Gå til innhold
Hundesonen.no

Pubertet + trening = frustrasjon


Mirai

Recommended Posts

Jeg tror jeg kaster opp i frustrasjon.

Er sikker på at Mona er i den koselige pubertet nummer en. Hun klatrer oppover veggene for å rive ned ting og ødelegge de, opp på benken og tar det hun finner (det samme gjelder kjøkkenbordet), gnager på lister og dørstokker og graver i sofaen. Et lite helvete.

I treningssammenhenger er hun nesten umulig å få kontakt med. Var på kurs på mandagen, og da gikk det faktisk dårligere enn første gangen på valpekurset. Null kontakt, skulle bare bry seg om de andre hundene, treig til det meste, klarte ikke å ligge rolig i dekk og bli, klarte ikke en gang sitt og bli, en øvelse jeg har vært kjempefornøyd med tidligere.

Føler at jeg ikke får til noen ting, og det blir jo ikke akkurat bedre med en hund som er blitt døv for en stund..

Hvor lenge kommer det til å stå på? Føler meg helt maktesløs og..argh..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja huff.. jeg misunner deg ikke. Det kommer ingenting godt ut av å prøve å trene og hunden surrer og eieren blir forbannet og sur, så det beste og som jeg har hørt er å bare kutte ut treningen for en periode. Ihvertfall ikke satse på noe nytt, men hold deg til gamle øvelser som hunden kan fra før. Det er viktig å ikke kreve noe av hunden nå, men prøve å være tålmodig (eehh...) og la dette gå over. Det kan ta noen måneder eller mindre/mer, egentlig legger man ikke merke til at NÅ er det slutt på puberteten, men alt går av seg selv. Man legger merke til forandring når du trener og at hunden generellt blir litt roligere. For å si det sånn, at du legger merke til når hunden forandrer seg. Så til da, ikke forvent mye og HOLD UT! :P

Glemte å si at når du ser at hunden din er mer opptatt av andre hunder, så er det lurt å fokusere på kontakttreningen. Nå er det vanskelig da, men tenker på senere. For min hund er like glad i andre hunder nå, og like opptatt som før og jeg har lite kontakt selv, så da er det lurt å trene mye på det tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg kaster opp i frustrasjon.

Er sikker på at Mona er i den koselige pubertet nummer en. Hun klatrer oppover veggene for å rive ned ting og ødelegge de, opp på benken og tar det hun finner (det samme gjelder kjøkkenbordet), gnager på lister og dørstokker og graver i sofaen. Et lite *******.

I treningssammenhenger er hun nesten umulig å få kontakt med. Var på kurs på mandagen, og da gikk det faktisk dårligere enn første gangen på valpekurset. Null kontakt, skulle bare bry seg om de andre hundene, treig til det meste, klarte ikke å ligge rolig i dekk og bli, klarte ikke en gang sitt og bli, en øvelse jeg har vært kjempefornøyd med tidligere.

Føler at jeg ikke får til noen ting, og det blir jo ikke akkurat bedre med en hund som er blitt døv for en stund..

Hvor lenge kommer det til å stå på? Føler meg helt maktesløs og..argh..

Forstår deg godt! Sånn ca en mnd fra hun begynner å blø... Men hun kan jo være av den typen som starter en stund før løpetid og... min nest siste tispe var sånn, ho starta 2 mnd før kvar løpetid... Det som eg gjer når dei held på sånn er å trappe helt ned.... har funnet ut at det er ingen vits, blir bare frustrasjon av det og det er det siste hunden trenger i desse periodene. jeg tar små treningsøkter på ting som jeg vet hunden kan og virkelig elsker å gjere. Ellers så blir det div. turer. Kan si at vi lar verden gå sin gang mens vi " hopper litt av".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ok. Jeg har holdt meg til de øvelsene vi alltid har holdt på med, som sitt, dekk, bli, lineføring, på plass og litt stå. Men det er utrolig slitsomt.. og det er vanskelig å holde motivasjonen oppe både for henne og meg når jeg egentlig bare vil skrike så høyt jeg kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja' date=' ok. Jeg har holdt meg til de øvelsene vi alltid har holdt på med, som sitt, dekk, bli, lineføring, på plass og litt stå. Men det er utrolig slitsomt.. og det er vanskelig å holde motivasjonen oppe både for henne og meg når jeg egentlig bare vil skrike så høyt jeg kan![/quote']

Kjenner godt i gjen følelsen! Kan ikke dere koble ut litt og la henne "bare" få være hund en liten stund...? Det blir så mye bedre etterpå når hun er ferdig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare gå tur mener du? Og ikke trene?

Nei, da tror jeg moren min kommer til å klikke... hun mener det at vi skal trene uansett og bare fortsette som før :P Også vil hun at jeg skal dra til hundeklubben og trene to ganger i uken og blir maks sint om jeg ikke gjør det.

Er det rart ungdommer får problemer..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare gå tur mener du? Og ikke trene?

Nei, da tror jeg moren min kommer til å klikke... hun mener det at vi skal trene uansett og bare fortsette som før :P Også vil hun at jeg skal dra til hundeklubben og trene to ganger i uken og blir maks sint om jeg ikke gjør det.

