra seg utenfor doen da ho var syk, merket ikke på henne at det var noe galt før vi dro til veterinæren for en sjekk. Det var urinveisinfeksjon, krystaller i urinen eller noe.. Er noen år siden :D Men etter behandling gjorde ho fra seg i kassa.. Kanskje noe å sjekke ut? :)

Edit: Ho holdt faktisk på med å gjøre fra seg(både det ene og det andre) regelmessig i to år før vi sjekket hos vet! Ho tisset på et håndkle en gang, da kunne man se tydelig krystaller, og det var vel egentlig da vi fant ut at vi skulle ta en tur til vet. Litt rart at ho hadde gått så lenge uten å vise noe hentydninger annet enn dette.. Men gjorde faktisk ikke fra seg andre steder enn kassa etter behandling som sagt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

katten min gjorde fra seg utenfor doen da ho var syk, merket ikke på henne at det var noe galt før vi dro til veterinæren for en sjekk. Det var urinveisinfeksjon, krystaller i urinen eller noe.. Er noen år siden :D Men etter behandling gjorde ho fra seg i kassa.. Kanskje noe å sjekke ut? :)

Edit: Ho holdt faktisk på med å gjøre fra seg(både det ene og det andre) regelmessig i to år før vi sjekket hos vet! Ho tisset på et håndkle en gang, da kunne man se tydelig krystaller, og det var vel egentlig da vi fant ut at vi skulle ta en tur til vet. Litt rart at ho hadde gått så lenge uten å vise noe hentydninger annet enn dette.. Men gjorde faktisk ikke fra seg andre steder enn kassa etter behandling som sagt :D

Det hadde jeg ikke tenkt på å sjekke. Har tenkt han er tussete nå om dagen fordi han har trukket tenner, men han begynte jo å gjøre i fra seg utenfor kassen før det, så tenkte det var pga tannpine, men hvis det ikke går seg til nå i løpet av noen dager, så får vi sjekke for uvi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...