Gå til innhold
Hundesonen.no

Spise frossen V&H?


Blondiemamma

Recommended Posts

Dette har sikkert vært diskutert før, men jeg er ikke særlig flink til å søke her inne. Jeg har funnet ut at frossen V&H delt opp i små terninger er helt ypperlig for Blondies lange hvite barter. Da blir det intet klin og ingen røde barter. Spørsmålet er bare om det er bra å gi hunden frossen mat hver dag??? Og hun er for tynn nå, så jeg prøver å fete henne opp litt. Hvor mye V&H kan hun få? Kan hun spise det hun orker? Blondie veier ca 5 kg.. Og hvor mye frossen mat kan hun evnt få hver dag uten at det går utover magen hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvfrosset gir heller ikke noe klin i bartene, type et minutt i micro slik at du ikke har noe problem med å dele opp i småbiter uten å brekke kniven. Bare sånn apropos :whistle:

Blondie er ca samme fasong som Freya her, så pass på å ikke fete henne opp for mye. Det vises fort på dem om de blir for runde. 100 g for mye og hun ser rundt ut. Freya er forøvrig større enn Blondie, 32 cm, og hun bør ikke veie mer enn 5.7 kg. Når jeg skulle få henne opp i vekt ga jeg henne drøyt 100 g V&H pr dag, da halvfrosset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hun må jo ikke bli FOR rund heller da. Men var hos oppdretteren i dag og fikk siste klipp på henne før utstillingen til helga. Og hun kunne bekrefte at jenta har lagt seg ut og blitt bredere i selve kroppen (du husker jeg bemerket at C var endel bredere over lenden enn B? Nå har hun blitt endel bredere både over lenden og brystkassa har blitt bredere og mere velvet) men hun er TYNN.. Jeg lot V&H pølsa ligge i kaldt vann i kummen, så den tinte jo opp litt.. Gikk ned på høykant ja! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, husker hvordan hun var, og ser hun har samme krobbsbygning som Freya. Dvs den litt slankere typen. Hun kommer seg og får mer masse når hun nærmer seg to tipper jeg. Jeg ville ikke "feita" henne opp jeg, det kommer :whistle:

C er jo en annen type, mye mer kraftig og kompakt i kroppen fordi hun er kortere i ryggen enn Blondie og Freya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hun er nok en annen type.. men nå er jo stort sett de hvite en litt annen type en de sorte også.. Selv om det skal være EN rase så kan man ikke stikke under en stol at de hvite er spinklere, lengre og har dårligere pels en de andre fargevariantene.. Sånn ER det bare.. man har jo enkelte individer som skiller seg ut. Slik som Babe feks. Hun er jo både kraftig og kort, men de er det jaggu ikke mange av blandt de hvite.. :whistle:

Men jeg trøster meg med at denne hunden har vært den hvite tispen som har gjort det best i 2007, og hun ble jo også Norsk vinner på Hamar. og hun er jo ikke så veldig ulik Blondie i kroppen, bare litt mere utviklet :)

Så det er håp! (håper jeg.. hehe )

odabergenbir250307.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også reagert på det som tilsynelatende er vanlig, å gi våtfôr frossent. Jeg har ikke noen vitenskapelig dokumentasjon, men ut i fra "sund fornuft" høres det jo ikke særlig heldig ut?

Rent fysiologisk risikerer man jo nedkjøling innenifra, men det er vel ikke veldig sannsynlig det blir et problem da de fleste hunder lever i behagelige innetemperaturer, men jeg vil tro det kan sinke næringsopptaket når maten må "tine" i magesekken før den kan behandles? Jeg vet ikke hvilke eventuelle effekter is kan ha i direkte kontakt med slimhinnene i fordøyelsessystemet på vei ned til og i magesekken, men det er vel ikke helt utenkelig at det kan ha en (ugunstig) effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, bare gi henne tid til å utvikle seg så blir kroppen kraftigere. Men man vil jo ikke at de skal bli kraftigere som et resulat av mat men av muskelmasse.

Forstår ikke hva du mener? Alle kiloene mine er da ren musklenmasse! :shocked::whistle: Godteri og god mat= muskler er det ikke? :) :)

Hanna: nei det er det jeg er redd for også. .men om det bare er 100 gr. Eller om jeg deler det opp til 50 gram morgen og 50 gram på kvelden, så kan det da ikke blir SÅ store mengene med kald mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hva du mener? Ale kiloene mine er da ren musklenmasse! :shocked::whistle: Godteri og god mat= muskler er det ikke? :) :)

Jepp, bare lagret energien til senere bruk :P

Hannah: bikkjene her spiser i alle fall mer snø om vinteren enn de spiser halvfrossen mat. Ja, de bruker litt energi for å tine maten/få igjen varmen, så lenge hundene velger å spise snø kan jeg ikke forstå at å gi dem halvfrossen mat er skadelig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har sikkert vært diskutert før, men jeg er ikke særlig flink til å søke her inne. Jeg har funnet ut at frossen V&H delt opp i små terninger er helt ypperlig for Blondies lange hvite barter. Da blir det intet klin og ingen røde barter. Spørsmålet er bare om det er bra å gi hunden frossen mat hver dag??? Og hun er for tynn nå, så jeg prøver å fete henne opp litt. Hvor mye V&H kan hun få? Kan hun spise det hun orker? Blondie veier ca 5 kg.. Og hvor mye frossen mat kan hun evnt få hver dag uten at det går utover magen hennes?

