Gå til innhold
Hundesonen.no

Ord og uttrykk vi savner i dagligtalen?


Aya

Recommended Posts

Liste over ord/uttrykk jeg savner i dagligtalen:

Åndssvakt

Slett

Hva behager

Fjong

Snusfornuftig

Nå gir jeg meg ende over

Sludder og pølsevev

Sannelig min hatt

Snikksnakk

Kulten (har kanskje noe potensiale her på doggis? Du er kulten altså! Hunden min ER ikke tykk!)

Tølper

Taskenspiller (hihi, jeg eeelsker det ordet!)

Obsternasig (et av mine favorittord)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar
Liste over ord/uttrykk jeg savner i dagligtalen:

Åndssvakt

Slett

Hva behager

Fjong

Snusfornuftig

Nå gir jeg meg ende over

Sludder og pølsevev

Sannelig min hatt

Snikksnakk

Kulten (har kanskje noe potensiale her på doggis? Du er kulten altså! Hunden min ER ikke tykk!)

Tølper

Taskenspiller (hihi, jeg eeelsker det ordet!)

Obsternasig (et av mine favorittord)

Å, jeg ber (det du svarer når noen ber om unnskyldning for å skumpe borti deg, eller slikt)

Portemonet

Det var da så lite

Snill bisk (hvem sier bisk, lenger?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos pappa har vi alltid sagt "å jeg ber", men i sammenhengen at du sier prosit til noen, den sier takk, og så svarer man det. Ingen forstår en døyt av hva jeg snakker om når jeg sier det, men:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos pappa har vi alltid sagt "å jeg ber", men i sammenhengen at du sier prosit til noen, den sier takk, og så svarer man det. Ingen forstår en døyt av hva jeg snakker om når jeg sier det, men:p

Jeg så :)

Dessuten sier jeg lebestift og lebepomade. Ungene sier leppomade. Når jeg sier friserdame får de krampe. Bestemora mi sa sepe, leber og "å jeg ber" hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liste over ord/uttrykk jeg savner i dagligtalen:

Obsternasig (et av mine favorittord)

Å, mon dieu, dette har jeg hørt SÅ mange ganger i oppveksten, vi bruker det støtt og stadig i vår familie. Bare at da høres det slik ut; inni hampen lille drittonge, nu må du slutte å være så ***** obstanasi! :whistle:

Edit: Inni hampen? Stavekontroll gone wild. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liste over ord/uttrykk jeg savner i dagligtalen:

Åndssvakt

Slett

Hva behager

Fjong

Snusfornuftig

Nå gir jeg meg ende over

Sludder og pølsevev

Sannelig min hatt

Snikksnakk

Kulten (har kanskje noe potensiale her på doggis? Du er kulten altså! Hunden min ER ikke tykk!)

Tølper

Taskenspiller (hihi, jeg eeelsker det ordet!)

Obsternasig (et av mine favorittord)

Jeg bruker da både fjong, snikksnakk og obsternasig i dagligtalen min jeg da :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liste over ord/uttrykk jeg savner i dagligtalen:

Åndssvakt

Fjong

Snusfornuftig

Sludder og pølsevev

Sannelig min hatt

Snikksnakk

Obsternasig (et av mine favorittord)

Jeg bruker disse ordene.

Jeg så :whistle:

Dessuten sier jeg lebestift og lebepomade. Ungene sier leppomade. Når jeg sier friserdame får de krampe. Bestemora mi sa sepe, leber og "å jeg ber" hele tiden.

Jeg sier også lebestift. For det heter nemlig ikke noe annet!

Må itj fårrå nålles!

Begeistret

Fiffig

Lummert

Trasig

Disse bruker jeg også, men dette sondaling-greiene skjønte jeg ikke bæra av??

Må itj fårrå nålles er jo bare sabla stilig! :ahappy: Og lummert er det jo rett før torden braker løs, og da blir det ofte trasig for hundene..

Ellers savner jeg:

-himmel og hav!

-himla og sabla (disse bruker jeg jo ganske aktivt selv)

-snaisent (det var en snaisen genser, et snaisent skjerf = fortrøndersking av bergensk eller noe sånt)

Jeg har innført FÅKK! her på doggis (et "stygt" ord som foreløpig ikke blir moderert, haha!) og det er morsomt å se at noen her inne har begynt å bruke det.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isenkramsbutikk (sånn bortsett fra at det omrent ikke finnes isenkramsbutikker lengre)

Må itj fårrå nålles!

Begeistret

Fiffig

Å meske seg

Lummert

Trasig

Bruker alle disse jeg :whistle:

Jeg bruker;

- snedig (nei, ikke snodig tenk!)

- attåt (får alltid klager på det)

..men hører svært sjelden andre gjøre det samme.

Edit: 2ne; bedregelig, er det det samme som hvor jeg bruker begredelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Brillefint

snasent

kjett (dialekt for kjedelig/dumt)

slubbert

sludder og pølsevev

tøv

gribbelure (raske til seg noe)

hønn (horn)

Edit; Hvis vi skal ta dialekt i tillegg så er dette ikke ett uvanlig uttrykk: hært' ta' hårt (betyr halvparten av hver evt litt av hvert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åndssvakt, snasent og "nå gir jeg meg ende over" bruker jeg virkelig ganske så ofte jeg, da :whistle: Dog med en ironisk undertone! Jeg er veldig til å bruke "dølle" (per ungdomsdefinisjon) uttrykk med en sarkastisk/ironisk undertone - det blir en del av humoren i hverdagen liksom. "Nå trur jeg ikke væ'la står til påske" f.eks. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isenkramsbutikk (sånn bortsett fra at det omrent ikke finnes isenkramsbutikker lengre)

Må itj fårrå nålles!

Å gå sondaling

Det er mer ute! (ute som i på kjøkkenet)

Om forlatelse

Halskjede

Begeistret

Fiffig

Å meske seg

Lummert

Trasig

Ringrev

Pappa sier alltid "må itj fårrå nålles" til meg (men han er ikke trønder da, sånn egentlig:P). Og lummert bruker jeg sånn ca hver gang det ER lummert.

Fine ordene :whistle: Og Ingvild; kulten er noe man sier om en som er litt slem/gjør noe kultent. "Du er kulten altså" (gutten stjal iskremen til pikebarnet). "Det var kultent gjort!" (Storebror helte iskaldt vann over lillebror).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker da både fjong, snikksnakk og obsternasig i dagligtalen min jeg da :whistle:

Me to!

Uhm, for en utenforstående trønder (som hadde håpet at noen skulle reagere på uttrykket "å gå sondaling", for jeg tror neppe noen av trønderne her inne engang har hørt om dét), hva betyr kulten?

Kulten er slem/ikke noe snill.. Litt mildere kanskje. Barn putter snø i uvitende barns nakke. Barnet svarer: "nå var du kulten!"

Tosk er absolutt ett ord vi liker! Marianne og jeg har begynt å si "dult", det var også ett savnet ord *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...