Er det rart ungdommer får problemer..?

hehe, nei det er ikke rart... :P da får du heller "ta en hvit løgn" til moren din... og si at dere trener. mener ikke at du skal slutte helt å trene nei, men la henne få gjere dei øvelsene som du vet at hun liker skikkelig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med det samme selv :P

Treninga gikk SÅ fint inntill for ca en uke siden,da gikk rullgardina ned...

Null konsentrasjon,null kontakt...Og hva betyr "kom"?

Jeg tenker på den yoghurt reklamen med stemmen som sier "damer,damer.damer,damer,damer,damer,damer....."noen ganger når jeg prøver å få litt kontakt på tur :P

Du har min dypeste medfølelse..

Tror man bare må senke krava til marerittet er over..

Mvh Annette

Ps.noen som vet hvor lenge den 2 pubertet står på?

Jeg har aldri merket noe til den med andre hunder :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps.noen som vet hvor lenge den 2 pubertet står på?

Jeg har aldri merket noe til den med andre hunder Confused

Den 2. puberteten på buster merket vi veeeldig godt, å han oppførte seg som en :P i nærmere to mnd hvis jeg husker riktig (har fortrengt det meste :roll: )

Min dypeste medfølelse til alle med pubertale tenåringshunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare gå tur mener du? Og ikke trene?

Nei, da tror jeg moren min kommer til å klikke... hun mener det at vi skal trene uansett og bare fortsette som før :) Også vil hun at jeg skal dra til hundeklubben og trene to ganger i uken og blir maks sint om jeg ikke gjør det.

Er det rart ungdommer får problemer..?

jeg ville anbefale deg på det sterkeste å fortsette å trene de to dagene i uka. Det får du så mye igjen for senere :) Dere kommer til å klare dere hvis du står på og sier til deg selv at dette klarer du. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville anbefale deg på det sterkeste å fortsette å trene de to dagene i uka. Det får du så mye igjen for senere :) Dere kommer til å klare dere hvis du står på og sier til deg selv at dette klarer du. :)

Enig. Treninga vil gi resultater selvom det ikke virker sånn der og da. Ikke slutt å tren fordi det går dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Treninga vil gi resultater selvom det ikke virker sånn der og da. Ikke slutt å tren fordi det går dårlig.

Enig. Men senk krava litt og gjør det dritartig når hun får det til. Ikke for høye krav, men ikke for lave så det blir kjedelig heller. Kanskje prøv å lære inn noen morsomme triks, som er litt artig for henne også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diego er nå midt i puberteten, og han er en engel å ha med å gjøre.. :)

Så jeg kan si helt ærlig at jeg ikke angrer på valg av rase.. :)

Rasen har vel ikke mye med hvordan puberteten utarter seg, det er vel heller individ. Mener jeg da. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasen har vel ikke mye med hvordan puberteten utarter seg, det er vel heller individ. Mener jeg da. Hehe.

'

Ja, skal si meg enig der.. :)

MEN, rase har også mye å si.. Syns jeg da..

Rasen er jo kjent for å ikke ødelegge ting.

Og være ganske behagelig å ha i hus.

Hvordan de er å trene, det e inviduelt, vil jeg si da. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og SELVFØLGELIG henger det sammen med hvordan man har oppdratt hunden frem til puberteten :)

Har man banket den for å gjøre gærne ting, vil den etter all sannsynlighet ikke være så ille fordi den er kuet, mens Mona, som er tilhenger av fri barneoppdragelse er lamma i hjernen :roll: Jeg er hvertfall ærlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og SELVFØLGELIG henger det sammen med hvordan man har oppdratt hunden frem til puberteten :)

Har man banket den for å gjøre gærne ting, vil den etter all sannsynlighet ikke være så ille fordi den er kuet, mens Mona, som er tilhenger av fri barneoppdragelse er lamma i hjernen :roll: Jeg er hvertfall ærlig :)

He he..litt sant det..Jeg hadde sikkert rekkt å banke litt vett inn i skallen på Lokeliten før hormonene tok overhånd,men jeg valgte å la være..

Da får jeg heller slite litt noen måneder nå :)

Mvh Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå høres det ut som om dere mener at folk som har hunder som faktisk ikke er så galne i puberteten' date=' blir "banket" av eieren.[/quote']

:(

Nå ble faktisk ingen av mine tidligere hunder banket heller og de var englebarn i puberteten

Problemet med Loke er at jeg ikke har fått tid til å lære han hvordan verden fungerer.Hadde jeg brukt harde metoder så hadde han sluttet å feks hoppe opp for lenge siden,han hadde ikke turt annet.Men da jeg bruker myke metoder og han har 14mnd læring i å gi f*** i hva folk sier så hadde jeg ikke sjangs til å oppdra han på 2mnd.Han må først lære at når mamma sier at ting ikke er lov så er det IKKE lov uansett hvor mye han prøver og hvor mye han "angriper" meg.Det hadde sannsynligvis Diego lært lenge før han nådde puberteten+ at det er ikke sikkert han er så tøff i trynet som Loke tydligvis tror han er...(Mona og tydligvis :( )

Mvh Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...