Jeg tror du kan gi henne det frosent med god samvittighet, bare husk at hun må ha en lengre rolig periode etter mat, siden det må smelte ned før det fordøyes. Både Gubben og valpis får halvfrossen V&H og annet rått hver dag, og de har aldri hatt problemer med det. På varme dager om sommeren har Gubben fått det rett fra frysa ute på plenen, og han virkelig koser seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine fikk så og si alltid v&h'en sin frossen, og de virket ikke til å ta skade av det overhodet. På sommeren får de også ofte rått kjøtt rett ut av fryseboksen og de spiser isbiter, har ikke hatt noen problemer med det..

Jeg har bare passet på å ikke gi de for store mengder om gangen, siden jeg innbiller meg at for mye frossen mat på en gang ikke er helt heldig for indre organer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg tar ut V&H på kvelden (rundt kl 23) og legger den i kjøleskapet. Da tiner den endel til morgenen, men den tiner ikke helt. Vi har delt opp bitene i ca 250gr. På morgenen har den tint endel, men ikke slik at det kommer blodvann ut fra bitene (de ligger ferdig posjonert i poser).

Hundene her kaster seg like mye over V&H om den er helt opptint som når den er delvis frossen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir frossen mat hver dag jeg. Rett fra fryser og ut i hagen til bikkja. Hver morgen når vi står opp. Være seg ca 300g vogh, 3-5 kyllingvinger (sånne svenske), eller annet kjøtt. Aldri merket noe problem på Bridie av den grunn.

Eneste gangene jeg ikke har satt hu UT for å spise nå er 1. når det har vært kaldere enn 15 minus, da får hun frosset mat inne FØR hu skal luftes istedet, eller 2. når jeg vet vi skal ut å trene eller ut på tur med det samme etter hu har spist. Da får hu heller masse godbiter istedet på trening/tur.

Ellers gir jeg som sagt aldri annet enn frossen mat, så sant vi ikke selv har rester igjen fra dagen før feks eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også brukt å gi frossent til våre. Valpen tiner vi til, da vi så at hun ble skikkelig kald av en frossen klump i magen. Satt og skalv, stakkars. Jeg lurer litt på om det tar litt mer på tennene enn det faktisk trenger, spesielt så vi dette på Coyote som fikk ganske slitte tenner etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kahlo tar opp mer av maten når hun får den tint enn når hun får den frossen. Kommer mindre og hardere avføring når maten er helt tint. Hun foretrekker det også, så da får hun det med mindre det er en grunn til at jeg vil hun skal drive med maten litt lenger. Tar opp et par tre pølser og legger i en boks i kjøleskapet - så har jeg noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
    • Vurderer eurasier som neste hund, og ønsker å høre fra alle som har om både positive sider og utfordringer, anbefaling/fraråding av rasen. Hannhund eller tispe? Tisper er jo mindre, men da må en ta med løpetid og humørsvingninger med det etc. Hannhunder er kanskje mer stabil i humøret? Men samtidig større og mer 'territorielle? Er jo pluss og minus på begge sider. Bur idag I leilighet, liker og gå turer, men har ikke behov for en høyaktiv rase, ønsker heller ikke ha så liten da de har en tendens til og være gneldrete. Og lest og hørt at Eurasier er ganske stille på det punktet. Selv om de lager lyd selfølgelig, det er naturlig, men ønsker ikke sånn typisk gneldring.  Men blir jo litt usikker når en leser at de kan bli veldig skeptisk/nervøs til andre, en vil jo ikke 'feile' med hunden en skal få, ønsker jo velge riktig da det skal fungere i  mange år fremover. Kommer alltid tilbake til Eurasier da, falt litt for de, men har aldri hatt den type rase før. Har hatt labrador blanding, og spaniel før og de er jo litt mer førerorienterte.  Er det sånn at en må trene sosialisering i typ '3 til 4' timer hver dag eller holder det med 'minutter' noen dager,  det vil jo variere dager da man må jobbe etc sef. Blir jo sef mer enn noen minutter, men håper dere skjønner hva eg mener🙈 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...